Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lijstje: lift keel yachts

Lijstje: lift keel yachts 12 mei 2021 07:32 #1283713

Was Southerly niet dezelfde werf als Moody?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 12 mei 2021 07:49 #1283722

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
AndreAzuree schreef :
Was Southerly niet dezelfde werf als Moody?

De werf was Northshore. Ze bestaan nog wel geloof ik, maar bouwen niet meer.
De Moody's komen van een andere werf.

Northshore bouwde, naast de Southerly's ook de Fisher motorzeilers en Vancouver langkielers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 12 mei 2021 12:54 #1283837

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 321
Onder het merk Southerly worden nog steeds nieuwe jachten gemaakt. Maar dan door Discovery Shipyards in Lymington.

Ik moet er overigens niet aan denken: een nieuw jacht. Dan ben je echt bang voor elk krasje.
[dʒiːks]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 12 mei 2021 13:09 #1283846

ha, dat dacht ik ook! Totdat ik binnen een week die eerste kras had, wat een opluchting ;) De werf gebeld, en mijn eigen risico "gebruikt" :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 17 mei 2021 18:01 #1286103

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 321
Grappig, ik blijf af en toe zoeken naar soortgelijke geschikte boten, maar dit is het wel. Qua omvang met een ruime cabine aan de achterzijde en goed zeilbaar en min diepgang van 1 m. (dus DI), en dan ook nog geregeld betaalbaar beschikbaar:
  • Southerly 115
  • Feeling 36 di
  • Feeling 39 di

Er zijn heel wat boten en typen voorbijgekomen in dit draadje, maar dit lijkt het te worden. Suggesties blijven welkom natuurlijk.

Iedereen hier veel dank voor het meedenken.
[dʒiːks]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 22 mei 2021 11:05 #1287711

Hoi Jeex,

Leuk draadje, mijn zoektocht lijkt sterk op die van jou. Je helpt mij dus ook weer een stukje verder.
Er is net weer een Southerly 115 in de verkoop gekomen voor rond de €50.000,- bij Easy Sails.
Ik had er zelf een aantal maanden geleden mijn oog al op laten vallen maar de boot was verkocht voordat ik actie had kunnen ondernemen.

Nu is de Thesis (naam van het schip) echter weer in de verkoop omdat de koop uiteindelijk na een keuring van de boot niet is doorgegaan. Het verhaal van de makelaar is helder. Het probleem van een aan een zijde iets wijkende bodemplaat lijkt mij niet zo’n probleem. Ik heb de mail met uitgebreide uitleg van Easy Sail, mocht je interesse hebben. Ik zou de boot graag kopen, waren het niet dat mijn vrouw er op staat dat ik eerst onze eigen Zeeschouw verkoop. En dat vind ik een lastige... De boot is in mijn ogen nog niet genoeg klaar voor de verkoop. Ik heb dus eerst nog wat af te maken...
Iets voor jou misschien die Southerly? Of heb je inmiddels iets anders op het oog?

Groet,
Eelco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 22 mei 2021 13:10 #1287747

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Eelco Dijkstra schreef :
Het verhaal van de makelaar is helder. Het probleem van een aan een zijde iets wijkende bodemplaat lijkt mij niet zo’n probleem.

Vanaf hier is moeilijk te constateren waardoor dat 'wijken' precies wordt veroorzaakt. En hoever de zaak geweken is. Jij kent het volledige verhaal van de makelaar, dus misschien weet je meer dan ik.

Desondanks het volgende: die bodemplaat vertegenwoordigt het grootste deel van de ballast van de boot. Waarschijnlijk is het ding gegoten van gietijzer en is ie met bouten of draadeinden op een aantal plaatsen aan de polyester romp bevestigd.
Gietijzer zet, nog meer dan koolstofstaal, sterk uit als het corrodeert (roest). Het zou zomaar kunnen dat dit de reden is dat de bodemplaat is gaan wijken. Zou dit zo zijn dat zit er dus corrosie tussen bodemplaat en romp. Om dat goed te behandelen en de geroeste plek opnieuw te conserveren zou het noodzakelijk kunnen zijn om bodemplaat en romp te scheiden. Die bodemplaat weegt al snel meer dan 2 ton, wat dat scheiden tot een majeure operatie maakt.

Los daarvan is de vraag of er nevenschade is. Dat wijken heeft mogelijk aanzienlijk krachten uitgeoefend op de romp. Hopelijk is er al vroeg in het corrosieproces een of meerdere van de bevestigingspunten (die bouten en/of draadeinden die ik noemde) gebroken. Als ze het lang genoeg hebben uitgehouden om ook serieuze schade of vervorming in de romp te veroorzaken, is dat nog een bijkomend probleem.

Je conclusie dat niet "niet zo'n probleem lijkt" is dus, eufemistisch uitgedrukt, een beetje voorbarig.
Laatst bewerkt: 22 mei 2021 15:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 22 mei 2021 16:02 #1287787

Inderdaad, de vorige koop zal niet om een alleen estetische reden ontbonden zijn. Ik zou vragen of je dit keuringsrapport met (als je geluk hebt) kostenramingen in kunt zien.
Laatst bewerkt: 22 mei 2021 16:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 22 mei 2021 16:03 #1287788

Dus keuringsrapport opvragen of zelf een keuring laten verrichten (mocht je vrouwlief zo ver krijgen ;) ).
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 22 mei 2021 16:30 #1287792

Hierbij voor ieders meningsvorming de uitleg van Easy Sail.

Ps. ik heb voor de privacy namen van verzekeraars verwijderd uit de mail

Beste Eelco,

Dank je wel voor je interesse in de Southerly 115 die Easy Sail inderdaad weer aanbiedt op YachtFocus.

De boot was verkocht. Bij de keuring echter bleek dat de bodemplaat niet helemaal recht onder de romp zit, aan een zijde wijkt die wat af. De keurmeester van ...... verzekeringen vond dit een te groot risico en adviseerde de bodemplaat er opnieuw onder te zetten. Dit kost grofweg € 11.000,- bij Skips Maritiem in Stavoren, de Southerly specialist van Nederland. Dat zagen zowel koper als verkoper niet zitten. We hebben een second opinion aangevraagd, de huidige eigenaar heeft het schip inmiddels 18 jaar in bezit en nooit enig probleem gehad met het schip, toen hij haar kocht zat de bodemplaat er al niet recht onder (de eigenaar ervoor heeft ooit in het VK op de rotsen gezeten). De man van ...... verzekeringen weet de scheef zittende bodemplaat aan deels ouderdom, constateerde dat een van de polyester schoten naast de plaat gebarsten was en adviseerde dat te repareren. Dat schot is inmiddels professioneel gerepareerd, daarbij is ook de mastvoet versterkt. Het tweede rapport beviel de koper niet en die heeft zich terug getrokken.

Omdat verzekeraars helaas vaak voor eigen parochie spreken heb ik de eigenaar geadviseerd een neutrale keurmeester aan boord te halen om de boot goed te bekijken. Die heeft de bodemplaat en de kiel goed bekeken en geconstateerd dat er niet zoveel aan de hand is. De boot is kurkdroog, de kiel werkt prima en bij de spelingtest (dan laten ze de boot met de bodemplaat op 3 blokken hout zakken) bleek de speling van de bodemplaat aan de zijde waarop ze wijkt slechts 4mm. te zijn wat te wijten valt aan de kitlaag die ertussen zit. Aan de zijde waarop de plaat niet wijkt is geen speling geconstateerd. Met andere woorden, die bodemplaat zit er prima onder. Wel is het advies met een jaar of wat de plaat er wel af te halen, de bouten moeten immers wel eens vervangen worden. De eigenaar is bereid daar met de prijs rekening mee te houden (ergo, korting op de prijs). Een fair verhaal.

Verder is de boot behoorlijk netjes, kielmechanisme werkt prima, motor loopt goed. Gewoon een prima schip verder.

Daarom is ze nu weer te koop, we wilden eerst zeker weten wat we aan de steiger hebben liggen. Dat weten we inmiddels en we bieden het schip dan ook weer aan.

Een heel verhaal, maar dan weet je exact wat de reden is dat ze nu weer te koop ligt.

Met vriendelijke groeten,
Easy Sail


André Miedema
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 22 mei 2021 17:03 #1287807

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Eelco Dijkstra schreef :
Hierbij voor ieders meningsvorming de uitleg van Easy Sail.

(knip)

Wel is het advies met een jaar of wat de plaat er wel af te halen, de bouten moeten immers wel eens vervangen worden. De eigenaar is bereid daar met de prijs rekening mee te houden (ergo, korting op de prijs). Een fair verhaal.

Dat zou dus moeten inhouden: een korting van 11.000 euro. En dan nog is het afwachten wat je precies te zien krijgt.

Ik blijf de conclusie, dat het niet zo'n probleem is, wat voorbarig vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 22 mei 2021 17:07 #1287809

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6332
Wadloper schreef :
dat het niet zo'n probleem is, wat voorbarig vinden.
zeker.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 22 mei 2021 18:26 #1287827

Pfffff.
Mag ik het voor mijzelf gewoon niet zo’n probleem vinden zonder dat iedereen daarover meteen zijn mening uit?

Al die meningen van iedereen als je keer uit enthousiasme iets schrijft.
Noopt mij niet echt deel te blijven nemen aan dit soort media.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 22 mei 2021 18:32 #1287829

Tja, als je niet wilt dat mensen reageren op wat je schrijft, dan is ZF misschien niet helemaal je plek.

Bedenk wel even dat degenen die reageren moeite voor jou doen, en in dit geval je willen behoeden voor het, in hun ogen (!!!, het is ook maar hun mening!!!), bagatelliseren van een mogelijk probleem...

Wat je met die reacties doet is dan geheel aan jou, uiteraard...
Laatst bewerkt: 22 mei 2021 18:33 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 22 mei 2021 18:36 #1287835

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Eelco Dijkstra schreef :
Pfffff.
Mag ik het voor mijzelf gewoon niet zo’n probleem vinden zonder dat iedereen daarover meteen zijn mening uit?

Al die meningen van iedereen als je keer uit enthousiasme iets schrijft.
Noopt mij niet echt deel te blijven nemen aan dit soort media.

Je moet het me maar niet kwalijk nemen, Eelco.
Jij hebt een mening (het is niet zo'n probleem) en ik heb er ook één.
We praten hier over een aanschaf van enkele tienduizenden euro's. Roze brillen zijn dan een beetje riskant en voorzichtigheid is gepast.

Ik laat het beoordelen van de situatie verder met alle liefde over aan hen die ècht geïnteresseerd zijn in de aanschaf van deze boot.
Laatst bewerkt: 22 mei 2021 18:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 27 mei 2021 18:33 #1289749

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 321
Boeiend bericht. Niet het gezever over alle meningen die al of niet welkom zijn, maar over die Southerly zelf. Uiteindelijk wil je zo'n boot toch verzekerd hebben en als verzekeraars dat weigeren, houdt het op.

Persoonlijk geloof ik niet in "projecten" om geld te besparen. 11.000 Eur zakken met de prijs, geeft een project. Wat er achter die bodemplaat wegkomt aan extra werk, is onbekend. Ik ken nogal wat projecten die niet alleen meer geld kostten dan geraamd, maar die ook ten koste van het zeilplezier gingen.

Maar ik ben nog zoekende. Er zijn zoveel opties.
[dʒiːks]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 28 mei 2021 06:10 #1289841

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Eelco Dijkstra schreef :
bij de spelingtest (dan laten ze de boot met de bodemplaat op 3 blokken hout zakken) bleek de speling van de bodemplaat aan de zijde waarop ze wijkt slechts 4mm. te zijn wat te wijten valt aan de kitlaag die ertussen zit. Aan de zijde waarop de plaat niet wijkt is geen speling geconstateerd.
Waaruit we kunnen constateren dat er aan de andere kant geen kit zit, of in elk geval zoveel minder dat er geen meetbare speling door optreedt.
Ik denk dat de alarmsignalen duidelijk zijn. Zeker in combinatie met dat eerder gekraakte schot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 28 mei 2021 06:28 #1289846

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
jeex schreef :
Er zijn zoveel opties.

Ongeveer vijftien jaar geleden deed ik zelf zo'n zoektocht. Weliswaar in een iets andere prijsklasse, maar ook naar een boot die kon droogvalllen (de Southerly's zijn strikt genomen geen lift keel jachten).

Ik vond de keuze destijds niet overweldigend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 30 mei 2021 09:42 #1290507

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 321
In het verkoopverhaaltje van de makelaar Easy Sail staat niets vermeld over dit euvel. Bijzonder.

Dat zegt wat over Easy Sail. Ze noemen 'm zeilklaar voor de grote oversteek.


www.yachtfocus.com/gebruikte-b...1/southerly-115.html
[dʒiːks]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 30 mei 2021 10:20 #1290514

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Bij belangstelling laten keuren door Northshore.
Overigens mooie foto's op hun site hoe de constructie er uit ziet: www.southerlyyachtservices.com/keel-refurbishment
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 30 mei 2021 11:06 #1290523

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 321
jeex schreef :
Grappig, ik blijf af en toe zoeken naar soortgelijke geschikte boten, maar dit is het wel. Qua omvang met een ruime cabine aan de achterzijde en goed zeilbaar en min diepgang van 1 m. (dus DI), en dan ook nog geregeld betaalbaar beschikbaar:
  • Southerly 115
  • Feeling 36 di
  • Feeling 39 di

Er zijn heel wat boten en typen voorbijgekomen in dit draadje, maar dit lijkt het te worden. Suggesties blijven welkom natuurlijk.

Iedereen hier veel dank voor het meedenken.

Toevoegen:
  • Moody 376CC – diepgang 137 cm, kan niet droogvallen maar wel geringe diepgang
  • Kelt 39 DI – beetje rare aft cabin, maar wel vlakke bodem (voorloper van Feelfin 39 DI)
[dʒiːks]
Laatst bewerkt: 30 mei 2021 11:16 door jeex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 30 mei 2021 11:14 #1290524

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Bij belangstelling laten keuren door Northshore.
Overigens mooie foto's op hun site hoe de constructie er uit ziet: www.southerlyyachtservices.com/keel-refurbishment

Leuk om te zien....Veel ijzer en kleine schroefjes.... :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 30 mei 2021 11:28 #1290526

  • jeex
  • jeex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 321
holtere schreef :
Bij belangstelling laten keuren door Northshore.
Overigens mooie foto's op hun site hoe de constructie er uit ziet: www.southerlyyachtservices.com/keel-refurbishment

Leuk om te zien....Veel ijzer en kleine schroefjes.... :unsure:

Het type schip is het blijkbaar waard om dat soort operaties op uit te voeren. Bijzonder.

Ik realiseer me ook ineens dat ik met die wens van een inklapbare kiel voor een boot van 20 jaar ouder 20.000 meer moet uitgeven. Vergelijk:

Bavaria 39 met vaste kiel uit 2008 voor 29000 of een Southerly uit 1988 voor 55.000. Zucht. Voor dat geld koop ik een drijvende caravan voor de binnenwateren en een jacht voor de med.
[dʒiːks]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 30 mei 2021 12:02 #1290529

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Maar is een Bavaria verder vergelijkbaar met een Westerley? Bouwkwaliteit, uitrusting, etc?
Een tien jaar oude Skoda kost ook minder dan een dertig jaar oude Bentley. Het zijn beide auto's, maar verder weinig vergelijkbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lijstje: lift keel yachts 30 mei 2021 12:29 #1290532

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Ik denk dat je met die Bentley 50% van de tijd tegen ridicule kosten in de garage staat.
Over kwaliteit gesproken... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl