Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Breehorn 37 alternatief

Breehorn 37 alternatief 11 juli 2019 22:00 #1062870

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
Perseus schreef :
++ voor de elan 40,(maar denk dan ook grand soleil 40....)

De Grand Soleil 40 is van net na 2000 en volgens mijn informatie is die serie van een mindere bouwkwaliteit dan modellen uit de vroege jaren '90. Bovendien wil ik geen langskeuken en een bank die in het midden staat.

De Elan 40 ken ik alleen van naam. Mag je daarvan op een onrustige zee ook een stabiele zeegang verwachten of wordt het al snel een stuiterbak? Het is een relatief licht schip. Inderdaad iets om eens verder naar te kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Breehorn 37 alternatief 11 juli 2019 22:08 #1062872

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
holtere schreef :
Het prijsverschil zit he vooral in het perfect wegwerken van naadjes in de bekleding en aan het recht leggen van leidingen.

Ik denk dat er wel meer kwaliteitsverschillen zitten tussen een HR en bijvoorbeeld een Jeanneau. Die HR zal waarschijnlijk veel langer rond drijven. Als koper is het alleen de vraag of je nog steeds belangstelling hebt voor een boot die opa nieuw kocht toen opa nog jong was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Breehorn 37 alternatief 12 juli 2019 06:28 #1062892

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Wellicht de Dehler 39 jv. Persoonlijk vind ik die erg mooi en die serie is hufterproof gebouwd en kent de gewenste keukenopstelling. De 36 jv zou ook kunnen maar is wat kleiner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Breehorn 37 alternatief 12 juli 2019 07:28 #1062906

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Ik denk dat er wel meer kwaliteitsverschillen zitten tussen een HR en bijvoorbeeld een Jeanneau. Die HR zal waarschijnlijk veel langer rond drijven. Als koper is het alleen de vraag of je nog steeds belangstelling hebt voor een boot die opa nieuw kocht toen opa nog jong was
wees eens wat specifieker, je denkt....?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Breehorn 37 alternatief 12 juli 2019 07:52 #1062909

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
je hebt een Janneau toch? Kijk eens naar en voel aan de constructie in een Swan of Antilla, dan weet je genoeg. (of niet dat is ook goed)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Breehorn 37 alternatief 12 juli 2019 08:30 #1062917

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Nee, Tuulevi, ik heb geen Janneau.
Voelen is een slechte maat om te bepalen of iets "kwaliteit" heeft. Je kletst maar wat.
Bij auto's hebben we lijstjes met wat er allemaal aan kapot gaat en welke auto waaraan gerepareerd moet worden. Daar ga je dan met je gerenommeerde merken. Bij boten bestaat zoiets niet voor zover ik weet maar dat zou weleens reinigend kunnen werken. Als je zegt die boot heeft voor mij een hoge gevoelswaarde dan kan ik daar wel wat mee maar als je op basis daarvan zaken als kwaliteit gaat verkopen ben je verkeerd bezig.
Zeg het eens: Ik voel veel bij die boot" i.p.v. "die boot is topkwaliteit" :S
Laatst bewerkt: 12 juli 2019 08:31 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Breehorn 37 alternatief 12 juli 2019 08:39 #1062919

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
laat maar dan :)
Als jij het kwaliteitsverschil tussen een Swan en een Benetau niet voelt(of zegt te voelen) zijn we uitgepraat.
Ben je eigenlijk wel eens aan boord van een Swan geweest?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 12 juli 2019 08:59 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Breehorn 37 alternatief 12 juli 2019 08:46 #1062920

En daar motor je dan, met je ondertuigde, nét iets te zwaar uitgevallen "kwaliteitsboot", mijmerend over die breker die de boot naar verluid zou kunnen overleven.... :silly:



Ik merk bij de diverse topics hier dat bij het zoeken naar een boot voor grote tochten met name vast word gehouden aan valse romantiek en weinig modernere concepten van "zeewaardigheid". Blijkbaar is er angst voor slecht weer.

Als ik een tocht zou plannen, dan vond ik de lichtweereigenschappen minstens zo belangrijk. Niemand houdt van motorsailen of motoren, het maakt je reis onnodig duur, je dieseltanks nemen je bergruimte in etc.

Vwb de JV39 Vs. de Elan 40; vergelijkbare boten, maar de Elan is een stukje goedkoper en naar mijn bescheiden mening de betere boot van de twee.
Laatst bewerkt: 12 juli 2019 08:51 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Breehorn 37 alternatief 12 juli 2019 11:10 #1062956

Ach, 10 jaar terug was hier deze valse romantiek nog de hang naar staal. Nu is polyester toegestaan. Over nog eens 10 jaar zal niet meer gefronsd worden bij het gebruik van een AWB hiervoor ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Breehorn 37 alternatief 12 juli 2019 17:17 #1063045

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
Perseus schreef :
Wellicht de Dehler 39 jv. Persoonlijk vind ik die erg mooi en die serie is hufterproof gebouwd en kent de gewenste keukenopstelling. De 36 jv zou ook kunnen maar is wat kleiner.

Heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar je ziet ze nu minder vaak aangeboden dan vroeger. Dehler van na de CWS-periode is in ieder geval een optie voor zover het in het budget past.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Breehorn 37 alternatief 12 juli 2019 17:30 #1063050

Tilikum schreef :
Je kunt ook denken aan een Spirit 36/7. Die hebben de door jou gewenste indeling. Kijk ook eens naar de afmetingen (11.30 x 3.66 x 2), die verschillen niet zoveel van de Breehorn. Uitstekende zeileigenschappen en goed zeewaardig. En de Spirit is, denk ik, een stuk sneller dan de Breehorn.

Zo een:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 juli 2019 17:36 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Breehorn 37 alternatief 12 juli 2019 17:32 #1063051

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
boarderbas schreef :
Ik merk bij de diverse topics hier dat bij het zoeken naar een boot voor grote tochten met name vast word gehouden aan valse romantiek en weinig modernere concepten van "zeewaardigheid". Blijkbaar is er angst voor slecht weer.

Als ik een tocht zou plannen, dan vond ik de lichtweereigenschappen minstens zo belangrijk. Niemand houdt van motorsailen of motoren, het maakt je reis onnodig duur, je dieseltanks nemen je bergruimte in etc.

Zelf neem ik in mijn wensenlijst de ervaringen mee van weersomstandigheden die ik concreet ben tegengekomen op mijn vorige zeilreizen. Op 80NB - Noordelijke deel van de Groenlandzee - heb je in de zomer regelmatig nul wind en een spiegelgladde zee. Dat kost heel erg veel diesel. Kom je zuidelijker (<70 NB) dan kan het spektakel losbarsten en krijg je alles wat je aan wind hebt gemist in het kwadraat terug. Bij 40 en 50 ZB is het spektakel zo mogelijk nog groter.

Voor mij zijn dat allemaal criteria om rekening mee te houden, omdat ik daar ook echt kom. Ik ben er al meer dan eens geweest, maar niet met mijn eigen boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Breehorn 37 alternatief 12 juli 2019 18:07 #1063059

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
hnrts schreef :
boarderbas schreef :
Ik merk bij de diverse topics hier dat bij het zoeken naar een boot voor grote tochten met name vast word gehouden aan valse romantiek en weinig modernere concepten van "zeewaardigheid". Blijkbaar is er angst voor slecht weer.

Als ik een tocht zou plannen, dan vond ik de lichtweereigenschappen minstens zo belangrijk. Niemand houdt van motorsailen of motoren, het maakt je reis onnodig duur, je dieseltanks nemen je bergruimte in etc.

Zelf neem ik in mijn wensenlijst de ervaringen mee van weersomstandigheden die ik concreet ben tegengekomen op mijn vorige zeilreizen. Op 80NB - Noordelijke deel van de Groenlandzee - heb je in de zomer regelmatig nul wind en een spiegelgladde zee. Dat kost heel erg veel diesel. Kom je zuidelijker (<70 NB) dan kan het spektakel losbarsten en krijg je alles wat je aan wind hebt gemist in het kwadraat terug. Bij 40 en 50 ZB is het spektakel zo mogelijk nog groter.

Voor mij zijn dat allemaal criteria om rekening mee te houden, omdat ik daar ook echt kom. Ik ben er al meer dan eens geweest, maar niet met mijn eigen boot.

Een Breehorn of Spirit zullen elkaar niet zoveel ontlopen in zeevastheid, beide types hebben tenslotte succesvol lange zeilreizen gemaakt. Maar als je dit soort avonturen in gedachten hebt, dan zou ik persoonlijk kiezen voor een aluminium schip. Een OVNI 43 bijvoorbeeld (hoewel de AVS curve van de OVNI - zeg maar waar de stabiliteit negatief wordt - er minder gunstig uitziet). Of een Allures of Garcia. Maar spreken we toch echt over een ander budget.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Breehorn 37 alternatief 12 juli 2019 18:33 #1063066

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1017
Tilikum schreef :
Een Breehorn of Spirit zullen elkaar niet zoveel ontlopen in zeevastheid, beide types hebben tenslotte succesvol lange zeilreizen gemaakt. Maar als je dit soort avonturen in gedachten hebt, dan zou ik persoonlijk kiezen voor een aluminium schip. Een OVNI 43 bijvoorbeeld (hoewel de AVS curve van de OVNI - zeg maar waar de stabiliteit negatief wordt - er minder gunstig uitziet). Of een Allures of Garcia. Maar spreken we toch echt over een ander budget.
Ik ken de overwegingen, maar het moet ook allemaal betaald worden. Omdat zelfs een Albin Vega een rondje Amerika's incl. Kaap Hoorn en NW passage heeft gedaan, kan het dus ook anders. Alleen is dat ook weer niet mijn keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl