ilCigno schreef :
Orange Sunset schreef :
Dat de val goed doorgezet moet zijn voor het furlen om de anti-torsie lijn te spannen geloof ik wel, maar kun je iets meer vertellen over de situaties wanneer je aan het kl*ten bent met de furler en waar je op moet letten om het te voorkomen
Situaties die kunnen optreden:
- bij het oprollen draait de loefschoot niet rond het zeil maar rond de furler en tussen/onder de furler. Je krijgt het zeil dan niet meer uitgerold. Oplossing: bij het oprollen de loefschoot niet te los laten flapperen maar heel licht op spanning houden. Gebeurt het toch dan eerst de schoot handmatig boven de furler om het zeil wikkelen.
- bij het uitrollen met heel weinig wind willen helpen door aan de eindeloze furlinglijn te trekken. Dat kan wel, maar als je te hard gaat trekken draai je het zeil 'tegen zichzelf in', de bovenkant van de worst is de ene kant op gedraaid en de onderkant tegengesteld. Er ontstaat dan een situatie dat bij het uitrollen de ene helft van het zeil uitrolt maar de nadere helft inrolt. Ik weet, dat klinkt bijna onmogelijk maar het gebeurd toch. Oplossing: niet of slechts heel lichtjes meehelpen uitdraaien met de furlinglijn. Als het zeil toch tegen zichzelf ingedraaid is kan je dat oplossen door de furler telkens een stukje in en weer uit te rollen terwijl je de schoten flink op spanning houdt. De eerste keer dat mij dit overkwam heb ik de worst gestreken en op de parkeerplaats geprobeerd om het zeil uit te rollen. Dat is volkomen kansloos.
- het zeil werkt zich in opgerolde toestand plaatselijk los en er gaan stukjes achterlijk flapperen. Oplossing: bij het oprollen de schoot licht onder spanning houden zodat de worst compact opgerold wordt en als het toch gebeurd verder oprollen met de schoten om de flapperende stukjes heen.
- opgerold gaat de worst staan slingeren in zeegang. Oplossing: val strakker doorzetten
Overigens rol ik ongeacht de koers in, dus niet zoals Mischief beschrijft eerst afvallen voor de wind. Blijkbaar verschilt dat nog met wat voor type zeil je hebt.
Heel waardevol, bedankt Timo. Het is heel duidelijk dat zo'n furler zeker geen "idiot proof" oplossing is die ook wat oefening kost. Het kunnen inrollen zonder ruimer te gaan varen is voor mij wel een belangrijk punt gezien ik vaak op krapper vaarwater vaar (en daardoor drukker) en juist daarom het gemak van een furler mij aansprak.
3Noreen schreef :
[...]
Ik heb thuis een top down furler liggen die ik niet meer gebruik om bovenstaande reden. Soms gaat het toch harder waaien of blijkt dat je toch minder ruimte hebt. Of nog een aantal onhandige samenlopen van omstandigheden. Ik vind het niet fail save. Terwijl de halshoek losgooien en laten zakken altijd werkt.
Waarbij opgemerkt 140m2 genaker op een boot van 3600kg.
Een code-0 met een recht voorlijk waar de torsie lijn in verwerkt zit gaat altijd goed. (bij ons)
Als fallback met furler kun je dat dan ook wel weer, hoewel die anti-torsie lijn het binnenhalen misschien wel wat vertraagt. Op onze vorige boot heb ik af en toe met een spi (26ft 1500kg en 45m
2 spi) gevaren en soms werd het wel erg krap single handed om de boel binnen te krijgen op de plassen.
Nu kijken hoe op dezelfde plassen de boel single handed handelbaar houden met onze grotere boot (33ft, 4800kg) met meer oppervlakte.