Eelco Dijkstra schreef :
Het verhaal van de makelaar is helder. Het probleem van een aan een zijde iets wijkende bodemplaat lijkt mij niet zo’n probleem.
Vanaf hier is moeilijk te constateren waardoor dat 'wijken' precies wordt veroorzaakt. En hoever de zaak geweken is. Jij kent het volledige verhaal van de makelaar, dus misschien weet je meer dan ik.
Desondanks het volgende: die bodemplaat vertegenwoordigt het grootste deel van de ballast van de boot. Waarschijnlijk is het ding gegoten van gietijzer en is ie met bouten of draadeinden op een aantal plaatsen aan de polyester romp bevestigd.
Gietijzer zet, nog meer dan koolstofstaal, sterk uit als het corrodeert (roest). Het zou zomaar kunnen dat dit de reden is dat de bodemplaat is gaan wijken. Zou dit zo zijn dat zit er dus corrosie tussen bodemplaat en romp. Om dat goed te behandelen en de geroeste plek opnieuw te conserveren zou het noodzakelijk kunnen zijn om bodemplaat en romp te scheiden. Die bodemplaat weegt al snel meer dan 2 ton, wat dat scheiden tot een majeure operatie maakt.
Los daarvan is de vraag of er nevenschade is. Dat wijken heeft mogelijk aanzienlijk krachten uitgeoefend op de romp. Hopelijk is er al vroeg in het corrosieproces een of meerdere van de bevestigingspunten (die bouten en/of draadeinden die ik noemde) gebroken. Als ze het lang genoeg hebben uitgehouden om ook serieuze schade of vervorming in de romp te veroorzaken, is dat nog een bijkomend probleem.
Je conclusie dat niet "niet zo'n probleem lijkt" is dus, eufemistisch uitgedrukt, een beetje voorbarig.