Watermaat schreef :
@ Frederik
H-Boat lijkt goede tip !. Was er nog niet opgekomen, terwijl ik in Lelystad ooit eens tussen tientallen heb gelegen bij wedstrijden. Lichter als ik dacht, maar geen planeerbak natuurlijk. Bbm lijkt wel eindeloos ver onbereikbaar achterin te zitten, maar met 5000 boten zeker "bewezen" ontwerp voor snel singlehanded varen.
Ik ga er eens beter naar kijken.
Ik denk dat je als solozeiler meer moet focussen op prestaties in licht weer en gewichtsstabiliteit dan op keihard planeren. Dat laatste doe je solo namelijk maar zelden. Van goede lichtweerprestaties heb je heel vaak profijt en een boot die flink eindstabiel is (zware kiel) geeft een stuk meer rust bij het solozeilen, wat betekent dat je je minder zult laten weerhouden door harde wind. Typische J/22 versus H-boot discussie dus.
Een FF65 is aanzienlijk stabieler dan een J/22 en heeft een grotere kajuit. Tuigage is gelijk. Een H-boot is bij licht en matig weer sneller dan een FF65, met name up/down. Een FF heeft een hogere topsnelheid. Een J is qua snelheid dan 'best of both worlds' maar is een stuk minder stabiel en loopt minder goed dan een FF op zware reachrakken.
Ik zou niet voor een IF gaan. Zwaar, lomp, onhandig. Ik vind er geen zak aan.
Dehler 22 zou ik al helemáál afraden voor solozeilen. Instabiel, langzaam, romp is niet echt stijf. Met licht weer loopt een Dehler 22 als een malle maar zodra het begint te waaien heb je bemanningsgewicht nodig en het is ontzettend lastig om richting de 6 knopen bootsnelheid te komen.
De First Class 8 kan denk ik ook wel een goeie zijn. Sportief wel, maar goede balans denk ik. Wel een grotere boot, is meer werk (spierkracht) om te varen. Een zusje van deze boot, de JOD 24, is dan weer heel erg ongeschikt. Te grote kuip en te weinig ballast.
Vermijd ook boten met een ondiep, enkel roer. Daar kan een automaat vaak weinig mee.
Kortom, ik zou focussen op de volgende punten:
-Groot ballast-aandeel (minimaal 35%)
-Waterverplaatsing minder dan ±1500 kg
-Kleine kuip
-Robuuste constructie (dekbeslag, kiel)
-Comfortabele kajuit
-Lange waterlijn (dus geen Dehler 22)