Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: productiezeilboten nog wel zeewaardig ?

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 08 nov 2023 14:51 #1521441

Eclips schreef :
Joop66 schreef :



Een meneer legde me vol enthousiasme uit hoe je overal banken en zwemplateaux kon maken als je met je vrienden op zee aan het (buiten) koken bent. Alles voor slechts een miljoen of 5k per maand. Maar geen woord over vaareigenschappen, zeewaardigheid etc. Niets.

Ik ging een geanimeerd gesprek aan met de meneer, om eens aan te horen wat hij te vertellen had. Wel denkend: die heeft nog nooit een grimmige Noordzee gezien.

En altijd weer dat nutteloze buisreflectortje. :pinch:

Tis ook maar een motor boot , gaat niemand met 5 bf de Noordzee mee op .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 09 nov 2023 09:30 #1521569

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6813
Jeroen-Pion schreef :
Tis ook maar een motor boot , gaat niemand met 5 bf de Noordzee mee op .

Dan hadden ze dat buisje net zo goed weg kunnen laten. Ik kom overigens best nog wel eens motorboten tegen op de Noordzee, met name in Duitsland.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 09 nov 2023 15:43 #1521657

Eclips schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Tis ook maar een motor boot , gaat niemand met 5 bf de Noordzee mee op .

Dan hadden ze dat buisje net zo goed weg kunnen laten. Ik kom overigens best nog wel eens motorboten tegen op de Noordzee, met name in Duitsland.

Deze modelletjes ook met >5 bf en nu niet jokken B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 09 nov 2023 17:13 #1521675

Noballast schreef :
De Jeanneau verkoper kon zich ook wel vinden in mijn opmerking over zijn borrelboot en zei er direct achteraan dat dit concept juist in de warme streken tot zijn recht komt. Overigens concurreert het in de chartermarkt ook met de catamaran kwa comfort. Grote doorlopende kuip naadloos overgaand in de cabine. onderweg daar naar toe links en rechts eigen ingangen voortwee persoonshutten met douche. Kajuit ingang vlak achter de mast met het binnensalon en kombuis gedeelte, verder naar voren de captains cabin. Volledige privacy in drie echt gescheiden hutten dus.

Er is kennelijk vraag naar.

Als je geld teveel hebt schijnt zo'n boot momenteel in een MED klimaat een goede belegging te zijn door de verhuur ervan. Als bijkomend voordeel heb je dan een onbelast "tweede huis" en kunt er ook nog lekker mee zeilen.

Ik zag toevallig een aflevering van filmsterren te water Vagabond en hun trimaran. De binnenkant! Met een gootsteen die rechtstreeks uit een Franse boerderij komt, namaak schrotenbehang, kortom ik walg van die opsmuk. Maar het zal wel hard gaan.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 nov 2023 09:23 #1521771

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6813
Jeroen-Pion schreef :
Eclips schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Tis ook maar een motor boot , gaat niemand met 5 bf de Noordzee mee op .

Dan hadden ze dat buisje net zo goed weg kunnen laten. Ik kom overigens best nog wel eens motorboten tegen op de Noordzee, met name in Duitsland.

Deze modelletjes ook met >5 bf en nu niet jokken B)

Ja, zo kunnen we bezig blijven. De boot op de foto is nieuw. Je komt op de Duitse Noordzee van alles tegen, ook motorboten van het soort/formaat als op de foto. En in 5 Bft kan je ook ongewild verzeild raken. Bovendien: waarom zou je alleen op de Noordzee voorzien moeten zijn? Je kan ook in het Middellandse Zeegebied in weer terechtkomen waar een deugdelijke radarreflector goed van pas komt. En daar varen héél veel van dit soort boten rond. Er liggen er vast ook een aantal in jouw nieuwe thuisland. En nu niet jokken... :laugh:
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 10 nov 2023 09:33 #1521774

Eclips schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Eclips schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Tis ook maar een motor boot , gaat niemand met 5 bf de Noordzee mee op .

Dan hadden ze dat buisje net zo goed weg kunnen laten. Ik kom overigens best nog wel eens motorboten tegen op de Noordzee, met name in Duitsland.

Deze modelletjes ook met >5 bf en nu niet jokken B)

Ja, zo kunnen we bezig blijven. De boot op de foto is nieuw. Je komt op de Duitse Noordzee van alles tegen, ook motorboten van het soort/formaat als op de foto. En in 5 Bft kan je ook ongewild verzeild raken. Bovendien: waarom zou je alleen op de Noordzee voorzien moeten zijn? Je kan ook in het Middellandse Zeegebied in weer terechtkomen waar een deugdelijke radarreflector goed van pas komt. En daar varen héél veel van dit soort boten rond. Er liggen er vast ook een aantal in jouw nieuwe thuisland. En nu niet jokken... :laugh:

Het wemelt hier met die dingen, meestal zijn ze ook met een half uurtje terug , teveel grote golven . zomers als er weinig tot geen wind staat en een kalm zeetje zijn ze wel de hele dag weg . Meeste zijn geen planeer boten , die houden het iets langer vol op snelheid.

In mijn familie heeft iemand Grand Banks meter of 15 / 16 zelfs daar wil ik niet de Noordzee mee op met >5 bf schip kan het wel hebben , maar ik niet . 1x mee geweest zat met lede ogen te kijken welke havens we allemaal voorbij voeren en ik er niet af kon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 nov 2023 23:02 #1522952

Joop66 schreef :
Noballast schreef :
Als je geld teveel hebt schijnt zo'n boot momenteel in een MED klimaat een goede belegging te zijn door de verhuur ervan. Als bijkomend voordeel heb je dan een onbelast "tweede huis" en kunt er ook nog lekker mee zeilen.

Nu is t zo dat in de Med over het algemeen geen of te weinig wind is, of meteen de Mistral/Meltemi/Föhn of hoe dat ding ook lokaal heet. Dan heb je ineens geen reet op t water te zoeken. Ook niet met een onderzeeër.

dat valt wel mee hoor. Met name de Meltemi is prima om mee te zeilen, al zijn er soms ook een paar dagen bij dat je beter in je baaitje kan blijven liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 26 nov 2024 15:52 #1598661

Noballast schreef :
AndreAzuree schreef :
ik heb helaas nog geen foto's van mijn kielbouten. Ik vond wel een piepklein plaatje in een Duitse test, waar ze lovend waren over de constructie van de boot. Maar goed, ik kan er weinig uit opmaken....
Verder weet ik wel dat de boot een flink ingelamineerd koolstof frame heeft, dat is ook duidelijk te zien als je wat vloerdeeltjes op tilt.


Volgens mij zie ik hier dat de kielboten door het ingelijmde frame gaan. Die bevestiging kan een begin van delaminatie voorkomen. Lijkt mij een mooie en degelijke constructie en aanvulling op de lijmverbinding :)

Even een update van een oud draadje: ik ben er inmiddels achter dat de frames bij Azuree (Sirena Marine) worden ingelamineerd (dus niet of niet alleen gelijmd). Ik las dit in Engelse test. En: de kiel is er nog steeds niet afgevallen :), en ja, ik heb al een paar keer aan de grond gezeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 26 nov 2024 16:15 #1598669

Ik zie een dicht grid zonder gelamineerde flenzen. Wel makkelijk schoon te houden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 26 nov 2024 20:04 #1598707

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7674
Bouw richtlijnen. Materiaal specificaties. Testen van tuigage onderdelen ? Controle op het ontwerp en controle tijdens de bouw ?

Waar zijn de echte deskundigen gebleven: Lloyds Register, ABS, Veritas. Germanische Lloyd etc.

Kom deze instellingen niet vaak meer tegen. De CE normen zijn ontstaan om een gelijk speelveld te krijgen tussen de landen onderling.

Voor de meeste bootbezitters gaat het om de ruimte binnen en is het vaargebruik beperkt tot wat vakantie tochtjes. Hoeveel slaapplaatsen is meestal de eerste vraag. Of dat het belangrijkste criteria is voor een boot.

Moet ook nog snel zijn, vandaar de (te) smalle diepstekende kielen met een kleine voetafdruk en de zeer kwetsbare balans roeren.

Klassieke ontwerpen hebben zelden last van afvallende kielen.

Als de Orca's maar even tegen je roer aanduwen ben je stuurloos en in het slechtste geval ook nog zinkende.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 26 nov 2024 21:32 #1598726

ja ja Brambo, dat weten we nou wel. Ik wil gewoon zo'n niet ouwe lullen boot die niet vooruit te branden is, en waar ik rondjes om heen vaar. Zeg maar de boten die jij "klassieke boten" noemt.
En orca's heb je niet in onze koude wateren.

Dan nog iets over het door jouw genoemde LLoyds: de romp van de Moody 33 van mijn ouders was onder LLoyds toezicht gebouwd. Nieuwe boot, gekocht op de hiswa. Werd gewoon geleverd met lekkende kielbouten. Moest hier in NL per direct gefixed worden. Kortom, dat zegt ook niet alles.

Nu weer on topic graag...
Laatst bewerkt: 26 nov 2024 21:36 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 26 nov 2024 21:46 #1598733

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8801
AndreAzuree:
. En orca's heb je niet in onze koude wateren.

Het leefgebied van orka's is groter dan je denkt ;) en ze hebben een voorkeur voor koudere wateren.
Laatst nog een aangespoeld aan onze Belgische kust en dat was echt niet de eerste keer.


Laatst bewerkt: 26 nov 2024 21:55 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 26 nov 2024 21:47 #1598735

De tijd zal het leren. Dat gebeuren rondom je ankerlier, die gelcoat issues, dat ingekitte grid… Het moet uit de lengte of uit de breedte komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 26 nov 2024 21:55 #1598739

Wat bedoel je daar precies mee, uit de lengte of de breedte? Heb je twijfels aan het ontwerp, de constructie, of denk je dat het een budget boot is?

Ankerlierbevestiging was simpel te fixen en is natuurlijk geen major issue, en die paar miniscule lijntjes in de gelcoat al helemaal niet. Geen enkele boot is 100% vrij van issues.... dat weten we ook.
Laatst bewerkt: 26 nov 2024 21:59 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 26 nov 2024 22:23 #1598743

De issues zijn voorbeelden van een bepaalde bouwkwaliteit. Dat ligt bij de werf en staat los van het ontwerp. Of er gekozen is voor een “structural grid”, of dit gekit of gelamineerd is en of de kielbouten door de huid gaan of deze krachten vanuit (niet náár…) het grid afvloeien zijn ontwerpkeuzes. Erik heeft daar op een van de eerste pagina’s van dit draadje een en ander over uitgelegd.

Wanneer een boot “goedkoop” of “te duur” is heb ik niet voor ogen bij nieuwe boten. Ik zie wel “vlugvlug” in combinatie met “eenvoudige constructie”.

De tijd zal het leren dus; valt nog niet zoveel over te zeggen, gezien de leeftijd en vaargebied.
Laatst bewerkt: 26 nov 2024 22:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 26 nov 2024 22:44 #1598745

Tja, ik heb natuurlijk vast last van buyer confirmation bias ;), maar Sirena Marine staat bekend om hun hoge bouwkwaliteit, ze bouwen o.a. de exclusieve Euphoria jachten:

www.euphoriayachts.com.tr/index.aspx

Evenals de nog grotere Sirena motorjachten:

sirenayachts.com/?gad_source=1...QnxmRg0aAv3DEALw_wcB

Tests roemen de bouwkwaliteit van de Azuree's en noemen een gelamineerd carbon grid. Ik zal nog eens wat laadjes en vloerdelen opentrekken om te kijken en fotograferen hoe de constructie precies zit.

Qua leeftijd kun je inderdaad nog weinig zeggen. Qua vaargebied? 4000 mijl Middelandse Zee, Noordzee en binnenwater lijkt me passend bij de boot. Verder spaar ik de boot niet. Er wordt stevig mee gezeild, zeker ook in wedstrijdjes. Mocht de boel uit elkaar vallen, dan zie ik het vanzelf. Het is natuurlijk gewoon een gebruiksvoorwerp. Belangrijkste is dat ik enorm veel plezier heb met de boot. Zowel tijdens het cruisen/vakantietochten met mijn vrouw, als tijdens de wedstrijdjes. Vooralsnog geen reden tot zorg ;)
Laatst bewerkt: 27 nov 2024 07:45 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 27 nov 2024 07:27 #1598761

Ilex schreef :
AndreAzuree:
. En orca's heb je niet in onze koude wateren.

Het leefgebied van orka's is groter dan je denkt ;) en ze hebben een voorkeur voor koudere wateren.
Laatst nog een aangespoeld aan onze Belgische kust en dat was echt niet de eerste keer.



Biertjes en gezelligheid mag je naar deze kant van de grens mee nemen, maar wil je die orka's daar houden? Ik slaap daar toch wat minder van :-)
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Laatst bewerkt: 27 nov 2024 07:27 door Barre Skik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 27 nov 2024 07:33 #1598762

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17172
De issues zijn voorbeelden van een bepaalde bouwkwaliteit. Dat ligt bij de werf en staat los van het ontwerp. Of er gekozen is voor een “structural grid”, of dit gekit of gelamineerd is en of de kielbouten door de huid gaan of deze krachten vanuit (niet náár…) het grid afvloeien zijn ontwerpkeuzes. Erik heeft daar op een van de eerste pagina’s van dit draadje een en ander over uitgelegd.

Wanneer een boot “goedkoop” of “te duur” is heb ik niet voor ogen bij nieuwe boten. Ik zie wel “vlugvlug” in combinatie met “eenvoudige constructie”.

De tijd zal het leren dus; valt nog niet zoveel over te zeggen, gezien de leeftijd en vaargebied.

Dat kwaliteits geneuzel wordt veel te zwaar aangezet. Voor mezelf koop ik een boot die ik mooi en lekker vind en alle malheur die erbij hoort is secundair. Ik kijk hooguit of ik daar mee kan leven.
Kwaliteit kopen om de kwaliteit gaat niet werken als je daarvoor je emotie aan de kant moet zetten.
Jouw emotie is gewoon een andere ;)
Laatst bewerkt: 27 nov 2024 07:34 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 27 nov 2024 07:44 #1598764

Ja, zo zie ik het ook wel.

Verder zie ik ook veel mensen die nog geen 10% van de mogelijkheden van hun boot gebruiken: met hun heel stevig gebouwde Hallberg, voorzien van alle mogelijke veiligheidsopties het hele jaar op het ijsselmeeer blijven, en misschien één vakantietochtje langs de kust. Dan heb je dus eigenlijk helemaal niks aan al die "kwaliteit".

Meestal komt zeewaardigheid toch gewoon neer op de skills en brains van de bemanning, en niet op het falen van de boot.
Laatst bewerkt: 27 nov 2024 07:46 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 27 nov 2024 08:18 #1598768

Klopt, in geen enkele prijs/kwaliteitsklasse zie je bootjes om de haverklap falen, kielen er af vallen etc. Er wordt nu véél meer rond de wereld gezeild met wat men AWB's noemt dan 30 jaar terug met "stalen Koopmans tanks".

Dit draadje is daarmee sowiezo heel relatief, maar het geeft nu eenmaal aanleiding te zoeken naar kenmerken en/of verschillen in ontwerpen en bouwkwaliteit.

Het zal allemaal best meevallen; de praktijk bewijst dat.
Laatst bewerkt: 27 nov 2024 08:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 27 nov 2024 08:40 #1598773

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15440
AndreAzuree schreef :
Verder zie ik ook veel mensen die nog geen 10% van de mogelijkheden van hun boot gebruiken

Dat weten werven ook. Daarom worden er commerciële afwegingen gemaakt. Naar mate er meer boten in de zelfde serie gebouwd worden gaat het zwaarder tellen. Als je 100 boten bouwt maak je ze dan alle honderd 15% duurder om te zorgen dat die ene boot waarvan de koper hem tot het gaatje belast niet stuk gaat binnen de garantie periode ? Zijn je 99 resterende klanten die extra 15% op hun boot te betalen ?
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 27 nov 2024 08:40 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 27 nov 2024 10:25 #1598794

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7674
Je moet dit niet aan de commercie van werven laten afhangen.

Een boot moet constructief veilig zijn. Of je nu lange trajecten aflegt of alleen in de omgeving vaart.

Er is in Nederland al jarenlang een gebrek aan goede standaards.

Neem nu die RVS delen van het tuigage. Aan welke eisem moeten die voldoen ? Waarom is er geen soort wheelmark voor de watersport artikelen. Nieuw is de overvloed van allerlei chinese rvs onderdelen. Zonder een enkele specificatie.

Heb hier nog een assortiment van gebroken rvs toggles. Inferieur spul. Met wel als gevolg mastbeuk.

Destijds de falende haakterminals.

In de VS is er de AYBC, die onderzoeken doet, richtlijnen maakt, cursussen organiseert. De meeste werven en toeleveranciers houden zich aan die richtlijnen. En dat is dik losbladig systeem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 27 nov 2024 10:59 #1598808

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1460
brambo schreef :
Je moet dit niet aan de commercie van werven laten afhangen.

Destijds de falende haakterminals.

Brrrr....haakterminals...
Een haakterminal breekt meestal in de bocht, waar hij het dunst is.
RVS-soorten (bv AISI 316), hebben typische treksterktewaarden, die ligt meestal tussen de 520 tot 800 MPa, afhankelijk legering en bewerkingen.
RVS 316 kan gevoeliger zijn voor metaalmoeheid dan sommige andere materialen, vooral in situaties waarin het onderhevig is aan voortdurende belastingen of cyclische spanning.
Dan wil je geen bagger. Dan moet je goed spul.

Goed spul, gekeurd en voor de zeil markt gemaakt kan veel ellende voorkomen.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 27 nov 2024 11:00 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 27 nov 2024 12:04 #1598827

3Noreen schreef :
AndreAzuree schreef :
Verder zie ik ook veel mensen die nog geen 10% van de mogelijkheden van hun boot gebruiken

Dat weten werven ook. Daarom worden er commerciële afwegingen gemaakt. Naar mate er meer boten in de zelfde serie gebouwd worden gaat het zwaarder tellen. Als je 100 boten bouwt maak je ze dan alle honderd 15% duurder om te zorgen dat die ene boot waarvan de koper hem tot het gaatje belast niet stuk gaat binnen de garantie periode ? Zijn je 99 resterende klanten die extra 15% op hun boot te betalen ?

ja, ik denk dat dit klopt. Toen ik de vaarinstructie van Sirena Marine kreeg bij aflevering, ging er een crew van hun mee, die (heel goed bedoeld) ons de boot uitlegde alsof we absolute beginners waren. Toen ik later hun wat spannendere filmpjes stuurden van onze boot tijdens een flinke meltemi, reageerden ze wel verbaasd ;)
Laatst bewerkt: 27 nov 2024 12:07 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 27 nov 2024 12:06 #1598828

brambo schreef :
Je moet dit niet aan de commercie van werven laten afhangen.

Een boot moet constructief veilig zijn. Of je nu lange trajecten aflegt of alleen in de omgeving vaart.

Er is in Nederland al jarenlang een gebrek aan goede standaards.

Neem nu die RVS delen van het tuigage. Aan welke eisem moeten die voldoen ? Waarom is er geen soort wheelmark voor de watersport artikelen. Nieuw is de overvloed van allerlei chinese rvs onderdelen. Zonder een enkele specificatie.

Heb hier nog een assortiment van gebroken rvs toggles. Inferieur spul. Met wel als gevolg mastbeuk.

Destijds de falende haakterminals.

In de VS is er de AYBC, die onderzoeken doet, richtlijnen maakt, cursussen organiseert. De meeste werven en toeleveranciers houden zich aan die richtlijnen. En dat is dik losbladig systeem.


Is er niet zoiets voor de EU (als de AYBC)? (mijn boot komt niet de EU, maar toch kunnen dan EU richtlijnen goed werken)
Laatst bewerkt: 27 nov 2024 12:07 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.240 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl