surfjacob schreef :
tufglass 33 langkieler 2 master die afgeladen denk ik rond de 6 ton weegt. (...) 6pk mercury(is een tohatsu motor) met fabrieksaf geleverde werkschroef (...) volgas circa 4.5knoop.
Tuurlijk kom je prima vooruit. Dat zal geen maritiem ingenieur ontkennen. Maar elke maritiem ingenieur zal ook een 10 - 15 pk binnenboord diesel adviseren. Dat is niet voor niets.
De werkschroef van die 6 pk Mercury (ook de werkschroef, ik ken hem) is ook eigenlijk ongeschikt voor zulke grote, zware boten. Als je met half gas al fluitend 4 knopen haalt, dan is die schroef wel ideaal.
Het ligt ook een beetje aan je insteek. Mijns inziens kun je een 'motor' of een 'hulpmotor' hebben. Een hulpmotor mag de helft van het vermogen hebben van een normale motor. Slechts zo'n hulpmotor is voldoende als je goed geoefend bent met het zeilen en situaties voorkomt waarin je veel stuwkracht van de motor nodig hebt.
Bijvoorbeeld die FF65 van ons in geladen toestand: waterverplaatsing 1,3 ton, Lwl 6,3 meter, nat oppervlak 11 m2.
We hebben er 2 verschillende motoren op gehad. Een 6 pk (Mercury met werkschroef) en een 2,5 pk. Windstil en vlak water? Respectievelijk 6 knopen en 5 knopen bootsnelheid. Beide prima dus.
Maar met wat wind erbij wordt het verhaal opeens heel anders. Met die 6 pk kun je met windkracht 7 nog prima manoeuvreren. Als er golven bij komen is 7 Bft. op het randje.
Met die 2,5 pk is 5 Bft. de max.
Met veel wind kruisen en manoeuvreren met die 2,5 pk was echt een crime. De motor is inmiddels verkocht.
Het probleem met de schroef die in golfslag uit het water komt blijft. Daarom leren we nieuwe schippers dat je in golven altijd zeil moet hebben staan.