Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boot Verkopen zonder CE markering

Boot Verkopen zonder CE markering 26 juni 2021 13:25 #1299215

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 287
Lunique ligt al een tijdje te koop.
Menig forumlid kent dit schip. Carena 36- epoxy -woodcore One off- Zelf gebouwd en sinds 2008 in gebruik. Dit voorjaar heb ik de verkoopprijs flink laten dalen en inmiddels weer een paar bezichtigingen gehad. Eén serieuze belangstellende is al afgehaakt omdat er geen CE markering op het schip zit.
Nu is er een Belgische gegadigde. Voor het in België registreren van een schip is er, volgens de potentiële koper en mijn verkopend makelaar er een CE markering noodzakelijk.
Mijn verkopend makelaar heb ik al eerder onderstaande info gestuurd.

wetten.overheid.nl/BWBR0037546/2018-02-17
artikel 2 lid 1 Deze wet is niet van toepassing op:
7°.een voor eigen gebruik gebouwd vaartuig, op voorwaarde dat deze daarna gedurende een periode van vijf jaar, gerekend vanaf het in bedrijf stellen van het vaartuig, niet in de Europese Unie in de handel wordt gebracht

Volgens mij een duidelijk verhaal.

Lunique is conform de CE eisen gebouwd.
Lunique is ingeschreven in het scheepskadaster
Ik ben in het bezit van een BTW Verklaring.
Ik ben in het bezit van een gewaarmerkte Verklaring van afbouw in eigen beheer en ingebruikname van het kadaster.
Verder stapels nota's, tekeningen en foto's

De vraagprijs is bewust al wat lager gezet i.v.m. het ontbreken van een CE markering en een eventueel latere lagere verkoopprijs door koper.
Mijn verkopend makelaar blijft hameren dat ik CE markering moet aanvragen ( kosten ongeveer €6000).

Voor wat betreft de Belgische gegadigde, kent iemand dit bedrijf/instantie

www.belgiumyachtregistration.com/nl/
Ook hier wordt weer van eigenbouw gesproken en dat met onderbouwing van voldoende bewijsstukken CE markering niet nodig is.

Ik wordt er een beetje moedeloos van.
Hoe kan ik mijn makelaar en potentiële kopers overtuigen dat een CE markering in mijn geval niet nodig is?

Daarbij heeft de CE markering absoluut geen toegevoegde waarde. Zie ook andere CE discussies op dit forum.
Overigens is iedere keuring van Lunique toegestaan.

Ronald
Laatst bewerkt: 26 juni 2021 13:42 door rverkaik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 26 juni 2021 14:35 #1299228

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
Andere makelaar zoeken?
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 26 juni 2021 14:48 #1299231

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Het is al eerder aan de orde geweest hier op ZF, in België krijg je een boot zonder CE niet door de verplichte registratie. Zelfbouw uitzonderingen doen ze niet aan.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 26 juni 2021 15:06 #1299234

Ronald,

zie PB

Gr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 26 juni 2021 16:40 #1299257

Het geeft kopers een valse vorm van vertrouwen als een boot aan een bepaalde vorm van eisen voldoet, zeker als het zelfbouw betreft. Met een beetje uitzoekwerk kun je zelf uitvinden of je boot aan bijvoorbeeld de eisen van MCA voldoet. MCA is de wereldleider in het certificeren van jachten en hun regels staan online. Je kunt de regels doorlezen en daarna een eigen verklaring opstellen in de trand van: 'meets and exceeds the applicable regulations of MCA'.

Overigens is een CE certificaat niet meer als een eigen verklaring van de bouwer dat er aan de van toepassingzijnde normen is voldaan. Als jij de bouwer van de boot bent mag je dat gewoon zelf doen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 juni 2021 16:42 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 26 juni 2021 16:42 #1299259

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 287
Marc bedankt
Erik ga ik ook uitzoeken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 26 juni 2021 16:52 #1299261

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5176
Denk ik ook wat Erik zegt.!Er zijn CE markeringen die je met een notified body moet uitwerken, dat wil zeggen zij controleren. Maar een eigen bouw klinkt als een CE dossier wat je zelf kunt schrijven en indienen of documenteren.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 26 juni 2021 18:20 #1299284

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
@TS voor je makelaar in de bijlage ook de bron (de Europese richtlijn, de nu van kracht zijnde versie van 2013). Want het is inderdaad niet verplicht.
Het oordeel of het commercieel nodig of wenselijk is laat ik aan je discussie met de makelaar.

In bijlage V staat beschreven wat er moet gebeuren (Post Construction Assessment - PCA). En dat gaat niet zonder "notified body" ("aangemelde instantie").

Bijlage V
GELIJKWAARDIGE CONFORMITEIT OP BASIS VAN BEOORDELING
NA DE BOUW (PCA-MODULE)
Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Bijlagen:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 26 juni 2021 18:24 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 26 juni 2021 18:36 #1299290

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Ik heb zelf eind vorig jaar een schip(52ft) zonder ce markering gekocht. Wel iets van de prijs af gehaald inderdaad omdat ce ontbrak. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 26 juni 2021 19:09 #1299298

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
3Noreen schreef :
Het is al eerder aan de orde geweest hier op ZF, in België krijg je een boot zonder CE niet door de verplichte registratie. Zelfbouw uitzonderingen doen ze niet aan.
FOD Mobiliteit schreef :
Zelfgebouwd pleziervaartuig

Een zelfgebouwd pleziervaartuig is een vaartuig dat van A tot Z zelf gebouwd is door de eigenaar én bestemd is voor eigen gebruik (bv. in de tuin of garage met op de markt aangekochte materialen). Het verder afbouwen van een gedeeltelijk afgebouwd pleziervaartuig moet daarentegen nadien CE-gekeurd worden.

Opgelet: zelfbouwpakketten moeten ook CE-gekeurd zijn.

Voor zelfbouw is geen verklaring van overeenstemming (CE) nodig indien de eigenaar/bouwer het vaartuig gedurende een periode van vijf jaar (na ingebruikstelling) niet in de handel brengt.

Bron: mobilit.belgium.be/nl/scheepva..._van_overeenstemming

Da's wel gek toch.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 26 juni 2021 19:19 #1299302

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 26 juni 2021 21:17 #1299324

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
En dat is dus gek, want de Belgische regelgeving voorziet wél in de Europese uitzondering voor zelfbouw.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 26 juni 2021 21:48 #1299328

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
De uitzondering voor zelfbouw bestaat niet meer sinds de laatste aanpassing in '19 og '20, maar in de tijd dat het schip gebouwd is nog wel. Probleem is alleen wel dat als je het schip nu gaat keuren het aan de huidige eisen moet voldoen, in principe niet heel erg ingewikkeld, maar bijn mijn weten moet er bij een keur van een one ofwel een notifieer body aan te pas komen en moet er het een en ander aan papierwerk compleet zijn. Ondermeer het noordboek is verplicht, en een dossier met alle CE verklaringen van de onderdelen van het schip.
Daarnaast is een stabiliteitsberekening/test verplicht en nog het een en ander betreffende de motor/installatie maar dat is niet heel erg spannend.

Maar: het is niet verplicht voor een schip om een CE keur te hebben, alles van voor 1990 (zo ongeveer) heeft het zeker niet, en daarna zelfbouw, on-offs die als wedstrijdschip gebouwd zijn niet, etc... Dus ik zou ook eens naar een verkopend makelaar kijken de er minder een punt van maakt.
Wat verder zou kunnen helpen is, als je logboeken hebt van de reizen die met het schip gemaakt zijn, een copy van de logboeken er bij te doen als bewijs van zeewaardigheid (mits je niet alleen op de Kralingse plas gevaren hebt...)

De CE-verklaring is uiteindelijk vooral iets om de koper gerust te stellen, dat kan ook op andere manieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 26 juni 2021 22:45 #1299340

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
Ik lees dat CE voor de originele bouwer onder voorwaarden niet verplicht zou zijn.
Verder lees ik dat als een nieuwe eigenaar de boot wil registreren er nu wel eisen gesteld worden, ... , in Belgie. Dat hoeft niet met elkaar in tegenspraak te zijn.
Daar ga je alleen tegen kosten uitkomen en dat gaat ten koste van de waarde.
Als verkoper zoek je dus een markt waar die waardeafslag niet optreedt.
Op zoek naar kopers in een land dat een beperkte (geen) registratie met beperkte (geen) voorwaarden kent en waar een verkopersmarkt heerst; Nederland bijvoorbeeld.

De koper die niet door heeft dat dit niet opgelost gaat worden (anders dan de aangepaste prijsstelling) is voor jou geen koper (in deze markt).
Geldt ook voor je makelaar.
Die probeert ook nog wat anders te verkopen dan er voorligt. Dat gaat niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 27 juni 2021 01:45 #1299342

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
HotSnail schreef :
De uitzondering voor zelfbouw bestaat niet meer sinds de laatste aanpassing in '19 og '20, maar in de tijd dat het schip gebouwd is nog wel.

:huh:

Ik kan niet volgen waar je het over hebt.
De vigerende versie van de Europese richtlijn is die zoals laatstelijk aangepast per 28 dec 2013:
eur-lex.europa.eu/legal-conten...A02013L0053-20131228

Die móet door lidstaten worden geïmplementeerd en dat hebben de Belgen ook gedaan, laatstelijk aangepast per 13-1-2021: www.ejustice.just.fgov.be/cgi_...l&nm=2019041207&la=N

En daar staat de in de Europese richtlijn opgenomen uitzondering keurig netjes in.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 27 juni 2021 01:47 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 27 juni 2021 06:50 #1299366

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
Ik lees in de laatste link:
Art. 3.2. Deze onderafdeling is van toepassing op de volgende producten:
1° pleziervaartuigen en gedeeltelijk afgebouwde pleziervaartuigen met een romplengte van 2,5 meter tot 24 meter;
2° ..... 6° .....

Deze onderafdeling is niet van toepassing op de volgende producten:
1° a ... f) ...
g) voor eigen gebruik gebouwde pleziervaartuigen, op voorwaarde dat zij daarna gedurende een periode van vijf jaar, gerekend vanaf het in bedrijf stellen van het pleziervaartuig, niet in de Europese Unie in de handel worden gebracht;
h) ... m)
2° a) ... 3° b)


Art. 3.3. Voor de toepassing van deze onderafdeling wordt verstaan onder:
1° voor eigen gebruik gebouwd pleziervaartuig: een pleziervaartuig dat grotendeels door de toekomstige gebruiker voor eigen gebruik is gebouwd;


In deze tekst staat dus wel de uitzondering voor de eerste gebruiker/zelfbouwer. Er staat niet vermeld dat deze uitzondering ook geldt voor het product dat na vijf toch wordt verhandeld en er staat geen uitzondering vermeld voor de volgende eigenaar.
Dat kunnen wij wel logisch vinden en concluderen, maar die conclusie staat er niet en is niet geregeld in de lijst van uitzonderingen in deze link.
Eigenbouw mag en je mag er voor eigen risico mee varen. Het tegengaan van misbruik van eigenbouw.
Voor de eigenbouwer die zijn eigenbouw niet eeuwig wil houden is geen uitzondering beschreven.

Mogelijk is er rechterlijke uitspraken over deze of de andere uitzondering die het mogelijk maken de uitzondering wel aan het product te hangen of over te dragen.

Een sluitend register beschermd hiermee de koper, hetgeen wij niet hebben. Zie de ICP, kadaster en BTW discussie. Net zoals dat in Nederland niet lukt met een auto die niet is toegelaten.

Kortom, deze boot verkopen in een land waar geen sluitende registratie met verwijzing naar rompnummer of CE markering is.
Laatst bewerkt: 27 juni 2021 06:51 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 27 juni 2021 07:04 #1299372

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 287
[quote=
En daar staat de in de Europese richtlijn opgenomen uitzondering keurig netjes in.[/quote]

Hier heb ik wat aan. Lunique kan dus gewoon in Belgie geregistreerd worden.

Dank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 27 juni 2021 17:22 #1299512

Booty24 schreef :
Deze onderafdeling is niet van toepassing op de volgende producten:
1° a ... f) ...
g) voor eigen gebruik gebouwde pleziervaartuigen, op voorwaarde dat zij daarna gedurende een periode van vijf jaar, gerekend vanaf het in bedrijf stellen van het pleziervaartuig, niet in de Europese Unie in de handel worden gebracht;
Dat staat er toch anders. Er staat dat dit op deze vaartuigen van toepassing is mits ze niet binnen 5 jaar verkocht worden. En er staat ook dat het voor eigen gebruik gebouwde boten moeten zijn voor deze uitzondering, niet dat het ZELFgebouwde boten moeten zijn. One-off's die door de GEBRUIKER van de boot besteld worden, maar gebouwd worden door een professionele werf zijn namelijk ook uitgezonderd van CE conformiteit. En dat is al sinds het invoeren van de regelgeving zo.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 27 juni 2021 18:07 #1299520

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
One-off's die door de GEBRUIKER van de boot besteld worden, maar gebouwd worden door een professionele werf zijn namelijk ook uitgezonderd van CE conformiteit. En dat is al sinds het invoeren van de regelgeving zo.

Das war einmal. Dat is veranderd met de (aangepaste) Europese richtlijn anno 2013 en daarop gebaseerde wetgeving, zoals in Nederland de Wet pleziervaartuigen 2016.

@TS: ik adviseer je contact op te nemen met FOD Mobiliteit (voor contactgegevens zie hun webpagina over dit onderwerp) om na te gaan welk bewijs zij bij zelfbouw willen hebben van het volgens de regels "op de markt brengen" van het schip.
Voor de goede orde: op de markt brengen volgens de EU richtlijn is het moment dat het schip voor de eerste keer in Europa in het economisch verkeer wordt/is gebracht. Voor jouw schip was dat het moment dat je het zelf in gebruik nam.

Juridisch gezien heeft jouw schip dezelfde status als bijvoorbeeld een schip van voor 1990. Het is volgens de regels in het economisch verkeer gebracht, zonder CE-verklaring van overeenstemming.

PS
Het ene land lijkt zelfbouw wel wat strenger op te vatten dan het andere. De sector (RSG - www.rsg.be/_layouts/15/start.a.../SitePages/Home.aspx) heeft daar ook wel achteraan gezeten, zodat in veel landen het zelf afbouwen van een geleverde (werfgebouwde) romp niet als "zelfbouw" wordt bestempeld, maar als "bouwpakket". Waarvoor CE-markering nu ook verplicht is. (Een zogenaamde "kit")
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 27 juni 2021 20:09 door JotM. Reden: dubbeling eerder bericht weer weggehaald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 27 juni 2021 18:16 #1299523

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1595
Kan zijn, maar er staat alleen wat over de eerste eigenaar voor zolang dat duurt, maar niets over “na vijf jaar” bij een tweede eigenaar.
Er staat dus in de tekst niet dat een tweede eigenaar hier rechten aan kan ontlenen.

Ook hoeft dit nationaal niet gelijk geinterpreteerd te worden. Het gaat dus om de Belgische interpretatie en die zijn minder rekkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 27 juni 2021 18:21 #1299525

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Dus België heeft alle schepen van voor 1995 de facto verboden?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 27 juni 2021 18:42 #1299530

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Er staat dus in de tekst niet dat een tweede eigenaar hier rechten aan kan ontlenen.

Het CE geldt voor een schip, niet voor een eigenaar.

Als het schip voldoet aan:
- voor eigen gebruik gebouwd (met een definitie verschil voor en na 2016 lees bijdrage JotM)
- niet in de handel gebracht gedurende de eerste 5 jaren na ingebruikstelling
Dan is het schip legaal zonder CE (voor de rest van de levensduur van het schip behoudens forse verbouwingen, voor details zie de wet)

Edit: en niet na eerst te zijn geexporteerd uit de EU en dan weer geimporteerd in de EU, dan is het weer een heeeeel ander verhaal.
Laatst bewerkt: 27 juni 2021 18:44 door Ronaldl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 29 juni 2021 14:18 #1300086

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 287
Inmiddels ben ik al wat wijzer voor wat betreft de CE.

De CE markering van Lunique zal, zoals mijn makelaar graag wilt, nooit lukken. Dit omdat volgens de nieuwste richtlijnen het (serie)product, op het moment van keuren, aan de laatste (ISO)normen moet voldoen. Denk maar aan de toen, nieuw ingebouwde dieselmotor in 2004. Deze motor- die ( vanzelfsprekend) echt perfect loopt na nog maar 750 draaiuren, zal nooit aan de tegenwoordige emissie-eisen kunnen voldoen.

De kosten ( eerste mondelinge opgaaf) voor de CE markering bedragen exclusief de nodige aanpassingen € 4000,= ex BTW

Het zal dus een verkoop zonder CE markering worden, gebruikmakend van de uitzondering "Voor eigen gebruik, niet binnen 5 jaar in de handel gebracht'

Ik zal nu contact opnemen met de FOD Mobiliteit in België.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 29 juni 2021 14:20 #1300088

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 287
Overigens ben ik wel van mening dat dergelijke richtlijnen voor een beroeps jachtmakelaar parate kennis dient te zijn. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot Verkopen zonder CE markering 29 juni 2021 17:42 #1300166

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29147
Ik heb de boot vorige maand gewoon verkocht zonder CE. Van te voren vermeld als bekend gebrek en klaar. Expert van de koper heeft het schip gekeurd en ontbreken van CE alleen vermeld, verder geen enkel punt van discussie.

Oja, zonder overbodige makelaar.

Als je duidelijk bent en beide eens hierover is het geen probleem.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 juni 2021 18:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl