AndreAzuree schreef :
Als ik een Toyota of een Samsung koop, hoef ik me niet druk te maken over de "kwaliteit van mijn inkoop". Ik kies het product wat ik denk dat bij me past, en dat moet gewoon werken. Lang. En Altijd. En met echte garantie. Dat kun je misschien naief noemen, maar dat is wel hoe het zou moeten werken bij een consumentenproduct, vind ik als ex-marketeer.
De vergelijking tussen de auto-industrie en de watersportsector is verleidelijk, maar vraagt wat mij betreft om nuance. Vind ik als ex-marketeer. De auto-industrie is inmiddels extreem gestandaardiseerd en grotendeels geautomatiseerd. Auto’s worden gebouwd binnen zeer nauwe toleranties, met behulp van robotica, ISO-kwaliteitsnormen en geavanceerde processen. Afwijkingen bestaan, maar zijn zeldzaam. Snelheid van produceren is waar de focus ligt, marketing is king. Enorme budgetten worden toegekend aan marketing en ook service is daar onderdeel van.
In de watersport daarentegen zien we vaak een ander beeld. Ook ik zie dat. Toleranties producten zijn ruimer, afwerking verschilt sterk per product, ambachtsman, werf of merk. Kwaliteitsverschillen komen zelfs voor binnen vergelijkbare prijsklassen — ja ja iets wat ik ook zelf regelmatig zie en ervaar. Bij boten is handwerk toch vaker de norm, terwijl in de auto-industrie juist precisie en automatisering de standaard is. Handwerk kan soms dingen die een geautomatiseerd proces niet kunnen, en vice versa. Zeker indien dat moet gebeuren in een economisch speelveld. Verwachting is tegenwoordig echter vaak gelijk. Of dat terecht is, doet er niet toe voor velen.
Zelfs een middenklasse auto heeft doorgaans een tot in detail afgewerkt interieur: naden zijn recht, kunststof sluit perfect aan, en alles voelt ‘af’. (Hoewel ik eerlijk moet zeggen: één van mijn eigen auto’s – van een bekend merk – is qua afwerking nogal ondermaats, al functioneert alles dan weer wél perfect.)
Tegelijkertijd zie je in de watersport dat zelfs boten van boven het miljoen euro regelmatig ietwat slordige kitnaden of niet geheel gelijke afwerkingen tonen. Is dat erg? Kennelijk niet perse voor de kopers. Het is nu eenmaal
geen auto, geen geautomatiseerd en gerobotiseerd proces maar vooral en vaak een ambacht, uitgevoerd door een persoon. De vergelijking is dan ook niet één-op-één te maken, denk ik. Verleidelijk om dat te doen, maar niet terecht vind ik. Al zie en lees ik dat velen die vergelijking wel maken en dezelfde verwachting lijken te hebben. Ondanks de vele verschillen.
Veel - nee niet alle - onderdelen in de watersport zijn maatwerk of semi-maatwerk. Door de lagere volumes kunnen levertijden lang zijn, wat de sector als geheel minder flexibel en schaalbaar maakt. "Iedereen denkt ook iets uitgevonden te hebben" in deze branche. Dat verkoopt. Er zijn niet net als bij auto's ontegenzeggelijk veel gespecialiseerde onderaannemers en deelfabrikanten. Dat is veeeeel minder het geval, op veel mindere schaalgrootte. Dat voel en merk je als klant. Tegelijk is daar ongetwijfeld een logische
economische verklaring voor, zeg ik als ex-marketeer. En toch gaat een zeilboot veel langer mee dan een auto (die kent een actief gebruik van 17-18 jaar gemiddeld in Nederland). In de meeste Nederlandse jachthavens liggen zeilboten zij-aan-zij waarvan het merendeel al ruim 40 jaar ligt te dobberen — en vaak zijn ze nog prima te starten en bruikbaar als dobberaar. Soms zelfs om echt mee te zeilen, indien onderhoud goed is uitgevoerd. En ik ervaar dat onderhoud vaker niet dan wel goed is uitgevoerd.. dat is uiteindelijk een keus.
Dat contrast wordt nog duidelijker, wat mij betreft, als je kijkt naar de mindset tussen bestuurder en zeiler. Een cabriodak van een auto? Dat moet ’s winters en zomers liefst altijd binnen staan in een verwarmde garage, want anders slijt het dak te snel, door UV of vervuiling. En onderhoud vind men meer dan logisch, indien nodig uitgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf. (nu komt er vast iemand die zegt: ik doe dat niet, mijn cabrio staat al 55 jaar buiten zonder issues..

) )“Een cabriokap gaat bij normaal gebruik en goed onderhoud dan zo’n 10 jaar mee,” lees en hoor je dan. Als hij in een garage staat he.. Dat soort onderhoudsmentaliteit zie je in de watersport soms ook, zeker waar, maar helaas lang niet altijd. Er is niet altijd genoeg budget voor deze dure hobby, heel begrijpelijk. Daar houdt de branche bewust of onbewust rekening mee. En nee, ik zeg hier niet dat producten "dan maar" minder van kwaliteit zijn of moeten zijn. Ik constateer enkel verschillen, in de door jou gemaakte vergelijking.
Zou de watersportbranche professionaliseren - iets wat velen wensen - als we elk jaar net als in de auto-industrie 90 tot 95 miljoen zeilboten zouden verkopen? Als we een APK zouden instellen? Als we milieu regels en toleranties zouden instellen? Absoluut, denk ik. Maar dat is natuurlijk niet de realiteit. Of door velen niet gewenst, hobby wordt dan echt veel te duur. In Nederland zijn er bijvoorbeeld ruim 2.200 officiële autodealers en meer dan 3.300 universele garagebedrijven. Dat is een schaal en structuur die de watersport totaal niet kent, zowel qua
professionalisering als economisch belang niet. Normaals, ik probeer je vergelijk te duiden.
Auto’s worden zelden puur als hobby aangeschaft. Voor het overgrote deel zijn ze een praktische noodzaak. Er is redelijk wat wet- en regelgeving mbt auto's. Zeilboten daarentegen zijn vrijwel altijd een vorm van vrijetijdsbesteding — en dat zie je terug in de onderhoudsbudgetten, in keuzes en verwachtingen van de klant, in wet- & regelgeving, in professionalisering van de branche. Heel begrijpelijk, denk ik.
Bovendien hebben auto’s het volgens mij makkelijker: ze rijden op goed verzorgde wegen, krijgen regelmatig en vaak enkel professioneel onderhoud bij een perfect georganiseerd servicenetwerk, en functioneren in een relatief milde omgeving voor een gebruiksduur van ongeveer 17 jaar. Zeilboten daarentegen trotseren zout, wind in combi met gestuiter van een giga golf, slaan plat volgens sommige, UV-straling, soms lange stilstand, en wisselende gebruikerservaring (of keihard verkeerd gebruik.. maar dat klinkt niet sympathiek). Dat maakt het extra uitdagend om kwaliteit langdurig te garanderen ondanks wel sterk gewenst — en dat zie je volgens mij terug in de productie, afwerking en onderhoudsbehoefte bij watersport in zijn algemeen. Wederom, ik in vergelijking tot..
Uiteindelijk koopt iedereen de kwaliteit en duurzaamheid die hij of zij zelf belangrijk vindt. Zoals ZF op het forum vaker laat zien: kwaliteit is lang niet altijd doorslaggevend. Kijk naar het succes van Temu, AliExpress of Action — prijs speelt voor veel zeilers een grotere rol. En dat is wellicht begrijpelijk: watersport is en blijft voor velen een hobby. En soms ook een té dure hobby. Je kunt via Ali ook een auto kopen.. overigens. Heel goedkoop! Goed? Volgens de reviews en testen niet echt. Maar het kan.
Vergelijken doe ik ook, bijna dagelijks. En nee, dit antwoord is verre van compleet. Dat vind ik prima verder.