Nachtvlinder schreef :
Hier nog een aardig draadje waar een en ander over die kentallen uitgezocht is. Als je door de irritaties en gelijkwillenkrijgerij heen leest geeft het wel nuttige inzichten denk ik...
zeilersforum.nl/index.php/foru...de?start=%1$d#899730
Je zou in dat kader bijvoorbeeld ook eens naar de gloednagelnieuwe
Beneteau Oceanis 30.1 kunnen kijken,
één van de kandidaten voor "boot van het jaar" in de categorie familiejachten.
Als je in de
brochure naar de specs kijkt (blz 7) zal je zien dat de werf (ik vermoed ihkv reclame) bij de waterverplaatsing "Light displacement (EC) - Déplacement lège : 3995 kg" vermeldt.
De boefjes. In m
EC, volgens de norm (ISO 8666) beter bekend als de "empty craft displacement", zit alleen wat "nagelvast" aan de boot verbonden zit. Maar nog geen zeilen, ankergerei, kussens, komaliewant, water, brandstof, bemanning ...
Voordat je van wal kun steken (m
MO - minimal operating displacement) ben je 300-500 kg verder. Laten we maar eens 4,5 ton als daadwerkelijke minimale waterverplaatsing aanhouden voor een beetje inzicht.
(een "load condition" waarmee je daadwerkelijk het water op kan)
De nette vergelijking doe je, voor SA/D, met grootzeil + 100% voordriehoek.
Volgens de "
general specification" van de 30.1 is het fathead grootzeil (standaard) 23,8 m
2 , het rolgrootzeil 18,8 m
2 en de voordriehoek 21,3 m
2. (I = 11,02 m ; J = 3,87 m)
Dat maakt een SA van resp 45,1 m
2 (fathead) en 40,1 m
2 (rolgrootzeil).
En dus een SA/D van resp 16,8 en 15,0.
Maar ja, dan komt Yachting Monthly die in het artikel
"Understand your boat and her statistics" stelt dat bovenstaande niet realistisch is.
In almost all cases the published displacement number, used in the calculations, is the yacht’s ‘light ship’, or unladen weight. For cruising boats, this is unrealistic as the laden weight is much higher. As a general rule of thumb, coastal cruisers should add at least 1,360kg (3,000 lb) to the displacement, and offshore cruisers at least 2,270kg (5,000 lb).
Nu is het laatste niet van toepassing, want de 30.1 wordt qua beoogd gebruik gecategoriseerd als B6 / C8 / D10, dus niet als offshore cruiser. Maar die eerste suggestie (+ 1360 kg, dus een realistische waterverplaatsing van 5355 kg) zou leiden tot SA/D's van resp 15,0 en 13,3.
Er zijn mensen die bij die laatste waarden op ZF kwalificaties als "motorsailer" gaan bezigen.
De ballast ratio (diepe kiel versie) tenslotte is ook niet helemaal wat op ZF graag gezien wordt: 973 kg ballast, dus 24,3% ten opzichte van de "empty craft displacement" en 18,2% ten opzichte van wat Yachting Monthly als realistisch bestempelt.
Tja. Laat ik afsluiten zoals het artikel in Yachting Monthly eindigt:
And who cares what’s perfect for anyone else?