Lunique ligt al een tijdje te koop.
Menig forumlid kent dit schip. Carena 36- epoxy -woodcore One off- Zelf gebouwd en sinds 2008 in gebruik. Dit voorjaar heb ik de verkoopprijs flink laten dalen en inmiddels weer een paar bezichtigingen gehad. Eén serieuze belangstellende is al afgehaakt omdat er geen CE markering op het schip zit.
Nu is er een Belgische gegadigde. Voor het in België registreren van een schip is er, volgens de potentiële koper en mijn verkopend makelaar er een CE markering noodzakelijk.
Mijn verkopend makelaar heb ik al eerder onderstaande info gestuurd.
wetten.overheid.nl/BWBR0037546/2018-02-17
artikel 2 lid 1 Deze wet is niet van toepassing op:
7°.een voor eigen gebruik gebouwd vaartuig, op voorwaarde dat deze daarna gedurende een periode van vijf jaar, gerekend vanaf het in bedrijf stellen van het vaartuig, niet in de Europese Unie in de handel wordt gebracht
Volgens mij een duidelijk verhaal.
Lunique is conform de CE eisen gebouwd.
Lunique is ingeschreven in het scheepskadaster
Ik ben in het bezit van een BTW Verklaring.
Ik ben in het bezit van een gewaarmerkte Verklaring van afbouw in eigen beheer en ingebruikname van het kadaster.
Verder stapels nota's, tekeningen en foto's
De vraagprijs is bewust al wat lager gezet i.v.m. het ontbreken van een CE markering en een eventueel latere lagere verkoopprijs door koper.
Mijn verkopend makelaar blijft hameren dat ik CE markering moet aanvragen ( kosten ongeveer €6000).
Voor wat betreft de Belgische gegadigde, kent iemand dit bedrijf/instantie
www.belgiumyachtregistration.com/nl/
Ook hier wordt weer van eigenbouw gesproken en dat met onderbouwing van voldoende bewijsstukken CE markering niet nodig is.
Ik wordt er een beetje moedeloos van.
Hoe kan ik mijn makelaar en potentiële kopers overtuigen dat een CE markering in mijn geval niet nodig is?
Daarbij heeft de CE markering absoluut geen toegevoegde waarde. Zie ook andere CE discussies op dit forum.
Overigens is iedere keuring van Lunique toegestaan.
Ronald