Die 'nieuwe if' staat al weer een tijdje op stapel, maar de echte bouw en dus levering is al enkele malen uitgesteld wegens financiële perikelen.., en van dit soort uitstel komt meestal afstel.
Weinigen in de IF wereld geloven ook dat het een succes kan worden. Het ontwerp, wat feitelijk 75 jaar oud is (noorse folkboot) heeft natuurlijk in alle eerlijkheid ook gewoon zijn beperkingen tegenover moderne ontwerpen.
Je moet er al heel gek van zijn, wil je daar zoveel geld voor uitgeven, terwijl de 2de hands markt rijkelijk voorzien is van goede IF boten, met nog steeds dalende prijzen.
@Sonador,
Antwoord op je eerdere vraag, konstruktief zijn de meeste IF's in uitstekende staat en er zijn weinig aandachtpunten, zijn oerdegelijk gebouwd, osmose zie je zelden, en de slechte hoofdwant wantputingen zijn meestal al vervangen.
Moeilijker is het om een mooi fris exemplaar te vinden want het 'muffe oude mannetjesboot gehalte' is helaas hoog..
Langzaam echter worden er ook meerdere schepen volledig gerefit, en is er een heuse nieuwe eenheids klasse in opkomst op De Kaag, met volledig wedstrijd opgebouwde boten met dito fanatisme en uitstraling.
Over de looks is iedereen het wel over eens dat het 50 jaar nadat de eerste IF van de band gerolt is, nog steeds een fris en fruitig ontwerp is wat ook de jongere generatie nog steeds aanspreekt, in tegenstelling tot vele andere jaren 60/70 ontwerpen..
Minpunt vind ik het rolgedrag op achterop komende hoge golven (S-spant) en vooral de manoeuvreerbaarheid op de motor. Je hebt al gauw 3 scheepslengtes nodig voor een 180 graden draai, en een krappe box of haven (vakantie) is elke keer weer een uitdaging...
Voor de rest een heerlijke 'pur sang' zeilboot!
(Ben net terug van een 6weekse vakantie trip door half nederland)
Ik hoop eerst nog meer te leren met mijn huidige zeilboot waar we ook dol op zijn.
Weet nog goed toen ik voor het eerst een Marieholm zag, vond het direct de mooiste boot die er in die haven lag, ik wist toen nog niet zoveel van boten als nu (nog steeds niet gek veel)
Er staat 1 M26 opknapper te koop, zonder motor. En dat is wel heel heel erg verleidelijk moet ik bekennen. De prijs is zo'n beetje gelijk als wat ik voor mijn motorfiets kan beuren.
En dan nog opknappen, mijn betere wederhelft leest ook wel eens mee, dus ik stop nu met typen ....