Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: productiezeilboten nog wel zeewaardig ?

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 13:25 #1251450

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15986
Gelukkig zijn er velen die inhoudelijk wat toevoegen hier.
Zegt het voort, zegt het voort :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 13:54 #1251457

Soms ben je blij dat de kiel er goed stevig onder zit.
(foto is niet mijn Jeetje hoor)





H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 14:02 #1251462

har.vogel schreef :
Soms ben je blij dat de kiel er goed stevig onder zit.
(foto is niet mijn Jeetje hoor)





H

En dat je landvast goed vastzit :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 14:35 #1251477

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Zwaardopzee schreef :
Waarom denk je dat ik mijn eigen geplaatste stukken of die van anderen niet goed lees?
Omdat je vragen stelt die in gelinkte draadjes al aan de orde zijn geweest en uitvoerig zijn behandeld maar je er vervolgens toch op doorgaat?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 14:52 #1251481

Ja hoor. Ik denk dat je zelf goed moet lezen. :P
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 14:56 #1251483

Zwaardopzee schreef :
Uit de luchtvaart valt voor bootbouwers veel te leren.

www.tudelft.nl/lr/actueel/spot...linken-maar-hechten/

;)
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 15:59 #1251507

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2993
Zwaardopzee schreef :
Zwaardopzee schreef :
Uit de luchtvaart valt voor bootbouwers veel te leren.

www.tudelft.nl/lr/actueel/spot...linken-maar-hechten/

;)
zeilersforum.nl/index.php/foru...ply/1251483?quote=1#



Deze boot is als een vliegtuig helemaal in elkaar gelijmd.
Laatst bewerkt: 07 feb 2021 16:00 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 16:54 #1251539

JotM schreef :
  • "A third party assessment is obligatory for design categories A and B".
  • [/ol]
    Dat is iets wat je nu al een paar keer herhaald hebt en in de theorie allemaal heel leuk klinkt, maar in de praktijk gebruiken ze daar een mannetje voor wat op de werf werkt maar niet aan de boot heeft meegebouwd of mee ontworpen. Nog steeds een gevalletje van een slager keurt zijn eigen vlees. Om het nog leuker te maken besteden ze dan wel het schrijven van de gebruikershandleiding uit aan een extern bedrijf en dan is opeens een heel deel van de CE verplichting toch uitbesteed. En er is echt helemaal nul controle op die hele CE verklaring onzin.
    De CE regels zitten redelijk goed in elkaar, er zitten wel flinke gaten in die de werf dan maar naar eigen inzicht moet oplossen, maar zolang er geen inspecties zijn is dat natuurlijk allemaal een wassen neus. Als je gaat lezen door de officiele rapporten dan blijken de schepen waar een kiel vanaf gevallen is dus niet aan de geldende ISO normen te voldoen, toch hebben ze een verklaring van conformiteit met de betreffende boot meegegeven.
    Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 16:57 #1251541

    Zwaardopzee schreef :
    Uit de luchtvaart valt voor bootbouwers veel te leren.
    Opzich valt dat wel mee. Als boten net zo behandeld zouden worden als vliegtuigen dan zou jij nu je boot niet meer kunnen betalen. Wees dus voorzichtig met wat voor wensen je uitspreekt, als de prijzen evenredig omhoog zouden gaan met de intensiteit van vliegtuigbouw tov scheepsbouw dan gaan we met ons alleen ook moord en brand schreeuwen door de enorme regelzucht, verplichte inspecties en kostenverhoging en dat alleen maar omdat er 20 kielen afgevallen zijn van ik weet niet hoeveel miljoen boten.
    Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 17:13 #1251545

    Andere M schreef :
    Als de boot bij deze klap oneindig sterk zou zijn geweest dan nog is er een probleem. De bewegingsenergie van het schip moet ergens heen. Doordat de kiel vast zit in de grond / op de rotsen zal de boot hieromheen gaan scharnieren. De Boeg gaat dan heel snel de diepte in. Hoewel de boeg misschien daarna weer naar boven komt gebeurd er dan ook van alles wat je niet wil.
    Juist dat boeg in het water onderdompelen neemt heel geleidelijk heel erg veel enerie op. Een perfect starre kiel kan daarom helemaal geen kwaad, zolang de romp van de boot zelf ook maar stijf genoeg is om dat op te vangen. Hoe dieper de kiel hoe beter dat effect.
    Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 17:39 #1251554

    Erikdejong schreef :
    Zwaardopzee schreef :
    Uit de luchtvaart valt voor bootbouwers veel te leren.
    Opzich valt dat wel mee. Als boten net zo behandeld zouden worden als vliegtuigen dan zou jij nu je boot niet meer kunnen betalen.

    Ik merk dat op, omdat er een discussie is over nieuwe constructies en de zeewaardigheid, en wijs naar deels composite vliegtuigen die hoogwaardige technologie gebruiken. Als reglementen gelijk worden getrokken heb je gelijk, maar de regels voor de luchtvaart zijn zo streng omdat bij ongelukken grote schade ontstaat. Met veel slachtoffers. Dat heb je met een loslatende kiel niet. Hoe erg het ook is. Zelfs als een vrachtvlieger in een stad neerstort is er veel schade. Dus dat vergelijk gaat mank, wel kan er geleerd worden uit de ontwikkelingskant.
    Wát zoek je? Wind?
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 17:58 #1251565

    Het probleem met lijmverbindingen is dat je een precieze passing nodig hebt en dat je dus veel nauwkeuriger moet gaan bouwen. Dat is veel arbeidsintensiever en moet dus betaald worden in de vorm van (veel) extra manuren. Daarnaast is de gebruikte bouwmethoden niet een probleem, dus waarom zouden we dat oplossen? Het probleem zit hem in het niet naleven van de bestaande regelgeving, geen inspectie en het totaal uitknijpen van het aantal manuren. De technologie die gebruikt word opzichzelf is niets mis mee. Voor een vliegtuig zou het te zwaar zijn, maar die paar honderd kilo worden erg duur betaald als je dat op zeilboten wilt gaan doen.
    Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 18:03 #1251568

    • JotM
    • JotM's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 4709
    Zwaardopzee schreef :
    ... Dus dat vergelijk gaat mank, wel kan er geleerd worden uit de ontwikkelingskant.

    En als we plezierbootjes vergelijken met "general aviation"?
    "Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
    Laatst bewerkt: 07 feb 2021 18:04 door JotM.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 18:05 #1251570

    • JotM
    • JotM's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 4709
    Erikdejong schreef :
    Het probleem met lijmverbindingen is dat je een precieze passing nodig hebt en dat je dus veel nauwkeuriger moet gaan bouwen.
    Dat is echt heel snel aan het veranderen.
    "Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 18:11 #1251571

    • holtere
    • holtere's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 15986
    Uiteindelijk is bij een epoxy of polyesterboot iedere laag glas op de andere gelijmd ;)
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 18:18 #1251576

    • HotSnail
    • HotSnail's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 1278
    holtere schreef :
    Uiteindelijk is bij een epoxy of polyesterboot iedere laag glas op de andere gelijmd ;)

    Niet helemaal, en volgens mij weet jij dat best wel :whistle:

    Mompeld iets over primaire en secundaire bond...
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 18:21 #1251579

    • matchbox
    • matchbox's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 334
    De Lotus Elise heeft een gelijmd chassis ipv lassen/bouten en was toch wel een bewezen game-changer in de automotive wereld door het extreem lage gewicht in combinatie met een kleine motor. Rijden er nog genoeg van rond.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 18:32 #1251583

    • holtere
    • holtere's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 15986
    Wie kent hem nog?
    Een streling voor het oog en geroemd om zijn comfort B)

    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 18:35 #1251585

    matchbox schreef :
    De Lotus Elise heeft een gelijmd chassis ipv lassen/bouten en was toch wel een bewezen game-changer in de automotive wereld door het extreem lage gewicht in combinatie met een kleine motor. Rijden er nog genoeg van rond.

    dat klopt, de Elise is 200kg lichter dan mijn Toyota Mr2, terwijl de auto's veel onderdelen delen.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 18:42 #1251588

    Lotus Elise is wel iets mooier, maar de Toyota Mr2 mag er ook zijn. Maar het gaat om de constructie ;-)
    Wát zoek je? Wind?
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 18:46 #1251592

    • matchbox
    • matchbox's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 334
    de mr2 deelt zelfs een mislukt huwelijk naast wat onderdelen. Het kind uit dat mislukte huwelijk lijkt sprekend op het uiterlijk van de lotus moeder en de inhoud is de Toyota vader.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 18:47 #1251593

    JotM schreef :
    Zwaardopzee schreef :
    ... Dus dat vergelijk gaat mank, wel kan er geleerd worden uit de ontwikkelingskant.

    En als we plezierbootjes vergelijken met "general aviation"?

    Lijkt mij toch wel iets van appels met peren. Dat begint al bij het verschil in dichtheid tussen lucht en water. Zelf heb ik mij verbaast over de toepassing van meer laagwaardig schuim tov dat in boten. Wat regulering betreft, daarin heb je helemaal gelijk. Maar dan ga ik mee met Erik, het zou onze zeilhobby onbetaalbaar maken.

    Ik denk overigens dat het aantal doden in de reguliere luchtvaart die agv afvallende kielen en/of gezonken zeiljachten wel ver zal overtreffen.

    Edit 1,2 doden per 1000 luchtvaartuigen lees ik zojuist, dus best een gevaarlijk gebeuren die general aviation. Maar dat wist ik helaas al.
    Henny (Team Zeilersforum.nl)

    It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

    www.fram.nl
    Laatst bewerkt: 07 feb 2021 18:54 door Noballast.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 18:51 #1251596

    • JRomkes
    • JRomkes's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 4999
    holtere schreef :
    Uiteindelijk is bij een epoxy of polyesterboot iedere laag glas op de andere gelijmd ;)

    Probleem is dan ook secondaire hechting. Als je een boot met zijn wrangen e.d. in een keer injecteert heb je dat veel minder. Kun je zelfs de lagen van de schaal in die van de verstevigingen laten verweven.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 18:52 #1251597

    matchbox schreef :
    de mr2 deelt zelfs een mislukt huwelijk naast wat onderdelen. Het kind uit dat mislukte huwelijk lijkt sprekend op het uiterlijk van de lotus moeder en de inhoud is de Toyota vader.

    welk kind heb je het over?
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 07 feb 2021 18:54 #1251598

    • holtere
    • holtere's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 15986
    @ Romkes,
    Heb je voorbeelden van dergelijke 3D weefsels?
    Laatst bewerkt: 07 feb 2021 18:55 door holtere.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    Tijd voor maken pagina: 0.465 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl