Volgens mij begrijp ik je
Overigens heb ik de prestaties die ik van een Roskilde verwacht nooit alléén op basis van D/L beschreven; misschien is dat oorzaak van de verwarring?
Nachtvlinder schreef :
PS: kan geen specs vinden; gokje:
SA/D ~15
D/L ~300
en een paar posts daarna:
Nachtvlinder schreef :
Nagerekend op basis van het gelinkte document:
SA/D = 13.3
D/L = 437
Maar heb ook nu geen zin in woordspelletjes en hoop te leren over de inhoud.
JotM schreef :
Om te weten wat qua snelheid van Butler's Yonne verwacht moet worden in verhouding tot gelijksoortige tijdgenoten moet je dan dus naar SA/D kijken en maakt D/L niet zoveel uit.
Hier volg ik je: als D/L in ongeveer dezelfde range ligt, bv in die van "Heavy cruising auxiliary boat", dan is het karakter/rompvorm van beide boten wel zo'n beetje gelijk (wel even checken) en mag je vergelijken op basis van specifiek vermogen. D/L hoef je dan verder niet veel aandacht aan te besteden. Het is gewoon een zware boot (en dat geeft niets want bij een gelijke SA/D staan daar meer m2's tegenover).
JotM schreef :
Als ze niet gelijksoortig zijn moet je naar SA/D kijken en de rij beschrijvende parameters die Erik daarvoor regelmatig te berde brengt. D/L geeft dus vooral een hint naar karakter, niet naar "prestaties" en vooral niet over de grenzen van groepen heen. Dat bedoel ik.
Dankje voor je geduld. Dus ook hier (tussen
verschillende groepen) zegt SA/D meer dan D/L. Dan is D/L zoals je zegt inderdaad slechts een klassificatie van karakter. Nu ik nog eens goed naar de beschrijvingen daarvan kijk, zeggen die inderdaad niets over snelheidspotentieel: slechts of een boot licht of zwaar is. Dit behalve planeerpotentieel dan, die meestal groter zal zijn bij écht lage D/L's (maar ook dát moet je handmatig checken).
Dat je op basis (ook tussen groepen) wél iets over prestaties kunt zeggen op basis van SA/D, klopt ook met de beschrijvingen daarvan, die zeggen duidelijk wél iets over snelheidspotentieel:
Omschrijving | SA/D |
Motorsailers | 13 - 14 |
Slow auxiliary sailboats | 14 – 15 |
Average offshore cruisers | 15 – 16 |
Coastal cruisers | 16 – 17 |
Racing yachts | 17 – 19 |
Ultra light racers, class racers, daysailers | >20 |
De Roskilde scoort voor SA/D dus 13.3 - aan de onderkant van de motorsailors. Is ze dan
niet langzaam?? Daarbij komt nog het stampverhaal dat Erik uitgelegd heeft (maar wat je niet ziet aan deze platte getallen).
Bestaan er ook langkielers met hóge SA/D ratio's eigenlijk, of kunnen dit soort ontwerpen gewoon niet zoveel zeil dragen?