Voor alle number crunchers hier een duidelijk verhaal.
(zie aanhangsel)
Op pagina 19 e.v. een uitleg over SA/D ratio (ofwel SADR)
en een indeling naar Ted Brewer (de man van de comfort factor)
BOAT TYPE………………………………………..SA/D
Motorsailers………………………………............13 – 14
Slow auxiliary sailboats…………………............14 – 15
Average offshore cruisers………………............15 – 16
Coastal cruisers…………………........................16 – 17
Racing yachts……………………........................17 – 19
Ultra light racers, class racers, daysailers.…..…20+
Onder Displacement wordt hier het aantal kubieke meter zout water verstaan
Daarom wordt het metrische gewicht vermenigvuldigt met 0.976 om de waterverplaatsing te berekenen. Vervolgens wordt dit tot de 2/3 macht (0.6666..) verheven om een eenheidsloze factor te verkrijgen.
De berekening van het zeiloppervlak gaat ook naar bepaalde regels.
Wat het belang van al deze cijfers is voor de individuele tourzeiler kan ieder voor zich uitmaken.
Leuk in dit opzicht is het volgende wat zure commentaar van een hedendaags ontwerper op een toch tamelijk succesvolle boot uit een nog niet zo lang verleden, n.l. de "Joshua" van Bernard Moitessier:
".... for a modern-day build, Joshua’s performance numbers are irrational: The sail area-to-displacement ratio is about 16.7 — or just above the “motorsailer” threshold! Most cruisers have SA/D ratios from 17 to 22. Her displacement-to-length ratio is a whopping 394, which is amongst some of the heaviest boats drawn. Ever. A more typical D/L ratio falls into a range around 120-300...."
stephenswaring.com/retro-golde...ts-lost-design-time/
Dit alles naar aanleiding van het volgende:
Golden Globe - Joshua is back!
joshuagg.com/
Lijkt wel wat op een Roskilde trouwens...