gerwinhaaijema schreef :
Achter mijn Etap 22 (1350 kg), vaargebied Noordzee en Wadden, hing oorspronkelijk een 6 pk.
(knip)
4 Pk is meer dan voldoende vermogen. Ik heb er meerdere malen 25+ kts wind mee meegemaakt op zee en het is echt voldoende. Er zit een aanslag op de gashendel die je kan verwijderen zodat je 5 pk tot je beschikking hebt, maar die behoefte heb ik tot nu toe niet gehad. Werkschroef is alleen leuk als je de motor uit het water kan tillen, anders is zo’n schroef een enorm anker tijdens het zeilen. Een standaard schroef met een niet te grote spoed (6” of 6,5” ) voldoet en geeft minder weerstand.
Even een paar opmerkingen in relatie tot het bovenstaande.
Een Sturgeon 22 heeft een waterverplaatsing van 1650 kg. Een Etap 22 komt niet verder dan 1250 kg.
Het verhaal dat 4 pk genoeg is voor boot van 1650 kg, combineert een beetje vreemd met de opmerking dat een werkschroef niet nodig is.
Ik heb zelf jarenlang een Victoire 22 (1100 kg) gehad. De laatste jaren voer ik die boot met een 6 pk Mercury viertakt (één-cilinder) met werkschroef. Dat bleek een ideale combinatie. Een waterverplaatser aandrijven met een buitenboordmotor zonder werkschroef betekent inleveren op stuwkracht vooruit en vooral achteruit.
Waar het idee vandaan komt dat een 'snelvaarschroef' zoals die standaard op de meest bbm's geleverd vrijdraaiend (dus zonder draaiende motor) minder weerstand op zou leveren dan een werkschroef, is mij niet duidelijk; het lijkt mij grotendeels onzin. Zelfs als dit het geval zou zijn staat die extra weerstand in géén verhouding tot het verlies aan stuwkracht als je de motor wèl nodig hebt.
Voor wat betreft het idee "4 pk is genoeg": ik heb ooit met die 6 pk Mercury tegen een windje tussen 6 en 7 bft ingevaren op het Zijpe. Dat ging niet hard, maar het ging. Ik ben ervan overtuigd dat het met 4 pk en een 'snelvaarschroef' niet gelukt was.
4 pk zou genoeg kunnen zijn, maar dan wèl met een werkschroef. Anders is het met een flinke tegenwind en niet al te vlak water al snel einde verhaal, denk ik.
Dat de 1-clinder Mercury's en Mariners een beetje rauw lopen is een feit. Het zijn ook niet stilste 4-takten. Maar het zijn naar mijn idee verder gewoon prima, zuinige en betrouwbare motoren. Of TS beter af is met een Suzuki of Tohatsu moet hij maar laten afhangen van zijn eigen voorkeur.
Nog even een aanvulling: wat je schrijft over "een standaard schroef met een niet te grote spoed van 6 - 6,5" is ook een beetje in tegenspraak met je verhaal tegen de werkschroef.
Op een motor van de maat waarover we het hier hebben is een schroef met een 6 - 6,5 " spoed feitelijk een werkschroef. Voor een "standaardschroef" is een dergelijke spoed veel te klein.