Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: productiezeilboten nog wel zeewaardig ?

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 27 nov 2024 12:10 #1598830

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8552
.Toen ik later hun wat spannendere filmpjes stuurden van onze boot tijdens een flinke meltemi, reageerden ze wel verbaasd ;)

Zaten ze daar allemaal "fingers crossed" dat hun werk het zou houden :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 27 nov 2024 12:13 #1598833

haha, wie weet. Maar zal meevallen, de Azuree 33 is al uitgevoerig getest tijdens de Rolex Middle Sea Race, met 40 knoop wind:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 27 nov 2024 12:34 #1598837

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 842
Loopt prachtig zo!
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Laatst bewerkt: 27 nov 2024 12:37 door Olav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 27 nov 2024 13:58 #1598870

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2316
Weet je ook wat de snelheden waren? Ziet er goed uit.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 27 nov 2024 16:51 #1598906

Ze werden eerste in hun klasse, snelheden weet ik niet. Op vlak water zou volgens het polair 12-13 knoop kunnen, met deze golven zal dat ongetwijfeld meer zijn. Moet je wel durven! De stuurman hier is een ex laser kampioen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 27 nov 2024 17:38 #1598920

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 547
Als veel mensen slechts 10-15% van de capaciteiten van de boot gebruikt, op welk niveau moet de EU dan de normen vaststellen? Bij auto’s zie je nu een soort overkill door de EU eisen, er zijn bijna geen kleine betaalbare auto’s meer als gevolg hiervan. We noemen het overkill totdat dat net hun leven redt. Ik heb er echt geen flauw benul wat nu noodzakelijk, acceptabel is en dat we uit een dergelijke discussie komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 15:59 #1599185

Zoals beloofd nog even wat plaatjes van het grid en de kielbouten. Van dichtbij lijkt het toch alsof het grid (carbon/composiet volgens werf) ook gelamineerd is. Het ruwe polyester van de bilge lijkt wat omhoog te lopen op de zijwanden van het grid. Verder zijn er 11 kielbouten, elk RVS van 20mm. Maar misschien zie ik het verkeerd, ik ben geen expert op dit gebied. Constructie komt wel erg zwaar op mij over. Voelt allemaal zeer massief en zwaar. Verklaart misschien ook waarom de boot relatief zwaar is voor 33 voet (5150 kg).














Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 17:26 #1599195

Interessante foto’s.

Volgens mij zie ik hier een vrij scherpe flens van het grid; ik zie geen laminaat of matjes op de overgang tussen flensrand en het vlak.

Die kwaststrepen zal een topcoat zijn of een weggedrukte lijmbaard die men uitgesmeerd heeft, denk ik.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 17:39 #1599196

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3699
Nachtvlinder schreef :
Interessante foto’s.

Volgens mij zie ik hier een vrij scherpe flens van het grid; ik zie geen laminaat of matjes op de overgang tussen flensrand en het vlak.

Die kwaststrepen zal een topcoat zijn of een weggedrukte lijmbaard die men uitgesmeerd heeft, denk ik.

Maak die jongen nou toch niet ongerust. Die boot zit echt wel goed in elkaar. Die bilge van mijn boot ziet er al 30 jaar zo uit en geeft geen krimp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 17:56 #1599197

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16923
Je hebt pannetjes onder de kielbouten en op de plaatsen waar de bodem van het grid is opengezaagd daar is het grid niet ingelamineerd (hoogstwaarschijnlijk)

Onderstaande is een schetsje wat duidelijk maakt hoe zo'n ingelamineerd grid er schematisch uitziet.

Bij een pannetje loopt het oranje gekleurde deel door.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 18:00 #1599198

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16923
Nu kun je wel bedenken dat de laminaatdikte van het ingelamineerde deel vaak maar zeer dun is.
misschien 2 laagjes 450 grams als het er al twee zijn.
De waarde die daar aan toegekend moet worden is m.i. maar gering. Netjes maar het voegt niet heel veel toe. Het verhindert niet het losbreken van de boel bij een calamiteit o.i.d.
Laatst bewerkt: 29 nov 2024 18:01 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 18:06 #1599199

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16923
Hier zie je het verschil tussen een pannetje en een open gezaagd grid dat ingelamineerd is.
Dat is bij onze boot overal netjes gedaan.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 18:11 #1599201

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8552
Of het sterker is hangt dan van de dikte van het laminaat af?
Inspectie na grondberoering alleszins eenvoudiger.
Laatst bewerkt: 29 nov 2024 18:12 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 18:17 #1599202

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16923
Ja, dat klopt wel maar als het kapot is zie je het in beide gevallen wel. Het is geen gummi laagje wat er over heen zit ;)
Pannetjes maskeren alles maar die zitten vaak om en om. Dus pannetje, dan een open deel en dan weer een pannetje. Zo blijft het een te inspecteren geheel.
Laatst bewerkt: 29 nov 2024 18:19 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 18:23 #1599204

Beter dan dichte pannen in elk geval maar nog steeds hardspots ipv een tapered laminaatovergang. Of er voldoende kit onder de flens is gebruikt kun je niet zien, hangt van de zorgvuldigheid en procedures van de werf af. Hopelijk meer geluk hier dan bij de ankerbak
Laatst bewerkt: 29 nov 2024 18:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 19:13 #1599212

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5200
Op de laatste foto is een lijmflens te zien, op de rest een 30?mm overgang van de coating, hoeveel en of er laminaat onder zit is niet te zien, maar bij een structurele verbinding verwacht je die eigenlijk tot halverwege de hoogte.

Overigens ben ik wel fan van lijmverbindingen, veel eenvoudiger in een productieomgeving, als die op orde is. Zeker met moderne lijmen bijna onverwoestbaar, eigenlijk zou een fillet met een flinke radius in de meeste gevallen al genoeg zijn. Secundaire verbindingen op polyester door te lamineren zijn qua hechting minder, dan moet je al snel naar een vinylester of epoxy overstappen. De laatste wil je al niet in een polyester bouwproces introduceren. Een lijm die polyester (proces) verenigbaar is heeft wat mij betreft dan al minder risico.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 21:06 #1599219

madoc schreef :
Nachtvlinder schreef :
Interessante foto’s.

Volgens mij zie ik hier een vrij scherpe flens van het grid; ik zie geen laminaat of matjes op de overgang tussen flensrand en het vlak.

Die kwaststrepen zal een topcoat zijn of een weggedrukte lijmbaard die men uitgesmeerd heeft, denk ik.

Maak die jongen nou toch niet ongerust. Die boot zit echt wel goed in elkaar. Die bilge van mijn boot ziet er al 30 jaar zo uit en geeft geen krimp.

ah, een geruststellende reactie ;) maar wat voor boot heb jij>?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 21:33 #1599222

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3699
AndreAzuree schreef :
madoc schreef :
Nachtvlinder schreef :
Interessante foto’s.

Volgens mij zie ik hier een vrij scherpe flens van het grid; ik zie geen laminaat of matjes op de overgang tussen flensrand en het vlak.

Die kwaststrepen zal een topcoat zijn of een weggedrukte lijmbaard die men uitgesmeerd heeft, denk ik.

Maak die jongen nou toch niet ongerust. Die boot zit echt wel goed in elkaar. Die bilge van mijn boot ziet er al 30 jaar zo uit en geeft geen krimp.

ah, een geruststellende reactie ;) maar wat voor boot heb jij>?
Niet qua uitvoering,maar ook scheurloos en wit met mooie rvs trekstangen en moeren.Geen enkele behoefte om die kiel er onderuit te halen om te kijken waarom hij er nog steeds zonder te bewegen onder zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 21:34 #1599223

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3699
AndreAzuree schreef :
madoc schreef :
Nachtvlinder schreef :
Interessante foto’s.

Volgens mij zie ik hier een vrij scherpe flens van het grid; ik zie geen laminaat of matjes op de overgang tussen flensrand en het vlak.

Die kwaststrepen zal een topcoat zijn of een weggedrukte lijmbaard die men uitgesmeerd heeft, denk ik.

Maak die jongen nou toch niet ongerust. Die boot zit echt wel goed in elkaar. Die bilge van mijn boot ziet er al 30 jaar zo uit en geeft geen krimp.

ah, een geruststellende reactie ;) maar wat voor boot heb jij>?
Niet qua uitvoering,maar ook scheurloos en wit met mooie rvs trekstangen(draadeinden )en moeren.Geen enkele behoefte om die kiel er onderuit te halen om te kijken waarom hij er nog steeds zonder te bewegen onder zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 21:35 #1599224

holtere schreef :
Je hebt pannetjes onder de kielbouten en op de plaatsen waar de bodem van het grid is opengezaagd daar is het grid niet ingelamineerd (hoogstwaarschijnlijk)

Onderstaande is een schetsje wat duidelijk maakt hoe zo'n ingelamineerd grid er schematisch uitziet.

Bij een pannetje loopt het oranje gekleurde deel door.


Ik herken die constructie níet… Rechts op onderstaande foto een open deel van het grid met gelijmde (in elk geval niet gelamineerde) flenzen. Links volgens mij een gewoon (altijd) dicht (geweest) pannetje: ik zie daar geen verdikkingen van flenzen waar overheen gelamineerd is zoals in je tekening. Dit zijn toch gewoon dichte delen van het grid dat daaronder (met of zonder lijm) op de huid neergelaten is?



Je kunt de staat van die verbinding niet zien/inspecteren/beoordelen. Bij die achterste enkele bout kan dat wel; bij loslaten verbinding zul je een barst met vuil gaan zien…
Laatst bewerkt: 29 nov 2024 21:39 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 21:36 #1599225

holtere schreef :
Je hebt pannetjes onder de kielbouten en op de plaatsen waar de bodem van het grid is opengezaagd daar is het grid niet ingelamineerd (hoogstwaarschijnlijk)

Onderstaande is een schetsje wat duidelijk maakt hoe zo'n ingelamineerd grid er schematisch uitziet.

Bij een pannetje loopt het oranje gekleurde deel door.



ah, dank voor deze tekening ! Ik vermoedde al zoiets, fijn om het even uitgetekend te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 21:39 #1599227

Nachtvlinder schreef :
Beter dan dichte pannen in elk geval maar nog steeds hardspots ipv een tapered laminaatovergang. Of er voldoende kit onder de flens is gebruikt kun je niet zien, hangt van de zorgvuldigheid en procedures van de werf af. Hopelijk meer geluk hier dan bij de ankerbak

Ter verduidelijking: die reparatie aan de ankerlierbevestiging stelde niks voor: de ankerbak zelf is zeer solide uitgevoerd, alleen de montage van de lier liet te wensen over. Geen structureel deel van de boot.
Laatst bewerkt: 29 nov 2024 21:54 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 21:44 #1599228

Nachtvlinder stelt wel een goede vraag: is er binnen de pannetjes nog gelamineerd of niet? Dat was ook mijn eerste reactie toen ik de constructie bekeek.

Als het niet gelamindeerd zou zijn, dan rijst de vraag of een lijm-verbinding dan beter is dan een gelamineerde (epoxy/vinylester/polyester) verbinding.

Overigens is deze hele boot gebouwd met vinylester, met de vacume-infusion methode. Zowel romp als dek.
Laatst bewerkt: 29 nov 2024 21:53 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 21:56 #1599229

Hier een grid systeem met dichte pannen ter plaatse van de kielbouten en open pannen met flenzen op andere plekken. Hier na een erg serieuze aanvaring met een rots is het grid op veel plaatsen open gezaagd om vast te lamineren.

De Azure lijkt overigens een heel veel stijver grid te hebben, zeker als dat in carbon uitgevoerd is.

Laatst bewerkt: 29 nov 2024 21:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 22:01 #1599230

dank je! ik ken dit filmpje, maar ga het nog eens bekijken. Valt me trouwens wel op dat het grid in mijn boot veel "fijnmaziger" is, dan de boot in het filmpje, meer dwarsverbindingen op dezelfde oppervlakte. Verder loopt het grid bij mijn boot breder uit (meer omhoog, in de breedte van het schip) dan op de boot in dit filmpje. Dat is niet te zien op de foto's, maar kun je zien onder de banken.


Ik heb overigens geen enkele illusie dat mijn boot er goed vanaf zou komen bij een serieuze gronding op een rots. Maar laten we eerlijk zijn: welke boot wel (behalve een s-spant met geintegreerde kiel)? Mijn vorige boot (Jeanneau Aquila), zou daar ook niet zonder kleerscheuren zijn uitgekomen.

Tijdens het varen op de MED was ik me daar terdege van bewust... hier bij ons zijn rotsen wat minder voorkomend gelukkig.
Laatst bewerkt: 29 nov 2024 22:18 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.223 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl