Watermaat schreef
@boarderbas...oke, dan begreep ik je verkeerd. Ik heb eigenlijk de indruk dat de meeste single-handers dat zonder al te veel ophef doen.
Overigens vaar ik nog niet de X79....dus ik moet het een en ander nog ff bewijzen
@Roozeboos....ik voer eigenlijk altijd zonder fatsoelijke marifoon, dus "hulp" inroepen was sowieso geen optie......houd je scherp en scheelt onnodig werk voor de KNRM
![:whistle: :whistle:](/media/kunena/emoticons/whistling.png)
Heb wel eens heel zenuwachtig hard lopen zoeken naar een gat, omdat de kajuit ineens blank stond op volle zee en de elektrische pomp het bijna niet bijhield (bleek een stommiteit met hevelende afvoer) en ben wel eens onder zeil Ramsgate binnengelopen omdat mijn k..motor het niet deed (dat behalve een stomverbaasde havenmeester, uiteindelijk veel "jolly-good" complimenten opleverde).
Dat waren zo'n beetje de enige momenten dat ik dacht aan een marifoon....maar ook dat ging gewoon zonder. Vlaggetje is niet aan me besteed, ben nogal self-supporting.
Nou een marifoon en een ais ontvanger zijn anders enorm fijne dingen om de veiligheid op zee te verhogen hoor.
De grote schepen die op een koers zitten dat ze dichter dan 1NM bij je komen waarderen het echt wanneer je contact met ze legt.
Het kan zonder die spullen maar ik zou dat toch niet graag meer willen het word ook steeds drukker op zee, en je hebt steeds meer kans grote schepen tegen te komen of dat je een haven moet oproepen voordat je binnen mag lopen omdat er mogelijk eerst een schip uit moet voor jij binnen kan.
De solo vlag zie ik het nut ook niet geheel van in, ik vaar solo maar heb hem niet, solo zeilen is een manier van werken, 2 a 3 x verder vooruit denken dan op een boot met bemanning. Verder zorgen dat alles optimaal werkt (stuurautomaat,windvaan, motor,accu enz) zodat je je automaatje of windvaan aan kan zetten en dan onbezorgd stootwilletjes vast kan maken of koffie kan inschenken enz.
Freek