Watermaat schreef :
Binnenwater is ook bv een staande mastroute of rivier die je op doortocht passeert of als je binnendoor via Zeeland wilt omdat het op zee te hard waait. Dan kom je vele kmrs kanaal en smal vaarwater tegen die je met harde wind uitstekend kunt motoren.....als je er tegenin komt. Ik ben gelukkig geen "normale" jachtschipper, en er is meer Nederlands vaarwater dan alleen een IJsselmeer.
Daarbij is een rustig lopende motor met wat "reserve" als het nodig is ook erg fijn tussen beroeps binnenvaart en om bij onvoorziene omstandigheden nog even een haven te halen.
15-20 kg extra kort achter een 7mtr toerboot is ook weer niet zoveel, op een racer of klassieker met overhang is het een ander verhaal natuurlijk.
Ook staande mastroute varen met 7 - 8 bft lijkt me geen pretje. De stukken tussen de bruggen zullen best lukken; erg hoge golven zul je niet tegenkomen tussen het IJ en de Hollandse IJssel. Maar stilliggen voor een brug met 7 - 8 bft is geen groot genoegen en al helemaal niet als er nog een stuk of wat ook niet normale jachtschippers om je heen dreutelen (als die er zijn, natuurlijk, bij 7 - 8 bft). Plus het gegeven dat, door bebouwing en bomen langs de route je soms beschut bent, maar ook rare vlagen krijgt die onvoorspelbaar zijn. Geen aanrader.
Ik denk trouwens dat, zodra de golven wegvallen, je met een boot tussen de 1000 en 1500 kg en 6 pk ook nog wel tegen 7 bft in komt. Je zal geen rompsnelheid halen, maar je komt nog aardig vooruit. Maar hoe vaak vaar je de staande mastroute en hoe vaak staat er dan 7 - 8 bft? Binnendoor via Zeeland? Hebben we het dan over Veerse Meer-Middelburg-Vlissingen of Wemeldinge-Hansweert? Want de rest van Zeeland is nog erger dan het IJsselmeer bij 7 - 8 bft, denk ik.
Of het gewicht op de kont de zeileigenschappen sterk beïnvloedt is afhankelijk van de vorm van het achterschip. Veel 22-voeters hebben niet tot nauwelijks een vorm van overhang. Bij een beetje gewicht in de kuip zakt de spiegel in het water. Bij mijn eigen Victoire 22 ging, op de motor varend, de snelheid bijna een halve knoop omhoog als ik de kuip verliet en op het voordek ging zitten. In zo'n situatie is elke kilo die je kunt besparen op alles wat aan de spiegel hangt meegenomen.
Ik heb het dan nog niet over stampneigingen.
Omdat dit gekissebis uiteindelijk ten dienste moet staan van de topicstarter: ik blijf van mening dat een motor waarmee je rompsnelheid haalt of dicht benaderd (voor een Sturgeon 22 zo'n 5,5 knoop of 10,5 km/u) voor elke 22-voeter voldoende is.