ahha, mooie info, ik ben aan het kijken of ik ook maar beter met 2 k de kajuit opbouw kan schilderen, blanke lak met karaat en als laatste laag wat matte blanke lak er over
het kan dan nog ademen via de binnen kant.
mooi systeem om het zo te doen.
dat gaat veel onderhoud schelen.
alles gewoon in de 2 k, dekkende lak en blanke lak, behalve dan de helmstok en wat verder rond is en massief met normale flexibele lak, maar dat is bijna niks, de rest is multiplex en werkt amper of helemaal niet
quote="Philip" post=1500959]De IJssel heeft ook zogenaamde 'karaat' versies van hun blanke lak. 2 componenten met wat kleur er in, smaken mahonie of teak geloof ik. Daarmee kon ik goed het oudere vergeelde hout passend krijgen bij nieuw mahonie.
Nu zou ik eerst een laagje of 2 epoxy met uv filter doen en dan een aantal lagen blanke lak met UV filter, al dan niet met karaat. Dat recept werkt nu al een jaar of 10 onderhoudsvrij op die paar blanke onderdelen die ik nu nog heb.
Of de spiegel met de romp kleuren om het onderhoud wat te beperken als je toch de romp gaat doen. Maar dat heb ik al eerder geopperd geloof ik. Bij de spiegel kan je straks zo moeilijk bij in het water.
Zijkant kajuit is nieuw hout, achterkant kajuit en kuip randen is oud met karaat op kleur gebracht. Tip van de kolibri werf (voor mij te laat) is om eerst een laagje gewone lak, dan karaat tot de kleur goed is en dan weer gewone lak. Dan wordt het minder vlekkerig.[/quote]