lschip schreef :
hnrts schreef :
Maar bij iedere oude boot heb je sneller te maken met onverwachte kosten door slijtage/reparatie, etc.
Hoezo sneller slijtage, als je de boot in een bepaalde staat koopt (goed bijgehouden) is dat toch niet anders dan een boot uit 1990?
hnrts schreef :
Zelf zou ik geen 20K uitgeven voor een jaren '70 boot van deze afmetingen, ongeacht het merk. Maar dat is uiteraard mijn mening.
Bedoel je dat je voor hetzelfde geld ook nieuwere boten kan kopen in dezelfde (goede staat)? Want dit is mogelijk het budget van TS...
Ik zoek ook een boot en zie boten van 1985 (ook nog minder oud) maar ook van 1977 in dezelfde prijsrange. En dan zie ik dat die ouderen best in een betere staat kunnen zijn.
Een boot van 1985 is natuurlijk weer bijna 10 jaar jonger.
Ik kijk zelf ook naar een andere boot nadat ik mijn jaren '70 bootje heb verkocht. Alleen vanwege de corona inflatie nu even niet.
Het ligt er op de eerste plaats aan wat je doel en zeilgebied is. Zelf kijk ik naar een type vertrekkersboot geschikt voor verre reizen. Daarbij is de Centurion 36 een serieuze optie geweest en zelfs bijna gekocht. Maar we kwamen er op prijs niet uit. Dat was mijn keuze, niet mijn budget. Zo heb ik ook een Hood 38 en een Centurion 38 bekeken. Anders dan de Centurion 36 waren dat projecten die financieel vermoedelijk uit de hand zouden lopen.
Ik vind veel Wauquiez's uit die tijd nog steeds schitterende schepen (niet alle modellen). Echter, ik zie ook dat de effecten van leeftijd verder gaan dan wat je met onderhoud bij kan houden. Op een gegeven moment is iets gewoon "op". Bovendien merk je sommige problemen pas als het afbreekt. Op het IJsselmeer is dat vaak minder problematisch dan midden op de Atlantic.
In geld moet je kijken naar TCO - total cost of ownership. Je ziet dan vaak dat besparing op aanschafprijs (oudere boot) leidt tot hogere kosten voor onderhoud/reparatie. En als je dat geld bij elkaar optelt kan je ook een jongere boot kopen die zeilkaar is. Pre corona was een goede Dehler 34 van omstreeks 1990 voor minder dan 30K wel te vinden. Dat scheelt bijna 20 jaar slijtage. Een fatsoenlijke Dufour 30 Classic van omstreeks 1990 was pre corona voor ca. 20K te vinden. Inderdaad is een Dufour geen Wauquiez, maar wel weer aanzienlijk jonger en dat merk je ook.
Voor mijn plannen hou ik ca. bj. 1990 als ondergrens aan. Dat is een keuze en wil uiteraard niet zeggen dat oudere boten slecht zijn.