Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: productiezeilboten nog wel zeewaardig ?

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 okt 2023 07:28 #1515534

Watermaat schreef :
lijkt nu pure nostalgie, maar had wel constructieve redenen.


Destijds was de vinkiel en vrijhangend balansroer nog niet uitgevonden/ontdekt. Dat begon pas eind 60’er jaren met het pionierswerk van van de Stadt.

Dat constructieve voordeel tov de modernere, soms te licht uitgevoerde designs is dus geen reden geweest voor dat ontwerp maar een (achteraf gunstig) bij-effect. Niets ten nadele van IF overigens. Ik houd wel van die nostalgie.
Laatst bewerkt: 11 okt 2023 07:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 okt 2023 07:42 #1515537

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Vroeger was alles beter :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 okt 2023 08:14 #1515544

holtere schreef :
Vroeger was alles beter :)

Ja, dat klopt idd. tegenwoordig wordt alles veel meer commercieel uitgemolken dan vroeger. Van de meeste produkten en dienstverlening kan je gerust zeggen dat ze vroeger een heel stuk beter waren.

Zie de test van ADAC over bouwkwaliteit auto's: wordt steeds slechter. Ook geven auto's steeds meer technische problemen.

Redelijk licht bouwen van boten met vooral kostenbesparing in het achterhoofd lijkt me geen ideaal recept voor duurzaam. Hoe dat er echt uit gaat zien weten we pas over zo'n 20 jaar. Dan is de huidige generatie budget boten zo'n 20 tot 25 jaar oud en kunnen we zien hoe ze er bij staan (of hangen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 okt 2023 08:33 #1515546

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
JeroenFemke schreef :
holtere schreef :
Vroeger was alles beter :)

Ja, dat klopt idd. tegenwoordig wordt alles veel meer commercieel uitgemolken dan vroeger. Van de meeste produkten en dienstverlening kan je gerust zeggen dat ze vroeger een heel stuk beter waren.

Zie de test van ADAC over bouwkwaliteit auto's: wordt steeds slechter. Ook geven auto's steeds meer technische problemen.

Redelijk licht bouwen van boten met vooral kostenbesparing in het achterhoofd lijkt me geen ideaal recept voor duurzaam. Hoe dat er echt uit gaat zien weten we pas over zo'n 20 jaar. Dan is de huidige generatie budget boten zo'n 20 tot 25 jaar oud en kunnen we zien hoe ze er bij staan (of hangen).

Mijn vader zaliger zou zeggen: gezeur van een ouwe vent met geheugenverlies.

Vroeger was alles beter: nee. Ik herinner me nog prima de jaren 70 tm 90 mbt auto's. De top van t aantal verkeersdoden, roest al in de folder, motor moest zeker binnen de 100k km gereviseerd worden. Ja. Dat kon, maar dan nog haalde die geen 300k wat tegenwoordig zelfs voor een benzinemotor binnen bereik ligt
En dan hebben t nog niet eens over de uitstoot, noch over het geluidsniveau binnen en buiten.

Sorry. I call BS.

Mbt boten: als je ziet hoeveel mensen er tegenwoordig volcontinu met bijna productiejachten gewoon succesvol de wereld rondvaren... En hoe vaak dat goed gaat. Kon dat 1975 ook? Nee. Gewoon niet. Punt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 okt 2023 08:40 #1515549

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26257
JeroenFemke schreef :
Zie de test van ADAC over bouwkwaliteit auto's: wordt steeds slechter. Ook geven auto's steeds meer technische problemen.

Ik kan de criteria van ADAC voor deze test niet, maar van de vijf auto's waarvan ik tot nu toe de eigenaar was (ik kocht de eerste in 1978), waren de laatste twee (1997 en 2009) verreweg de besten.

