Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: (Voor)oordeel Compromis

(Voor)oordeel Compromis 13 nov 2016 15:53 #783989

Mijn eerstehands ervaring met een 999 zijn dat ze vervelend kunnen stampen op korte golven (maar dat is niet per se een conpromiskwaal).

En ja, in het segment behoort het niet tot de "betere zeilers". Een hoog vrijboord en een relatief kleine kiel en tuig geven je wat minder macht over het grote volume en gewicht. Zo'n scanmar is veel meer een zeilboot.

Of je er mee biskaje op durft....och...over het algemeen komt alles aan. Iedereen vind "zeewaardigheid" een reuze interessante term...maar hoe vaak hoor je dat een boot op ongeschiktheid voor het vaarwater vergaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 13 nov 2016 16:14 #783996

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Doel je met die "korte golven" op het IJsselmeer? De Scanmar voldoet ook zeker wel aan de eisen, maar ze zijn behoorlijk zeldzaam hier en we hebben wel geleerd dat foto's misleidend kunnen zijn. Je zult een boot echt moeten bekijken. Ook de Scanmars die we bekeken hebben hadden behoorlijk wat onderhoud nodig en waren niet super fris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 13 nov 2016 16:17 #783997

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Forumgenoot Il Cigno heeft een Compromis 888 en vaart er regelmatig mee naar Engeland.
Zeewaardig genoeg dus.
Ze kunnen echter niet zo goed tegen strekdammetjes.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 13 nov 2016 16:20 #783998

Ooit ergens in Zeeland wind tegen stoom uitgevaren met bft4 en hebben het bijna opgegeven door twee zeezieken.

Maar goed. Het is en blijft een compromis. Van binnen is het erg mooi.

Een kanaaloversteek is niet veel spannender dan een ijsselmeer oversteek. Biskaje is andere koek.
Laatst bewerkt: 13 nov 2016 16:21 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 13 nov 2016 16:27 #784003

Nou heb ik beiden een paar keer gedaan maar dat vind ik toch echt wel andere koek :S

(en dan bedoel ik rechtstreeks naar Engeland, niet via het kanaal)
Laatst bewerkt: 13 nov 2016 16:28 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 13 nov 2016 18:13 #784034

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
Hi,

Ik heb geen ervaring op het water met de 999, maar kan je verzekeren dat de bouwkwaliteit idd uitstekend is. Ooit kwam er een terug die in Boulogne droog had gestaan op een strekdam. Schade was alleen een gat in de romp omdat de boot tegen een basaltblok had geleund en een gekraakt keukenkastje om dezelfde reden. Kiel en vlak hadden geen schrammetje.
De tweedehands prijzen liggen wat hoog, maar het moge duidelijk zijn waarom.

Ik meen trouwens dat er twee tuigversies zijn geleverd. Zorg dus dat je in elk geval een 999 met hoge mast uitkiest ;)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 13 nov 2016 18:26 #784036

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Dat van die twee versies klopt. 'Hoog' is een relatief bericht, het gaat geloof ik om een 10 en 12 meter mast. Het zal sowieso de hoge versie moeten zijn ja. Op zich wel handig, want daar kom je met laag water waarschijnlijk nog wel mee onder de Zeelandbrug door
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 13 nov 2016 18:56 #784044

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18175
Tja, ik bezit al 17 jaar een C888, een drijvende caravan volgens sommigen. Ik gebruik het maar als geuzenaam. De 888 en 999 stammen qua ontwerp uit dezelfe periode, echter de 888 heeft uiteraard geen middenkuip. De zeileigenschappen zullen deels vergelijkbaar zijn, het rompontwerp is beide van Frans Maas. Die wist echt wel hoe je een goed onderwaterschip moest tekenen. Het zijn bij uitstek toerzeilers, die heel veel kunnen hebben en prima zeilen. Geen racers, maar het is echt niet zo dat ze niet vooruit te branden zijn. Met licht weer komen ze te kort aan het standaard zeilplan, maar met een gennaker of spi is dat goed op te lossen. De romp is vol en hoog, wat heel veel leefruimte geeft. De extra windvang die dat geeft merk je vooral in de haven. Maar door de vinkiel draaien ze praktisch om hun as.

Maar de ene 888 is de andere niet, en dat geldt ook voor de 999. De werf heeft het ontwerp van dek, tuigage en interieur voortdurend aangepast aan de tijd en aan de wensen van de kopers, nog los van de opties die mogelijk waren. Het meest in het oog springend zijn de standaard kiel (1,5m) versus de ondiepe loodkiel (1,2m). De stabiliteit is vrijwel gelijk, maar de ondiepe versie verleierd uiteraard wat meer. De masthoogte varieert ook, de latere versies hadden doorgaans een langere mast en zijn 7/8 getuigd. Dat was ook wel nodig, de korte mast gaf een nogal ondertuigd zeilplan. Maar er is dus niet zoiets als 'de' C999, ze verschillen allemaal van elkaar. Dat zie je pas als je er een paar gezien hebt en er op gaat letten. Door de hoge kuip en het mooie windscherm zit je heel beschut. Sommigen vinden de afstand tot het water een nadeel, ik vind dat juist prettig, de boot vaart heel droog.

Ik zou als je wat verder van huis wilt toch letten op de standaard kiel en de hogere mast, vanwege de betere zeileigenschappen. Maar perse noodzaak is dat niet, er zijn met alle uitvoeringen van de C999 al vele langere reizen gemaakt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 13 nov 2016 19:15 #784050

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
@IlCigno: Ik hoopte al op een reactie van jou. Heb verschillende van je draadjes ook met belangstelling nog eens teruggelezen. Bijvoorbeeld die over het monteren van je gennaker op furler. Volgens mij een mooie manier om een bescheiden getuigde boot ook alleen met minder wind te varen.

Die hoge kuip zal ik ook wel aan wennen denk ik. Hoe is jouw ervaring met het zeegedrag? De Spirit heeft op zich wel een prettige zeegang, maar vanaf 4 bft hang je eigenlijk continue onder 30 graden helling. Dat is op zich prima te doen zolang je in de kuip zit, maar binnen iets doen kun je dan eigenlijk wel vergeten, zelfs al zou je een sterke maag hebben (die heb ik niet).

Ik had sowieso de diepe kiel versie van de compromis in het vizier en zal eens letten op andere verschillen. Begrijp ik nu goed dat dat vaste windscherm standaard is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 13 nov 2016 19:19 #784053

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Alleen omdat ie een achterkajuit heeft en toch ooit eens op een forum genoemd moet worden: sirena 38......zoo mooi.

Helaas geen oordeel over de compromis. De scanmAr 345 ken ik een beetje en is een prettige zeiler....de 35 zal niet veel anders zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 13 nov 2016 19:23 #784057

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18175
Ik zou moeten nakijken of het vaste windscherm een optie was, maar ik ken geen 999's die er geen hebben.
Een middenkuip heeft voor- en nadelen. Daar is al eens een draadje over geweest, moet het even opzoeken.

Edit: www.zeilersforum.nl/index.php/...enter-cockpit#778063
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 13 nov 2016 19:26 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 14 nov 2016 10:22 #784185

Perseus schreef :
Alleen omdat ie een achterkajuit heeft en toch ooit eens op een forum genoemd moet worden: sirena 38......zoo mooi.

Helaas geen oordeel over de compromis. De scanmAr 345 ken ik een beetje en is een prettige zeiler....de 35 zal niet veel anders zijn...

Als ex- sirena 44 zeiler heb ik 'm zeker al eens laten vallen hier ;)

Als je een lichtweer monster zoekt, dan is dat je boot. Binnen is het door de rompvorm wel klein hoor!

Een zeilplan dat te bescheiden is los je niet op met een gennaker. De spi behoort tot een standaarduitrusting en die is breder inzetbaar. Met een gennaker ga je juist in meters achteruit.

Het vergt echter minder oefening er mee te leren zeilen.
Laatst bewerkt: 14 nov 2016 10:25 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 14 nov 2016 11:58 #784215

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
boarderbas schreef :
Als je een lichtweer monster zoekt, dan is dat je boot. Binnen is het door de rompvorm wel klein hoor!

Als je een draadje opent over de Compromis 999 moge het duidelijk zijn dat de eigenschap 'lichtweer monster' niet heel hoog op het PvE staat. Maar die Sirena's zijn wel hele mooie boten hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 14 nov 2016 12:25 #784223

Sisu schreef :
Maar die Sirena's zijn wel hele mooie boten hoor.

En je kan er letterlijk en figuurlijk mee thuiskomen... :evil: ;)
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 14 nov 2016 12:26 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 14 nov 2016 12:32 #784226

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
iFolkboot schreef :
Sisu schreef :
Maar die Sirena's zijn wel hele mooie boten hoor.

En je kan er letterlijk en figuurlijk mee thuiskomen... :evil: ;)

Hoor ik hier een verkapt (voor)oordeel ;-)? Verklaar je nader!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 14 nov 2016 13:26 #784243

Sisu schreef :
iFolkboot schreef :
Sisu schreef :
Maar die Sirena's zijn wel hele mooie boten hoor.

En je kan er letterlijk en figuurlijk mee thuiskomen... :evil: ;)

Hoor ik hier een verkapt (voor)oordeel ;-)? Verklaar je nader!

Over smaak valt niet te twisten toch? :)

Met zo een lichtweer zeiler kom je ook met weinig wind nog thuis.
'Daar kan je mee thuis komen' betekend bij ons zoiets als 'wow wat mooi' :) :)

Maar veel succes met je zoektocht hoor!
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 14 nov 2016 13:28 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 14 nov 2016 13:42 #784247

Als ik om mij heen kijk naar de bedragen waarvoor boten nu verkocht worden en in welk rap tempo dat lijkt te dalen, zou ik, áls ik geld uitgaf, dat doen in een courant en degelijk schip zonder verhaal. Een compromis is natuurlijk voor de liefhebber, maar heeft in ieder geval een trouwe schare liefhebbers en een paar eigenschappen die altijd wel ergens in de smaak vallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 14 nov 2016 14:23 #784254

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
En dat uit jouw mond Boarderbas.....mooi compliment voor Compromis. Ik moet zeggen dat ook wel meetelt. Op de afgelopen twee boten toch wel veel moeten afschrijven. Nu hoort dat er ook wel een beetje bij, maar naarmate de bedragen hoger worden gaat dat argument toch wel meetellen (en zo eindig ik straks toch nog met een Rassy;-))
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 14 nov 2016 17:14 #784290

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Een vriend van me was vroeger bedrijfsleider bij de werf. Ik heb toen vaak meegevaren met de diverse modellen, o.a. ooit met het prototype van de 36 de 24 uurs gevaren.
In die tijd mikten ze veel op de duitse markt en probeerden te concurreren met Hallberg Rassy en Najad die toen nog erg succesvol waren in hun markt. De oudere modellen van die werven zijn ook geen snelheidsmonsters. Ze probeerden dus wel degelijke, goed afgewerkte en comfy schepen te maken waarbij snelheid niet voorop stond.
De oudere modellen hebben opgeschroefde ramen. Later zijn ze overgegaan op ramen die in een alu frame zitten, voor de looks (de opgeschroefde ramen raakten midden jaren '90 uit de mode) maar ook omdat die minder snel lekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 14 nov 2016 19:02 #784316

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Verkijk je niet op dat licht weer zeilen.
Er valt op ruim water sowieso niet te zeilen bij licht weer: omdat er altijd wel golfslag staat, gaan alle zeilen flink klapperen bang-bang-bang. Pas als de witte kopjes op de golven komen, gaan wij zeilen. Anders wordt het motoren of stilliggen. Dit is HET verschil tussen open zee, Biskaje en zo ten opzichte van Ijsselmeer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 14 nov 2016 19:14 #784326

Ronaldl schreef :
Verkijk je niet op dat licht weer zeilen.
Er valt op ruim water sowieso niet te zeilen bij licht weer: omdat er altijd wel golfslag staat, gaan alle zeilen flink klapperen bang-bang-bang. Pas als de witte kopjes op de golven komen, gaan wij zeilen. Anders wordt het motoren of stilliggen. Dit is HET verschil tussen open zee, Biskaje en zo ten opzichte van Ijsselmeer.
een s dat 2-3 bf op zee weinig is en ik onze liever vaan met 5 bf en op binnenwater een eentje afhaal..
maar de witte koppen er op voordat je überhaupt uitvaart.. is toch wel weer een ander verhaal...
Ik vind het eerder ook al leuk op zee (ik kom er te weinig denk ik...)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 14 nov 2016 23:50 #784375

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Dat hangt natuurlijk wel af van de koers tov de wind die je wilt varen. 8 knopen op 130-180 graden TWA vind ik op zee veel te weinig, maar als die windhoek ineens 45-120 graden wordt is 8 knopen weer prima. Dan ontwikkel je voldoende snelheid om geen last meer te hebben van golfslag en heb je 'ruimte' om je zeilen iets te strak te zetten (dat gaat het klapperen weer tegen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 15 nov 2016 09:35 #784405

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Nou ik heb me ondertussen een beetje ingelezen. Voordeel van zo'n populaire Nederlandse boot is dat er genoeg Nederlandse tests te vinden zijn. De tests zijn over het algemeen zeer positief. Een van de weinige kritiekpunten die ik vond is gevoeligheid voor stampen op golven. In een Waterkampioen test uit 2015 wordt dat als belangrijkste doorontwikkelpunt van de 999 naar de 34 genoemd. Op buitenlandse sites wordt er niet of weinig over het model geschreven. Verder kom ik maar heel weinig gebruikerservaringen tegen in de vorm van blogs, verslagen, etc. Dat is wel jammer omdat die, in combinatie met de tests, een completer beeld kunnen geven van het karakter en de mogelijkheden van de boot.

Er staan er wel een stuk of 10 te koop her en der. Wat me daarbij opviel is dat toch ongeveer de helft een korte mast heeft (10 m). Overigens ook veel in combinatie met de diepere kiel (1.50). Wat ik verder opvallend vond is dat de boten eigenlijk allemaal een redelijk basis uitrusting hebben. Ik kom heel weinig 'cruisers gear' tegen zoals: windvaan, reddingsvlot, radar, zonnepanelen, windgenerator, maststeps, Epirb, stevig ankergerei, etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 15 nov 2016 09:43 #784409

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1675
Zo heeft ieder zijn eigen gelijk, en dat is ook zo.
Maar TS noemt in zijn verhaal Kaap Verden en oversteek Caribbean. Da's wat anders dan de noordzee. Dan heb je swell, hetgeen wat anders is dan windgolven. En je hebt warme wind, da's wat anders dan koude wind. Koude wind B3 geeft dezelfde winddruk als warme wind B4. En warme wind B3 bereikt de boot helemaal niet, die vindt jou een obstakel en waait om je heen. Als het noorden wind is, en je ligt aan de lijzijde van een eiland, heb je zomaar zuidenwind. Als je rondom eilanden spinakerd, en je ziet voor je een spi varen, wees dan niet verrast als ie op je af komt. Bedoel maar, het scheelt nogal over welk vaargebied je het hebt. Wij kijken omhoog en zien het windvaantje rondjes draaien of bij aan de wind 60 graden van SB naar 60 graden over BB wiebelen. Geen schijn van kans om te zeilen.
Maar, het positieve is dat dat allemaal niet uitmaakt:je bent als je de noordzee uit bent geen zeiler meer, maar een (ver)trekker met een boot. Die trekt, en als het gaat, zeilt.
Maar het heeft ook met soort boot te maken. Een VOR boot met diepe kiel van 5 meter die kan met minder wind toch nog zeilen. Maar dat is nu eenmaal niet de (ver)trekker boot.
En als je nou denkt: hij kletst maar wat, kom dan eens neuzen in de havens aan de route naar de Carieb, en vraag eens bij de schippers hoe zij dat ervaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

(Voor)oordeel Compromis 15 nov 2016 11:32 #784438

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18175
Sisu schreef :
Wat me daarbij opviel is dat toch ongeveer de helft een korte mast heeft (10 m). Overigens ook veel in combinatie met de diepere kiel (1.50). Wat ik verder opvallend vond is dat de boten eigenlijk allemaal een redelijk basis uitrusting hebben. Ik kom heel weinig 'cruisers gear' tegen
Dat klopt inderdaad. Een groot deel van de C888'en en C999's zijn verkocht aan mensen die voornamelijk het IJsselmeer en kustwateren als vaargebied hebben. Heel veel Duitse bezitters ook. Die rusten hun boot keurig uit met klokjes en een marifoon, maar hebben geen enkele ambitie om er verder mee te gaan. Binnen de Compromisclub was voor velen Engeland al (te) ver. Wel veel Oostzee-gangers. Het kunnen passeren van de Hollandse Brug werd ook door velen erg belangrijk gevonden... Dat de boot daardoor zwaar ondertuigd raakt nam men kennelijk voor lief.

Er gaan tegenwoordig maar weinig mensen voor langere tijd op pad met een boot kleiner dan 36 voet. Je zal dus ook niet veel 999's vinden die daarvoor zijn uitgerust. De boten kunnen het wel, maar de behoeftes van de mensen liggen anders. Er zijn oceaanoversteken gemaakt met beide types, maar ook ik zou een grotere boot kiezen als ik dat soort plannen had.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl