Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: productiezeilboten nog wel zeewaardig ?

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 22:04 #1599231

AndreAzuree schreef :
Als het niet gelamindeerd zou zijn, dan rijst de vraag of een lijm-verbinding dan beter is dan een gelamineerde (epoxy/vinylester/polyester) verbinding.

Lamineren is ook gewoon een vorm van verlijmen natuurlijk… Alleen is zo’n laminaat te inspecteren want meestal gewoon zichtbaar. Een lijmverbinding onder een dichte pan-bodem is dat niet. Ik denk dat die inspecteerbaarbeid een grotere issue vormt dan hoe een grote gerenormeerde werf het verlijmen beheerst.
Laatst bewerkt: 29 nov 2024 22:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 22:06 #1599232

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5217
AndreAzuree schreef :
Als het niet gelamindeerd zou zijn, dan rijst de vraag of een lijm-verbinding dan beter is dan een gelamineerde (epoxy/vinylester/polyester) verbinding.

De meeste lijmen zijn sterker dan lamineer harsen, dus dan blijft het oppervlak waarop de verbinding plaatsvind over. Hoe goedkoper de hars hoe meer dat telt.
Dat is in zoverre het geval, dat lijm als primer gebruikt wordt bij de meeste secondaire (epoxy) laminaatverbindingen bij constructies waar ik aan werk. Dus eerst lijm op het oppervlak kwasten, en daar nat op nat verder op lamineren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 22:08 #1599233

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5217
Nachtvlinder schreef :
Lamineren is ook gewoon een vorm van verlijmen natuurlijk… Alleen is zo’n laminaat is te inspecteren want meestal gewoon zichtbaar. Een lijm verbinding onder een dichte pan-bodem is dat niet. Ik denk dat die inspecteerbaarbeid een grotere issue is dan hoe een grote gerenormeerde werf het verlijmen beheerst.

dat geldt natuurlijk alleen tot het moment er topcoat overheen gesmeerd wordt, een laminaat faalt ook gewoon op de verbinding.
Laatst bewerkt: 29 nov 2024 22:09 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 22:10 #1599234

Het laat los of het scheurt. Beide zichtbaar, beklopbaar en repareerbaar.
Laatst bewerkt: 29 nov 2024 22:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 22:17 #1599235

JRomkes schreef :
AndreAzuree schreef :
Als het niet gelamindeerd zou zijn, dan rijst de vraag of een lijm-verbinding dan beter is dan een gelamineerde (epoxy/vinylester/polyester) verbinding.

De meeste lijmen zijn sterker dan lamineer harsen, dus dan blijft het oppervlak waarop de verbinding plaatsvind over. Hoe goedkoper de hars hoe meer dat telt.
Dat is in zoverre het geval, dat lijm als primer gebruikt wordt bij de meeste secondaire (epoxy) laminaatverbindingen bij constructies waar ik aan werk. Dus eerst lijm op het oppervlak kwasten, en daar nat op nat verder op lamineren.
]

ah, dus eigenlijk gaat het in de praktijk vaak om een combinatie van lijm en lamineren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 22:19 #1599236

AndreAzuree schreef :
Ik heb overigens geen enkele illusie dat mijn boot er goed vanaf zou komen bij een serieuze gronding op een rots. Maar laten we eerlijk zijn: welke boot wel (behalve een s-spant met geintegreerde kiel)?

Eens hoor, en een reparatie van een boot met gebroken “traditionele” spanten is ook geen eenvoudige klus. Ik denk dat het belangrijkste verschil (buiten dat een gridconstructie gemiddeld goedkoper aan manuren is) de slechte inslecteerbaarheid is (bij langdurig lichter gebruik dan de aanvaring met zo’n rots).
Laatst bewerkt: 29 nov 2024 22:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 22:23 #1599237

ok, maar aan de buitenkant van het grid zou ik een kapotte lijm/lamineer verbinding tussen grid en bodem van de boot toch gewoon moeten kunnen zien?
Zoals bij onderstaand filmpje?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 29 nov 2024 22:40 #1599238

Daar wel, maar onder de pannen niet inspecteerbaar:

Laatst bewerkt: 29 nov 2024 22:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 06:23 #1599243

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5378
Ach André, zolang je in de buurt zeilt en niet al te gekke dingen doet zal het zeker los lopen. En de Turken hebben misschien wel een beter productie apparaat dan de Duitsers of de Fransen.
Maar feit blijft dat jongere productieboten die in massa geproduceerd worden kwalitatief anders gebouwd worden.
Deze clickbait-aanstellers hebben een relatief jonge (ik meen 2010) Grand Soleil. Werden er in de jaren 90 slechts 20 of 30 met de hand afgeleverd, is het nu een ‘lopende band’ werk geworden waarbij er, aangespoord door de investeerder’ honderden van de band moeten rollen. Op YouTube talloze jonge Hanse’s en Bavaria’s die er op mast, roer of kiel-gebied er de brui aangeven, dit videootje is er een voorbeeld van.
René

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 07:51 #1599245

Nachtvlinder schreef :
Daar wel, maar onder de pannen niet inspecteerbaar:


ja, maar dat zou je makkelijk inspecteerbaar kunnen maken, zie ook de video.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 07:52 #1599246

Kock1964 schreef :
Ach André, zolang je in de buurt zeilt en niet al te gekke dingen doet zal het zeker los lopen. En de Turken hebben misschien wel een beter productie apparaat dan de Duitsers of de Fransen.
Maar feit blijft dat jongere productieboten die in massa geproduceerd worden kwalitatief anders gebouwd worden.
Deze clickbait-aanstellers hebben een relatief jonge (ik meen 2010) Grand Soleil. Werden er in de jaren 90 slechts 20 of 30 met de hand afgeleverd, is het nu een ‘lopende band’ werk geworden waarbij er, aangespoord door de investeerder’ honderden van de band moeten rollen. Op YouTube talloze jonge Hanse’s en Bavaria’s die er op mast, roer of kiel-gebied er de brui aangeven, dit videootje is er een voorbeeld van.
René


thanks, ik zal deze ook eens bekijken, al weet je al de titel clickbait is inderdaad... :angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 07:56 #1599247

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8623
Nachtvlinder schreef :
holtere schreef :
Je hebt pannetjes onder de kielbouten en op de plaatsen waar de bodem van het grid is opengezaagd daar is het grid niet ingelamineerd (hoogstwaarschijnlijk)

Onderstaande is een schetsje wat duidelijk maakt hoe zo'n ingelamineerd grid er schematisch uitziet.

Bij een pannetje loopt het oranje gekleurde deel door.


Ik herken die constructie níet… Rechts op onderstaande foto een open deel van het grid met gelijmde (in elk geval niet gelamineerde) flenzen. Links volgens mij een gewoon (altijd) dicht (geweest) pannetje: ik zie daar geen verdikkingen van flenzen waar overheen gelamineerd is zoals in je tekening.

Ik denk dat Holtere enkel het verschil tussen gesloten pannetjes en ingelamineerd grid (met opengewerkte pannetjes) uitlegt, met een tekening hoe de situatie bij hem is, niet bij AndreAzuree.

Bij AndreAzuree lijkt het niet ingelamineerd.
Laatst bewerkt: 30 nov 2024 08:03 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 08:02 #1599248

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8623
AndreAzuree schreef :
dank je! ik ken dit filmpje, maar ga het nog eens bekijken. Valt me trouwens wel op dat het grid in mijn boot veel "fijnmaziger" is, dan de boot in het filmpje, meer dwarsverbindingen op dezelfde oppervlakte. Verder loopt het grid bij mijn boot breder uit (meer omhoog, in de breedte van het schip) dan op de boot in dit filmpje. Dat is niet te zien op de foto's, maar kun je zien onder de banken.

Lijkt me enigszins logisch gezien de lengte van jouw boot (lagere grid geeft nog voldoende stahoogte met een mooie vloerafwerking; anders kom je op het Pogo-pad met zichtbaar grid).

Ook de zeer platte en zeer brede rompvorm vraagt om een brede ondersteuning, dus breed doorlopend grid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 08:35 #1599254

Mijn grid is dus juist niet heel laag vind ik. Lange mensen (meer dan 185) hebben dan ook niet veel stahoogte in mijn boot, alleen rondom de kombuis. Breed en dus oplopend tegen de kimmen is inderdaad logisch bij zo'n brede rompvorm.

Voor mij is dit zo wel een leerzaam draadje, ik leer zo veel meer over de constructie van mijn boot. Een makkelijke aanpassing zou zijn om het grid van buitenaf aan de romp te lamineren. Je kunt overal makkelijk bij. Niet dat ik dit van plan ben trouwens... ;)

Eigenlijk had ik al deze dingen bij aankoop willen weten (dan had ik nog steeds wel deze boot gekocht). Maar laten we eerlijk zijn: als we een auto kopen, gaan we ons ook niet helemaal verdiepen in de constructie, de stuurinrichting, etc, etc.
Laatst bewerkt: 30 nov 2024 08:39 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 09:05 #1599258

Kock1964 schreef :
Ach André, zolang je in de buurt zeilt en niet al te gekke dingen doet zal het zeker los lopen. En de Turken hebben misschien wel een beter productie apparaat dan de Duitsers of de Fransen.
Maar feit blijft dat jongere productieboten die in massa geproduceerd worden kwalitatief anders gebouwd worden.
Deze clickbait-aanstellers hebben een relatief jonge (ik meen 2010) Grand Soleil. Werden er in de jaren 90 slechts 20 of 30 met de hand afgeleverd, is het nu een ‘lopende band’ werk geworden waarbij er, aangespoord door de investeerder’ honderden van de band moeten rollen. Op YouTube talloze jonge Hanse’s en Bavaria’s die er op mast, roer of kiel-gebied er de brui aangeven, dit videootje is er een voorbeeld van.
René


hoe is de schade ontstaan ? wordt niet echt duidelijk in de video. Verder vind ik de kielbouten aan de kleine kant, voor zo'n groot jacht.
Laatst bewerkt: 30 nov 2024 09:13 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 09:06 #1599259

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16981
Ilex schreef :
Nachtvlinder schreef :
holtere schreef :
Je hebt pannetjes onder de kielbouten en op de plaatsen waar de bodem van het grid is opengezaagd daar is het grid niet ingelamineerd (hoogstwaarschijnlijk)

Onderstaande is een schetsje wat duidelijk maakt hoe zo'n ingelamineerd grid er schematisch uitziet.

Bij een pannetje loopt het oranje gekleurde deel door.


Ik herken die constructie níet… Rechts op onderstaande foto een open deel van het grid met gelijmde (in elk geval niet gelamineerde) flenzen. Links volgens mij een gewoon (altijd) dicht (geweest) pannetje: ik zie daar geen verdikkingen van flenzen waar overheen gelamineerd is zoals in je tekening.

Ik denk dat Holtere enkel het verschil tussen gesloten pannetjes en ingelamineerd grid (met opengewerkte pannetjes) uitlegt, met een tekening hoe de situatie bij hem is, niet bij AndreAzuree.

Bij AndreAzuree lijkt het niet ingelamineerd.

Idd, bij de Azuree kun je de blauwe kronkellijn wegdenken.
Mij lijkt dat die Azuree er knap stevig uitziet.
De rest heeft last van conformation bias ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 09:42 #1599262

Heb de video bekeken. Het zijn wel drama queens. De mast eraf was al een "emotionele ervaring". Verder begrijp ik hun houding niet zo goed: eigenlijk kunnen ze niks zelf, maar ze maken zich voortdurend druk om wat de werf doet. Als de mast eraf gaat maken ze zich ook al enorm druk.
Ik zou zeggen: doe het zelf, of laat de werf het doen en ga lekker op een terrasje zitten.


Wel bizar dat het laminaat zo slecht was: droge vezels zonder hars. Hoe kan dat? Zeker als je uitgaat van vacuum infusie als bouwmethode. Grand Soleil staat toch goed bekend?
Laatst bewerkt: 30 nov 2024 09:46 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 09:47 #1599263

Eens met holtere. Niemand beweert overigens dat de Azure slecht gebouwd zou zijn volgens mij. Maar dat het een toonbeeld van topkwaliteitsbouw zou zijn is het andere uiterste. Een paar inspectiedeksels op strategische plaatsen in het grid maken lijkt mij een prima idee. Of gewoon lekker varen en je hier niet druk over maken. Dit draadje vergroot alles uit natuurlijk…
Laatst bewerkt: 30 nov 2024 09:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 10:11 #1599265

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5378
AndreAzuree schreef :
Heb de video bekeken. Het zijn wel drama queens. De mast eraf was al een "emotionele ervaring". Verder begrijp ik hun houding niet zo goed: eigenlijk kunnen ze niks zelf, maar ze maken zich voortdurend druk om wat de werf doet. Als de mast eraf gaat maken ze zich ook al enorm druk.
Ik zou zeggen: doe het zelf, of laat de werf het doen en ga lekker op een terrasje zitten.


Wel bizar dat het laminaat zo slecht was: droge vezels zonder hars. Hoe kan dat? Zeker als je uitgaat van vacuum infusie als bouwmethode. Grand Soleil staat toch goed bekend?

Ja het zijn enorme drama-queens, maar goed, wel een boot die stuk is. Misschien aan de grond gelopen. Of een maandagochtend modelletje.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 10:41 #1599271

AndreAzuree schreef :
Wel bizar dat het laminaat zo slecht was: droge vezels zonder hars. Hoe kan dat? Zeker als je uitgaat van vacuum infusie als bouwmethode. Grand Soleil staat toch goed bekend?

Er kan veel fout gaan met vacuüm infusie maar het gaat pas echt mis als de lamineerder dat niet in de gaten heeft gehad
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 10:55 #1599274

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2331
Met interesse lees ik dit draaitje. Ook omdat ik zelf een elan heb en daar zit het wel snor. Wat ik wel byzonder vindt heeft iemand wel eens de vraag gesteld of niet productie zeilboten zeewaardig zijn. Als ik in de haven kijkt naar dit soort type boten ga ik er in ieder geval niet de zee mee op .
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 11:09 #1599278

alegria schreef :
heeft iemand wel eens de vraag gesteld of niet productie zeilboten zeewaardig zijn.

Zoals je in massa geproduceerde AWB’s met uitgemolken productie proces al niet over één kam kunt scheren, lijkt mij dat voor one-offs nog veel onmogelijker. Maar er zal vast wel iemand zo’n zinloze vraag hebben gesteld. One-offs zijn er in alle soorten en maten. AWB’s lijken meer op elkaar qua doelgroep en naar kostprijs geoptimaliseerd productieproces dan “one-offs”, dus daar is deze vraag net iets minder irrelevant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 11:57 #1599282

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2331
Nachtvlinder dank en helemaal waar. Ik voeg me het ineens af vandaar
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 12:44 #1599293

Nachtvlinder schreef :
Eens met holtere. Niemand beweert overigens dat de Azure slecht gebouwd zou zijn volgens mij. Maar dat het een toonbeeld van topkwaliteitsbouw zou zijn is het andere uiterste. Een paar inspectiedeksels op strategische plaatsen in het grid maken lijkt mij een prima idee. Of gewoon lekker varen en je hier niet druk over maken. Dit draadje vergroot alles uit natuurlijk…

Tuurlijk, ik heb ook weinig reden om me druk te maken, maar vind het draadje wel leerzaam om te zien hoe moderne boten geconstrueerd zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 30 nov 2024 12:52 #1599294

alegria schreef :
Met interesse lees ik dit draaitje. Ook omdat ik zelf een elan heb en daar zit het wel snor. Wat ik wel byzonder vindt heeft iemand wel eens de vraag gesteld of niet productie zeilboten zeewaardig zijn. Als ik in de haven kijkt naar dit soort type boten ga ik er in ieder geval niet de zee mee op .

Ik vond het wel schokkend om bij een Grand Soleil zulk slecht lamineerwerk te zien. Maar goed, bij handgemaakte jachten zou ik weer andere vragen stellen:

-zijn er genoeg van gemaakt om de kinderziektes naar boven te laten komen?
-hoe hou je kwaliteit constant?
-kun je gebruik maken van de beste technieken, als je handmatig werkt?

Verder vroeg ik me af wat zou de ideale kielconstructie zou zijn, voor een modern jacht met design van een Elan (Alegria) of Azuree, met dezelfde kielvorm?
Laatst bewerkt: 30 nov 2024 12:53 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.227 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl