steef ton schreef :
Sorry, zag bij teruglezen idd dat je voor de Roskilde met midzwaard ging. In mijn hoofd zat nog de hierboven genoemde quote.
Over volle kop, ik geef toe, een wat subjectieve benadering, kun je van mening verschillen. Tov de meeste "moderne zeilschepen" is de kop erg vol.
SA/D zegt natuurlijk niks over hoeveel zeil je er eventueel op zou kunnen hangen. Reden van gebruik van de voordriehoek is dat het zo iets zegt over de hoeveelheid zeil die er iha op bedacht is door de ontwerper. Een genua is normaal gesproken ook een zeil dat er bij bft 4 niet meer op staat. Daarom is relatief richtmoment eigenlijk een getal wat meer zou zeggen. Maar zoals Erikdejong al aan gaf: dat is niet zo makkelijk even uit de gegevens van een schip op te maken. Goh, ik val erg in herhalingen
Mja; hoe lang geleden ik de pots schreef waarop jij nu in tweede instantie nog eens reageert, weet ik niet, maar het doet me deugd dat je nog enigszins tot inkeer komt.
Ik wil nog één ding over die Roskilde zeggen en daarna zoeken jullie het verder maar uit met je SA/D en al die wetenschappelijkheid.
Wat hier al in eerste instantie al volledig over het hoofd wordt gezien is de reden waarom iemand wil varen en hoe ie dat wil doen. In ZF overheerst nog steeds de mening dat iedereen dient te varen alsof elk tochtje een wedstrijd of een recordpoging is. Dat er mensen zijn die houden van rondpieren in ondiep water en droogvallen en verder niet zozeer snel maar wel comfortabel willen zeilen, is voor een bepaalde categorie ZF-ers een volledig onbegrijpelijk gegeven.
Een schip dat voor bovengenoemde soorten van vermaak geschikt is, moet voldoen aan hele andere eisen dan de gemiddelde AWB. Niet alleen moet de boot rechtop blijven staan bij droogvallen; hij moet ook een constructie hebben die wat gebons op een harde zandplaat probleemloos doorstaat.
De categorie volk die dit soort dingen wil, houdt meestal ook van comfort tijdens het zeilen. Een bootje dat rustig beweegt, niet bij elk vlaagje als een gekke Henkie wil oploeven en ook niet meteen zijn eigen weg gaat als de helmstok eens even een paar seconden wordt losgelaten.
Nu, aan dat alles wordt volgens mij door de Roskilde voldaan.
Dat de boot niet zo hoog loopt als een Waarschip 900 en ook pas vanaf windje 5 (als er rompsnelheid kan worden gelopen) bij zo'n gebakje in de buurt blijft, zal de schipper van een Roskilde aan de gat roesten. Hij heeft namelijk allerlei andere dingen die de schipper van dat Waarschip niet heeft. Zoals ik al eerder aan snelle Bas probeerde duidelijk te maken; het zijn werelden apart die elkaar letterlijk zelden ontmoeten, omdat de gemiddelde kielbootschipper al de rilbibbers krijgt, als ie denkt aan de plekken waar zo'n Roskilde vaart en ligt.
Hier laat je wat en daar vindt je wat; ik zeg het zo vaak.
In dat kader vind ik het gepeuter in dit draadje allang niet meer interessant, eerlijk gezegd. Maar evengoed: veel plezier verder..!