Jaapzeilt schreef :
plusfast schreef :
Dan kan het wel zinvol zijn om te vragen naar de verschillende zeilkwaliteiten van de verschillende Noordkapers, en misschien een aantal vergelijkbare boten. Maar willen vergelijken met een modern scherp jacht is zinloos. De verschillen zijn te groot. Als je een scherp jacht overweegt dan is een Noordkaper niets, en andersom ook.
Eens. Misschien stel ik wel een wat lastige of onduidelijke vraag, is ook een beetje hoe je de vraag leest misschien. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen die noordkaper hebben gezeild, zoals van annede_vries. Dat geeft mij een beetje idee hoe anderen dat ervaren en wat voor afweging zij maken. Elke boot is een compromis, helaas, en ik begrijp goed dat je met een midzwaard wat inlevert. En dat lever ik graag in voor wat ik ervoor in de plaats krijg. En bloedspoed heb ik niet - als je wat langzamer zeilt dan wordt Nederland wat groter
Neemt niet weg dat ik wel altijd bezig ben of alles ok staat - maar ja - wie niet?
Ik heb nooit met een Noordkaper gezeild, maar toch nog even dit.
Tot op zekere hoogte ben ik het helemaal eens met Plusfast. Vragen hoe deze boot zeilt in vergelijking met een scherp jacht is vragen naar de bekende weg. Dat vond ik eigenlijk bij je eerste pots al.
Je schrijft dat je boot ook geschikt acht voor zeezeilen langs de kust. Ik denk zelf ook dat dit wel kan. Wat dan ook meteen in me opkomt: hoe zou de boot bewegen in ruwer water? Comfort vind ik zelf altijd een belangrijk iets.
Wat me opvalt aan de Noordkapers is dat ze behoorlijk breed zijn in verhouding tot de lengte. Zal iets te maken hebben met de ballast die niet zo diep ligt en een gewenste flinke aanvangsstabiliteit.
Maar niet bepaald lang, dun en lekker; de termen waarin Koopmans (bijvoorbeeld) spreekt als ie over een comfortabele en prettig aan-de-wind-zeilende boot praat.
Verder stuurt elke boot met een niet-zo-diep stekend roer minder goed dan een boot met een balansroer. Manouevreren in de haven vergt wat meer handigheid en kennis van het schip. Daar valt prima aan te wennen, maar het is wel iets waar je op voorbereid moet zijn.
Droog kunnen vallen vind ik zelf een enorm voordeel. Maar er zijn maar heel weinig boten die dat combineren met keihoog aan de wind zeilen of hoge snelheden onder zeil. Zeker boten met binnenballast, zoals waarschijnlijk ook de Noordkaper, zijn zwaar voor hun maat, omdat het ballastpercentage hoog moet zijn om een acceptabele kenterhoek te bereiken.
De door Bas genoemde OVNI's zijn in dat opzicht misschien een van de betere compromissen omdat een groot deel van de ballast in het zwaard zit. Maar zo'n boot moet je aanspreken en dat doet ie in jouw geval niet.