Tja,
afgelopen zaterdag lag ik achter een bavaria aan een steiger. Op een gegeven moment maakte de kapitein aanstalten om te gaan vertrekken. De dames kwamen keurig met de fenders en hielden deze aan stuurboordzijde tussen de wal en het schip. De kapitein draaide het roer helemaal naar bakboord en gaf vol gas. Om vervolgens tegen de nagenoeg nieuwe motorboot voor hem aan te varen met behoorlijke schade tot gevolg.
Deze bavaria is in ieder geval niet zeewaardig denk ik dan maar. Moraal van het verhaal is dat de schipper voor het grootste deel bepaalt of een schip zeewaardig is of niet. En door het grote aantal verhuurde bavaria's krijgt het merk nu ook niet echt een goede reputatie.
Dit was deze schipper ook gebeurd op elk ander merk jacht, heeft dus eigenlijk niks met "de Bavaria" te maken. Behalve dan, dat deze voor hem betaalbaar/huurbaar was.
Afgelopen jaar lag ik ergens met een dikke wind (10bf+) in een jachthaven aangemeerd. 8 fenders die behoorlijk platgedrukt werden tussen mij en de steiger. Kortom, lijnen losser en voor en achter een spring. Komt er een nagelnieuwe bavaria aan die langszij wil. Met deze wind al een uitdaging maargoed, met een flinke klap waaide hij tegen ons aan en had gelukkig voldoende fenders uitgehangen. De schipper heeft zijn schip echt netjes vastgelegd, lijntjes naar ons en lijntjes naar de kant, niet te strak. Halverwege de nacht ineens paniek. Zowel zijn geleideogen als de kikkers waren uit het dek gescheurd. Bleek dit met houtparkers door het polyester in vurenhouten latjes vastgeschoeft te zitten. Tja......
Tja, zo zitten ze bij mij niet vast. Mijn verwachting is dan ook dat hier een "klusser" bezig is geweest. Daarnaast, als alle verhalen waar zijn... hangen er regelmatig Bavaria's aan hun kikkers in de sluis. Dat lukt je niet met een paar "houtparkers"
Datzelfde jaar werd er een oplegger met een bavaria in onze thuishaven gebracht. Normaal niet spannend maar door de vloekende chauffeur ben ik ernaartoe gelopen. Bleken de spanbanden het schip rond getrokken te hebben en de boel ontzet was. Dit transportbedrijf zal geen bavaria meer vervoeren werd me verzekerd..... Tja......
Gezien dat VandeWetering, de jachtentransporteur van Nederland, jaarlijks, vele tientallen Bavaria's vervoerd (zonder problemen) zal dit mogelijkerwijze eerder aan de transporteur gelegen hebben, dan aan de Bavaria.
Wat verwacht je nu voor het geld te krijgen? Een bavaria koste al niets, en nu krijg je nog 15% korting ook. Het ziet er allemaal fantastisch uit, en met enig beleid kun je er jaren plezier van hebben. Maar begrijp waar de beperkingen liggen.
Yep, een betaalbaar schip (waar een heleboel mensen jaloers op zullen zijn)
Aanvullend; op zee zijn het spullen die los liggen of raken die door de romp heen slaan, of stuurfouten die gevolgen hebben. Zaken die onder verantwoording van de schipper vallen, en niet het schip.
gr. Marcel
Een goede schipper kan zelfs met een bootje, gemaakt van ijslolliestokjes, de Noordzee oversteken. "Mindere" schippers heb je op een heleboel boten, doordat er veel Bavaria's zijn, vallen ze extra op.
Een boot is zo zeewaardig, als haar bemanning.
Voor sommige schippers betekend dat eigenlijk dat ze de haven niet zouden moeten verlaten. Ongeacht welk merk schip ze ook varen. Zij dit dat wel doen, zijn gelukkig verzekerd.
Daarnaast, deze schippers hebben een boot voor hun plezier, niet om schade te varen. Help deze mensen (ongeacht welk merk ze varen), je collega schippers zullen je dankbaar zijn.