Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 07:56 #1637338

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Jij bent niet gewoon om metaal te bewerken?
Doe je niet altijd met een vijltje...
:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 08:37 #1637345

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29216
Ilex schreef :
Jij bent niet gewoon om metaal te bewerken?
Doe je niet altijd met een vijltje...
:)

Nee, je hebt er wel behoorlijk geavanceerde freesapparatuur voor nodig die op basis van een digitale file de vorm gaat uitfrezen. Het bedrijf dat dit kan (weet jij er één?) gaat daar een knappe prijs voor rekenen, denk ik. Temeer omdat het geen normale industriële klus is en bovendien iets wat ze nog nooit eerder hebben gemaakt.
En vindt eerst maar een leverancier die rvs-plaat van de benodigde dikte kan leveren. De materiaalverspilling (pakweg 50 % van dat materiaal wordt verspaand) laat ik dan nog buiten beschouwing.

Wat kosten betreft is de meest haalbare optie de laatste die ik noemde.
Een composiet met gedeeltelijke lood-vulling. Of daarbij hout/multiplex of een een ander kernmateriaal en een dunnere of dikkere buitenhuid van van epoxy/glas-laminaat moet worden gebruikt, laat ik aan de makers van het nieuwe zwaard over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 08:54 #1637349

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Ijzer gieterij Bennink en ten Cate in Heerenveen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 09:03 #1637352

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29216
madoc schreef :
Ijzer gieterij Bennink en ten Cate in Heerenveen.

Enig idee wat de mal gaat kosten? Ook dit lijkt me niet echt een serieuze optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 09:08 #1637354

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
maintenancepartners.com/draai-freeswerk/

Plaat hoeft niet uit 1 dikte te bestaan en niet noodzakelijk rvs. Twee dunnere kunnen aan elkaar gemaakt worden...
Laatst bewerkt: 17 juli 2025 09:10 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 09:10 #1637355

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7345
Zou er niet ergens een wrak of verlaten boot zijn te vinden? Er moeten van dit type heel veel kielen zijn gegoten. Bij auto’s heel normaal om gebruikte onderdelen te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 09:23 #1637359

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Wadloper schreef :
madoc schreef :
Ijzer gieterij Bennink en ten Cate in Heerenveen.

Enig idee wat de mal gaat kosten? Ook dit lijkt me niet echt een serieuze optie.
Maakt TS niets uit,de verzekering dekt de schade. Trouwens de oude kiel kan als plug dienen voor de gietvorm.
Laatst bewerkt: 17 juli 2025 09:35 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 09:24 #1637360

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29216
Ilex schreef :
Een bedrijf googelen dat freeswerk doet is niet zo moeilijk. Je kunt er moeiteloos tientallen van opduikelen, waarschijnlijk. Maar alleen die link zegt nog niks. Tenzij je ervaring hebt met het bedrijf in kwestie. Is dat zo?
Plaat hoeft niet uit 1 dikte te bestaan en niet noodzakelijk rvs. Twee dunnere kunnen aan elkaar gemaakt worden...

Kijk, daar gaan we al. Laten we elkaar geen mietje noemen: jij, met je vijltje, weet net zoveel van metaalbewerking als ik.
Als je toch al met twee platen moet gaan werken, die aan elkaar moeten worden gebakken, ben je al op weg naar een uit delen opgebouwd roer. Het freeswerk blijft net zo ingewikkeld. Er komt alleen werk bij.

Automatisering is een heel eind gekomen en one-offs zijn tegenwoordig niet per definitie onbetaalbaar, maar ik denk toch dat je duizenden, zo niet tienduizenden euro's verder bent eer er iets bruikbaars is geproduceerd.

Ik denk dat een bedrijf als Modus in Lelystad zonder veel problemen een composiet zwaard voor deze boot bouwt. Kost je ook een paar duizend euro, maar altijd goedkoper dan een massief rvs-zwaard.
Laatst bewerkt: 17 juli 2025 09:34 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 09:33 #1637361

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29216
madoc schreef :
Wadloper schreef :
madoc schreef :
Ijzer gieterij Bennink en ten Cate in Heerenveen.

Enig idee wat de mal gaat kosten? Ook dit lijkt me niet echt een serieuze optie.
Maakt TS niets uit,de verzekering dekt de schade

Nee, TS maakt het niks uit, misschien, maar de verzekering zal zeker niet elke optie accepteren als ze zelf enige deskundigheid hebben of inhuren en het idee hebben dat het goedkoper kan en net zo goed of beter.
Want het oorspronkelijke gietijzer is destijds ook alleen maar gekozen omdat er op zeker moment een mal voor is gemaakt en er daarna goedkoop in serie zwaarden kunnen wordt gegoten. In essentie is het een vrij waardeloos materiaal voor constructies die aan wisselende belastingen worden blootgesteld. Gietijzer kan maar heel matig trekspanning opnemen. Gietstaal zou beter zijn, maar dan praat je over nóg weer een andere prijs.

En als de verzekering wèl alles best vindt, dan hoor ik graag om welke maatschappij het gaat, want dan weet ik in ieder geval dat ze te duur zijn en hun marges te groot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 09:35 #1637362

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Bedrijf beroepsmatig bezocht.

We hebben het hier niet over een zwaard, tenzij een ballastzwaard. Benieuwd hoe jij daar met jouw composietstructuur voldoende ballast in gaat krijgen.
En vindt eerst maar een leverancier die rvs-plaat van de benodigde dikte kan leveren.

Twee delen was een antwoord op deze vraag. Niet om kosten te drukken.

Whatever, je weet het duidelijk beter waarover je praat, dus raad ik TS aan naar jou te luisteren.
Laatst bewerkt: 17 juli 2025 09:41 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 09:37 #1637363

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Wadloper schreef :
madoc schreef :
Wadloper schreef :
madoc schreef :
Ijzer gieterij Bennink en ten Cate in Heerenveen.

Enig idee wat de mal gaat kosten? Ook dit lijkt me niet echt een serieuze optie.
Maakt TS niets uit,de verzekering dekt de schade

Nee, TS maakt het niks uit, misschien, maar de verzekering zal zeker niet elke optie accepteren als ze zelf enige deskundigheid hebben of inhuren en het idee hebben dat het goedkoper kan en net zo goed of beter.
Want het oorspronkelijke gietijzer is destijds ook alleen maar gekozen omdat er op zeker moment een mal voor is gemaakt en er daarna goedkoop in serie zwaarden kunnen wordt gegoten. In essentie is het een vrij waardeloos materiaal voor constructies die aan wisselende belastingen worden blootgesteld. Gietijzer kan maar heel matig trekspanning opnemen. Gietstaal zou beter zijn, maar dan praat je over nóg weer een andere prijs.

En als de verzekering wèl alles best vindt, dan hoor ik graag om welke maatschappij het gaat, want dan weet ik in ieder geval dat ze te duur zijn en hun marges te groot.
. Dit is weer verder kletsen om het kletsen ;) Trouwens betreffende de gietmal. De oude kiel kan als plug dienen om de mal te maken.Er zijn op ZF meer mensen die weten waar Abraham de mosterd haalt.
Laatst bewerkt: 17 juli 2025 09:45 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 09:58 #1637369

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29216
Ilex schreef :
Bedrijf beroepsmatig bezocht.

Mooi. En daarom weet jij wat dit bedrijf kan maken voor welke prijs? Vertel!
We hebben het hier niet over een zwaard, tenzij een ballastzwaard. Benieuwd hoe jij daar met jouw composietstructuur voldoende ballast in gaat krijgen.

Lood heeft een soortelijke massa van 11,3. Gietijzer zal in de buurt van ijzer zitten en een SM van 7,8 hebben. Het wordt dus een kwestie van rekenen hoeveel ruimte in het laminaat moet worden opgevuld met lood om uiteindelijk aan hetzelfde gewicht te komen als dat van het originele zwaard.
Het verschil in gewicht tussen lood en ijzer is wat het laminaat mag wegen.
De vraag daarbij is of het laminaat bij deze aanpak stijf genoeg kan zijn om tot een stevig en stijf zwaard te komen. In plaats van glasweefsel kan eventueel carbon worden toegepast, dat maakt op de totaalprijs ook niet zoveel meer uit. Je kan, met name rond de kop, waar het scharniert, ook nog rvs plaat in de constructie opnemen.

Er is wel uit te komen, lijkt me. Je hebt er wel een paar mensen voor nodig die weten waar ze mee bezig zijn. Die heeft Modus wel, denk ik.
Laatst bewerkt: 17 juli 2025 10:09 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 10:08 #1637371

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29216
madoc schreef :
Dit is weer verder kletsen om het kletsen ;)

Hou het nou maar bij echte pogingen tot informatie bieden, zou ik zeggen.
Trouwens betreffende de gietmal. De oude kiel kan als plug dienen om de mal te maken.Er zijn op ZF meer mensen die weten waar Abraham de mosterd haalt.

Ja, in principe kan dat.
Maar ik heb, zij het op een ander front, wel enige ervaring met producten die met behulp van mallen worden gemaakt. Ik ben nog niet verlost van het idee dat het maken van een mal voor één enkel exemplaar buitengewoon on-economisch is. Het is niet voor niks dat 3D-printers voor veel zaken een ei van Columbus zijn.

Maar goed; we zullen tezijnertijd wel horen hoe TS het heeft opgelost. En mogelijk ook hoe de verzekering met één en ander is omgegaan.
Ik ben er eigenlijk zo langzamerhand wel èrg benieuwd naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 10:09 #1637372

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Je hebt gelijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 10:25 #1637373

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29216
Ilex schreef :
Je hebt gelijk!

Ach, weet je wat het is? Op het moment dat er een lichtelijk kleinerende toon wordt gebezigd ("Jij bent niet gewoon om metaal te bewerken? Doe je niet altijd met een vijltje..."), dan verandert er wat mij betreft iets in de discussie.

Ik heb geen idee waaruit jouw werkende leven bestaat of heeft bestaan, en hoeveel kennis je hebt van industriële productieprocessen, en wat daarbij mogelijk of voor de hand liggend of economisch haalbaar is. Ik heb zelf een technische opleiding gehad en heb ook later beroepsmatig over dat soort dingen nagedacht. Ik maak ook zoveel mogelijk dingen rondom de boot zelf.
Je voorstel om het zwaard uit massief rvs te frezen kwam me in dat licht als niet erg voor de hand liggend voor.

Ik heb er nu even wat moeite aan besteed om TS op een paar andere opties te wijzen, omdat ik hem graag een weer bedrijfsklare boot gun. Dat dit hier en daar wordt opgevat als doordrammerij of, erger nog, "kletsen om het kletsen" neem ik dan maar voor lief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 11:09 #1637391

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Wadloper schreef :
Ilex schreef :
Je hebt gelijk!

Ach, weet je wat het is? Op het moment dat er een lichtelijk kleinerende toon wordt gebezigd ("Jij bent niet gewoon om metaal te bewerken? Doe je niet altijd met een vijltje..."), dan verandert er wat mij betreft iets in de discussie.

Ik heb geen idee waaruit jouw werkende leven bestaat of heeft bestaan, en hoeveel kennis je hebt van industriële productieprocessen, en wat daarbij mogelijk of voor de hand liggend of economisch haalbaar is. Ik heb zelf een technische opleiding gehad en heb ook later beroepsmatig over dat soort dingen nagedacht. Ik maak ook zoveel mogelijk dingen rondom de boot zelf.
Je voorstel om het zwaard uit massief rvs te frezen kwam me in dat licht als niet erg voor de hand liggend voor.

Ik heb er nu even wat moeite aan besteed om TS op een paar andere opties te wijzen, omdat ik hem graag een weer bedrijfsklare boot gun. Dat dit hier en daar wordt opgevat als doordrammerij of, erger nog, "kletsen om het kletsen" neem ik dan maar voor lief.
Kletsen on the kletsen was bedoeld om je er op te wijzen dat je ook nog even het, er niet toe doende, verzekeringswezen in de tekst tovert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 11:13 #1637393

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
Wadloper schreef :
Ilex schreef :
Je hebt gelijk!

Ach, weet je wat het is? Op het moment dat er een lichtelijk kleinerende toon wordt gebezigd ("Jij bent niet gewoon om metaal te bewerken? Doe je niet altijd met een vijltje..."), dan verandert er wat mij betreft iets in de discussie.

Ik heb geen idee waaruit jouw werkende leven bestaat of heeft bestaan, en hoeveel kennis je hebt van industriële productieprocessen, en wat daarbij mogelijk of voor de hand liggend of economisch haalbaar is. Ik heb zelf een technische opleiding gehad en heb ook later beroepsmatig over dat soort dingen nagedacht. Ik maak ook zoveel mogelijk dingen rondom de boot zelf.
Je voorstel om het zwaard uit massief rvs te frezen kwam me in dat licht als niet erg voor de hand liggend voor.

Ik heb er nu even wat moeite aan besteed om TS op een paar andere opties te wijzen, omdat ik hem graag een weer bedrijfsklare boot gun. Dat dit hier en daar wordt opgevat als doordrammerij of, erger nog, "kletsen om het kletsen" neem ik dan maar voor lief.
Kletsen om the kletsen was bedoeld om je er op te wijzen dat je ook nog even het, er niet toe doende, verzekeringswezen in de tekst tovert.Dat je technische kennis hebt staat buiten kijf maar dat hebben er meer zonder dat ze zich daar over op de borst slaan.
Laatst bewerkt: 17 juli 2025 11:14 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 12:07 #1637401

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 29216
madoc schreef :
Kletsen om the kletsen was bedoeld om je er op te wijzen dat je ook nog even het, er niet toe doende, verzekeringswezen in de tekst tovert.Dat je technische kennis hebt staat buiten kijf maar dat hebben er meer zonder dat ze zich daar over op de borst slaan.

Had ik me voorgenomen om verder niet meer te reageren op "kletsen om het kletsen", ondanks het feit dat jij eerder over de verzekering begon dan ik, komt daar nog, in een tweede pots met deels dezelfde tekst, iets bij over "op de borst slaan".
Tja. Eerst wordt gesuggereerd dat je kennis van metaalbewerking niet verder reikt dan dat er soms een vijltje aan te pas komt. Als je dan vervolgens duidelijk maakt dat er toch wat meer kennis is, dan volgt weer het volgende verwijt: ik sla mezelf op de borst.

Nou ja. Tot zover maar weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 14:10 #1637417

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Gieten is bij enkelstuks heel economisch als het sterkte deel sterk gevormd is. en er voor "een domme haakse las-constructie" te weinig ruimte is. Heeft dan ook vanzelf een duur model, lange voorbereiding lange levertijd en een complexe gietvoorbereiding.

Ik het voorbeeld blijkt dat bij een eenvoudige modelvoering het gieten ook al fout te zijn gegaan. En dat bij een serie product.

Het gevormde gedeelte is stektetechnisch niet zo moeilijk. Gieten van meerdere stuks spaart dan wel kosten van bewerken.

Die beide "voordelen" hebben we hier niet en in dit geval zou ik gieten links laten liggen.

1:
Een domme plaat op vorm branden (dikke plaat branden kunnen vele bedrijven in bagger/offshore/constructie; wat minder in onze branche) en die vervolgens bewerken lijkt mij de meest praktische oplossing.
Afval kost max €1,25; het afval maken kost wel veel: bewerkt kost snel uiteindelijk €5-20/kg afhankelijk van het machine tarief €200-500 afhankelijk nog van hoeveel werkvoorbereiding €80 etc en de locatie (hier). Als het voor €10.000 gemaakt wordt verbaas ik mij niet; een factor 2 meer of minder ook niet.
Kortom, geen hobby-bob bedrijfjes.

De oude kiel was niet van RVS dus de nieuwe hoeft dat ook niet. Uit plakken opbouwen kost heel veel laswerk en roest een keer van elkaar af. Conserveren, ongeconserveerde rotatiegaten en gewoon staal blijft een lastige combinatie dus roesten gaat wel weer optreden, maar dat deed de oude ook. In de roestfunctie wordt voorzien.
Allemaal goed te doen, maar kost best wat, en de dagwaarde-restwaarde blijft een uitdagende limiet. Die lat kan wel eens te laag liggen.

Als ik info zou moeten inwinnen mbt de mogelijkheden dan zou ik Modus Marine benaderen. Kop koffie drinken en je hebt wat kadering. Je expert moet ook de weg kennen. Met twee verhalen en jezelf, ben je wel voor 95% in de mogelijkheden gedekt.

2:
De snelste en mogelijk goedkoopste oplossing is een sloop-beneteau kopen en daar de kiel van overzetten.
Hoe je die vind weet ik niet, want sloop boten is niet mijn ding.
Dat is geen normaal uitbestedingstraject dat een verzekering/expert kan faciliteren en dan moet je dus zelf actief deelnemen cq leiding geven aan het proces van herstel.

3:
Alternatief is dat de boot total loss is. Dat is nog sneller en geeft een open horizon.

Upside: het gebeurde niet onderweg en je staat nog overeind. Bedank dit engeltje.

Succes met de uitkomst.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 17 juli 2025 14:12 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 15:16 #1637421

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Even een grove schatting. Die kiel weegt pakweg 600 kg ? Stel je zou dat in brons laten gieten Heb je het over ±€5000,- voor het brons ? In het brons gieten zijn ze gewend aan enkel stuks. Misschien toch is een paar belletjes aan besteden. Je moet ook wel een bedrijf vinden wat bereidt is een niet kunst werk te gieten.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 16:11 #1637431

een kiel gieten in brons is al een kunst. Denk dat het de eerste is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 18:05 #1637458

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Als ze in de vormerij (negatief zandmodel maken) de oude kiel kunnen hanteren dan heb je geen nieuw model nodig als een vaardige vormer er de bewerkingstoeslag nog extra uit kan strijken/uit kan zuigen. Dan gaat mijn verhaal niet op.

Waarvan je het giet maakt nauwelijks uit. Maar brons gieten etc voor klokken, beelden etc wordt nog wel gedaan en is veelal kleinschalig. daar zijn ze dan mee bekend en mogelijk kunnen ze ook wat anders. Zorg dat de gietinrichting dan zo is dat de dat dat oog netjes gegoten wordt en de fouten, verontreiniging elders zitten, bijvoorbeeld aan de onderzijde. Dit om de oorzaak op te lossen.
Al het werk ervoor en erna moet beperkt blijven.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 20:17 #1637478

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2254
frou frou schreef :
een kiel gieten in brons is al een kunst. Denk dat het de eerste is

Er varen een kleine 70 G2's rond met een bronzen kiel. Groot voordeel: nooit meer antifouling nodig. Nadeel: een ontzettend dure vorm van antifouling uitsparen....

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 17 juli 2025 22:05 #1637497

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 575
Arent schreef :
frou frou schreef :
een kiel gieten in brons is al een kunst. Denk dat het de eerste is

Er varen een kleine 70 G2's rond met een bronzen kiel. Groot voordeel: nooit meer antifouling nodig. Nadeel: een ontzettend dure vorm van antifouling uitsparen....

Gr, Arent
Waarom wordt er dan tegenwoordig antifouling op bronzen schroeven gesmeerd? Goede marketing?
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Probleem met hefkiel Bénéteau First 260 Spirit 18 juli 2025 06:32 #1637512

  • jp73
  • jp73's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
De G2 kiel is niet van puur brons, ik weet niet meer precies wat voor legering het is, de G2’s liggen natuurlijk allemaal op zoet water, maar inderdaad groeit er niets aan op de kiel.

Wel duur kieltje trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl