Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Beneteau First 211 vs Marieholm 26

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 31 juli 2017 09:54 #856973

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
iFolkboot schreef :
Die 'nieuwe if' staat al weer een tijdje op stapel, maar de echte bouw en dus levering is al enkele malen uitgesteld wegens financiële perikelen.., en van dit soort uitstel komt meestal afstel. ;)
Weinigen in de IF wereld geloven ook dat het een succes kan worden. Het ontwerp, wat feitelijk 75 jaar oud is (noorse folkboot) heeft natuurlijk in alle eerlijkheid ook gewoon zijn beperkingen tegenover moderne ontwerpen.
Je moet er al heel gek van zijn, wil je daar zoveel geld voor uitgeven, terwijl de 2de hands markt rijkelijk voorzien is van goede IF boten, met nog steeds dalende prijzen.

@Sonador,
Antwoord op je eerdere vraag, konstruktief zijn de meeste IF's in uitstekende staat en er zijn weinig aandachtpunten, zijn oerdegelijk gebouwd, osmose zie je zelden, en de slechte hoofdwant wantputingen zijn meestal al vervangen.
Moeilijker is het om een mooi fris exemplaar te vinden want het 'muffe oude mannetjesboot gehalte' is helaas hoog..
Langzaam echter worden er ook meerdere schepen volledig gerefit, en is er een heuse nieuwe eenheids klasse in opkomst op De Kaag, met volledig wedstrijd opgebouwde boten met dito fanatisme en uitstraling.

Over de looks is iedereen het wel over eens dat het 50 jaar nadat de eerste IF van de band gerolt is, nog steeds een fris en fruitig ontwerp is wat ook de jongere generatie nog steeds aanspreekt, in tegenstelling tot vele andere jaren 60/70 ontwerpen..

Minpunt vind ik het rolgedrag op achterop komende hoge golven (S-spant) en vooral de manoeuvreerbaarheid op de motor. Je hebt al gauw 3 scheepslengtes nodig voor een 180 graden draai, en een krappe box of haven (vakantie) is elke keer weer een uitdaging... :S

Voor de rest een heerlijke 'pur sang' zeilboot!
(Ben net terug van een 6weekse vakantie trip door half nederland) :woohoo:

Bedankt voor je toelichting, da word erg op prijs gesteld!
Ik hoop eerst nog meer te leren met mijn huidige zeilboot waar we ook dol op zijn.
En dan is het eigenlijk een kwestie van sparen ;)

Weet nog goed toen ik voor het eerst een Marieholm zag, vond het direct de mooiste boot die er in die haven lag, ik wist toen nog niet zoveel van boten als nu (nog steeds niet gek veel) :P

Er staat 1 M26 opknapper te koop, zonder motor. En dat is wel heel heel erg verleidelijk moet ik bekennen. De prijs is zo'n beetje gelijk als wat ik voor mijn motorfiets kan beuren.
En dan nog opknappen, mijn betere wederhelft leest ook wel eens mee, dus ik stop nu met typen ....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 31 juli 2017 09:55 #856974

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27624
LittleWings schreef :
Interessant. Zag de advertentie in ZF niet eerder.

Hoe de verkoper erbij komt dat de boot uit Schotland komt begrijp ik niet. Royston, Hertshire ligt gewoon een stukje ten ZO van Cambridge op pakweg 60 km. van de Eastcoast rivers.

Doet er verder niet zoveel toe: een Halcyon 27 blijft een Halcyon 27, maar toch een merkwaardige mythologisering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 31 juli 2017 10:10 #856978

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
de Halcyon 27 werd te Thames Marine at Canvey Island geproduceerd

www.ezania.net/stuff/yacht/his.htm
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 31 juli 2017 10:30 #856988

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27624
DavidS schreef :
de Halcyon 27 werd te Thames Marine at Canvey Island geproduceerd

www.ezania.net/stuff/yacht/his.htm

Tja, dan heeft de verkoper van de Halcyon uit de advertentie, zelfs dat niet begrepen misschien.

Ik denk echter eerder dat er meerdere producenten zijn geweest, of meerdere productie-tijdperken. Die Halcyon was een boot waarvan er meer dan een paar zijn gemaakt..

Naschrift:
sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3210

Deze link noemt wel de bouwer die advertentie waarover we spreken vermeldt: Offshore Yachts
Laatst bewerkt: 31 juli 2017 10:34 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 31 juli 2017 11:56 #857006

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
correctie: de moulds werden in 3 verschillende fabrieken gemaakt:

"The Offshore factory at Mill Road gradually expanded production, taking in mouldings from three sources. The Halcyon 23, and later the Nantucket Clipper, were moulded by Seamaster at Dunmow, the Halcyon 27 by Thames Marine at Canvy Island and the Van de Stadt boats, the Offshore 8M, Trintella, and Offshore 35 by Tylers at Tonbridge, Kent. I do not know who moulded the Halcyon Clipper."

Had ik over gelezen.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 31 juli 2017 12:07 #857007

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6352
DavidS schreef :
LittleWings schreef :
zo een net vorige week gekocht :)
zo kwam ik idd. op het idee
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 31 juli 2017 19:17 #857189

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Deze man is best wel pessimistisch over de gevolgen van de minpunten van de If: roerkoning.blogspot.nl/2008/04...-overzichtje-te.html

Klopt dat wel? Op zich klinkt is het wel logisch.

Ik kan er weinig info over vinden, jammer (maar wel logisch) dat het forum van de NMV niet openbaar voor geïnteresseerden zoals ik, of mensen die eraan zitten te denken om er 1 aan te schaffen.

Vandaag weer 1 gezien, die man zal wel gedacht hebben: Staat er een lange kerel op wal, met glazige ogen en open mond mij aan te kijken. :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 31 juli 2017 20:03 #857204

Sonador schreef :
Deze man is best wel pessimistisch over de gevolgen van de minpunten van de If: roerkoning.blogspot.nl/2008/04...-overzichtje-te.html

Klopt dat wel? Op zich klinkt is het wel logisch.

Ik kan er weinig info over vinden, jammer (maar wel logisch) dat het forum van de NMV niet openbaar voor geïnteresseerden zoals ik, of mensen die eraan zitten te denken om er 1 aan te schaffen.

Vandaag weer 1 gezien, die man zal wel gedacht hebben: Staat er een lange kerel op wal, met glazige ogen en open mond mij aan te kijken. :blush:

Wat bedoel je met je eerste zin?
Welk gevolg van welk minpunt?

Sowieso veel onzin in dat artikel, osmose komt zelden voor, en de raamprofielen zijn makkelijk dicht te krijgen met goede kit, en in latere bouwjaren aangepast. Ontwerper heet geen Tork maar Tord Sunden. Ook heeft een Marieholm geen roerkoning.

Probleem met mastondersteuning kan inwatering via de mastvoet zijn, er zijn enkele gevallen bekend die een nieuwe mastbalk ingelamineerd hebben. maar je mast gaat daar niet van overboord (geen verhalen van bekend..) Verder gewoon mast stellen volgens de Selden voorschriften.

Het forum en de kennisbank (met zeer veel now-how) van de NMV is helaas al een tijdlang (veel te lang..) offline wegens werkzaamheden.
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 31 juli 2017 21:44 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 31 juli 2017 20:25 #857216

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik doelde met de eerste zin, op wat jij dus ook al aankaart m.b.t het overboord donderden van de mast. Excuses voor de formulering van dat bericht.

Ik weet ook niet zeker of hij het over het in gelamineerde deel onder de mastvoet heeft (is dat hout?). Of over de verstevigingsbalk die daar weer onder loopt?

Kan jij je ook vinden in zijn beschrijving van de zeileigenschappen?

