Watermaat schreef :
NB: motor was ook beetje twijfel bij mij. Het is een zware jonge (dure) Yamaha 9.9 high-trust 2cil 4takt(incl dynamo en electrische start) die wel 2x zoveel weegt als een simpele 6pk (scheelt zo'n 25kg). Overkill, maar aan de andere kant ook wel fijn tussen de beroepsvaart op ruim water. Druk op de knop en hij loopt, mega stuwkracht en laad vervolgens ook nog de accu.
Ik ga er eerst lekker mee varen en kan hem altijd nog omruilen voor iets lichters.
Mooi schip gefeliciteerd!
Dat is wel een erg goede maar overbemeten motor. Ik vaar een Dehler 25CR (1700kg leeg) met een 8pk High-Thrust en dat is meer dan genoeg. Als het te hard golft ga je maar zeilen! Ik vaar ook heel veel solo op Haringvliet en Hollands Diep (vanuit Numansdorp), nooit behoefte gehad aan meer PK. Wel de wens dat de BBM een kilo of 20 lichter was. Voor de trim en om hem van de boot te halen.
Het fijne van die motoren is inderdaad de electrostart en de bediening, ook voor- en achteruit aan de hendel.
Belachelijk betrouwbaar die dingen. EEn keer weigerde de motor langdurig te starten en we wilden juist vertrekken voor vakantie. Zaterdag eind van de middag, geen monteur te vinden, ik had al van alles losgehaald en gecontoleerd. Ineens zei de buurman op het steiger: "Mag ik een domme vraag stellen? Heb je de dodemansknops uit?"...
Bakstagen is prima te doen. Bij licht weer en gijpen wel vervelend. Ik heb ze op mijn boot juist gemonteerd, nu alweer een jaar of acht. Voorstag hing veel te ver door naar mijn zin. Maak bak- en achterstagen van dyneema als ze dat nog niet zijn. Veel lichter en vriendelijker voor je zeil.