Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Zijn Bavaria's zeewaardig?

Re: Zijn Bavaria's zeewaardig? 07 mei 2009 07:46 #70220

Kijk daar hebben we wat aan. On topic ervaringen. Bedankt Moki!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zijn Bavaria's zeewaardig? 07 mei 2009 08:17 #70227

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ik heb geprobeerd een stelling te bewijzen; als een botenmerk slecht is heb je er ook veel klachten over. Of, als een merk fenomenaal is hoor je ook veel super enthousiaste reacties. geen van beide is gebeurd.

Mijn conclusie is dat er geen slechte of fenomenale merken zijn. Het is allemaal een kwestie van emotie.

Als dat idd de stelling is dan moet deze topic niet over Bavaria gaan maar over merken in het algemeen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zijn Bavaria's zeewaardig? 07 mei 2009 08:22 #70229

dan reageert niemand... ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zijn Bavaria's zeewaardig? 07 mei 2009 08:29 #70232

Ik heb niet de hele topic gelezen maar natuurlijkis een bav zeewaardig, anders zou het merk niet meer bestaan.
Ik weet van een een bav zeiler dat ie menig zeetochies heeft gemaakt. naar het norden het naar het zuiden.
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zijn Bavaria's zeewaardig? 07 mei 2009 09:21 #70240

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
Ik ben in de markt voor een scheepje tussen de 8,5 a 9,5 mtr en gezien mijn budget zoek ik deze boten in de leeftijd vanaf 1980.
Ik leun hierbij zwaar op SW rating. En het valt mij op dat Bavaria`s over het algemeen een lage rating hebben, d.w.z. :aan de snelle kant.
Er zijn weinig 30/31 voet boten uit 1980 die een lagere sw waarde hebben dan een bavaria uit deze tijd... Ik geef toe; het is appels met peren vergelijken, maar de meeste bavaria zitten toch echt onder de 100. En dat is snel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zijn Bavaria's zeewaardig? 07 mei 2009 09:26 #70244

  • Mr.T
  • Mr.T's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Tja,

afgelopen zaterdag lag ik achter een bavaria aan een steiger. Op een gegeven moment maakte de kapitein aanstalten om te gaan vertrekken. De dames kwamen keurig met de fenders en hielden deze aan stuurboordzijde tussen de wal en het schip. De kapitein draaide het roer helemaal naar bakboord en gaf vol gas. Om vervolgens tegen de nagenoeg nieuwe motorboot voor hem aan te varen met behoorlijke schade tot gevolg.

Deze bavaria is in ieder geval niet zeewaardig denk ik dan maar. Moraal van het verhaal is dat de schipper voor het grootste deel bepaalt of een schip zeewaardig is of niet. En door het grote aantal verhuurde bavaria's krijgt het merk nu ook niet echt een goede reputatie.

Afgelopen jaar lag ik ergens met een dikke wind (10bf+) in een jachthaven aangemeerd. 8 fenders die behoorlijk platgedrukt werden tussen mij en de steiger. Kortom, lijnen losser en voor en achter een spring. Komt er een nagelnieuwe bavaria aan die langszij wil. Met deze wind al een uitdaging maargoed, met een flinke klap waaide hij tegen ons aan en had gelukkig voldoende fenders uitgehangen. De schipper heeft zijn schip echt netjes vastgelegd, lijntjes naar ons en lijntjes naar de kant, niet te strak. Halverwege de nacht ineens paniek. Zowel zijn geleideogen als de kikkers waren uit het dek gescheurd. Bleek dit met houtparkers door het polyester in vurenhouten latjes vastgeschoeft te zitten. Tja......

Datzelfde jaar werd er een oplegger met een bavaria in onze thuishaven gebracht. Normaal niet spannend maar door de vloekende chauffeur ben ik ernaartoe gelopen. Bleken de spanbanden het schip rond getrokken te hebben en de boel ontzet was. Dit transportbedrijf zal geen bavaria meer vervoeren werd me verzekerd..... Tja......

Wat verwacht je nu voor het geld te krijgen? Een bavaria koste al niets, en nu krijg je nog 15% korting ook. Het ziet er allemaal fantastisch uit, en met enig beleid kun je er jaren plezier van hebben. Maar begrijp waar de beperkingen liggen.

Aanvullend; op zee zijn het spullen die los liggen of raken die door de romp heen slaan, of stuurfouten die gevolgen hebben. Zaken die onder verantwoording van de schipper vallen, en niet het schip.

gr. Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zijn Bavaria's zeewaardig? 07 mei 2009 09:45 #70246

maar de meeste bavaria zitten toch echt onder de 100. En dat is snel.

Ik wil niet vervelend doen, maar het is net andersom! onder de 100 is snel en er boven is langzaam. Zelf heb ik 88. Dat lijkt heel snel, maar ik kom t/m ongeveer 60 tegen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zijn Bavaria's zeewaardig? 07 mei 2009 09:47 #70248

Oh, zie net dat je wel onder de 100 schreef. Excuses
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zijn Bavaria's zeewaardig? 07 mei 2009 11:00 #70265

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Tja,

afgelopen zaterdag lag ik achter een bavaria aan een steiger. Op een gegeven moment maakte de kapitein aanstalten om te gaan vertrekken. De dames kwamen keurig met de fenders en hielden deze aan stuurboordzijde tussen de wal en het schip. De kapitein draaide het roer helemaal naar bakboord en gaf vol gas. Om vervolgens tegen de nagenoeg nieuwe motorboot voor hem aan te varen met behoorlijke schade tot gevolg.

Deze bavaria is in ieder geval niet zeewaardig denk ik dan maar. Moraal van het verhaal is dat de schipper voor het grootste deel bepaalt of een schip zeewaardig is of niet. En door het grote aantal verhuurde bavaria's krijgt het merk nu ook niet echt een goede reputatie.

Dit was deze schipper ook gebeurd op elk ander merk jacht, heeft dus eigenlijk niks met "de Bavaria" te maken. Behalve dan, dat deze voor hem betaalbaar/huurbaar was.
Afgelopen jaar lag ik ergens met een dikke wind (10bf+) in een jachthaven aangemeerd. 8 fenders die behoorlijk platgedrukt werden tussen mij en de steiger. Kortom, lijnen losser en voor en achter een spring. Komt er een nagelnieuwe bavaria aan die langszij wil. Met deze wind al een uitdaging maargoed, met een flinke klap waaide hij tegen ons aan en had gelukkig voldoende fenders uitgehangen. De schipper heeft zijn schip echt netjes vastgelegd, lijntjes naar ons en lijntjes naar de kant, niet te strak. Halverwege de nacht ineens paniek. Zowel zijn geleideogen als de kikkers waren uit het dek gescheurd. Bleek dit met houtparkers door het polyester in vurenhouten latjes vastgeschoeft te zitten. Tja......

Tja, zo zitten ze bij mij niet vast. Mijn verwachting is dan ook dat hier een "klusser" bezig is geweest. Daarnaast, als alle verhalen waar zijn... hangen er regelmatig Bavaria's aan hun kikkers in de sluis. Dat lukt je niet met een paar "houtparkers"
Datzelfde jaar werd er een oplegger met een bavaria in onze thuishaven gebracht. Normaal niet spannend maar door de vloekende chauffeur ben ik ernaartoe gelopen. Bleken de spanbanden het schip rond getrokken te hebben en de boel ontzet was. Dit transportbedrijf zal geen bavaria meer vervoeren werd me verzekerd..... Tja......

Gezien dat VandeWetering, de jachtentransporteur van Nederland, jaarlijks, vele tientallen Bavaria's vervoerd (zonder problemen) zal dit mogelijkerwijze eerder aan de transporteur gelegen hebben, dan aan de Bavaria.
Wat verwacht je nu voor het geld te krijgen? Een bavaria koste al niets, en nu krijg je nog 15% korting ook. Het ziet er allemaal fantastisch uit, en met enig beleid kun je er jaren plezier van hebben. Maar begrijp waar de beperkingen liggen.

Yep, een betaalbaar schip (waar een heleboel mensen jaloers op zullen zijn)
Aanvullend; op zee zijn het spullen die los liggen of raken die door de romp heen slaan, of stuurfouten die gevolgen hebben. Zaken die onder verantwoording van de schipper vallen, en niet het schip.

gr. Marcel

Een goede schipper kan zelfs met een bootje, gemaakt van ijslolliestokjes, de Noordzee oversteken. "Mindere" schippers heb je op een heleboel boten, doordat er veel Bavaria's zijn, vallen ze extra op.

Een boot is zo zeewaardig, als haar bemanning.

Voor sommige schippers betekend dat eigenlijk dat ze de haven niet zouden moeten verlaten. Ongeacht welk merk schip ze ook varen. Zij dit dat wel doen, zijn gelukkig verzekerd.

Daarnaast, deze schippers hebben een boot voor hun plezier, niet om schade te varen. Help deze mensen (ongeacht welk merk ze varen), je collega schippers zullen je dankbaar zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zijn Bavaria's zeewaardig? 07 mei 2009 11:20 #70267

Moki is een Bavaria dealer. Dat kan niet anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zijn Bavaria's zeewaardig? 07 mei 2009 11:48 #70270

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Ik ga het topic toch sluiten. Geef me even de tijd om te verwoorden waarom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zijn Bavaria's zeewaardig? 07 mei 2009 14:35 #70303

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Zoals beloofd een antwoord op de vraag waarom ik het topic heb gesloten.

In eerste instantie lijkt het idee van first 36s7 heel aardig: verzamel de gebruikservaringen van Bavjes en verbind daar conclusies aan. Toch gaat die vlieger niet op. Een vergelijking om duidelijk te maken waarom niet: als je goed zoekt op het forum vind je een paar mensen die lyrisch zijn over hun Fiat Multipla. Mag je daaruit de conclusie trekken dat het dus een goede auto is? Welnee, daarvoor hebben we veel te weinig gegevens. Ook als de bewuste mensen juist negatief over hun voertuig waren geweest (highly unlikely natuurlijk), dan nog mag je daar geen conclusies aan verbinden. Mag je zeggen dat de Multipla een goede auto is in vergelijking met andere auto's? Ook hier weer een nee vanwege veel te weinig concrete gegevens. Wil je serieus met dit soort data aan de slag, dan zul je een veel groter onderzoek moeten doen dat rekening houdt met allerlei factoren. Alleen al het gegeven dat Multipla-bezitters over het algemeen trots zijn op hun bezit en ex-bezitters misschien eerder geneigd zullen zijn wat negatiever te zijn zul je moeten honoreren. Met die paar positieve reacties op de Multipla die we nu op het forum hebben valt werkelijk niets te beginnen, anders dan de uitspraak dat 'er mensen zijn die tevreden zijn met hun bezit'.

Zeilersforum heeft weinig (ex-)Bavaria-zeilers (en ik vraag me af of ze überhaupt op fora komen, laatste keer dat ik op het bav-forum keek was het vrij leeg). Ik kan me levendig voorstellen dat die al helemaal geen zin hebben om hier in dit topic te reageren.

Met de paar incidenten die nu genoemd zijn valt ook niet veel aan te vangen. Van welk bouwjaar waren de boten? Welke bouwserie? Hoeveel was er aan verbouwd? Zonder antwoord op deze vragen is elk incident te transponeren naar vrijwel elke andere boot en daarmee zinloos in een discussie die zich toespitst op 1 merk. Dat is ook precies wat Moki probeerde te laten zien, en terecht. Dat heeft niets met vermeend dealerschap te maken (argumentum ad hominem).

Omdat dit topic niets toevoegt aan het topic van vorig jaar en de belangrijkste zaken zoals elke keer allang genoemd zijn, is dit topic gesloten in de hoop dat we voor minstens een jaar af zijn van het onderwerp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.274 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl