Herman Hartman schreef :
Ik ga even wat roet in het eten gooien. Dat verder naar achteren plaatsen van blokken gaat je zeer beperkt helpen. Het is de achterlijkspanning die bij doorzetten van de grootschoot er voor zorgt dat de lijn omhoog gaat. Bij mij loopt de reeflijn keurig door naar het einde van de giek en omdat het zeil bij de mast ingehaakt wordt kan daar best veel spanning op, maar de lijn gaat wel engzins omhoog en geeft zo dus ruimte. (Dat inhaken is wel een kloteklusje want veel ruimte is er niet). Om een goed rif te zetten gaat er direct een stropje om de giek om de lijn te fixeren.
Denk dat erbij dit enkellijns rif systeem nog meer mogelijkheden zijn voor rek op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. Overleg eerst eens met een zeilmaker. Een goed gezet rif zorgt ervoor dat je zeil zijn voorstuwend vermogen houd en je minder snel toe bent aan zetten het volgende rif omdat het zeil de wind niet goed kwijt kan en je de bolling niet goed controleert..
Mischien ook een rond kijken of je geen 2e hand giek vind die al met een beter reef systeem is uitgerust.
.
welnee het werkt toch al bijna prima zo, waarom een andere giek ? wat kleine optimalistaties en ik ben er.
En eigenlijk kan ik nu al redelijk reven zetten als ik zeil....het functioneert al.
En met wat kleine aanpassingen vermoed ik zelfs prima dadelijk.
Ik zie de meerwaarde van een zeilmaker niet en ook niet een nieuwe giek, nee dat idee heb ik (nog) niet
=========================================================================================================
De fok uitgerekend en deze is maar 3,7m2....de rolgenua is 15m2 en kan ik redelijk goed gebruiken tot 10m2 vermoed ik zo, dan veranderd het zeil in waardeloos, (vooral hogere koersen)....
Om dan deze fok te zetten is volgens mij een brug te ver.....ik zou dan terug willen naar zeg 7,5 m2 of 6 m2....
dit lijkt mij een fok voor erg harde wind.
Dan zou ik ergens ook een reefbare willen, die van 7,7m2 naar 4,5 mtr kan, met een pees, in de haven moet ik dan weten welke windrange er gaat komen, ik kan met de grote genua een eind komen qua wind, dan is het over met mooi zeilen , mf bf 5 hoog aan de wind, moet ik verder in reven en wat afvallen, dan gaat het wel, dat is het gebied waar ik echt een kleiner voorzeil wil hebben, dan kan ik ineens weer hoger varen en gaat het harder vanwege het optimale profiel weer .
Dat zijn de gedachte gangen van het voorzeil, ik vaar solo vaak en wil liever niet het voordek op met hardere wind, dat onbekende gebied is ook denkwerk buiten ervaring om.
dit is een top getuigde boot.
Er zijn 2 opties
Een nieuw reefbare fok erbij met pees ( haven keuze)
Een fok op een dyneema val, kan ik zo de fok van het dek omhoog trekken en op de lier zo strak mogelijk maken.(desnoods ook onder vertraagd aanspannen met een lijn vanuit de kuip
Ik neig naar de eerste . al zou een zeilmaker dat misschien beter weten, maar die kent mijn boot niet echt, ik wil er eerst zelf uitkomen, dat lijkt mij wel te lukken.
ondertussen het laatste oude leuver zeil uit de zak gehaald, en waarempel , deze is 600cm voorlijk en 240 cm onderlijk en dus 7,2 m2 met ruitje erin, dit zeil ga ik gebruiken voor meer wind.
ook deze ziet er goed uit....ben benieuwd..
dus stormfok met leuvers en dee 7,2 m2 fok met leuvers, de normale biradiale genua is 15,4 m2 en reefbaar
en met pees en nieuw gekocht toen om het op de furlex te zetten, deze waren de leuver zeilen daarvoor
eerst maar eens testen hoe hij staat op de boot.
Ondertussen solo naar Vlieland geweest vanuit Enkhuizen in 1 dag heen.