Wel is het zo dat de verbrandingsmotor, door het streven naar steeds minder uitstoot en toch een hoog vermogen uit weinig cilinderinhoud, op z'n laatste benen loopt. Er zijn inderdaad relatief veel problemen met deze kleine, zuinige motoren.
De kwaliteit van bodemplaat en carrosserie is daarentegen sinds pakweg eind jaren negentig stukken beter dan daarvoor. Mijn eerste auto (een Renault 4) was binnen zes jaar volledig doorgerot. De laatste twee vertoonden na respectievelijk 18 en 14 jaar nog nauwelijks roest. Sinds eind jaren negentig is het mogelijk om met elke auto meer dan 200.000 km te rijden. Met sommigen nog veel meer.
Dus ja; moderne auto van mindere kwaliteit? Ik weet het niet hoor.
Redelijk licht bouwen van boten met vooral kostenbesparing in het achterhoofd lijkt me geen ideaal recept voor duurzaam. Hoe dat er echt uit gaat zien weten we pas over zo'n 20 jaar. Dan is de huidige generatie budget boten zo'n 20 tot 25 jaar oud en kunnen we zien hoe ze er bij staan (of hangen).

Tja. Minder stijfheid leidt tot meer haarscheurtje in de gelcoat en beweging in het laminaat lijkt me sowieso niet bevorderlijk voor een lange levensduur. Geen idee hoe het zit met vermoeiing in polyster-glasvezel laminaten.
Mijn eigen boot stamt uit 1979. De kwaliteit van de aftimmering is bedroevend, maar het casco is zo stijf als een hout. Nergens haartscheurtjes in de gelcoat. Ik zie niet in waarom die boot niet nog veertig jaar mee kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 okt 2023 08:43 #1515552

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5013
Nachtvlinder schreef :
Zonder nauwe passing ontstaat er een mogelijkheid tot een wrikkende beweging en wat Joop “afpelkrachten” noemt. Daarom bij die Farr boot ook een conische constructie.

op bijvoorbeeld de tp52's wordt die kiel wel afgegoten met chockfast. perfecte passing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 okt 2023 09:35 #1515569

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Wat is precies 'shockfast'?

Niet al te harde giethars, zonder krimp, schokabsorberend en lossend?
Laatst bewerkt: 11 okt 2023 09:37 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 okt 2023 11:24 #1515589

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Nachtvlinder schreef :
Watermaat schreef :
lijkt nu pure nostalgie, maar had wel constructieve redenen.


Destijds was de vinkiel en vrijhangend balansroer nog niet uitgevonden/ontdekt. Dat begon pas eind 60’er jaren met het pionierswerk van van de Stadt.

Dat constructieve voordeel tov de modernere, soms te licht uitgevoerde designs is dus geen reden geweest voor dat ontwerp maar een (achteraf gunstig) bij-effect. Niets ten nadele van IF overigens. Ik houd wel van die nostalgie.

Vinkiel en vrijhangend roer zijn geen 60er jaren vd Stadt uitvindingen, maar waren eind 19e eeuw al bedacht en succesvol uitgevoerd door oa Herreshoff in wedstrijden. chevaliertaglang.blogspot.com/...f-yacht-designs.html
Wat wel speelde is dat modernere technieken zoals "plakhout" (Bruynzeel) en in de 60er jaren "polyester" de uitvoering van dat soort ontwerpen steeds makkelijker werd. vd Stadt heeft wel bewezen dat dergelijke constructies zeewaardig kunnen zijn......mits goed uitgevoerd.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 okt 2023 11:31 #1515591

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Al eens bedacht dat boten uit Scandinavië meer risico lopen omdat er veel rotsen boven en onder water zijn? Bij een aanvaring op een rots is een langkieler veel safer dan een aangehangen kiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 okt 2023 11:35 #1515592

Watermaat schreef :
Vinkiel en vrijhangend roer zijn geen 60er jaren vd Stadt uitvindingen, maar waren eind 19e eeuw al bedacht en succesvol uitgevoerd door oa Herreshoff in wedstrijden.

Wist ik niet! Dan heeft van de Stadt deze her-uitgevonden en is deze op grote schaal gaan toepassen:
zeilhelden.nl/2021/02/ricus-van-de-stadt-1910-1999/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 okt 2023 18:36 #1515658

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Nachtvlinder schreef :
Watermaat schreef :
Vinkiel en vrijhangend roer zijn geen 60er jaren vd Stadt uitvindingen, maar waren eind 19e eeuw al bedacht en succesvol uitgevoerd door oa Herreshoff in wedstrijden.

Wist ik niet! Dan heeft van de Stadt deze her-uitgevonden en is deze op grote schaal gaan toepassen:
zeilhelden.nl/2021/02/ricus-van-de-stadt-1910-1999/

Beetje Nederlands gekleurd artikeltje ;)
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 11 okt 2023 19:26 #1515674

Joop66 schreef :
JeroenFemke schreef :
holtere schreef :
Vroeger was alles beter :)

Ja, dat klopt idd. tegenwoordig wordt alles veel meer commercieel uitgemolken dan vroeger. Van de meeste produkten en dienstverlening kan je gerust zeggen dat ze vroeger een heel stuk beter waren.

Zie de test van ADAC over bouwkwaliteit auto's: wordt steeds slechter. Ook geven auto's steeds meer technische problemen.

Redelijk licht bouwen van boten met vooral kostenbesparing in het achterhoofd lijkt me geen ideaal recept voor duurzaam. Hoe dat er echt uit gaat zien weten we pas over zo'n 20 jaar. Dan is de huidige generatie budget boten zo'n 20 tot 25 jaar oud en kunnen we zien hoe ze er bij staan (of hangen).

Mijn vader zaliger zou zeggen: gezeur van een ouwe vent met geheugenverlies.

Vroeger was alles beter: nee. Ik herinner me nog prima de jaren 70 tm 90 mbt auto's. De top van t aantal verkeersdoden, roest al in de folder, motor moest zeker binnen de 100k km gereviseerd worden. Ja. Dat kon, maar dan nog haalde die geen 300k wat tegenwoordig zelfs voor een benzinemotor binnen bereik ligt
En dan hebben t nog niet eens over de uitstoot, noch over het geluidsniveau binnen en buiten.

Sorry. I call BS.

Mbt boten: als je ziet hoeveel mensen er tegenwoordig volcontinu met bijna productiejachten gewoon succesvol de wereld rondvaren... En hoe vaak dat goed gaat. Kon dat 1975 ook? Nee. Gewoon niet. Punt.

Je hoeft natuurlijk ook niet meteen alles te vergelijken met de middeleeuwen of je eigen geboortjejaar, dat is allebei wel heeeel lang geleden. Rond de eeuwwisseling werden kwalitatief de beste auto's gemaakt, daarna is het minder geworden.

Ik zou ook liever een rondje wereld doen op een jaren 90 tot 00 boot dan op een budget boot van nu. Dat een heleboel andere het doen is voor mij niet echt (echt niet) een graadmeter voor mijn eigen keuzes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 14 okt 2023 22:17 #1516275

Nachtvlinder schreef :
Zonder nauwe passing ontstaat er een mogelijkheid tot een wrikkende beweging en wat Joop “afpelkrachten” noemt. Daarom bij die Farr boot ook een conische constructie.

Ik zeg “in dit geval”…. Dit is geen ballastkiel zoals bij een Farr, maar een zeer ondiepe kiel voor war windwaartse performance voor een catamaran….
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 20 okt 2023 11:18 #1517455

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Noballast schreef :
Nachtvlinder schreef :
Goede vragen: kun je dat soort systemen nog veilig en betrouwbaar reven zonder vergrote kans op vastlopers?

Is dat nog relevant gezien de huidige trend naar borrel boten ?


Post is even gepikt van een ander topic.

Vorige week kwam ik verzeild op de Saló Nautic in Barcelona. Lang weekend uit met m'n vrouw en tja, dan moet je er toch even in.

Dit lijkt inderdaad de trend.



Een meneer legde me vol enthousiasme uit hoe je overal banken en zwemplateaux kon maken als je met je vrienden op zee aan het (buiten) koken bent. Alles voor slechts een miljoen of 5k per maand. Maar geen woord over vaareigenschappen, zeewaardigheid etc. Niets.

Ik ging een geanimeerd gesprek aan met de meneer, om eens aan te horen wat hij te vertellen had. Wel denkend: die heeft nog nooit een grimmige Noordzee gezien.
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 11:29 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 20 okt 2023 11:24 #1517458

Een soort vouwwagen op het water :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 20 okt 2023 11:55 #1517472

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16287
Ik ging een geanimeerd gesprek aan met de meneer, om eens aan te horen wat hij te vertellen had. Wel denkend: die heeft nog nooit een grimmige Noordzee gezien.
Misschien heeft ie die wel gezien of kan hij zich er iets bij voorstellen. Er zal een reden zijn dat hij ligt waar hij ligt ;)
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 11:55 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 20 okt 2023 12:22 #1517489

De Jeanneau verkoper kon zich ook wel vinden in mijn opmerking over zijn borrelboot en zei er direct achteraan dat dit concept juist in de warme streken tot zijn recht komt. Overigens concurreert het in de chartermarkt ook met de catamaran kwa comfort. Grote doorlopende kuip naadloos overgaand in de cabine. onderweg daar naar toe links en rechts eigen ingangen voortwee persoonshutten met douche. Kajuit ingang vlak achter de mast met het binnensalon en kombuis gedeelte, verder naar voren de captains cabin. Volledige privacy in drie echt gescheiden hutten dus.

Er is kennelijk vraag naar.

Als je geld teveel hebt schijnt zo'n boot momenteel in een MED klimaat een goede belegging te zijn door de verhuur ervan. Als bijkomend voordeel heb je dan een onbelast "tweede huis" en kunt er ook nog lekker mee zeilen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 20 okt 2023 12:53 #1517500

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Noballast schreef :
Als je geld teveel hebt schijnt zo'n boot momenteel in een MED klimaat een goede belegging te zijn door de verhuur ervan. Als bijkomend voordeel heb je dan een onbelast "tweede huis" en kunt er ook nog lekker mee zeilen.

Nu is t zo dat in de Med over het algemeen geen of te weinig wind is, of meteen de Mistral/Meltemi/Föhn of hoe dat ding ook lokaal heet. Dan heb je ineens geen reet op t water te zoeken. Ook niet met een onderzeeër.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 20 okt 2023 12:58 #1517504

In Griekeland waait het heerlijk in de middag. Daar zullen dergelijke boten ook wel terecht komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 20 okt 2023 12:59 #1517507

Joop66 schreef :
Nu is t zo dat in de Med over het algemeen geen of te weinig wind is, of meteen de Mistral/Meltemi/Föhn of hoe dat ding ook lokaal heet. Dan heb je ineens geen reet op t water te zoeken. Ook niet met een onderzeeër.

Hou dat er vooral in. Hoef je er ook niet naar toe.
Maar in de praktijk valt het reuze mee hoor B)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 08 nov 2023 09:13 #1521339

Joop66 schreef :
JeroenFemke schreef :
holtere schreef :
Vroeger was alles beter :)

Ja, dat klopt idd. tegenwoordig wordt alles veel meer commercieel uitgemolken dan vroeger. Van de meeste produkten en dienstverlening kan je gerust zeggen dat ze vroeger een heel stuk beter waren.

Zie de test van ADAC over bouwkwaliteit auto's: wordt steeds slechter. Ook geven auto's steeds meer technische problemen.

Redelijk licht bouwen van boten met vooral kostenbesparing in het achterhoofd lijkt me geen ideaal recept voor duurzaam. Hoe dat er echt uit gaat zien weten we pas over zo'n 20 jaar. Dan is de huidige generatie budget boten zo'n 20 tot 25 jaar oud en kunnen we zien hoe ze er bij staan (of hangen).

Mijn vader zaliger zou zeggen: gezeur van een ouwe vent met geheugenverlies.

Sorry. I call BS.

Mbt boten: als je ziet hoeveel mensen er tegenwoordig volcontinu met bijna productiejachten gewoon succesvol de wereld rondvaren... En hoe vaak dat goed gaat. Kon dat 1975 ook? Nee. Gewoon niet. Punt.

Dat er zoveel wereld omzeilingen worden gemaakt ligt volgens mij niet aan de kwaliteit van de boten maar aan het relatieve gemak waarmee dat tegenwoordig gedaan kan worden. Alles is aanwezig om continu op de hoogte te zijn van omgeving, positie, weer etc. waarvoor nog nauwelijks specifieke kennis nodig is. Vroeger werd de gang naar open water nog ernstig belemmerd door het moeten hebben van de noodzakelijke kennis van de navigatie. Het was niet alleen het opdoen van die kennis om te kunnen navigeren van À naar B maar ook het interpreteren van de gegevens op de kaart en het kunnen beoordelen van een veilige vaart. Ook het bezit van een jacht was toen nog slechts voorbehouden aan een enkele liefhebber of de happy few.

Ik zie het resultaat van de moderne serie jachtbouw meer als een consumenten produkt waarbij een aantal essentiële voorwaarden voor zeewaardigheid uit het oog zijn verloren. Vroeger was zeker niet alles beter maar men had wel meer oog voor het drijvend kunnen houden van de boot bij calamiteiten. Waterdichte schotten zijn tegenwoordig nog maar een zeldzaamheid want behalve dat dat nogal kostenverhogend doorwerkt doet het afbreuk aan de ruimtelijke Ikea interieurs van tegenwoordig. Dat wil moeders natuurlijk niet.

Je kunt je afvragen hoe het mogelijk is dat een Cat.A boot kan zinken door het afbreken van kwetsbare onderdelen als intrekbare boegschroef of roer.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 08 nov 2023 09:29 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 08 nov 2023 10:50 #1521366

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Er hebben heel wat productie boten de afgelopen Fastned race overleefd. En dat was niet bepaald "kattenpis"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 08 nov 2023 10:58 #1521369

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6508
Joop66 schreef :



Een meneer legde me vol enthousiasme uit hoe je overal banken en zwemplateaux kon maken als je met je vrienden op zee aan het (buiten) koken bent. Alles voor slechts een miljoen of 5k per maand. Maar geen woord over vaareigenschappen, zeewaardigheid etc. Niets.

Ik ging een geanimeerd gesprek aan met de meneer, om eens aan te horen wat hij te vertellen had. Wel denkend: die heeft nog nooit een grimmige Noordzee gezien.

En altijd weer dat nutteloze buisreflectortje. :pinch:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 08 nov 2023 11:50 #1521382

madoc schreef :
Er hebben heel wat productie boten de afgelopen Fastned race overleefd. En dat was niet bepaald "kattenpis"

En heel wat probleemloos de wereld overgezeild, maar dat was mijn punt niet.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 08 nov 2023 14:45 #1521440

Noballast schreef :
Waterdichte schotten zijn tegenwoordig nog maar een zeldzaamheid want behalve dat dat nogal kostenverhogend doorwerkt doet het afbreuk aan de ruimtelijke Ikea interieurs van tegenwoordig.
Ik ben het in grote lijnen eens met wat je schrijft, maar ik kan me weinig boten uit de jaren 50/60/70 voor de geest halen die wel waterdichte schotten hadden. Zonder er echt data over te hebben denk ik dat die 'vroeger' net zo zeldzaam waren als tegenwoordig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.335 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl