Ik heb een Hunter formula One gehad, enigzins vergelijkbaar met de j22 wbt maat, zeil oppervlak en vaargedrag. Wel had de F1 een bulbkiel, hierdoor misschien iets stabieler, maar veel zeker niet.
Je hebt er zeer veel plezier van om in een actieve boot te zeilen, elke trim aanpassing is voelbaar, ik had een AH800 en dat ging goed op de automaat, onder spi kan de automaat erop maar dan alleen met licht weer, anders kan hij het niet bijhouden.
Als het wat meer gaat waaien is het wel noodzaak om een rifje te zetten om het gebrek aan bemanningsgewicht te compenseren. je kan nadenken om je accubak + watertankje schuifbaar te maken mbv een talie om deze naar de hoge kant te halen, maar dat zijn vaak geen makkelijke oplossingen om te maken. Al zou je tegen het hoofdschot of het brugdek prima een systeempje kunnen maken
Ik heb nu een eygthene24 deze heeft veel ballast waardoor je zonder bemanning goed alleen kan varen, reven pas bij 5bft met standaard zeilen. Nog steeds is dit een heel levendig bootje waarmee je solo minder snel aan de grenzen van nog lekker zeilen zal komen.
Het is een lastige keuze tussen altijd kunnen varen maar wel iets op zeilervaring in te leveren versus een ragbootje waar je vaak alleen moeite kan hebben om hem te varen als er meer wind staat.
Mijn Egyhthene24 is een mooie compromis, nog steeds actief zeilen maar beheersbaar, zeker niet gezapig.