Yellow Boat schreef :
Dat heb je gelijk in Ad. Hangt af van het schip, bij jou kan recht inderdaad wel...
Sowieso vind ik die Leisures mooie scheepjes, de 27, maar ook zeker de 23SL met kimkiel...
Overigens, volgens mij is een hoger (langer) A-frame wel gunstiger voor het eerste stuk als de je mast van horizontaal naar vertikaal kantelt (bij de Midget, op de hand, was het eerste stuk het zwaarste (eerste 20 graden ofzo).
Maarja, hoe hoger het A-frame, hoe groter de ongesteunde kniklengte... elk voordeel heb z’n nadeel
Ik heb , zoals ik al schreef , het A-frame in de eerste plaats korter gemaakt om makkelijk bij de bevestiging aan de voorstag/rolreeftrommel te kunnen komen komen om die van elkaar af te koppelen zodat ik i.p.v een doorvaarthoogte van 3,9 meter op minder dan 2,5 meter uitkom .Minder dan 3 meter of , bijv. op de Elbe Weser Schiffahrtweg minde dan 2,5 meter is een voorwaarde om daar überhaupt te kunenn varen i
Dat afkoppelen kan ik heel simpel doen door een dropnose pen uit de bevestiginng te trekken , dan "valt de vorostag annex rolreef gewoon op het dek.Hier een foto van die constructie.
Die dropnose pen verbind dus alleen de bokkepoot met de rolreef en dus voorstag . Als de mast staat en de spanner aan het boegbeslag vastzit heeft hij geen dragende functie meer en is dus niet ook van invloed op de sterkte van de bevestiging van het voorstag.( ja , daar moest ik destijds wel even over nadenken
) .
V.w.b. de gevolgen van een korter A-frame; daardoor worden de krachten die je nodig hebt om te hijsen ook groter . Als ik van 2,5 meter naar 3 meetr ga wodt de benodigde kracht ca. 20% minder .
Overigesn is bij een korter A-frame ook de stuikkracht weer groter dus of dat voro het egheel veel uitmmaakt weet ik ook niet.
ps. Mijn Leisure 27 is ook een kimkiel met 1,2 meter diepgang.
Ad