Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 13 dec 2019 13:12 #1108715

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Erikdejong schreef :
AVS is ook niet echt interessant om stabiliteit te vergelijken. De oppervlakte onder de GZ of richtendmoment curve zijn veel interesanter en dan met name de verhouding tussen de positieve en negatieve stabiliteit.

Alsof de AVS (Angle of Vanishing Stability) geen enkele relatie zou hebben met de verhouding van positieve en negatieve stabiliteit (in casu: het oppervlak tussen curve en 0-lijn boven, resp. onder die 0-lijn).

Op het moment dat de AVS hoog is, is ook de positieve stabiliteit groot en de negatieve relatief klein. Bij een kleinere AVS is ook de negatieve stabiliteit groter. Dat is een soort wetmatigheid waar niet aan te ontkomen valt.

www.rya.org.uk/SiteCollectionI...y-Seas-5-cropped.jpg

De enige boten die zich aan die wetmatigheid onttrekken zijn meerrompers. Die zijn op hun kop liggend vaak net zo stabiel als right-side-up.
Laatst bewerkt: 13 dec 2019 13:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 13 dec 2019 13:19 #1108718

Wadloper schreef :
Op het moment dat de AVS hoog is, is ook de positieve stabiliteit groot en de negatieve relatief klein. Bij een kleinere AVS is ook de negatieve stabiliteit groter. Dat is een soort wetmatigheid waar niet aan te ontkomen valt.
In ongeveer 80% van de gevallen wel. Maar in die andere 20% dus niet tot absoluut niet. Vandaar dat beoordeling van enkele statische getallen weinig relevant is. Grote-hoeken stabiliteit is een zeer dynamisch geheel wat op energie gebaseerd is en niet op geometrie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 13 dec 2019 13:29 #1108726

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Erikdejong schreef :
Wadloper schreef :
Op het moment dat de AVS hoog is, is ook de positieve stabiliteit groot en de negatieve relatief klein. Bij een kleinere AVS is ook de negatieve stabiliteit groter. Dat is een soort wetmatigheid waar niet aan te ontkomen valt.

In ongeveer 80% van de gevallen wel. Maar in die andere 20% dus niet tot absoluut niet. Vandaar dat beoordeling van enkele statische getallen weinig relevant is. Grote-hoeken stabiliteit is een zeer dynamisch geheel wat op energie gebaseerd is en niet op geometrie.

Vreemd dat je stelt dat in 80% van de gevallen de door mij gesignaleerde wetmatigheid opgaat en dan nog blijft verklaren dat de AVS niet relevant is. In mijn idee van logica zou een omgekeerde verhouding zo'n stelling veel beter rechtvaardigen, maar goed.

Overigens ben ik heel erg benieuwd naar voorbeelden van monohulls die een hoge AVS combineren met een hoge negatieve stabilteit (het gebied onder de 0-lijn).

Als je het laat bij het orakel dat het voor 80% wel en voor 20 procent niet geldt, dan blijf ik toch met een wat onbevredigend gevoel achter. Hoe je überhaupt aan die verhouding 80/20 komt vind ik trouwens ook een vraag waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 13 dec 2019 13:52 #1108741

Wadloper schreef :
dan blijf ik toch met een wat onbevredigend gevoel achter

Let it go! Let it go! Zonde om zo het weekend in te gaan toch?
Laatst bewerkt: 13 dec 2019 13:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 13 dec 2019 13:54 #1108744

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Nachtvlinder schreef :
Wadloper schreef :
dan blijf ik toch met een wat onbevredigend gevoel achter

Let it go! Let it go! Zonde om zo het weekend in te gaan toch?

Ik hoop natuurlijk dat Erik het nog voor me op gaat lossen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 13 dec 2019 14:03 #1108749

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Yellow Boat schreef :
Ik heb ook een sommetje om de kenterhoek(AVS) te berekenen op een excel sheet gezet. Kwam van een of andere Duitse zeiler.
Of en hoe precies dat is weet ik niet maar ik vond het wel leuk en de uitkomsten kloppen in ieder geval met hetgeen logisch lijkt gezien maten en gewichten van de verschillende boten.
Heb ik ooit gemaakt vor de Engelse Leisureclub voor de verschillende Leisures maar je kunt er gewoon een andere boot bij zetten en de uitkomstformule kopiëren.
docs.google.com/spreadsheets/d...LJw/edit?usp=sharing

Ad




Haakjes, het blijft lastig. :dry:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 13 dec 2019 14:12 #1108753

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
... De oppervlakte onder de GZ of richtend moment curve zijn veel interessanter en dan met name de verhouding tussen de positieve en negatieve stabiliteit. [...] het is een dynamisch geheel en dat valt niet te vangen in een statisch getal.

Hier ben je me even kwijt. Hoe is een oppervlak of verhouding in een grafiek mbt de richtende arm of het richtende moment geen statisch getal? Daar zitten het lateraal traagheidsmoment en/of de golfperiode toch niet in?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 13 dec 2019 14:13 #1108754

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
JotM schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik heb ook een sommetje om de kenterhoek(AVS) te berekenen op een excel sheet gezet. Kwam van een of andere Duitse zeiler.
Of en hoe precies dat is weet ik niet maar ik vond het wel leuk en de uitkomsten kloppen in ieder geval met hetgeen logisch lijkt gezien maten en gewichten van de verschillende boten.
Heb ik ooit gemaakt vor de Engelse Leisureclub voor de verschillende Leisures maar je kunt er gewoon een andere boot bij zetten en de uitkomstformule kopiëren.
docs.google.com/spreadsheets/d...LJw/edit?usp=sharing

Ad




Haakjes, het blijft lastig. :dry:

En dus maakte ik toen zelf een fout :laugh:


"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 13 dec 2019 14:17 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 13 dec 2019 14:26 #1108758

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713


Ook nog wel iets voor "cruisers" om bij stil te staan.
(HR 40C)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 13 dec 2019 14:31 #1108763

Welke vind je veiliger? AVS is in de unloaded case iets gunstiger, maar hoe verhouden de oppervlakken zich?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 13 dec 2019 14:53 #1108775

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nachtvlinder schreef :
Welke vind je veiliger? AVS is in de unloaded case iets gunstiger, maar hoe verhouden de oppervlakken zich?

Gezien het oppervlak kost het meer "moeite" (energie) om de volle boot op z'n kop te krijgen, dus ik denk dat ik voor "vol" stem. B)

Edit:
Quasi-statische keuze dus. :lol:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 13 dec 2019 14:55 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 13 dec 2019 14:56 #1108778

Wanneer op de kop, kost het ook meer energie weer rechtop te komen!

Maar je kijkt dus niet naar de verhoudingen maar naar de absolute oppervlakken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 13 dec 2019 15:08 #1108785

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Als armchair sailor prefereer ik niet op z'n kop te gaan.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 13 dec 2019 15:24 #1108792

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Nachtvlinder schreef :
Wanneer op de kop, kost het ook meer energie weer rechtop te komen!

Maar je kijkt dus niet naar de verhoudingen maar naar de absolute oppervlakken?

Ik denk dat de verhoudingen feitelijk ook weinig verschillen.
De extremen (positief en negatief) worden bij een geladen boot groter, maar in vrijwel gelijke mate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 11:17 #1110049

  • Joanneke
  • Joanneke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Ik ben er nog hoor :). Dank voor al jullie input!

Het is me duidelijk dat ik de kengetallen niet al te veel waarde toe moet kennen en dat ze vooral handig zijn om boten in eenzelfde groep te vergelijken. We zijn nogal geswitcht van een potentiële boot uit de ene groep (stalen Bruce Roberts 434) naar een andere groep (polyester Grand Soleil 42), ik had het idee dat de kengetallen suggereerden dat de GS niet zou kunnen wat de Bruce wel kan, maar dat heb ik bij deze afgeleerd (al geven ze natuurlijk wel een indicatie van te verwachten vaareigenschappen, lijkt me).

Een stabiliteitscurve zou me nog wel wat waard zijn. Ik vind ze wel van een aantal andere -enigszins vergelijkbare- schepen, maar niet van de Grand Soleil. Iemand betere google-skills dan ik, of een handige site om die te vinden?

We weten iig dat ze al eens plat gegaan is op genaker, en dat er toen geen water binnenkwam door de hoge instap naar binnen. Belangrijke voorwaarde om de theoretische stabiliteit ook in de buurt te laten komen van de werkelijke stabiliteit...

Dank ook voor de ervaringen met de HR en de vergelijking in rompvorm met de GS42. Dat geeft vertrouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 11:36 #1110053

JotM schreef :
Haakjes, het blijft lastig. :dry:

Dat is het leuke als je zoiets in Excel doet. Die pikt verkeerde haakjes gewoon niet en waarschuwt dan.
Ook andere lastige berekeningen even in excel zetten , dan zie je meteen of en waat er fout is.
Lastiger is dat Excel niet altijd rekening houdt met de volgorde van berekeningen ( "mijnheer van Dale wacht op antwoord " ;) ) .je moet daarom beter meer haakjes zetten dan eigenlijk nodig zijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 14:25 #1110075

Erikdejong schreef :
Ik zou me over kentallen niet zo heel druk maken, ze zeggen maar zeer weinig. Als ontwerper van boten kijk ik er zelfs niet eens naar.

Als het op stabiliteit en veiligheid aankomt dan hecht ik veel meer waarde aan waterdichtheid van de boot zelf en aan de vorm van de stabiliteitscurve alsmede hoe sterk de boot gebouwd is.

De ratios's zijn leuk om boten te vergelijken bij gebrek aan meer gedetaileerde informatie, maar een beslissing erop baseren is niet accuuraat en daardoor niet logisch.

Je kiest een hond ook niet op zijn oor/staart ratio.

Ben je iemand die graag ingepakt achter een vaste buiskap met een soepje in je hand loom naar de horizon staart terwijl de mijlen langzaam voorbij glijden en je geduldig wacht tot je er bent? Dan heb je een behoorlijk zware stevige bak nodig om met slecht getrimde zeilen en een door de stuurautomaat bepaalde koers je soepje in je maag te houden.

Of geniet je van het fenomeen zeilen en ben je de hele weg bezig om met de golven, wind aan de slag te zijn, loopt je boot snel en makkelijk door de golven, dan kun je een levendiger schip nemen waarmee je in relatief hoger comfort de reis kan maken, in ruil voor je aandacht....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 15:05 #1110085

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
JotM schreef :
JotM schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik heb ook een sommetje om de kenterhoek(AVS) te berekenen op een excel sheet gezet. Kwam van een of andere Duitse zeiler.
Of en hoe precies dat is weet ik niet maar ik vond het wel leuk en de uitkomsten kloppen in ieder geval met hetgeen logisch lijkt gezien maten en gewichten van de verschillende boten.
Heb ik ooit gemaakt vor de Engelse Leisureclub voor de verschillende Leisures maar je kunt er gewoon een andere boot bij zetten en de uitkomstformule kopiëren.
docs.google.com/spreadsheets/d...LJw/edit?usp=sharing

Ad





Haakjes, het blijft lastig. :dry:

En dus maakte ik toen zelf een fout :laugh:




Over dit aspect: Ik geloof er helemaal niets van dat je daadwerkelijk de doorkenterhoek uit deze beperkte set gegevens kunt berekenen. Het is volgens mij een nogal complex verhaal van de romp en dekvorm, hoogte vrijboord, positie van het zwaartepunt etc.

Hoogstens een zeer grove benadering.

Alleen al het feit dat een beweegbare kiel niet meegenomen wordt. Immers: als de boot op zn kop ligt, lazert de kiel omlaag en verdwijnt het zwaartepunt een heel eind omlaag, wat de boot een stuk stabieler maakt.

Over algehele zeewaardigheid, is de mate waarin je je boot dicht kunt maken en houden ongelofelijk belangrijk. Maar in geen enkele formule komt daarover iets naar voren. In die zin, onzin dus.

Zoals BB hier aangeeft, zoek je je hond ook niet uit op oor/staart verhouding.
Laatst bewerkt: 17 dec 2019 15:08 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 15:39 #1110097

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
boarderbas schreef :
Ben je iemand die graag ingepakt achter een vaste buiskap met een soepje in je hand loom naar de horizon staart terwijl de mijlen langzaam voorbij glijden en je geduldig wacht tot je er bent? Dan heb je een behoorlijk zware stevige bak nodig om met slecht getrimde zeilen en een door de stuurautomaat bepaalde koers je soepje in je maag te houden.

Of geniet je van het fenomeen zeilen en ben je de hele weg bezig om met de golven, wind aan de slag te zijn, loopt je boot snel en makkelijk door de golven, dan kun je een levendiger schip nemen waarmee je in relatief hoger comfort de reis kan maken, in ruil voor je aandacht....

Onze meester van de mislukte stereotypen.

Zeilers die een half uurtje uittrekken om lekker achter de buiskap een kopje soep te eten, nadat de zeilen optimaal getrimd zijn voor de koers en de omstandigheden, zodat de boot goed loopt en vervolgens een tijdje naar de horizon staren; die bestaan zeker niet?

Het één doen en het ander niet laten heet dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 16:00 #1110103

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
boarderbas schreef :
Ben je iemand die graag ingepakt achter een vaste buiskap met een soepje in je hand loom naar de horizon staart terwijl de mijlen langzaam voorbij glijden en je geduldig wacht tot je er bent? Dan heb je een behoorlijk zware stevige bak nodig om met slecht getrimde zeilen en een door de stuurautomaat bepaalde koers je soepje in je maag te houden.

Of geniet je van het fenomeen zeilen en ben je de hele weg bezig om met de golven, wind aan de slag te zijn, loopt je boot snel en makkelijk door de golven, dan kun je een levendiger schip nemen waarmee je in relatief hoger comfort de reis kan maken, in ruil voor je aandacht....

Hebben ze het bij Yacht nou wel of niet begrepen? :dry:

"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 17:17 #1110121

Die Hanse is een k*tboot. Maar dat ligt niet aan haar kentallen.

Heb jij het filmpje begrepen? Wanneer heb je iets aan die kentallen, denk je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 17:27 #1110126

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Nachtvlinder schreef :
Die Hanse is een k*tboot. Maar dat ligt niet aan haar kentallen.

Welke Hanse?
Heb jij het filmpje begrepen? Wanneer heb je iets aan die kentallen, denk je?

'Voorvoet' speelt hier een rol, maar ook de lengte/breedte verhouding. Dat laat laatste is een een kengetal, zou ik zeggen.

Voorts natuurlijk de vraag of vorm van de waterlijn sterk verandert als de boot gaat hellen, of niet.
Ook niet iets dat direct in kengetallen te vangen is, hoewel ik wèl denk dat de boot met de kleinste waterverplaatsing bij een zelfde lengte vaak een sterkere vervorming van de waterlijn bij het hellen van het schip zal laten zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 17:33 #1110130

Jeanneau. Zelfde idee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 17:33 #1110131

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nachtvlinder schreef :
Heb jij het filmpje begrepen?
Hoe kan ik dat bepalen?
Wanneer heb je iets aan die kentallen, denk je?
In de kroeg en op ZF, als voer voor discussie, denk ik.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 17:49 #1110143

Gelijk heb je!

Leuk vergelijk wel.
-Is die Vindo inderdaad 40 voet; da’s wel een stukje langer dan die nieuwere boten
-Helmstok gaat boven stuurwiel
-Jeanneau stampt minder maar meer agressief - niet fijn voor bemanning

-Rompvorm zie je in 1 oogopslag maar haal je niet eenduidig uit kentallen. Kentallen zijn handig om boten binnen 1 groep te vergelijken. En in de kroeg ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl