Wederom dank voor de laatste bijdragen. Voor mij blijft het nog steeds een groot raadsel hoe dit heeft kunnen gebeuren. Zo begrijp ik nog steeds niet op welk moment dat puntje van de kiel is afgebroken. Aan het eind, als gevolg van een klap, doordat er eerst iets anders brak. Of aan het begin en is dit (de breuk in de kiel) de oorzaak van de schade?
Als het aan het eind is gebeurd, dan kan dat bijna alleen maar zijn gebeurd doordat er eerst iets brak, waardoor de kiel in één klap een stuk naar beneden viel (maar niet helemaal los was gekomen) en vervolgens tot stilstand kwam, waardoor er een enorm kracht is uitgeoefend op dat puntje van de kiel (dat is afgebroken). Want als de spindel helemaal had losgelaten, dan a) is er geen grote kracht uitgeoefend op de kiel, en was deze niet afgebroken en b) had de spindel nog aan de kiel gehangen, aan het oog dat nu door midden is gebroken. Nu is die afgebroken punt van de kiel, met het onderste deel van de spindel, in het water beland (denk ik, want anders had het zichtbaar moeten zijn op de foto's van de binnenkant van de kielkast/ombouw kiel, nietwaar?).
Als het aan het begin is gebeurd, dan had de spindel nog in de kielkast gehangen, toch? Want in dat geval is de kiel gescheurd/gebroken, terwijl de rest van het mechanisme nog in de kast hing. En dat zie ik dus niet op de foto's. Hoewel, als ik inzoom op een van de foto's, dan zou dit toch het geval kunnen zijn. Zie dit detail (slecht zichtbaar, maar toch):
Ik herinner me, dat de havenmeester zag en voelde (met een stok) dat er nog een groot deel in de kielkast (bij gebrek aan een beter woord) hing. Ik dacht dat het alleen om de 'stang' ging, maar misschien hangt daar nog wel alles aan. Ik had verwacht dat dit dat beter zichtbaar zou zijn, maar omdat de spindel nog in de stand staat waarop de hele kiel was ingeklapt/opgetrokken, zit die constructie natuurlijk wel vrij hoog.
Dat zou toch onmogelijk moeten zijn, dat een stuk kiel afbreekt. Ookal zat daar waarschijnlijk wat roest op. Op zo'n onbereikbare plek is dat niet vreemd. Ik heb hiervoor een stuk oudere boot gehad (een Comet 770 van ca. 50 jaar oud, wel met een vaste kiel), waar regelmatig roest op de kiel zat. Dat hebben, naar mijn idee, veel boten die wat ouder zijn.
Vanniddag vond ik overigens een handig Youtube-kanaal over een soortgelijke constructie bij een Bénéteau 331:
youtube.com/@spillarge?si=EIBS1Rb3rSQORUjh
Het is wel een ander, groter model, maar de draaikielconstructie lijkt (grotendeels) hetzelfde. Misschien geven die video's jullie een beter beeld van wat er gebeurd kan zijn.
Overigens is het plan nu dat de schade-expert en iemand van de werf (van Modus Marine, na een tip in dit draadje) binnenkort naar Naarden komen (waar mijn boot ligt), om de schade te inspecteren. En om een beeld te vormen van zowel de oorzaak als van de mogelijkheden om dit te herstellen. Ik ben erg benieuwd naar allebei. Als de spindel er nog volledig aanhangt, inclusief een stukje kiel, dan is de oorzaak in ieder geval snel duidelijk.