Hij heeft wel een link naar dit artikel en dat was erg mooi om te lezen: www.clickbert.com/IFboat/techtips/vigor.html

Als ik mijn berichten teruglees, op basis daarvan moet ik eigenlijk wel weer terug naar school.
:blush:
Laatst bewerkt: 31 juli 2017 20:33 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 31 juli 2017 20:40 #857223

Er loopt een ingelamineerde balk van gelamineerd hout onder de mastvoet door, deze ingelamineerde balk steunt binnen weer af op ingelamineerde mastschotten, waardoor deze een geheel word met de romp.

Ik denk dat de schrijver de eerste bouwjaren bedoeld, voor '73 ofzo, deze hadden volgens mij nog geen mastschot.
Bij evt aankoop zou ik altijd voor de latere bouwjaren kiezen, na ' 73, deze zijn in verschillende details net wat beter.
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 31 juli 2017 21:14 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 31 juli 2017 21:39 #857249

Sonador schreef :

Hij heeft wel een link naar dit artikel en dat was erg mooi om te lezen: www.clickbert.com/IFboat/techtips/vigor.html

Als ik mijn berichten teruglees, op basis daarvan moet ik eigenlijk wel weer terug naar school.
:blush:

Valt reuze mee. Als ik je niet begrijp zeg ik dat gewoon, laat dat andersom ook zo zijn.. :)

Leuk artikel van John Vigor, kende ik nog niet. Thanks!
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 31 juli 2017 21:49 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 02 aug 2017 18:46 #857769

Als je verliefd bent op een IF, niet aarzelen gewoon eentje kopen.
Geen 26 of zelfs eigenlijk geen ife, maar een if.
Mag zo af en toe een wedstrijd sruren bijde club, leuke club, leuke baan boten e na als je wil kan je kan je helemaal uit leven met een if.

(Als je ruimte zoekt kun je beten een mcgregor26 kopen, of een maxi 77, zeilt itt mcg26 wel ook erg leuk :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 02 aug 2017 19:28 #857807

Impressie van het zomerevenement.

p.s, beelden kunnen al schokkend ervaren worden... :woohoo:

vimeo.com/224788979
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 02 aug 2017 19:29 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 02 aug 2017 19:41 #857821

iFolkboot schreef :

p.s, beelden kunnen al schokkend ervaren worden... :woohoo:

Valt best mee, ik ben nauwelijks in beeld en dan nog met een goede de actie van het team :-)

Of bedoelde je de boten porno voor zwakke zieltjes,lol
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 02 aug 2017 19:46 #857826

BLIXEM schreef :
Of bedoelde je de boten porno voor zwakke zieltjes,lol

:laugh: :laugh:
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 02 aug 2017 20:09 #857841

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik mis echt een kwijl smiley .... leuk filmpje

Mijn eerste ontmoeting met een Marieholm was op de haven waar ik mijn Varianta aan het opknappen was.

Die lag de gehele winter in het water, de eerste keer toen ik haar zag liggen was echt van wauw geen woorden voor zo mooi.

Ik had toen 0.0 kennis van zeilboten, maar wist wel dat dat erg mooi spul was.

2de ontmoeting was op het Ketelmeer, geen IF of 26, maar een originele van hout.
Het waaide aardig en voornamelijk uit het westen, en dan heb je best een golfslag daar.
Prachtig toe zien hoe sierlijk zij daar doorheen "ploeterde".

Wij kwamen nauwelijks voorruit, aan de wind, tegen de golvjes in.
Maar man wat mooi is dat, glimlach van oor tot oor.

Daarna ben ik pas gaan opzoeken wat voor boot het was, en het verhaal erachter is net zo mooi als de boot zelf, en dat spreekt ook weer aan vind ik.
Net als dat er een Nederlandse vereniging voor is.
Laatst bewerkt: 02 aug 2017 20:21 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 03 aug 2017 16:08 #858181

  • Tycho206
  • Tycho206's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Bedankt voor al jullie reacties weer en wat een gaaf filmpje!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 13 aug 2017 12:49 #861549

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Stockpaert schreef :
Na de post van IFolkboot bijna te overvloede, maar voor de volledigheid: ook ik heb sinds een aantal jaren een Marieholm IF.

Een IF (en ook een 26, want zelfde romp, alleen ietsje zwaarder) is een echte zeilmachine, maar geen raceboot. De boot zeilt vooral heel fijn en zoals IFolkboot ook aangeeft, veruit de meeste boten van gelijk formaat zien alleen haar mooie ranke spiegeltje. Iets als een X79, beneteau first class 8 e.d. gaat echter veel harder.

Zoals aangegeven is ruimwinds varen ook niet haar hobby, rompsnelheid haal je al bij weinig wind en harder gaat ze niet. Bij harde ruime wind doet ze vooral haar best een zeesleper te imiteren, qua hekgolf dan.

Aan de wind is de boot in haar element. Alle vooroordelen van een langkieler ten spijt, juist bij heel weinig wind loopt ze hard en hoog en is met een pink te besturen. Tussen windvlaagjes door dendert de massa door zonder te verlijeren en kun je zelfs iets opsturen om nog meer hoogte te pakken. Opkruisen met een Marieholm is dan ook echt heel leuk. Met een HA-fok erop is een overstag ook zo gepiept en verlies je daarin nauwelijks snelheid.
Bij veel wind blijft ze lang beheersbaar en loopt rompsnelheid. Maar als het maar genoeg waait doet iedere boot dat laatste wel. De grote plus van een Marieholm is dan dat ze, hoe scheef ook, altijd met een vinger te besturen is. Uit het roer lopen is onmogelijk, zelfs met het gangboord volledig onder water reageert ze prima op het roer en is de roerdruk minimaal. Wat betreft dat scheef gaan, dat doet ze met dank aan de lage vormstabiliteit wel erg snel. In combinatie met de beroerde zit in de kuip (dat schijnt bij een M26 wel iets beter te zijn) niet echt comfortabel. Als je langere tochten wilt gaan maken zou ik dan ook zeker een M26 bekijken i.p.v. een IF. Ik reef overigens wel vanaf een dikke 4 bft, dan is de helling nog enigszins comfortabel. Bij een wedstrijd weleens met genua en vol grootzeil gevaren in een bui met een kleine 6 bft. De boot vond dat niet erg en bleef bestuurbaar en het is handig als je toch ramen moest wassen maar erg oncomfortabel en qua snelheid natuurlijk niet efficiënt.
Ik heb geen spannende grootwaterreizen gemaakt dus over gedrag in golven kan ik niet heel veel zeggen. Behalve dat ze op het IJsselmeer door de slanke rompvorm relatief moeiteloos door de korte golven snijdt en niet, zoals veel lengte-genoten, stil valt op de golfslag. Op youtube zijn wel een paar leuke filmpjes te vinden van een IF op zee, wellicht dat dat een indruk geeft van het gedrag op golven.

Ik heb een IF met een buitenboordmotor. Dat is niet bepaald handig. De schroef komt bij golfslag snel boven water en er kan vanwege het slanke kontje weinig gewicht op de spiegel, dus kom je eigenlijk vermogen te kort. Bovendien si het bij golfslag flink ballanceren om de motor op te klappen. Een inboard is dus een pré. Al is manoeuvreren dan weer iets lastiger doordat je de motor niet kan meedraaien.

De binnenruimte wordt vaak als nadeel genoemd maar dat vind ik zelf best meevallen. Ook dat is maar waar je het mee vergelijkt. Helemaal in een M26 denk ik dat het in ieder geval wat ruimer is dan op de first. Een compromis 777 (om maar wat te noemen) is op dezelfde romplengte echter vele malen ruimer. Voordeel voor lange mensen is trouwens nog de lengte van de kooien (allen >2,1m). De ruimte in de kuip is wel erg beperkt (vooral in een IF) en de kuip zit gewoon ronduit beroerd.

Tot slot, ik geef het toe: heel ijdel, vind ik de regelmatige opgestoken duimen, de havenpraatjes en complimenten voor de lijnen van de boot erg leuk.

Of een Marieholm een goede vervanger is voor een First 211? Ik zou het niet weten, een first 211 staat bekend als goede zeiler maar heb er nooit op gevaren. Het is maar net waar je prioriteiten liggen denk ik.


Je hebt jou prachtige IF nu te koop staan? www.marktplaats.nl/a/waterspor...eviousPage=mympBuyer

Ga je voor wat anders?
Erg mooie boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 13 aug 2017 18:22 #861610

Sonador schreef :

Je hebt jou prachtige IF nu te koop staan? www.marktplaats.nl/a/waterspor...eviousPage=mympBuyer

Ga je voor wat anders?
Erg mooie boot!

Inderdaad. Na lang wikken en wegen heb ik besloten eens een poging tot verkoop te doen en naar een Marieholm IF-E (E=engine, dus met inboorddiesel) te kijken. Mocht er geen animo zijn dan houd ik hem want het is op de onhandigheden van de buitenboordmotor na (zie ook mijn eerder bericht) een heerlijk bootje :)
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 13 aug 2017 19:20 #861639

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Is de BBM in de bun geen oplossing?

Je hebt je IF zo mooi voor elkaar, als ik het geld had was je hem kwijt geweest. :pinch:
Succes met verkopen en naar de zoektocht van een mooie IF-e.

Die mist overigens wel wat ballast t.o.v een gewone IF, Om ruimte te maken voor de motor, en de neiging te hebben achterover te "hangen" net als bij de 26.
Alleen de 26 is nog weer wat langer (11cm dacht ik).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 13 aug 2017 20:24 #861657

Sonador schreef :
Die mist overigens wel wat ballast t.o.v een gewone IF, Om ruimte te maken voor de motor, en de neiging te hebben achterover te "hangen" net als bij de 26.
.

Dat klopt niet.
Bij een IFE is een deel van de ballast in het achterste deel van de kiel weggelaten om het gewicht van de (zware) dieselmotor te compenseren, zodat juist de gewichtverhouding gelijk blijft aan een gewone IF. En dus hangt een orginele IFE ook niet achterover.

Een gewone IF met een later ingebouwde dieselmotor heeft dus de neiging teveel achterover te hangen en wat in onbalans te zijn, alsof je altijd 2 personen extra in de kuip hebt :)
Het is daarom ook niet aan te raden een gewone IF om te bouwen tot een IFE. Al zijn de nieuwe generatie dieselmotoren natuurlijk een stuk lichter dan de oude Volvo MD, waardoor het balans probleem wel wat kleiner is.
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 13 aug 2017 20:43 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 13 aug 2017 20:35 #861664

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
:blush:
Idd, mijn formulering klopte niet helemaal.
Bedankt voor de verbetering!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 13 aug 2017 20:49 #861670

Graag gedaan. :)
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 13 aug 2017 20:49 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 14 aug 2017 05:37 #861701

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Qua motorisering is dan een elektromotor niet wat ? Die accu's kan je elders plaatsen in de boot en voor de rest is het ' alleen zo'n staartstuk dacht ik. ( met as kan ook trouwens). Dat doen ze ook wel bijzweedse scherenkruisers etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Beneteau First 211 vs Marieholm 26 14 aug 2017 12:57 #861823

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
'sagitta'... de naam icm het type bootje komt me erg bekend voor.

Heb je een poos met de boot in Delfzijl gelegen?

Voor wat betreft folkeboot en mariholm, Erg leuke scheepjes en mooi om te zien. Wel jammer dat laminaat nog altijd niet toegestaan is binnen de klasseregels. Ik denk dat daar nog wel wat winst te halen is voor deze scheepjes.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl