Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: kwaliteit watersport gerelateerde spullen.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 21 mei 2025 21:44 #1627128

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14652
daarom koop ik aktijd een Citroen met >100k; geen kinderziektes
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 21 mei 2025 21:50 #1627129

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
sy helios schreef :
daarom koop ik aktijd een Citroen met >100k; geen kinderziektes
Pas dan wel even op welke versie je van de 1.2 puretech neemt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 21 mei 2025 22:04 #1627131

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14652
ach een 25jr Xantia en C5 break diesel
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 05:35 #1627135

Het is een heel simpel feit. Serviceniveau en marge hebben een relatie. Service wordt niet betaald door de goedwillendheid van de ondernemer, het zijn kosten en die moet je simpel kunnen dragen. Dat geld voor alle producten en producenten. Garantie is net zo.
If you pay nuts you get monkeys.

Maar, gezien de shopcultuur worden offertes afgerekend op kwaliteit en niet op inhoud.
Zelden heb ik klanten die over de inhoud van onze offertes praten, terwijl een offerte altijd (waar dan ook) een praatstuk verdient te zijn.
Mensen beoordelen kwaliteiten van offertes op prijs.

Hierboven lees ik dat consumenten nog steeds niet in staat zijn om de juiste kwaliteit in te kopen. Inkopen vraagt verdieping. Alleen dan zul je een betere kwaliteit kopen.

En niet door het verdraaien van woorden. In het begin van dit topic worden huiken een levensduur van 5 jaar toegedicht. Dit op basis van iets wat ik heb geschreven. Maar ik heb nergens genoemd dat huiken een levensduur hebben van 5 jaar. Ik heb alleen gezegd dat ze dan een beetje onderhoud nodig hebben. Overigens best knap dat je pas na 30 maanden (uitgaande van winterstalling) een beetje onderhoud hoeft te geven. Verder wordt Tenara als superkwaliteit weggezet. Want het vergaat niet. Daarmee stopt ook de beoordeling. Want er is een beperkt in verdiept.
Elke keuze heeft een consequentie. En die consequentie is soms groter dan de aanschaf van een product.
Een rol menggaren kost ongeveer €25,=. Koop je een WR kwaliteit die vanaf dag 1 waterdicht is, dan betaal je ongeveer €35. Koop je Tenara dan betaal je € 100. Inkoop EX.
Die Tenara werkt echt hard door in de kostprijs van een kap. Door de aanschaf en het extra werk dat je hebt om machines in te stellen en het product waterdicht te krijgen.

Deze wijze van beoordelen en beperkt verdiepen creëert een race naar de bodem. Anders benaderen creëert niet perse een race naar de top.
Binnen mijn vakgebied zien we heel veel platte naden. De zogenaamde engelse naad is sterker, werkt mooier af en zorgt op lange termijn ook voor een mooier product.
Deze naad in combinatie met Tenara is echt duidelijk duurder om te maken dan de platte naad.
Zonder Tenara is hij een fractie duurder. En toch passen velen deze niet toe.
Want ze worden niet uitgedaagd dit te doen. Mensen zien die naad niet op papier, want lezen prijs gefixeerd.

Dus wil je betere kwaliteit inkopen. En betere kwaliteit is niet anders dan voldoen aan verwachtingen. Verdiep je dan in wat er aan geboden wordt. Bespreek een offerte op inhoud, probeer te doorgronden wat iets is. Dan zul je zien dat je blijer wordt van je leverancier.

@3Noreen, jij hebt aantoonbaar gemaakt dat er betere alternatieven zijn dan Victron. Dat kan. Je doet een betoog over marketing van een merk. Maar je gaat mank. Je dicht Sunbrella een kwaliteit toe op basis van garanties die ze zouden geven. Sunbrella is een Victron. HEt is een marketing apparaat die momenteel simpel 20% teveel vraagt, omdat ze hun naam zo goed hebben weggezet.
Op dit moment is in Acryl een hele kleine speler echt beter. De kosten daarvan zijn ongeveer 40% lager per meter. En wat denk je....ook 5 jaar garantie op kleurechtheid binnen een vastgestelde vergrijzingsschaal. Precies hetzelfde als Sunbrella. Want ja, die garantie gaat alleen over de kleurechtheid binnen een vast gestelde vergrijzingsschaal..

Weet Sunbrella met zijn mega marketing budget toch goed te verkopen he?
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Laatst bewerkt: 22 mei 2025 05:36 door Barre Skik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 05:46 #1627136

  • PatrickD
  • PatrickD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Blijkbaar lukt het je dus als verkoper niet om de meerwaarde van je product voldoende goed onder de aandacht te brengen bij je koper. Dit kan ook prima in de offerte worden meegenomen. Denk aan foto’s / onderbouwing van de levensduur van je product etc. Een offerte is een document van de waarde die je verkoopt voor de prijs. Als je zelf begint met artikelen en een prijs verkoop je producten en geen waarde. Leg uit. Beschrijf. Onderbouw overtuig.
Deel twee. Kopen is ook een groot deel een emotioneel proces. Je koopt vaak ook op vertrouwen/gevoel. Als jij dus een groot prijsverschil niet kunt verklaren/uitleggen aan je klant knaagt dit aan vertrouwen en verlies je de deal op prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 06:01 #1627138

Hierboven lees ik dat consumenten nog steeds niet in staat zijn om de juiste kwaliteit in te kopen. Inkopen vraagt verdieping. Alleen dan zul je een betere kwaliteit kopen.

Dat is precies wat er vaak misgaat in de watersportbranche: het probleem op de consument proberen af te wentelen.

Consumenten zijn geen (professionele) "inkopers". Als ik een Toyota of een Samsung koop, hoef ik me niet druk te maken over de "kwaliteit van mijn inkoop". Ik kies het product wat ik denk dat bij me past, en dat moet gewoon werken. Lang. En Altijd. En met echte garantie. Dat kun je misschien naief noemen, maar dat is wel hoe het zou moeten werken bij een consumentenproduct, vind ik als ex-marketeer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 06:51 #1627146

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Nou verbazend, maar het bestaat nog! Mijn kabelhaspel was na vele uren in de zon en met vele stukken eraf gebroken toe aan een vervanging. Heb dit ding besteld; www.musicstore.com/nl_NL/EUR/M...m/art-PAH0019333-000
Heb het binnen 3 dagen voor minder dan 19 euro ontvangen. Het staat in moffel paint, dus dat zal best een paar jaar goed blijven. Het kunststof voelt degelijk aan, je kunt m zelft klem zetten. Dus als je er ook 1 nodig hebt, doe ook een duurtest ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 08:01 #1627162

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8029
AndreAzuree schreef :
Hierboven lees ik dat consumenten nog steeds niet in staat zijn om de juiste kwaliteit in te kopen. Inkopen vraagt verdieping. Alleen dan zul je een betere kwaliteit kopen.

Dat is precies wat er vaak misgaat in de watersportbranche: het probleem op de consument proberen af te wentelen.

Consumenten zijn geen (professionele) "inkopers". Als ik een Toyota of een Samsung koop, hoef ik me niet druk te maken over de "kwaliteit van mijn inkoop". Ik kies het product wat ik denk dat bij me past, en dat moet gewoon werken. Lang. En Altijd. En met echte garantie. Dat kun je misschien naief noemen, maar dat is wel hoe het zou moeten werken bij een consumentenproduct, vind ik als ex-marketeer.

je kunt op merknamen ook niet meer aan. Die Puretech Peugeot motor is een motor van BMW, zoals die ook staat in de Mini en een type Ford en heeft veel problemen.

Je koopt op de naam iets van Philips. Product is wisselend omdat het door verschillende leveranciers geleverd in een zelfde behuizing. Maar niets van Philips, behalve de naam.

En zo kan ik wel even doorgaan. Er wordt misbruik gemaakt van bepaalde merknamen.

Je koopt een scheepsmotor van een bepaald merk. Het is echter geen scheepsmotor van dat merk maar een motor van een andere fabrikant. Soms ook nog wisselend.

Je neemt op basis van de naam Brookes & Gatehouse spullen. Dit degelijke bedrijf bestaat al niet meer, maar is marketing instrument geworden van een electronica producent. Die verkoopt het zelfde product onder meerdere namen omdat die beter klinken bij sportvissers etc. B&G spreekt zeilers meer aan.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 08:03 #1627163

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4170
AndreAzuree schreef :
Als ik een Toyota of een Samsung koop, hoef ik me niet druk te maken over de "kwaliteit van mijn inkoop". Ik kies het product wat ik denk dat bij me past, en dat moet gewoon werken. Lang. En Altijd. En met echte garantie. Dat kun je misschien naief noemen, maar dat is wel hoe het zou moeten werken bij een consumentenproduct, vind ik als ex-marketeer.

De vergelijking tussen de auto-industrie en de watersportsector is verleidelijk, maar vraagt wat mij betreft om nuance. Vind ik als ex-marketeer. De auto-industrie is inmiddels extreem gestandaardiseerd en grotendeels geautomatiseerd. Auto’s worden gebouwd binnen zeer nauwe toleranties, met behulp van robotica, ISO-kwaliteitsnormen en geavanceerde processen. Afwijkingen bestaan, maar zijn zeldzaam. Snelheid van produceren is waar de focus ligt, marketing is king. Enorme budgetten worden toegekend aan marketing en ook service is daar onderdeel van.

In de watersport daarentegen zien we vaak een ander beeld. Ook ik zie dat. Toleranties producten zijn ruimer, afwerking verschilt sterk per product, ambachtsman, werf of merk. Kwaliteitsverschillen komen zelfs voor binnen vergelijkbare prijsklassen — ja ja iets wat ik ook zelf regelmatig zie en ervaar. Bij boten is handwerk toch vaker de norm, terwijl in de auto-industrie juist precisie en automatisering de standaard is. Handwerk kan soms dingen die een geautomatiseerd proces niet kunnen, en vice versa. Zeker indien dat moet gebeuren in een economisch speelveld. Verwachting is tegenwoordig echter vaak gelijk. Of dat terecht is, doet er niet toe voor velen.

Zelfs een middenklasse auto heeft doorgaans een tot in detail afgewerkt interieur: naden zijn recht, kunststof sluit perfect aan, en alles voelt ‘af’. (Hoewel ik eerlijk moet zeggen: één van mijn eigen auto’s – van een bekend merk – is qua afwerking nogal ondermaats, al functioneert alles dan weer wél perfect.)

Tegelijkertijd zie je in de watersport dat zelfs boten van boven het miljoen euro regelmatig ietwat slordige kitnaden of niet geheel gelijke afwerkingen tonen. Is dat erg? Kennelijk niet perse voor de kopers. Het is nu eenmaal geen auto, geen geautomatiseerd en gerobotiseerd proces maar vooral en vaak een ambacht, uitgevoerd door een persoon. De vergelijking is dan ook niet één-op-één te maken, denk ik. Verleidelijk om dat te doen, maar niet terecht vind ik. Al zie en lees ik dat velen die vergelijking wel maken en dezelfde verwachting lijken te hebben. Ondanks de vele verschillen.

Veel - nee niet alle - onderdelen in de watersport zijn maatwerk of semi-maatwerk. Door de lagere volumes kunnen levertijden lang zijn, wat de sector als geheel minder flexibel en schaalbaar maakt. "Iedereen denkt ook iets uitgevonden te hebben" in deze branche. Dat verkoopt. Er zijn niet net als bij auto's ontegenzeggelijk veel gespecialiseerde onderaannemers en deelfabrikanten. Dat is veeeeel minder het geval, op veel mindere schaalgrootte. Dat voel en merk je als klant. Tegelijk is daar ongetwijfeld een logische economische verklaring voor, zeg ik als ex-marketeer. En toch gaat een zeilboot veel langer mee dan een auto (die kent een actief gebruik van 17-18 jaar gemiddeld in Nederland). In de meeste Nederlandse jachthavens liggen zeilboten zij-aan-zij waarvan het merendeel al ruim 40 jaar ligt te dobberen — en vaak zijn ze nog prima te starten en bruikbaar als dobberaar. Soms zelfs om echt mee te zeilen, indien onderhoud goed is uitgevoerd. En ik ervaar dat onderhoud vaker niet dan wel goed is uitgevoerd.. dat is uiteindelijk een keus.

Dat contrast wordt nog duidelijker, wat mij betreft, als je kijkt naar de mindset tussen bestuurder en zeiler. Een cabriodak van een auto? Dat moet ’s winters en zomers liefst altijd binnen staan in een verwarmde garage, want anders slijt het dak te snel, door UV of vervuiling. En onderhoud vind men meer dan logisch, indien nodig uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf. (nu komt er vast iemand die zegt: ik doe dat niet, mijn cabrio staat al 55 jaar buiten zonder issues.. :laugh: ) )“Een cabriokap gaat bij normaal gebruik en goed onderhoud dan zo’n 10 jaar mee,” lees en hoor je dan. Als hij in een garage staat he.. Dat soort onderhoudsmentaliteit zie je in de watersport soms ook, zeker waar, maar helaas lang niet altijd. Er is niet altijd genoeg budget voor deze dure hobby, heel begrijpelijk. Daar houdt de branche bewust of onbewust rekening mee. En nee, ik zeg hier niet dat producten "dan maar" minder van kwaliteit zijn of moeten zijn. Ik constateer enkel verschillen, in de door jou gemaakte vergelijking.

Zou de watersportbranche professionaliseren - iets wat velen wensen - als we elk jaar net als in de auto-industrie 90 tot 95 miljoen zeilboten zouden verkopen? Als we een APK zouden instellen? Als we milieu regels en toleranties zouden instellen? Absoluut, denk ik. Maar dat is natuurlijk niet de realiteit. Of door velen niet gewenst, hobby wordt dan echt veel te duur. In Nederland zijn er bijvoorbeeld ruim 2.200 officiële autodealers en meer dan 3.300 universele garagebedrijven. Dat is een schaal en structuur die de watersport totaal niet kent, zowel qua professionalisering als economisch belang niet. Normaals, ik probeer je vergelijk te duiden.

Auto’s worden zelden puur als hobby aangeschaft. Voor het overgrote deel zijn ze een praktische noodzaak. Er is redelijk wat wet- en regelgeving mbt auto's. Zeilboten daarentegen zijn vrijwel altijd een vorm van vrijetijdsbesteding — en dat zie je terug in de onderhoudsbudgetten, in keuzes en verwachtingen van de klant, in wet- & regelgeving, in professionalisering van de branche. Heel begrijpelijk, denk ik.

Bovendien hebben auto’s het volgens mij makkelijker: ze rijden op goed verzorgde wegen, krijgen regelmatig en vaak enkel professioneel onderhoud bij een perfect georganiseerd servicenetwerk, en functioneren in een relatief milde omgeving voor een gebruiksduur van ongeveer 17 jaar. Zeilboten daarentegen trotseren zout, wind in combi met gestuiter van een giga golf, slaan plat volgens sommige, UV-straling, soms lange stilstand, en wisselende gebruikerservaring (of keihard verkeerd gebruik.. maar dat klinkt niet sympathiek). Dat maakt het extra uitdagend om kwaliteit langdurig te garanderen ondanks wel sterk gewenst — en dat zie je volgens mij terug in de productie, afwerking en onderhoudsbehoefte bij watersport in zijn algemeen. Wederom, ik in vergelijking tot..

Uiteindelijk koopt iedereen de kwaliteit en duurzaamheid die hij of zij zelf belangrijk vindt. Zoals ZF op het forum vaker laat zien: kwaliteit is lang niet altijd doorslaggevend. Kijk naar het succes van Temu, AliExpress of Action — prijs speelt voor veel zeilers een grotere rol. En dat is wellicht begrijpelijk: watersport is en blijft voor velen een hobby. En soms ook een té dure hobby. Je kunt via Ali ook een auto kopen.. overigens. Heel goedkoop! Goed? Volgens de reviews en testen niet echt. Maar het kan.

Vergelijken doe ik ook, bijna dagelijks. En nee, dit antwoord is verre van compleet. Dat vind ik prima verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 08:11 #1627164

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1789
Ondertussen in de "Sunbeam affaire" heb ik een instructievideo gevonden die stelt dat het paneel met tape of kit in banen op je dek gemonteerd moet worden. Die 3M tape (ong 1cm breed) was meegeleverd.
(Maar ik gebruikte Sika 291 wat ook kon)
Daarna kit je de naden netjes af.
Wat ik heb gedaan.

In de huidige manual staat dat je de kit met een lijmtang aan moet brengen.
Wil je tapen dan leveren ze een 3M plaat, zo groot als je paneel, mee en geen 3M plakstrips.

Mijn garantie wordt niet gehonoreerd omdat ik het paneel heb verlijmd zoals het in de vorige manual stond.
Dan kan het namelijk doorzakken (>1mm) waardoor het kapot kan gaan.

Deze handleiding zat in de doos en heb ik niet meer noch kan ik 'm vinden op het web/
Tough 52 of 54 watt, uit ong. 2020.

Heeft iemand die?
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 22 mei 2025 08:13 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 08:27 #1627169

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18189
Potver.....
rats er net een naad los van de rits van de lazy bags :S
7 jaar oud, zelf met Serafil polyester genaaid en in de winter netjes binnen gehad. Zit wel pal in de zon altijd.
Met een boot ben je nooit klaar ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 08:38 #1627170

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16693
AndreAzuree schreef :
Hierboven lees ik dat consumenten nog steeds niet in staat zijn om de juiste kwaliteit in te kopen. Inkopen vraagt verdieping. Alleen dan zul je een betere kwaliteit kopen.

Dat is precies wat er vaak misgaat in de watersportbranche: het probleem op de consument proberen af te wentelen.

Precies. En als de consument zich beroept op zijn in de wet verankerde rechten is die dom en snapt die het niet.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 08:48 #1627174

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16693
H700 schreef :

Deze handleiding zat in de doos en heb ik niet meer noch kan ik 'm vinden op het web/
Tough 52 of 54 watt, uit ong. 2020.

Heeft iemand die?

Het kan goed zijn dat ik die aan boord heb liggen. Van de panelen die ik vorig jaar gekocht heb. Maar ben nu niet aan boord kan dus even een weekje duren. Als iemand anders sneller is :)
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 08:54 #1627175

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16693
Het familie bedrijf van mijn betere helft maakt ambachtelijk gereedschappen voor de automotive industrie. Heel klein bedrijfje inmiddels. Maar die moeten gewoon zwart op wit vastleggen hoeveel keer het gereedschap mee gaat. (standtijd) Even een goedkopere werkstof of minder stikstof gebruiken voor het harden is er echt niet bij. Je bent gewoon de klant kwijt.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 09:08 #1627180

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7033
Zeg het maar: mijn boot heeft net nieuwe verstaging, geleverd en gemonteerd door CS Rigging. Betere kwaliteit is er niet, toch? Na een paar weken zie ik hier en daar al wat vliegroest bij de terminals. Daar heb ik het met de monteur over gehad. Hij zei dat het geen kwaad kan (dacht ik ook niet), maar dat het het gevolg is van de t.o.v. vroeger veranderde samenstelling van RVS. Tja...
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 09:14 #1627183

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18189
Misschien wel sterker of duurzamer en ook nog goedkoper met iets meer roest als nadeel!
Je weet het niet he ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 09:25 #1627185

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16693
Hier hebben we wel een grote user base van.

Vliegroest op de verstaging komt zeer veel voor. Daar zijn diverse draadjes op ZF over. Ik lees weinig over dat dit tot vroegtijdig falen leidt. je zou nog op engels talige fora kunnen kijken.
Het ziet niet uit. Sommige tuigers adviseren bij nieuwe verstaging bij de onderste terminals die dus open naar boven zijn. Er motorolie in te laten lopen. Ik weet ook van tuigers die voor het persen de zaak ruim insmeren met Trefolex. Maar of CS dit doet weet ik niet.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 22 mei 2025 09:25 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 09:32 #1627186

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8281
AndreAzuree schreef :
Jemig... dit draadje wordt een masterclass waterpompen. Wel leerzaam om te lezen!
Conclusie voor mij is wel dat de kwaliteitsstandaard van dit soort onderdelen in de watersportsector gewoon veel te laag ligt. Dit zou in de automotive industrie nooit kunnen...

Enige optie is inderdaad: niet kopen. En hopen dat je iets beters kunt vinden.

Kwaliteit kost geld. En als de productieaantallen lager liggen moeten die (ontwikkelings en test) kosten dus over minder pompen (in dit voorbeeld) uitgesmeerd worden. M
In de autoindustrie praat je over mega aantallen en zijn de ontwikkelingskosten per onderdeel dus veel kleiner.

Die vergelijking is dus heel erg moeilijk te maken, zeker omdat de meeste mensen wel klagen over de hoge prijzen in de watersport (ze zijn dus niet bereid om voor de gewenste kwaliteit te betalen).

en 3noreen gooit nog eens extra olie op het vuur (dit is mijn persoonlijke interpretatie, en hoeft dus ook niet waar te zijn...) door bij een n=1 geval te roepen dat het niet klopt. Terwijl er ook voldoende voorbeelden zijn waar hetzelfde onderdeel niet faalt.

Zelfs in de auto-industrie heb je "maandag morgen" auto's. Een term die gebruikt wordt voor afwijkingen binnen een serie doordat veronderstelt wordt dat de werknemers op maandag nog moeten "inslingeren" en minder scherp zijn geweest bij de productie.

Groeten,
johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 09:34 #1627187

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7033
3Noreen schreef :
Hier hebben we wel een grote user base van.

Vliegroest op de verstaging komt zeer veel voor. Daar zijn diverse draadjes op ZF over. Ik lees weinig over dat dit tot vroegtijdig falen leidt. je zou nog op engels talige fora kunnen kijken.
Het ziet niet uit. Sommige tuigers adviseren bij nieuwe verstaging bij de onderste terminals die dus open naar boven zijn. Er motorolie in te laten lopen. Ik weet ook van tuigers die voor het persen de zaak ruim insmeren met Trefolex. Maar of CS dit doet weet ik niet.

Ik meld het hier niet als probleem, maar poneer het in de context van het draadje. Product X hoeft nu niet meer van dezelfde kwaliteit te zijn als vorig jaar. Of volgend jaar.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 22 mei 2025 09:35 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 09:42 #1627188

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4170
Eclips schreef :
Ik meld het hier niet als probleem, maar poneer het in de context van het draadje. Product X hoeft nu niet meer van dezelfde kwaliteit te zijn als vorig jaar. Of volgend jaar.

Sterker nog.. wet & regelgeving eisen soms dat het volgend jaar anders moet. Dat betekent niet altijd slechter.. maar soms is dat wel zo. Omdat bepaalde stoffen of materialen niet meer toegepast mogen worden. Of te duur zijn om nog toegepast te worden in de watersport. Vandaar dat ik nuance in de stellingen alhier nuttig vind.
Laatst bewerkt: 22 mei 2025 09:42 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 09:42 #1627189

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16693
trotti schreef :
en 3noreen gooit nog eens extra olie op het vuur (dit is mijn persoonlijke interpretatie, en hoeft dus ook niet waar te zijn...) door bij een n=1 geval te roepen dat het niet klopt. Terwijl er ook voldoende voorbeelden zijn waar hetzelfde onderdeel niet faalt.

Wat lul je nu uit je nek.
3Noreen schreef :
Niet te somber Andre. Er zijn best wel veel pompjes die het behoorlijk uithouden. (>10 jaar of 3000 hr)
Dit is de zwaar mishandelde pomp van mijn oude motor. Veel modder en zand moeten eten. Zie de versleten onderplaat en deksel. Maar doordat hij draait op kogellagers en er geen V-snaar op zit is die niet gaan lekken. Ik denk dat er heel veel zo te vinden zijn.

Vind je het vervelend dat dit juist jou argument van kwaliteit kost geld en dat het niet haalbaar in de watersport is. Het blijkt juist prima haalbaar. En goedkoop.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 22 mei 2025 09:49 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 09:49 #1627191

Geen idee hoe oud die pomp en seals op onze VP 2003 was, maar die is niet v-snaar aangedreven en is 1,5 jaar geleden water gaan lekken via het bewust aanwezige gat daarvoor (dus kan niet in carter komen). Revisiesetje gekocht ~€83 en daarmee de as, seals en lagers vervangen en weer door!

Gezien ik niet de detail onderhoudshistorie ken van de boot heb ik het revisiesetje gebruikt, maar volgende keer als de seals gaan lekken worden alleen de seals vervangen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 22 mei 2025 09:50 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 09:50 #1627192

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8281
3Noreen schreef :
trotti schreef :
en 3noreen gooit nog eens extra olie op het vuur (dit is mijn persoonlijke interpretatie, en hoeft dus ook niet waar te zijn...) door bij een n=1 geval te roepen dat het niet klopt. Terwijl er ook voldoende voorbeelden zijn waar hetzelfde onderdeel niet faalt.

Wat lul je nu uit je nek.
3Noreen schreef :
Niet te somber Andre. Er zijn best wel veel pompjes die het behoorlijk uithouden. (>10 jaar of 3000 hr)
Dit is de zwaar mishandelde pomp van mijn oude motor. Veel modder en zand moeten eten. Zie de versleten onderplaat en deksel. Maar doordat hij draait op kogellagers en er geen V-snaar op zit is die niet gaan lekken. Ik denk dat er heel veel zo te vinden zijn.

Excuses, dan heb ik er wellicht (of waarschijnlijk) te snel (schuin) doorheen gelezen.

Maar kwaliteit kost geld, dat is gewoon een feit...

Groeten,
Johnnie



Vind je het vervelend dat dit juist jou argument van kwaliteit kost geld en dat is niet haalbaar in de watersport. Het blijkt juist prima haalbaar. En goedkoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 10:11 #1627201

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3514
Philip schreef :
Calidris schreef :
Daarom hebben waterpompen die aangedreven worden door de nokkenas ook 2 tegengestelde simmerringen, 1 waterzijdig en 1 oliezijdig. Althans zo moet het.
Ja zo zou het moeten. Toch vind ik op ZF in de gauwigheid 4 topics over water in de olie door lekkende pompen. Dus komt het toch voor.
Wellicht is de kans kleiner dat ie gaat lekken dan een lekkende V-snaar-pomp maar de impact is wel een stukje groter.

Precies.
Die oliekeerring houd geen water tegen als daar door een lekkende waterkering water tegen zou komt staan.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kwaliteit watersport gerelateerde spullen. 22 mei 2025 10:14 #1627203

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16693
zeekraal schreef :
Philip schreef :
Calidris schreef :
Daarom hebben waterpompen die aangedreven worden door de nokkenas ook 2 tegengestelde simmerringen, 1 waterzijdig en 1 oliezijdig. Althans zo moet het.
Ja zo zou het moeten. Toch vind ik op ZF in de gauwigheid 4 topics over water in de olie door lekkende pompen. Dus komt het toch voor.
Wellicht is de kans kleiner dat ie gaat lekken dan een lekkende V-snaar-pomp maar de impact is wel een stukje groter.

Precies.
Die oliekeerring houd geen water tegen als daar door een lekkende waterkering water tegen zou komt staan.

Leg eens uit ? Ik snap het niet.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl