Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: productiezeilboten nog wel zeewaardig ?

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 08:10 #1253129

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 882
JRomkes schreef :
TheoBakker schreef :
Hmm, topic is weer afgedreven richting afvallende kielen.

Echter er id dus veel schade na een grondberoering, de kiel zit gewoon nog vast, echter de kosten zijn hoog omdat de matrix is ingelijmd en niet gelamineerd.

De gelijmde matrixen kunnen eigenlijk niet goed vastzitten omdat een lijm verbinding alleen op “afschuifbelasting” is berekend ?

Op dit moment zijn dus de kielbouten sterker dan de matrixverbinding. Dit is dus een verkeers uitganspunt als ik de deskundigen in dit topic begrijp.

Ook onder loyds kun je een mateix verlijmen ipv lamineren ?

Belangrijk:
- je moet boten, mateixverbindingen en kielbevestigingen kunnen controleren op staat en schade: dit lukt momenteel niet of matig;
- de aanname dat de consument niet wil betalen voor een goede matrix of kielbevestiging bestrijd ik: in mijn beleving zijn het eerder de verhuurmaatschappijen die graag (extra) scherp inkopen (ik zie in nl
meer nieuwe Hr’s dan Viko’s zeg maar)
- apart dat verzekeringsmaatschappijen eigenlijk weinig werk hiervan maken: blijkbaar vallen de schades op de gehele verzekerde vloot mee


Ga ik een gelijmde matrix boot kopen ? Nee, ik shop wel verder voor een meer gelamineerde versie, ook lijkt het handig om te kijken of de kielbevestiging makkelijk te controleren is.

Ik snap niet zo goed waar de aanname vandaan komt dat een secondaire hechting van lamineer hars beter zou zijn dan die van een lijm. Alsof er elke winter geen werven vol staan met uitgescheurde ingelamineerde wrangen?

Ja dat klopt, maar met ingelamineerd is er meer een eenheid van gemaakt.
Gelijmd ....ja dat is wat minder gecontroleerd.
Als je ziet hoe het frame van een dufour 40P er in gelijmd zit... daar is heeeel zuinig gedaan met de lijm, sommige delen maken daar nog maar net contact met elkaar, daar zijn er middels heel wat van hersteld, oa bij Schaap in Lelystad.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 08:11 #1253131

Laminaat is ook lijm uiteindelijk ;)

Het lijkt mij wel lastiger om de condities voordat er gelijmd wordt te controleren? Hoeveelheid lijm, op te vullen naad, ontvetten en dat soort dingen? Bij lamineren staat er een (neem ik aan) vakman met z’n neus bovenop.
Laatst bewerkt: 13 feb 2021 08:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 08:30 #1253140

AndreAzuree schreef :
ik heb helaas nog geen foto's van mijn kielbouten. Ik vond wel een piepklein plaatje in een Duitse test, waar ze lovend waren over de constructie van de boot. Maar goed, ik kan er weinig uit opmaken....
Verder weet ik wel dat de boot een flink ingelamineerd koolstof frame heeft, dat is ook duidelijk te zien als je wat vloerdeeltjes op tilt.


Volgens mij zie ik hier dat de kielboten door het ingelijmde frame gaan. Die bevestiging kan een begin van delaminatie voorkomen. Lijkt mij een mooie en degelijke constructie en aanvulling op de lijmverbinding :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 13 feb 2021 08:32 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 08:38 #1253141

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
JRomkes schreef :
TheoBakker schreef :
Ga ik een gelijmde matrix boot kopen ? Nee, ik shop wel verder voor een meer gelamineerde versie, ook lijkt het handig om te kijken of de kielbevestiging makkelijk te controleren is.

Ik snap niet zo goed waar de aanname vandaan komt dat een secondaire hechting van lamineer hars beter zou zijn dan die van een lijm. Alsof er elke winter geen werven vol staan met uitgescheurde ingelamineerde wrangen?

Als dat inlamineren gebeurt zoals in de reparatie van het schip waarmee dit draadje begon is uitscheuren een volgende keer niet meer te zien, omdat dat uitscheuren dan in de vorm van delaminatie onder een dichte plaat gebeurt.
Waarschijnlijk nooit meer zichtbare schade, super geruststellend toch?

Ik ben wel benieuwd naar de foto's die Andre belooft heeft. Het zal toch niet zijn dat tussen de ingelamineerde schotten ook bij zijn bootje (net als bij Hallberg-Rassy trouwens) de (koolstof kennelijk in geval van een Azuree) matrix is ingelijmd?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 08:39 #1253142

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6376
AndreAzuree schreef : geen afwatering?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 08:43 #1253143

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nachtvlinder schreef :
Het lijkt mij wel lastiger om de condities voordat er gelijmd wordt te controleren? Hoeveelheid lijm, op te vullen naad, ontvetten en dat soort dingen? Bij lamineren staat er een (neem ik aan) vakman met z’n neus bovenop.

Waarom zou er in hetzelfde gecontroleerde productieproces voor een lijmverbinding "maar wat aangerommeld worden" en een gelamineerde constructie "met alle egards worden behandeld"?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 08:55 #1253151

Dit draadje gaat steed meer vooral over de vraag of er gelijmd dan wel gelamineerd is. Terwijl er eerder een wat breder skoop was die ging over de algehele constructie die de kracht afdoende opvangt en afleidt om de boel heel te houden. Dat begint al met het eng kleine oppervlak waarmee de kiel soms tegen de romp zit en wordt vervolgt door de minimale afleiding van de grote krachten die dat teweeg brengt. Als er al een frame is dat vaak beperkt tot de locatie van de kiel zodat het probleem verplaatst wordt naar dat frame de bouten. Een deels in het frame verzonken kiel die daarmee de romp binnen komt zou het contactvlak al enorm vergroten. Kost wel meer materiaal en ruimte in de bilge en ook dan blijft het nodig de krachten af te leiden.
Een aantal lijmen die hier gebruikt worden hebben chemisch enige verwantschap met de laminaten en zijn waarschijnlijk als het op plaatselijke belasting aankomt nog wat sterker mits goed aangebracht.
Jammer dat wij amateurs niet bij de ontwerpafdeling van de in dit daadje genoemde jachtbouwers op de koffie mogen om te horen over denkbeelden die ze hebben bij de keuze voor bepaalde constructies en verwerkingmethoden op de werf. Gelukkig zijn er ZF leden die dichter bij het vuur staan. :)
Ik heb tot op heden bij 2e handsboten nooit een specificatie over de kielophanging teruggezien in de advertentie, maar vindt hier wel veel draadjes terug waarin problemen met de kielophanging aan de orde worden gesteld. Bij jachtbouwers komt dat onderwerp vooral voorbij in de brochure bij voor sportiever varen bedoelde boten, maar dan willen ze aantonen dat ze een lichte stijve constructie hebben toegepast. Over debelkastbaarheid bij een harde gronding gaat het nooit.
In de jaren 70tig van de vorige eeuw waren het niet de kielconstructies maar de masten waar nog wel eens iets mee misging waardoor ze afbraken. Vooral als er wedstijden mee gevaren werden. Onnodig te zeggen dat mastbreuk op zee ook niet echt wenselijk is. Er gaan nog steed soms masten overboord, maar dat is zelden direct herleidbaar naar de constructie. Ook jachtbouwers leren bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 09:00 #1253154

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
JotM schreef :
Ik kan niet helemaal volgen waar hier op gedoeld wordt.
Ik ben mbt de belastingen uit gronding (voor pleziervaartuigen) alleen bekend met de al eerder door mij aangehaalde ISO 12215-9: 2012, randnummer 7.5 "Load case 4 - Keelboat longitudinal impact". (die ik nu voor mijn neus heb)
Daar staat helemaal geen snelheid in, alleen een ter plaatse van de gronding (tip kiel) aangrijpende kracht (F4) ter grootte van 1,2·g·(mLDC - mKEEL)

En nee, een vertraging van 12 m/s2 (1,2·g) lijkt ook mij niet conservatief. Dat is anderhalf keer een stevige rem-actie met je auto, nog niet in de buurt van een onfortuinlijke ontmoeting met een niet-meegevend obstakel.

Grappig. Voor deel komt dat snelheids-verhaal uit PoYD. Daar wordt ongeveer de rompsnelheid aangehouden, een stoptijd van 0.25s en een vlak vertragingsprofiel. Daarmee kom ik in het rekenvoorbeeld van de MaxFun op ongeveer 2g uit.

Komt er feitelijk op neer dat CE een heel erg lichte eis stelt aan de sterkte tegen aanvaring van de kielconstructie. Ook voor een cat. A boot!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 09:08 #1253155

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Nachtvlinder schreef :
Laminaat is ook lijm uiteindelijk ;)

Klopt. Maar daar gaat het niet eens om. Wat het allerbealngrijkste is, in dit soort verhalen is het voorkomen van afpel-belasting, los van de lijm die je gebruikt.

Afpelbelastingen krijg je bij:

Scherpe overgangen van stijfheid en stijfheidsrichting. Niet voor niets brengt Noballast in elke naad een fillet aan, voor dat het glas er overheen gaat.

Assymetrische overgangen: Dus een schot op de wand lamineren, maar dan maar van 1 kant. Gaat ook mis.

Als je deze twee bij elkaar optelt, snap je waarom je geen matrix moet doen. De matrix kan wel voldoende oppervlak aanbieden. Maar als er onvoldoende lijm wordt gebruikt, en er onvoldoende wordt afgesmeerd, heb je afpel belasting al te pakken. En aan de niet-zichtzijde kun je niet eens afsmeren.

En Ja, deze details zijn zo belangijk. Deze dingen gaan ech mis, als je het niet goed doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 09:16 #1253158

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8265
Herman Hartman schreef :
Dit draadje gaat steed meer vooral over de vraag of er gelijmd dan wel gelamineerd is. Terwijl er eerder een wat breder skoop was die ging over de algehele constructie die de kracht afdoende opvangt en afleidt om de boel heel te houden. Dat begint al met het eng kleine oppervlak waarmee de kiel soms tegen de romp zit en wordt vervolgt door de minimale afleiding van de grote krachten die dat teweeg brengt. Als er al een frame is dat vaak beperkt tot de locatie van de kiel zodat het probleem verplaatst wordt naar dat frame de bouten. Een deels in het frame verzonken kiel die daarmee de romp binnen komt zou het contactvlak al enorm vergroten. Kost wel meer materiaal en ruimte in de bilge en ook dan blijft het nodig de krachten af te leiden.
Een aantal lijmen die hier gebruikt worden hebben chemisch enige verwantschap met de laminaten en zijn waarschijnlijk als het op plaatselijke belasting aankomt nog wat sterker mits goed aangebracht.
Jammer dat wij amateurs niet bij de ontwerpafdeling van de in dit daadje genoemde jachtbouwers op de koffie mogen om te horen over denkbeelden die ze hebben bij de keuze voor bepaalde constructies en verwerkingmethoden op de werf. Gelukkig zijn er ZF leden die dichter bij het vuur staan. :)
Ik heb tot op heden bij 2e handsboten nooit een specificatie over de kielophanging teruggezien in de advertentie, maar vindt hier wel veel draadjes terug waarin problemen met de kielophanging aan de orde worden gesteld. Bij jachtbouwers komt dat onderwerp vooral voorbij in de brochure bij voor sportiever varen bedoelde boten, maar dan willen ze aantonen dat ze een lichte stijve constructie hebben toegepast. Over debelkastbaarheid bij een harde gronding gaat het nooit.
In de jaren 70tig van de vorige eeuw waren het niet de kielconstructies maar de masten waar nog wel eens iets mee misging waardoor ze afbraken. Vooral als er wedstijden mee gevaren werden. Onnodig te zeggen dat mastbreuk op zee ook niet echt wenselijk is. Er gaan nog steed soms masten overboord, maar dat is zelden direct herleidbaar naar de constructie. Ook jachtbouwers leren bij.

Als we dan echt helemaal teruggaan naar de titel: zeewaardigheid gaat over veel meer dan alleen de mat en de kiel, zelfs over veel meer dan alleen de sterkte van de constructie.

Dan heb ik t idee dat er veel gebeurt is. Als je ziet hoeveel jachten met redelijk onervaren bemanning succesvol de wereldzeeën rondvaren... En hoe weinig daar uiteindelijk echt mee mis gaat. Dat was in de jaren '70 echt niet zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 09:52 #1253171

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5186
Nachtvlinder schreef :
Laminaat is ook lijm uiteindelijk ;)

Het lijkt mij wel lastiger om de condities voordat er gelijmd wordt te controleren? Hoeveelheid lijm, op te vullen naad, ontvetten en dat soort dingen? Bij lamineren staat er een (neem ik aan) vakman met z’n neus bovenop.

Bij lamineren moet je ook de juiste hoeveelheden aanmaken, mengen, ontvetten, etc. En bij de meeste van zulke productiewerven werken echt geen vakmensen meer,dat zijn productiemedewerkers die een minimale training krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 11:17 #1253188

Nachtvlinder schreef :
Laminaat is ook lijm uiteindelijk ;)

Is dat zo?

Met epoxy kun je ook lijmen, dat is waar. Met polyester niet, dat is meer een vulmiddel.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 12:12 #1253200

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Joop66 schreef :
Dan heb ik t idee dat er veel gebeurt is. Als je ziet hoeveel jachten met redelijk onervaren bemanning succesvol de wereldzeeën rondvaren... En hoe weinig daar uiteindelijk echt mee mis gaat. Dat was in de jaren '70 echt niet zo.

THE MOST SOLD HALLBERG-RASSY OF ALL TIMES
A total of 904 hulls of the Monsun was built during 1974 - 1982. That means the Monsun is the best seller of all time by Hallberg-Rassy with no less than 904 yachts delivered to all over the world. Scandinavia and Germany were the most frequent markets. She is a no-nonsense sturdy long distance sailor that has never been modern and will never go out of fashion.

THE FIRST GRP BOAT IN A MUSEUM

It is in fact not very surprising that the first GRP boat in a museum was a Hallberg-Rassy Monsun 31.

The Swedish sailor Kurt Björklund's HR 31 Monsun "Golden Lady" has after three and a half circumnavigations been retired into a museum. The Swedish sailor Kurt Björklund´s Hallberg-Rassy Monsun 31 "Golden Lady" has become an important attraction at a museum in Råå in southern Sweden. We at Hallberg-Rassy are of course very proud of this. Kurt Björklund is the first owner and took delivery of this boat here in Ellös 1974. Kurt knew that he wanted to do some serious sailing, but could never have imagined how far he would travel. In 1983 Kurt retired from work and went on his first solo circumnavigation. The second one included the rounding of Cape Horn.

There has never been made any special strengthening of Kurt's boat to coop with harsh weather conditions during the three and a half trips around the world. Kurt built a hard top to have an even better protected cockpit.

Zou dat misschien nog wel een beetje meevallen? (Of tegen-)
Zoveel moderne onaangepaste toerboten van 31 voet zie ik de wereld niet rond gaan. Laat staan meerdere keren. :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 15:25 #1253233

Noballast schreef :
AndreAzuree schreef :
ik heb helaas nog geen foto's van mijn kielbouten. Ik vond wel een piepklein plaatje in een Duitse test, waar ze lovend waren over de constructie van de boot. Maar goed, ik kan er weinig uit opmaken....
Verder weet ik wel dat de boot een flink ingelamineerd koolstof frame heeft, dat is ook duidelijk te zien als je wat vloerdeeltjes op tilt.


Volgens mij zie ik hier dat de kielboten door het ingelijmde frame gaan. Die bevestiging kan een begin van delaminatie voorkomen. Lijkt mij een mooie en degelijke constructie en aanvulling op de lijmverbinding :)

ik hoop dat je gelijk hebt! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 15:32 #1253235

JotM schreef :
JRomkes schreef :
TheoBakker schreef :
Ga ik een gelijmde matrix boot kopen ? Nee, ik shop wel verder voor een meer gelamineerde versie, ook lijkt het handig om te kijken of de kielbevestiging makkelijk te controleren is.

Ik snap niet zo goed waar de aanname vandaan komt dat een secondaire hechting van lamineer hars beter zou zijn dan die van een lijm. Alsof er elke winter geen werven vol staan met uitgescheurde ingelamineerde wrangen?

Als dat inlamineren gebeurt zoals in de reparatie van het schip waarmee dit draadje begon is uitscheuren een volgende keer niet meer te zien, omdat dat uitscheuren dan in de vorm van delaminatie onder een dichte plaat gebeurt.
Waarschijnlijk nooit meer zichtbare schade, super geruststellend toch?

Ik ben wel benieuwd naar de foto's die Andre belooft heeft. Het zal toch niet zijn dat tussen de ingelamineerde schotten ook bij zijn bootje (net als bij Hallberg-Rassy trouwens) de (koolstof kennelijk in geval van een Azuree) matrix is ingelijmd?

Ik kan het nu helaas niet met zekerheid zeggen (pas als we weer naar Turkije mogen vliegen), maar volgens mij is de koolstof matrix ingelamineerd, en niet gelijmd, meen ik te hebben gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 16:45 #1253251

Ik kan het nu helaas niet met zekerheid zeggen (pas als we weer naar Turkije mogen vliegen), maar volgens mij is de koolstof matrix ingelamineerd, en niet gelijmd, meen ik te hebben gezien.

Als ze buiten de boot gemaakt zijn, en daar ziet het wel naar uit, is het zeker gelijmd. Mogelijk in aanvulling daarop langs de randen ook gelamineerd, maar dat moet je kunnen zien.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 16:49 #1253254

Noballast schreef :
Ik kan het nu helaas niet met zekerheid zeggen (pas als we weer naar Turkije mogen vliegen), maar volgens mij is de koolstof matrix ingelamineerd, en niet gelijmd, meen ik te hebben gezien.

Als ze buiten de boot gemaakt zijn, en daar ziet het wel naar uit, is het zeker gelijmd. Mogelijk in aanvulling daarop langs de randen ook gelamineerd, maar dat moet je kunnen zien.

ja, het lijmen en lamineren sluit elkaar niet uit natuurlijk ;) wordt vervolgd... zag er wel heel stevig uit (flink frame), maar ik ben geen expert natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 17:07 #1253258

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
@andreazuree, niet om je angst aan te jagen ;) ik heb twee jaar geleden een tweedehands Azuree46 laten schieten omdat deze soortgelijke schade had als die andere boten, en zat de kiel niet meer helemaal strak vast..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 17:15 #1253261

666 schreef :
@andreazuree, niet om je angst aan te jagen ;) ik heb twee jaar geleden een tweedehands Azuree46 laten schieten omdat deze soortgelijke schade had als die andere boten, en zat de kiel niet meer helemaal strak vast..

haha ok, ja, alles kan kapot natuurlijk. Wat was er met die boot gebeurd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 17:58 #1253271

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Als ik het verhaal mag geloven, was een deliverycrew iets te enthausiast bezig geweest in de buurt van Cowes. En daarbij ergens vastgelopen.
Laatst bewerkt: 13 feb 2021 18:02 door 666.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 18:03 #1253276

666 schreef :
Als ik het verhaal mag geloven, was een deliverycrew iets te enthausiast bezig geweest in de buurt van Cowes.


jemig, bij de delivery de boot al kapot varen, wat een verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 18:12 #1253280

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 583
AndreAzuree schreef :
en nee, dit is niet mijn nieuwe Turkse vriendin ;)

ik heb geen handgrepen nodig, ik pak die dame wel vast :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 19:03 #1253301

BobG schreef :
AndreAzuree schreef :
en nee, dit is niet mijn nieuwe Turkse vriendin ;)

ik heb geen handgrepen nodig, ik pak die dame wel vast :P

hehe, weet je zeker dat je daar toestemming voor hebt, op papier, in drievoud? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 19:52 #1253313

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 882











Vandaag even wat foto’s opgezocht op mijn oude labtop.
Kon daarmee helaas niet op internet.
Wel foto,s gemaakt van het beeldscherm.
Onze hanse 370 is waarschijnlijk van een goede oude kwaliteit want bij ons zit het hele webframe niet alleen gelijmd ( dat had ik al eens in de spanten gezien) maar ook gelamineerd.
Waarschijnlijk daarom ook nog nooit iets los geraakt na een aan de grond lopen.
Ik zal hier later wat foto’s plaatsen, ook van foto’s hoe dit er op de werf uit zag voordat het dek gemonteerd werd.
hanse 370 together
Laatst bewerkt: 13 feb 2021 20:09 door blommie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 13 feb 2021 20:54 #1253328

Ziet er stevig uit moet ik zeggen! Ik weet alleen niet waarom je dit "goede oude kwaliteit" noemt. Dat veronderstelt dat boten vroeger steviger werden gebouwd dan nu. Dan moeten we dan eerst nog maar eens zien te bewijzen. Sterker nog, zo'n in-gelamineerd fame is juist van de laatste tijd, en dat hadden oude boten helemaal niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.210 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl