Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Centurion 32 - MK 2

Centurion 32 - MK 2 06 mei 2021 14:30 #1281738

  • LBruins
  • LBruins's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Als ik moet kiezen heb ik liever een stevige boot uit de jaren 70 met een recente motor dan een slappere boot uit de jaren 90 en jonger. Ben niet zo onder de indruk van de factor "veroudering" in polyester. Het stretchen/vervormen van een net iets te dun laminaat is feitelijk veel schadelijker. Gevolg hairline-cracks en daarna het langzaam uiteenvallen van de glas-hars bindingen. Een slankere romp en een paar matjes extra is zo slecht nog niet.

Daarom vind ik het niet zo relevant of een boot 20, 30 of 50 jaar oud is, overal zijn wel zaken aan vervanging toe en ik heb hier genoeg verhalen voobij zien komen over rotte sandwich dekken en matrixen die loslaten in jaren 90 boten en jonger. Altijd goed kijken en/of keuren dus.

On-topic, als je van dit soort boten (en bijbehorend vaarkarakter) houdt, kun je er een hele mooie boot aan hebben, die ook nog prima met 6-7bft tegen wind en golven in wil. Als je een boot voor langere tijd zoekt, zou ik wel serieus overwegen de motor vervangen en gelijk te converteren naar saildrive. Kijk naar het hele plaatje en maak je rekensom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 06 mei 2021 15:40 #1281766

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
LBruins schreef :
On-topic, als je van dit soort boten (en bijbehorend vaarkarakter) houdt, kun je er een hele mooie boot aan hebben, die ook nog prima met 6-7bft tegen wind en golven in wil. Als je een boot voor langere tijd zoekt, zou ik wel serieus overwegen de motor vervangen en gelijk te converteren naar saildrive. Kijk naar het hele plaatje en maak je rekensom.

Inderdaad ... maak een rekensom:
- aanschaf boot
- nieuwe motor
- nieuwe saildrive + inbouw
- nieuwe zeilen, misschien ook verstaging
- nieuwe ???

Zo uit de losse pols zijn die bijkomende kosten ergens tussen de 10K en 20K.

En kijk dan eens wat je voor dat geld allemaal nog meer kan kopen waarbij je in een keer klaar bent.

Verder ... als je nu een jaren '70 boot koopt om er een jaar og 10 mee te varen, kijk dan ook eens hoe de markt voor jaren '60 bootjes er nu bij ligt. Namelijk aan de straatstenen niet kwijt te raken. Over 10 jaar zit jouw jaren '70 boot ook in dat segment. Wanneer de aanschafprijs + bijbehorende kosten daarop zijn afgestemd hoeft dat geen probleem te zijn, maar hou daar wel rekening mee. Dat voorkomt vervelende verrasingen achteraf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 06 mei 2021 15:45 #1281773

hnrts schreef :
LBruins schreef :
On-topic, als je van dit soort boten (en bijbehorend vaarkarakter) houdt, kun je er een hele mooie boot aan hebben, die ook nog prima met 6-7bft tegen wind en golven in wil. Als je een boot voor langere tijd zoekt, zou ik wel serieus overwegen de motor vervangen en gelijk te converteren naar saildrive. Kijk naar het hele plaatje en maak je rekensom.

Inderdaad ... maak een rekensom:
- aanschaf boot
- nieuwe motor
- nieuwe saildrive + inbouw
- nieuwe zeilen, misschien ook verstaging
- nieuwe ???

Zo uit de losse pols zijn die bijkomende kosten ergens tussen de 10K en 20K.

En kijk dan eens wat je voor dat geld allemaal nog meer kan kopen waarbij je in een keer klaar bent.

Maar dan heb je het wel in de kern allemaal nieuw. Die boot uit 1990 is inmiddels ook 30+ jaar oud. Zijn de motor, zeilen en verstaging daar per definitie nog goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 06 mei 2021 15:58 #1281781

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1023
hnrts schreef :
Namelijk aan de straatstenen niet kwijt te raken. Over 10 jaar zit jouw jaren '70 boot ook in dat segment. Wanneer de aanschafprijs + bijbehorende kosten daarop zijn afgestemd hoeft dat geen probleem te zijn, maar hou daar wel rekening mee. Dat voorkomt vervelende verrasingen achteraf.

Ok, maar ik ga uit van een goede motor, verstaging, zeilen ed. Dan gaat het dus vooral om de afschrijving.
Een bootje van 25k zal dan in 10 jaar nog 10k waard zijn (worse case scenario)?
Dat is dus €1500, per jaar afschrijving.

Nieuwe boten schrijven nog veel meer af (maar die kan/wil ik niet betalen)..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 06 mei 2021 16:14 #1281789

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
lschip schreef :
hnrts schreef :
Namelijk aan de straatstenen niet kwijt te raken. Over 10 jaar zit jouw jaren '70 boot ook in dat segment. Wanneer de aanschafprijs + bijbehorende kosten daarop zijn afgestemd hoeft dat geen probleem te zijn, maar hou daar wel rekening mee. Dat voorkomt vervelende verrasingen achteraf.

Ok, maar ik ga uit van een goede motor, verstaging, zeilen ed. Dan gaat het dus vooral om de afschrijving.
Een bootje van 25k zal dan in 10 jaar nog 10k waard zijn (worse case scenario)?
Dat is dus €1500, per jaar afschrijving.

Nieuwe boten schrijven nog veel meer af (maar die kan/wil ik niet betalen)..

Het is mijn mening dat een jaren '70 boot in dit segment over 10 jaar nul euro waard is en mogelijk zelfs afvoerkosten kent. Alles wat je er meer voor krijgt is meegenomen, maar ik zou er niet op rekenen. Ik baseer dat op de verkoopbaarheid van jaren '60 boten op dit moment, de duidelijke trend dat bootbezit afneemt (verschuift naar verhuur) plus het continue aanbod van jongere occasion boten.

Deze Centurion kan best een leuke boot zijn, maar ik zou er dat bedrag nooit voor betalen. De helft vind ik al dik betaald. Enkel en alleen vanwege de leeftijd. Deze boot ken ik overigens niet, dus over de kwaliteit doe ik geen uitspraken.
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 16:19 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 06 mei 2021 16:17 #1281790

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Evaluationcopy schreef :
hnrts schreef :
LBruins schreef :
On-topic, als je van dit soort boten (en bijbehorend vaarkarakter) houdt, kun je er een hele mooie boot aan hebben, die ook nog prima met 6-7bft tegen wind en golven in wil. Als je een boot voor langere tijd zoekt, zou ik wel serieus overwegen de motor vervangen en gelijk te converteren naar saildrive. Kijk naar het hele plaatje en maak je rekensom.

Inderdaad ... maak een rekensom:
- aanschaf boot
- nieuwe motor
- nieuwe saildrive + inbouw
- nieuwe zeilen, misschien ook verstaging
- nieuwe ???

Zo uit de losse pols zijn die bijkomende kosten ergens tussen de 10K en 20K.

En kijk dan eens wat je voor dat geld allemaal nog meer kan kopen waarbij je in een keer klaar bent.

Maar dan heb je het wel in de kern allemaal nieuw. Die boot uit 1990 is inmiddels ook 30+ jaar oud. Zijn de motor, zeilen en verstaging daar per definitie nog goed?

Voor 20K vraagprijs + 20K bijkomende kosten heb je volgens mij een "splinternieuwe" Dehler 34 uit 1990 om zomaar eens iets te noemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 06 mei 2021 16:44 #1281803

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
Splinternieuw... met verstaging van 15 jaar oud, met een motor van 30 jaar oud, met zeilen van tien jaar oud, met beslag van 30 jaar oud. En dan heb je het over een goed onderhouden schip. Het kan evengoed ook allemaal 30 jaar oud zijn. Want 1990 is gewoon ook ruim 30 jaar geleden.
In dat jaren 70 schip kan de helft van die spullen wel vervangen zijn en dus even oud of jonger zijn. Alleen van de romp weet je zeker dat dat leeftijdsverschil er echt is, dus alleen het argument van verouderend polyester (en ontwerp, wat meer een smaakkwestie is) zijn echt verschilfactoren die altijd opgaan.
Overigens heb je vergeten die 1990 Dehler 34 voor 20K in het koopjestopic te plaatsen. De vraagprijzen die ik momenteel zie bedragen grofweg het dubbele.
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 16:50 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 06 mei 2021 16:49 #1281805

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Apae schreef :
Splinternieuw... met verstaging van 15 jaar oud, met een motor van 30 jaar oud, met zeilen van tien jaar oud, met beslag van 30 jaar oud. En dan heb je het over een goed onderhouden schip. Het kan evengoed ook allemaal 30 jaar oud zijn. Want 1990 is gewoon ook ruim 30 jaar geleden.
In dat jaren 70 schip kan de helft van die spullen wel vervangen zijn en dus even oud of jonger zijn. Alleen van de romp weet je zeker dat dat leeftijdsverschil er echt is, dus alleen het argument van verouderend polyester (en ontwerp, wat meer een smaakkwestie is) zijn echt verschilfactoren die altijd opgaan.

Dat bedoel ik niet met "spliternieuw". Dan heb ik het echt over - per vandaag - recente zeilen, motor, etc. En dat gaat lukken voor zo'n prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 06 mei 2021 17:40 #1281822

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1023
hnrts schreef :
Dat bedoel ik niet met "spliternieuw". Dan heb ik het echt over - per vandaag - recente zeilen, motor, etc. En dat gaat lukken voor zo'n prijs.

Waar zie je die dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 06 mei 2021 19:43 #1281875

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
lschip schreef :
hnrts schreef :
Dat bedoel ik niet met "spliternieuw". Dan heb ik het echt over - per vandaag - recente zeilen, motor, etc. En dat gaat lukken voor zo'n prijs.

Waar zie je die dan?

Pre corona heb ik de nodige "leuke" Dehler 34's uit die periode gezien die ik tussen de 25K en 30K echte verkoopprijs had kunnen kopen als ik dat gewild had (ik zoek iets anders). En de echt mooie met recente spullen lagen wat hoger in prijs.

In de huidige coronatijd ligt de markt wat anders, zoals iedereen weet. Dan is het de vraag hoeveel haast je hebt en welke meerprijs je voor die haast wil betalen. Dat is een keuze. Ik denk dat de prijzen weer gaan dalen. Maar dat is dus mijn verwachting en geen garantie.

Het is en blijft een kwestie van zoeken, maar ze zijn wel te vinden. Ook op de bekende boten websites.

Kan je zelf aangeven waar je naar kijkt en wat je vaargebied en budget ongeveer zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 06 mei 2021 20:26 #1281893

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1023
hnrts schreef :
Kan je zelf aangeven waar je naar kijkt en wat je vaargebied en budget ongeveer zijn?


Ik wil het draadje daarvoor niet helemaal stelen maar ik had hier al eerder een draadje voor gestart:

Advies gevraagd
Laatst bewerkt: 06 mei 2021 20:28 door lschip. Reden: link werkt eniet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 07 mei 2021 14:09 #1282110

Evaluationcopy schreef :
hnrts schreef :
LBruins schreef :
On-topic, als je van dit soort boten (en bijbehorend vaarkarakter) houdt, kun je er een hele mooie boot aan hebben, die ook nog prima met 6-7bft tegen wind en golven in wil. Als je een boot voor langere tijd zoekt, zou ik wel serieus overwegen de motor vervangen en gelijk te converteren naar saildrive. Kijk naar het hele plaatje en maak je rekensom.

Inderdaad ... maak een rekensom:
- aanschaf boot
- nieuwe motor
- nieuwe saildrive + inbouw
- nieuwe zeilen, misschien ook verstaging
- nieuwe ???

Zo uit de losse pols zijn die bijkomende kosten ergens tussen de 10K en 20K.

En kijk dan eens wat je voor dat geld allemaal nog meer kan kopen waarbij je in een keer klaar bent.

Maar dan heb je het wel in de kern allemaal nieuw. Die boot uit 1990 is inmiddels ook 30+ jaar oud. Zijn de motor, zeilen en verstaging daar per definitie nog goed?

nee, maar natuurlijk beter dan bij een boot uit de jaren 70....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 07 mei 2021 14:14 #1282113

Apae schreef :
Splinternieuw... met verstaging van 15 jaar oud, met een motor van 30 jaar oud, met zeilen van tien jaar oud, met beslag van 30 jaar oud. En dan heb je het over een goed onderhouden schip. Het kan evengoed ook allemaal 30 jaar oud zijn. Want 1990 is gewoon ook ruim 30 jaar geleden.
In dat jaren 70 schip kan de helft van die spullen wel vervangen zijn en dus even oud of jonger zijn. Alleen van de romp weet je zeker dat dat leeftijdsverschil er echt is, dus alleen het argument van verouderend polyester (en ontwerp, wat meer een smaakkwestie is) zijn echt verschilfactoren die altijd opgaan.
Overigens heb je vergeten die 1990 Dehler 34 voor 20K in het koopjestopic te plaatsen. De vraagprijzen die ik momenteel zie bedragen grofweg het dubbele.

Ik zou altijd voor die Dehler gaan dan. Nieuwer, modernere spullen, en zal ook een stuk beter zeilen dan een Centurion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 07:52 #1282294

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Laat ik nu toevallig 7 jaar een dehler 34 gehad.toen ik die kocht 25 oud.
Ik heb daar in die 7 jaar 25000 euro kosten aan gehad.
Ook nieuwe mast na mastbreuk.
Stuurlagers,oude apparatuur.
Nu zeil ik twee seizoenen een Ufo34 uit 1976.Nog 0 euro kosten,omdat bij deze alles is vernieuwd.En deze zeilt solo beter dan een dehler 34.
Als ik jou was keek ik naar een gladiateur 33.zeilt veel beter dan een centirion 32.
Mijn 2 cents
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 08:32 #1282309

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1023
Er staat een Gladiateur 34 uit 1978 te koop voor 45k.
Is dat niet wat veel, hoe goed de staat daarvan ook is?
Rekening houdend met een afschrijving naar 0 in 10 je naar zoals hieronder is genoemd?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 08:36 #1282313

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
De vraag is hoe realistiusch die (door een oude-boten-hatergenoemde) afschrijving echt is.
Mijn bootje is 85 jaar oud, ik heb het niet gratis gekregen en ik heb het ook niet al 40 jaar in bezit...

Of anders gezegd: kom maar op met al die gratis boten (in goede staat!) uit de jaren 60 en ouder...
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 08:39 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 08:38 #1282314

lschip schreef :
Er staat een Gladiateur 34 uit 1978 te koop voor 45k.
Is dat niet wat veel, hoe goed de staat daarvan ook is?
Rekening houdend met een afschrijving naar 0 in 10 je naar zoals hieronder is genoemd?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Gladiateur vind ik geweldige schepen! Inderdaad beter design dan een Centurion. Maar wees eens eerlijk 45k, voor een boot uit 1978? Ik zou lekker een bootje huren dit seizoen en even afwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 08:40 #1282316

rsv schreef :
Laat ik nu toevallig 7 jaar een dehler 34 gehad.toen ik die kocht 25 oud.
Ik heb daar in die 7 jaar 25000 euro kosten aan gehad.
Ook nieuwe mast na mastbreuk.
Stuurlagers,oude apparatuur.
Nu zeil ik twee seizoenen een Ufo34 uit 1976.Nog 0 euro kosten,omdat bij deze alles is vernieuwd.En deze zeilt solo beter dan een dehler 34.
Als ik jou was keek ik naar een gladiateur 33.zeilt veel beter dan een centirion 32.
Mijn 2 cents

Maar jij hebt een compleet ge-refitte gekocht. Dat vind ik wel slim. De degene die mijn Aquila kocht was ook spekkoper, bijna alles was vernieuwd. Zelfs de lieren dekbeslag. Daar kan ik in komen. Maar dat is bij deze Centurion niet het geval.
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 08:40 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 08:42 #1282320

Apae schreef :
De vraag is hoe realistiusch die (door een oude-boten-hatergenoemde) afschrijving echt is.
Mijn bootje is 85 jaar oud, ik heb het niet gratis gekregen en ik heb het ook niet al 40 jaar in bezit...

Of anders gezegd: kom maar op met al die gratis boten (in goede staat!) uit de jaren 60 en ouder...

als je ergens kanttekeningen bij zet, ben je natuurlijk niet gelijk een hater. ;) We wijzen alleen even op de nadelen, en op de mogelijkheid dat na Corona de prijzen wel eens flink konden zakken. Wat waren jaren 60 en 70 boten waard anderhalf jaar geleden? bijna niks...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 08:49 #1282322

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
En datzelfde zie je dus ook bij de boten van 1990+. Als jullie vergelijken kwa prijs, noem je ook een Dehler 34 voor 20K terwijl die momenteel ruim het dubbele doen. En dat is dan niet een dit jaar volledig gerefit exemplaar.
Zeg het maar: wil je liever 30K afschrijven in tien jaar, of 20K? Of moet de verstandige botenkoper sowieso een jaar of meer wachten, met de aanname dat de prijzen net zo hard weer zakken na corona als ze gestegen zijn?
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 08:49 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 08:53 #1282328

het laatste denk ik :) maar dat moet iedereen zelf beslissen. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, maar het zou toch heel goed kunnen dat de prijzen weer terug gaan naar het oude niveau, of nog lager....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 09:41 #1282354

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2398
Ook ik heb niet de wijsheid in pacht. Maar ik kijk toch wat anders naar de tijd ná de pandemie. Op de eerste plaats is dat niet een hard tijdstip, maar een geleidelijke afloop. Maar ook denk ik dat het meer maatschappelijke gevolgen zal hebben zoals minder en minder ver reizen. Sommigen die hun boot ver weg hebben liggen uitgezonderd natuurlijk :laugh: . Ik zie op dit moment best veel jonge mensen in oudere bootjes varen. Die gaan straks echt niet allemaal tegelijk stoppen met varen. Als de prijzen al gaan dalen, dan zijn we echt wel een paar jaar verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 09:50 #1282361

Ja, zou kunnen dat het even duurt. Toch zie ik nog steeds een maatschappelijke trend naar "ont-spullen, "gemak" en "geen verantwoordelijkheden" . Ik ben bang dat minder reizen een goed voornemen is, maar of het er van komt...?

Ons voornemen is trouwens om de boot toch binnen afzienbare tijd weer naar NL te halen. Dus ook minder reizen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 09:54 #1282365

De prijzen zijn plots gestegen door één enkele reden (toegenomen vraag door Covid). Alle redenen voor de prijsdaling van de laatste jaren gelden nog steeds, waarvan vergrijzing de belangrijkste is. Trends wat betreft ontspullen/ervaringen opdoen ipv bezit, gebrek aan eigen onderhoudsskills etc...

Ik kijk het wel minstens een jaartje aan in ieder geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Centurion 32 - MK 2 08 mei 2021 10:02 #1282375

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
Toch zie ik nog steeds een maatschappelijke trend naar "ont-spullen, "gemak" en "geen verantwoordelijkheden" .

Zullen we dat houden op "ont-zeilboten"? Van de sloepjes ben ik niet zo zeker, maar 2019 was al een recordjaar voor de caravan- en camperbranche.
www.campersite.nl/tag/verkoopcijfers/

2020 en 2021 zijn denk ik niet als maatgevend te beschouwen. Maar er spelen nog wel twee ontwikkelingen: 1) er was iets met het klimaat heb ik begrepen en 2) een aantal bestemmingen (met name steden) komt de toevloed van toeristen de strot uit.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 08 mei 2021 10:03 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl