Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 30 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 17:52 #1110145

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
Een Vindö 40 is net geen 31 voet, en op de waterlijn aanzienlijk korter dan de Jeanneau 30i

sailboatdata.com/sailboat/vindo-40

Edit:

S.A./Disp.:13.48
Bal./Disp.:36.55
Disp./Len.:343.81
Comfort Ratio:32.51
Capsize Screening Formula:1.72
S#:1.20
Laatst bewerkt: 17 dec 2019 17:55 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 18:02 #1110154

Langzame boot dus. Die Jeanneau is slechts in golven langzaam ;)

Zeer relatief, die kentallen. Geeft meer “het karakter” van een ontwerp aan dan absolute performance.

Zoals we (herinner je je nog wel, vorig jaar ergens!) eerder geconcludeerd hebben kun je er slechts binnen een groep mee vergelijken.
Laatst bewerkt: 17 dec 2019 18:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 18:11 #1110158

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
Blijft voor TS dan misschien de vraag over: Hoe bepaal ik de groep waarbinnen ik er wat aan kan hebben? Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 18:12 #1110160

Ja, maar dus niet met kentallen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 18:18 #1110161

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
Oh. En "Welk karakter is wenselijk als ik met m'n gezin oversteken ga maken?"

Ik weet wel wat ik (armchair ocean sailor!) aanlokkelijk vind.

S.A./Disp.:15.08
Bal./Disp.:45.41
Disp./Len.:275.03
Comfort Ratio:27.20
Capsize Screening Formula:1.80
S#:1.78

Vaste buiskap? Check.
Laten sturen? Check.
Koken en eten tijdens het zeilen? Check.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 18:24 #1110164

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1986
JotM schreef :
Oh. En "Welk karakter is wenselijk als ik met m'n gezin oversteken ga maken?"

Ik weet wel wat ik (armchair ocean sailor!) aanlokkelijk vind.

S.A./Disp.:15.08
Bal./Disp.:45.41
Disp./Len.:275.03
Comfort Ratio:27.20
Capsize Screening Formula:1.80
S#:1.78

Vaste buiskap? Check.
Laten sturen? Check.
Koken en eten tijdens het zeilen? Check.

Leuk! Even zonder de video.
In navolging van JotM een nieuw draadje: welke boot wordt hier bedoeld?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 18:31 #1110166

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 18:39 #1110170

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1986
JotM schreef :
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Ja, dat had ik gezien. Daarom zei ik ook: ff zonder de video en dan net als jij: met alleen de getallen de juiste boot zoeken. Is weer wat anders dan: waar varen we langs.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 20:08 #1110205

JotM schreef :
Oh. En "Welk karakter is wenselijk als ik met m'n gezin oversteken ga maken

Dat hangt van jou en je gezin af, waar, wanneer en hoelang je oversteekt, je budget, hang naar comfort onderweg, comfort voor anker etc. Dat gaat geen draadje je eenduidig vertellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 21:35 #1110234

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
Voor TS hè. Mijn gezin krijg ik met geen tien paarden op zee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 17 dec 2019 21:47 #1110237

  • Joanneke
  • Joanneke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Nachtvlinder schreef :

Zeer relatief, die kentallen. Geeft meer “het karakter” van een ontwerp aan dan absolute performance.

En inderdaad: de grote vraag blijft met welk karakter wij op pad willen.

Het zou wel relaxed zijn als ik in een forumdraadje kon vragen welke boot ik moest hebben, en dat die dan ook nog aan al onze eisen voldoet en betaalbaar voor ons is! Scheelt een hoop overwegingen... Maar uiteraard is het nog veel leuker dat zelf uit te zoeken, en daar wat input bij te vragen :).

Onze situatie op het moment is dat heel veel van onze wensen en eisen samen lijken te komen in een Grand Soleil (gebouwd in de vroege jaren '90). We twijfelden nog over het gedrag van die boot op het water. Bij gebrek aan eigen ervaring op die boot, en vanuit een wens naar meer objectieve gegevens over vaargedrag en de reactie van de boot op bepaalde omstandigheden, leken me wat getallen een fijne toevoeging op de eigen inschatting (en die van anderen)... Maar helaas, ook dat bleek niet zo eenvoudig/eenduidig :).

We zijn zeilers die -als we geen kinderen entertainen of luiers verschonen- graag actief zeilen. Een zeil dat er als een natte krant bij hangt, dat lukt mij niet... Tegelijkertijd eet ik graag een soepje op een rustig bewegend schip. Of verschoon ik de kinderen zonder dat ze drie keer van de bank stuiteren ;). In eerste instantie leidde dat naar een zwaar stalen schip met behoorlijke zeileigenschappen. Inmiddels is de horizon wat verlegd en vragen wij ons af: is een degelijk polyester jacht zoals de GS42 niet minstens zo geschikt? De voordelen zijn (naast volgens mij een fijn zeilend schip) ook zeker de indeling en het ontbreken van de noodzaak om roest te voorkomen... Als nadeel zie ik bijvoorbeeld de kielconstructie (had liever een (semi-)s-spant gehad), het vrijhangende roer en een relatief beperkt displacement.

Ik neig naar: we geven de boot graag wat van onze aandacht, en komen dan relatief comfortabel wel naar de overkant. Voor anker hebben we het dan iig heerlijk voor elkaar. Open staat dan de vraag: is een dergelijke boot naar onze smaak veilig genoeg voor een dergelijke tocht.... Daar zijn vast meningen over!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 18 dec 2019 03:13 #1110270

Mijn buren, een gezin met destijds 2 jonge dochters waarbij alleen “hij” fanatiek zeiler is, zijn twee jaar weg geweest met een First 456. Dat is hun goed bevallen, ook boot-technisch. Boot is aangeschaft voor de reis en naderhand voorzien van kotterstag met rolinstallatie. Die GS die jullie op het oog hebben kan prima geschikt zijn. “Zwaar staal” kan dat ook zijn.

tinkerbelopreis.wordpress.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 18 dec 2019 05:59 #1110274

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17830
Nachtvlinder schreef :

Zeer relatief, die kentallen. Geeft meer “het karakter” van een ontwerp aan dan absolute performance.

Was dat karakter toch ook niet één van de dingen waar het TS om ging?

Dat veel van die kengetallen niks zeggen over "absolute performance" is wat mij betreft een open deur. Wat "absolute performance" ook precies moge zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 18 dec 2019 06:20 #1110277

Je kunt geen boot selecteren op kentallen, hooguit kandidaten. Voelt TS voor “zwaar staal”, dan kun je daarmee naar merken/types zoeken om nader te evalueren. Idem voor boten die op de First lijken waarmee mijn buren goede ervaringen hebben.
Laatst bewerkt: 18 dec 2019 06:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 18 dec 2019 06:32 #1110279

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17830
Nachtvlinder schreef :
Je kunt geen boot selecteren op kentallen, hooguit kandidaten.

Nou, prima toch?

Wie beweerde er nu eigenlijk dat je de enige, èchte, ideale boot zou kunnen of moeten selecteren aan de hand van kengetallen? Ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 18 dec 2019 06:44 #1110282

Geen idee, is daar discussie over dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 18 dec 2019 06:56 #1110283

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17830
Nachtvlinder schreef :
Mijn buren, een gezin met destijds 2 jonge dochters waarbij alleen “hij” fanatiek zeiler is, zijn twee jaar weg geweest met een First 456. Dat is hun goed bevallen, ook boot-technisch. Boot is aangeschaft voor de reis en naderhand voorzien van kotterstag met rolinstallatie. Die GS die jullie op het oog hebben kan prima geschikt zijn. “Zwaar staal” kan dat ook zijn.

tinkerbelopreis.wordpress.com/

Dat gezin hield sowieso wel van een risicootje.

Vanuit Sri Lanka, langs de Hoorn van Afrika naar Het Suez-kanaal. Was die Hoorn geen piratennest?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 18 dec 2019 08:30 #1110307

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
Nachtvlinder schreef :
Mijn buren, een gezin met destijds 2 jonge dochters waarbij alleen “hij” fanatiek zeiler is, zijn twee jaar weg geweest met een First 456.
tinkerbelopreis.wordpress.com/
Ah, Tinkerbel. Ook vertrekkers lichting 2014, net als de bevriende Wauquiez-vaarders die ik eerder aanhaalde.

Er voer in dat groepje ook een Trintella 38 ("Antares"). Die laatste heeft volgens mij nog in de Zeilen gestaan, met hun binnenlandse ontdekkingstocht in Suriname. antaresopreis.blogspot.com/
Plus een jong stel in een Jan Haring 9.60 ("Puff - The magic dragon"). Zwaar staal zeg maar. puffopreis.blogspot.com/
En een Beneteau First 30, "Windover II". Zij zijn helaas gerold en ontmast tussen de Canarische Eilanden en Cabo Verde. Hebben er nog wel een interessante reis van weten te maken. windoversea.blogspot.com/

Ben ik nog wel wat nachten mee bezig geweest. W.o. met het plotseling opkomende systeem waarin de Windover II gerold is. Want die stond pas in de voorspellingen (incl. GRIB files) toen het voorbij was. In de 500 mBar kaarten was wel iets raars te zien, maar dat daar zo'n bak wind uit zou komen ...
Laatst bewerkt: 18 dec 2019 11:05 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 18 dec 2019 21:20 #1110521

Wadloper schreef :
Dat gezin hield sowieso wel van een risicootje

Het gaat hier niet over tochtplanning van een specifieke reis. Welk risicootje bedoel je nog meer met “sowieso”?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 19 dec 2019 06:26 #1110566

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17830
Nachtvlinder schreef :
Wadloper schreef :
Dat gezin hield sowieso wel van een risicootje

Het gaat hier niet over tochtplanning van een specifieke reis. Welk risicootje bedoel je nog meer met “sowieso”?

Ik was duidelijk genoeg, lijkt me. Een synoniem voor sowieso is: hoe dan ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 19 dec 2019 10:20 #1110611

Dus je verwijst niet naar het type boot daarmee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 19 dec 2019 11:27 #1110626

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4001
Joanneke schreef :
Nachtvlinder schreef :

Zeer relatief, die kentallen. Geeft meer “het karakter” van een ontwerp aan dan absolute performance.

En inderdaad: de grote vraag blijft met welk karakter wij op pad willen.

Het zou wel relaxed zijn als ik in een forumdraadje kon vragen welke boot ik moest hebben, en dat die dan ook nog aan al onze eisen voldoet en betaalbaar voor ons is! Scheelt een hoop overwegingen... Maar uiteraard is het nog veel leuker dat zelf uit te zoeken, en daar wat input bij te vragen :).

Onze situatie op het moment is dat heel veel van onze wensen en eisen samen lijken te komen in een Grand Soleil (gebouwd in de vroege jaren '90). We twijfelden nog over het gedrag van die boot op het water. Bij gebrek aan eigen ervaring op die boot, en vanuit een wens naar meer objectieve gegevens over vaargedrag en de reactie van de boot op bepaalde omstandigheden, leken me wat getallen een fijne toevoeging op de eigen inschatting (en die van anderen)... Maar helaas, ook dat bleek niet zo eenvoudig/eenduidig :).

We zijn zeilers die -als we geen kinderen entertainen of luiers verschonen- graag actief zeilen. Een zeil dat er als een natte krant bij hangt, dat lukt mij niet... Tegelijkertijd eet ik graag een soepje op een rustig bewegend schip. Of verschoon ik de kinderen zonder dat ze drie keer van de bank stuiteren ;). In eerste instantie leidde dat naar een zwaar stalen schip met behoorlijke zeileigenschappen. Inmiddels is de horizon wat verlegd en vragen wij ons af: is een degelijk polyester jacht zoals de GS42 niet minstens zo geschikt? De voordelen zijn (naast volgens mij een fijn zeilend schip) ook zeker de indeling en het ontbreken van de noodzaak om roest te voorkomen... Als nadeel zie ik bijvoorbeeld de kielconstructie (had liever een (semi-)s-spant gehad), het vrijhangende roer en een relatief beperkt displacement.

Ik neig naar: we geven de boot graag wat van onze aandacht, en komen dan relatief comfortabel wel naar de overkant. Voor anker hebben we het dan iig heerlijk voor elkaar. Open staat dan de vraag: is een dergelijke boot naar onze smaak veilig genoeg voor een dergelijke tocht.... Daar zijn vast meningen over!

Grappig. Ik zie heel andere nadelen aan deze GS 42.

1: ik kan op foto;s niet zien dat je overal bij de kielbevestiging kunt.
2: Een vin-kiel onder een relatief breed schip rolt veel meer voor anker dan een smal schip met een lange kiel.
3: Zwaar tov licht: Een zwaar schip beukt meer de golven in, en danst er minder overheen. Ligt dus vaker stil, en komt lastig weer op gang. Heeft vaak ook minder zeil naar verhouding.

Als je kunt zou ik ervaringen gaan ophalen bij mensen die er iets dergelijks mee gedaan hebben. Die kunnen eea veel beter inschatten. En me veel minder laten leiden door dit soort getalletjes. En gaan varen, voelen, vriendjes worden, verliefd worden. Daarna accepteer je veel meer.
Laatst bewerkt: 19 dec 2019 11:29 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 19 dec 2019 18:50 #1110737

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17830
Nachtvlinder schreef :
Dus je verwijst niet naar het type boot daarmee?

Nee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Interpretatie berekeningen ontwerp zeilboot 20 dec 2019 12:51 #1110908

  • Joanneke
  • Joanneke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Joop66 schreef :
Grappig. Ik zie heel andere nadelen aan deze GS 42.

1: ik kan op foto;s niet zien dat je overal bij de kielbevestiging kunt.
2: Een vin-kiel onder een relatief breed schip rolt veel meer voor anker dan een smal schip met een lange kiel.
3: Zwaar tov licht: Een zwaar schip beukt meer de golven in, en danst er minder overheen. Ligt dus vaker stil, en komt lastig weer op gang. Heeft vaak ook minder zeil naar verhouding.

Als je kunt zou ik ervaringen gaan ophalen bij mensen die er iets dergelijks mee gedaan hebben. Die kunnen eea veel beter inschatten. En me veel minder laten leiden door dit soort getalletjes. En gaan varen, voelen, vriendjes worden, verliefd worden. Daarna accepteer je veel meer.

Fijn, daar hoopte ik op: andere ideeën. t is zo makkelijk om een kokervisie te krijgen als je eenmaal een beetje verliefd bent geworden :). Heb inmiddels contact met een eigenaar van een andere GS, dat is interessant (en bevestigend). De kielbouten/schaalconstructie is ook een punt van zorg voor ons. Gaan we naar speuren als we er zijn. Je kunt er in ieder geval een paar zien. En anders moeten we evt. tzt extra kijkgaten maken, als we er niet bijkomen met een klein spiegeltje of usb-camera.

Over dat rollen las ik eerder juist het omgekeerde. Hoe zit dat? Dat ging over Colin Archer-achtige langkielers. Daar werd over gezegd: fijn op zee, minder achter anker ivm rollen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.242 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl