Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kwaliteit?

Kwaliteit? 09 sept 2019 19:26 #1081741

@ JotM: Precies zo. Waar nog bij komt dat een bootje, hoewel het een simpel ding lijkt, een veel complexer stuk constructie is waar het de veiligheid betreft, vanwege het feit dat de werkomgeving zo enorm veel meer verscheiden is. Auto's rijden op wegen. Punt. hebben 4 wielen (meestal) nodig. Punt. Bij bootjes ligt dat een beetje anders. Bij zeilbootjes nog meer.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 19:26 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 19:34 #1081747

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Hoeveel pech gevallen van botjes zie je in een jaar constructief gezien?
ik vermoed dat als er een probleem zich voor doet het in 99 van de 100 keer het aan de schipper heeft gelegen en niet aan de boot.
Er wordt vaak gesproken over een boot die de kwaliteit moet hebben om de oceaan mee over te kunnen en in de praktijk wordt er een rondje IJsselmeer gevaren wat met nagenoeg elke boot kan.
Ook hier zal afhankelijk van het weer de schipper meestal eerder het probleem zijn dan de boot.
Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar ik zie je probleem niet zo.
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 19:36 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 19:36 #1081749

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ik denk echt dat omvang van de markt "het probleem" is.
Hoe komt Euro NCAP aan de auto’s die voor de tests worden gebruikt?

Er zijn maximaal 4 auto's nodig voor een beoordeling door Euro NCAP. Als de auto al op de markt is, koopt Euro NCAP de auto over het algemeen bij een dealer, op dezelfde manier als klanten dat doen. De auto's worden anoniem gekocht bij dezelfde dealer of bij verschillende dealers. Als de auto's eenmaal in het testlaboratorium staan, wordt de fabrikant geïnformeerd over de voertuigidentificatienummers (VIN's) en wordt gevraagd de specificaties te bevestigen. Als er in de productie inmiddels wijzigingen hebben plaatsgevonden, bijvoorbeeld op het gebied van de veiligheidsvoorzieningen, kan de fabrikant vragen de gekochte auto te voorzien van het gemodificeerde onderdeel. Dit garandeert dat de gepubliceerde testresultaten representatief zijn voor de huidige productieauto's.

Per type boot op de markt anoniem 4 exemplaren kopen, "verschepen" naar testlab, destructief onderzoek verrichten.

Het zou Gouden Tijden voor de botenbouwers betekenen, maar iemand moet wel ergens het pakhuis van Oom Dagobert vinden, want anders is er wel een gebrek aan centjes vrees ik.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 19:40 #1081752

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
Bram6 schreef :
Hoeveel pech gevallen van botjes zie je in een jaar constructief gezien?
Ook hier zal afhankelijk van het weer de schipper meestal eerder het probleem zijn dan de boot.
Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar ik zie je probleem niet zo.
hoeft geen pech te zijn maar door slechte constructies schade aan de boot/inrichting. Ik lees bijvoorbeeld dat bij dure boten de schroeven door het teakdek komen. Dus geen pech maar constructieve missers
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 19:42 door Klein245.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 19:53 #1081764

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Klein245 schreef :
Bram6 schreef :
Hoeveel pech gevallen van botjes zie je in een jaar constructief gezien?
Ook hier zal afhankelijk van het weer de schipper meestal eerder het probleem zijn dan de boot.
Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar ik zie je probleem niet zo.
hoeft geen pech te zijn maar door slechte constructies schade aan de boot/inrichting. Ik lees bijvoorbeeld dat bij dure boten de schroeven door het teakdek komen. Dus geen pech maar constructieve missers

Teakdek is niet constuctief. Hoeveel voorbeelden kan je tonen. Zijn het nieuwe boten of zijn ze jaren oud? Bij nieuwe boten, zijn de eventuele problemen niet opgelost door de dealer/werf?
Bij (nieuw)auto's gaat ook wel eens wat stuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 19:53 #1081766

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
JotM schreef :
Noballast schreef :
In de bouw zie je veel ISO gecertificeerde bedrijven. Heb dat zelf ook een aantal keren mogen begeleiden en auditeren. Dan kun je tenminste op een kwalitatief gewaarborgde wijze rommel leveren.

In de jachtenbouw zie je dat nog niet zo.

Dus als een website van een bouwer "Om ons werk zo veilig mogelijk uit te voeren biedt het kwaliteitszorgsysteem een goede basis. Het kwaliteitszorgsysteem voldoet aan de geaccrediteerde norm ISO 9001:2008" vermeldt, moet dat eigenlijk gelezen worden als excuus om "op een kwalitatief gewaarborgde wijze rommel [te] leveren"? Oei.

Ik hoop inderdaad dat dat in de jachtenbouw anders ligt.

grappig , als ex-ISO Auditor / Global Quality & Engineering manager (mooie titels ;) )

ISO certificering heeft niets met de geleverde kwaliteit te maken , een ISO certificering krijg je als je alle processen en procedures in orde hebt en goed gedocumenteerd hebt

Dus je kunt gewoon bagger leveren aan de klant als je maar documenteerd hoe je de bagger produceert en wat je doet met de bagger als het retour komt voor reparatie oid

Daarom zijn heel veel grote bedrijven niet meer geinstreseerd in ISO certificering van de leveranciers maar stellen ze zelf eisen samen en leggen die op aan de leveranciers

ISO certificering is wat kwaliteit betreft een wassen neus
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 19:54 #1081768

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Bram6 schreef :
Hoeveel pech gevallen van botjes zie je in een jaar constructief gezien?
ik vermoed dat als er een probleem zich voor doet het in 99 van de 100 keer het aan de schipper heeft gelegen en niet aan de boot.
Er wordt vaak gesproken over een boot die de kwaliteit moet hebben om de oceaan mee over te kunnen en in de praktijk wordt er een rondje IJsselmeer gevaren wat met nagenoeg elke boot kan.
Ook hier zal afhankelijk van het weer de schipper meestal eerder het probleem zijn dan de boot.
Maar misschien zie ik het helemaal verkeerd, maar ik zie je probleem niet zo.

Ik denk ook dat we het probleem niet groter moeten maken dan het is. Het gaat meestal goed, ook bij onverstandige schippers. En inderdaad komen veel schippers niet buitengaats. Als ze al uitvaren boven 4-5 Bft.

Maar dat bij constructieve pechgevallen het vrijwel altijd aan de schipper ligt wordt volgens mij niet door de feiten ondersteund. Lees de onderzoeksrapporten (MAIB, etc.) maar eens door. En als je kiel loslaat, je boot afborrelt door een afgescheurde hennegatskoker of je mast overboord gaat omdat je jacht eigenlijk voor op binnenwater en loungen in de haven is ontworpen zou dat op z'n minst zichtbaar moeten zijn in de CE rating. Zodat er geen valse verwachtingen zijn over de geschiktheid van de boot voor serieuzer weer of vaarwater.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 19:58 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 19:57 #1081769

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
ReneK schreef :
grappig , als ex-ISO Auditor / Global Quality & Engineering manager (mooie titels ;) )

ISO certificering heeft niets met de geleverde kwaliteit te maken , een ISO certificering krijg je als je alle processen en procedures in orde hebt en goed gedocumenteerd hebt

Dus je kunt gewoon bagger leveren aan de klant als je maar documenteerd hoe je de bagger produceert en wat je doet met de bagger als het retour komt voor reparatie oid

Daarom zijn heel veel grote bedrijven niet meer geinstreseerd in ISO certificering van de leveranciers maar stellen ze zelf eisen samen en leggen die op aan de leveranciers

ISO certificering is wat kwaliteit betreft een wassen neus

Wanneer ben je iets anders gaan doen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 19:58 #1081770

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
IK HEB WEL WAT AANGEHAALD MET DEZE TOPIC. :unsure: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 19:59 #1081772

Nieuwe CE categorie: H.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 20:00 #1081774

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
En alles reguleren is ook niet alles want ik heb wel eens te maken met de AFM en DNB, nou daar wordt je ook niet vrolijk van
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 20:00 #1081775

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Baasklusje schreef :
Nieuwe CE categorie: H.

:laugh:
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 20:00 #1081776

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
JotM schreef :

Wanneer ben je iets anders gaan doen?

toen we in ons bootje stapte om een stukkie te gaan varen ;) 2018 , nu ben ik koelmonteur , generator reparateur , loodgieter , electronica wizard , olie ververser etc ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 20:02 #1081778

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Lijkt me een stuk relaxter
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 20:03 #1081779

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
JotM schreef :
Lijkt me een stuk relaxter

"fixing boats in exotic places" en "Solo sailing with an audience" is idd vele malen beter dan in de Corporate World rondhangen ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 20:16 #1081784

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5166
Baasklusje schreef :

Dat gaat zo omdat jouw klanten je op een afgrijselijke manier zullen sue-en en enorme schadeclaims gaan indienen als er iets niet goed is. Die klanten kunnen ook dat betalen en ze zullen je (niet persoonlijk bedoeld ;-) ) geheel de grond inboren en failliet laten verklaren na de schadevergoeding. En dan pas je dus wel op als botenbouwer.

Maar wij simpele klantjes van Bavaria, Victoire, Winner, Friendship etc staan gewoon machteloos tegenover wanproducerende bootjesbouwers (of zeilmakers).
Komt bij dat er geen enkele standaard is voor de diverse kwaliteitseigenschappen van bootjes. Niets. Alleen CE, een klein beetje.
Het is gewoon een wereldje waarin volstrekt amateuristisch werkende bouwers kunnen doen en laten wat ze willen. Risico is voor de argeloze klant.

Ja, ben dan ook wel blij dat het door derden gekeurd wordt, en ben flink verzekerd voor dat soort grappen.
En ja, als jachtbouwer zijn er inderdaad weinig regels waar je je aan moet houden. Is met vliegtuigonderdelen wel anders....
Klein245 schreef :
Rob10 schreef :
Klein245 schreef :
maar als ik naar je website kijk dan zal je naast je metingen ook wat moeten doen aan je contactgegevens want die zijn leeg. :laugh:

Lachen joh. Op je eigen website staat onder route en adres, surprise, geen route en adres. Alleen telefoonnummer en e-mail. Als potentiële klant heb ik geen idee waar je gevestigd bent.

lekker belangrijk anno 2019. Mijn klanten en potentiële klanten kennen me dus is niet belangrijk.


Oeps, stond nog op de standaard template. Gelijk maar even aangepast, website is in aanbouw, heeft geen prioriteit, en inderdaad, zij die het moeten weten, die weten het :silly:
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 20:45 door JRomkes. Reden: Mijn spelling word(t) steets slechter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 20:23 #1081788

Klein245 schreef :
Als we het hebben over kwalitatieve goede boten welke horen er dan nog bij of welke horen er niet bij :

HALLBERG-RASSY
FEELING
HUNTER
WASA
BAVARIA
DEHLER
BALTIC
Beneteau Océanis
Standfast
Koopmans
OVNI
Atlantic

Albin
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 20:33 #1081793

Klein245 schreef :
IK HEB WEL WAT AANGEHAALD MET DEZE TOPIC. :unsure: :laugh:
De popcorn is al op, ga nu over op de chips!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 20:46 #1081797

bertilbeumer schreef :
Klein245 schreef :
Als we het hebben over kwalitatieve goede boten welke horen er dan nog bij of welke horen er niet bij :

HALLBERG-RASSY
FEELING
HUNTER
WASA
BAVARIA
DEHLER
BALTIC
Beneteau Océanis
Standfast
Koopmans
OVNI
Atlantic

Albin


dit zijn toch echt random lijstjes? Ik kan zo een compleet ander lijstje maken. Zeker als de argumentatie er niet bij staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 21:10 #1081807

Mijn boot is gebouwd onder Veritas keur. Dat betekent dat alle gebruikte materialen, constructietekeningen etc.
zijn voorgelegd aan het bureau. Ik heb alle origineel tekeningen inclusief de correspondentie tussen de bouwer,
ontwerper en het bureau. Op een aantal punten heeft Veritas andere materialen voorgeschreven of andere laminaat-
opbouw voorgesteld. De bouwer heeft dit moeten volgen om het Veritas-keur te krijgen.
Zo is de Core dikte in het voorschip naar Veritas-eis veranderd (0.5 cm dikker). Ook zijn alle Kevlar en E-glass verstevigingen (patches) uitgebreid beoordeeld en waar nodig aangepast. Ook de hele kielconstructie is doorgerekend door Veritas en goed bevonden.
Dit geeft mijn inziens de klant/gebruiker van de boot wel de geruststelling dat er in ieder geval niet maar wat aangeklooid is.
Wat Baasklusje (terecht) opmerkt is dat je als klant overgeleverd bent aan het gehobby van een soms niet erg kundige werf.

Ik heb ooit zelf een Spirit 36 gehad waarbij alle teakschotten (incl hoofdschot) los in de boot stonden omdat de werf gewoon over vettig teak dacht te kunnen lamineren. Maar er zijn genoeg zeilers die Spirit jachten zien als kwalitatief uitstekende boten. Ik heb daar een heel ander idee over.

Mastondersteuning bij Friendship, loszittende scheg bij Victoire, slappe dekken bij Dehler vanwege ingewaterde puttings,
Osmose bij vrijwel iedere Westerly, haircracks bij Beneteau en Jeanneau......

Er is nog een wereld te winnen. Een degelijke begeleiding in het productieproces door een gerenommeerd bureau als
Germanischer Lloyd of Veritas zou een eerste stap kunnen zijn naar kwalitatief betere constructies. Nu kun je als werf
vrij makkelijk zelf bepalen wat je doet zolang de CE in de gaten gehouden wordt. Hoeveel dat voorstelt laat zich raden.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 21:13 #1081809

H, waren de voorgaande 18 ook door iets of iemand gekeurd?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 21:17 #1081812

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
har.vogel schreef :
Ik heb ooit zelf een Spirit 36 gehad waarbij alle teakschotten (incl hoofdschot) los in de boot stonden omdat de werf gewoon over vettig teak dacht te kunnen lamineren. Maar er zijn genoeg zeilers die Spirit jachten zien als kwalitatief uitstekende boten. Ik heb daar een heel ander idee over.

Mastondersteuning bij Friendship, loszittende scheg bij Victoire, slappe dekken bij Dehler vanwege ingewaterde puttings,
Osmose bij vrijwel iedere Westerly, haircracks bij Beneteau en Jeanneau......

Er is nog een wereld te winnen. Nu kun je als werf vrij makkelijk zelf bepalen wat je doet zolang de CE in de gaten gehouden wordt. Hoeveel dat voorstelt laat zich raden.

H
Ik denk dat ik het niet verkeerd heb gezien en dan zijn er luitjes die zeggen dat ik m'n huiswerk moet doen????? Komen zomaar wat problemen naar voren. Registreren in een database en ter beschikking stellen!!
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 21:21 door Klein245.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 21:23 #1081813

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
Als men de database raadpleegt verkoopt Westerly geen boot meer en dus weg osmose probleem voor dit merk! opgelost.
Botenbouwers zullen wel moeten gaan opletten anders kunnen ze hun deuren wel sluiten.
Laatst bewerkt: 09 sept 2019 21:25 door Klein245.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 21:26 #1081814

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mijn boot is onder Veritas gebouwd. Leuk om te zien dat op vele van de bijna 100 bouwtekeningen aanpassing zij gemaakt o.v.v. Veritas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kwaliteit? 09 sept 2019 21:34 #1081819

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Ik stel voor ook een database in te richten van alle zeilers die tevreden zijn over dezelfde schepen aangaande dezelfde aspecten. Denk dat daar in potentie (qua aantallen) meer reacties op kunnen komen.


Daarbij, ook een vakantieadres met 800 slechte referenties krijgt toch weer een boeking omdat het zo goedkoop is. De mens is geen rationeel wezen. Welke auto's staan het meest langs de weg en welke worden bijvoorbeeld in DLD het meest verkocht? Ik bedoel maar.

Ik ben geen tegenstander van zo'n database, ga je gang. Helpen zal het echter nagenoeg niets in mijn ogen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl