Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: bootkeuze solo rond de wereld

bootkeuze solo rond de wereld 28 okt 2009 19:36 #95885

Een vriend van me wil t.z.t. solo met een boot "de wereld rond". Zijn boot moet dus solo goed te bedienen zijn en toch oceaanwaardig. Omtrent de keuze van zijn boot heb ik een paar persoonlijke aanbevelingen, die ik graag zou willen staven;
- als het een ouder schip is, moet je alles vervangen. Goedkoper is het een recentere boot aan te schaffen.
- een boot boven de 11 meter is solo in extremere omstandigheden onhandelbaar.
- een toerjacht gaat te langzaam voor lange oversteken (veel meer afhankelijk van de wind, of veel langzamer, dus gevaarlijker, en een wedstrijdboot is solo onhandelbaar.
- een kruising van beide als de wauquiez centurion 37 (88 occasions van zeilen) komt het dichtst bij de ideale boot (binnen een budget van ong. 100.000 euro).

Graag reacties, zodat ik hem goed kan voorlichten of op deze blog kan attenderen.

Alvast bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 28 okt 2009 19:43 #95886

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Contessa 32. Bewezen goede schepen en goed alleen te varen. Zijn behoorlijk snel en toch nog comfortabel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 28 okt 2009 19:52 #95888

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Persoonlijk zou ik een schip kiezen dat niet meteen vergaat als je toch in een zware storm terecht komt. Een schip kan plat slaan of zelfs door een brekende golf omslaan. Het moet dan stabiel genoeg zijn om weer terug te kenteren. Als eventuele schade aan je schip in iedere haven gerepareerd moet kunnen worden zou ik voor standaard materialen kiezen. Ook het fabrikaat van de belangrijkste onderdelen moet gangbaar zijn. Een groot schip gaat inderdaad sneller en je kan meer proviand meenemen. Daar tegenover staat dat alles groter en zwaarder is om te handelen. Bovendien speelt budget ook een rol.

In het verleden gingen ze met volksbootachtige schepen de oceanen over, een beroemd voorbeeld is Tania Aebi die met een Contessa 26 de wereld heeft omgezeild. De Contessa 32 is ook een populaire boot onder Britse wereldomzeilers (ik zie net dat Wallaby dat ook weet).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 28 okt 2009 20:07 #95890

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Ik ga geen schepen of voorkeuren noemen, dat is een eindeloze discussie op basis van voorkeuren, kennis en ervaring en budget.

Maar waar je, aansluitend op Marfamke, m.i. wel rekening mee moet houden met de keuze is het onderhoudsbudget terwijl je onderweg bent.

Als voorbeeldje: zelfstuur. Een stuurautomaat zul je lastiger of misschien wel niet zelf kunnen repareren dan een windvaan.

Overigens vind ik de stelling dat je bij een ouder schip alles moet vervangen een tik zwart/wit.
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 28 okt 2009 21:24 #95902

Hurley 800. schijnt erg geschikt te zijn :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 28 okt 2009 21:58 #95913

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Als je voor laag budget wilt gaan is de Dufour Arpege een goede optie. Deze wordt alom geprezen als de meest geschikte boot onder de 10 meter waarmee je de wereld kunt rondzeilen (en dat is ook al vaker ermee gedaan).
Deze boten zijn voor 10-20k te koop, dus dan blijftt er aardig wat over (uitgaand van een enigszins redelijk budget) om verberingen door te voeren.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 28 okt 2009 22:27 #95923

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
De snelheid zou ik iets meer ondergeschikt maken, want ook als je met een racer die de oversteek 10% sneller aflegt en de kans op slecht weer onderweg vermindert (al heb ik daar mijn twijfels over, je hebt immers ook minder kans op goed weer) loop je nog steeds kans om echt rotweer te treffen waar je boot wel tegen bestand moet zijn.

En behalve snelheid en zeewaardigheid spelen er nog een aantal dingen van praktische aard, zoals de betrouwbaarheid, sterkte (kiel, roer, ramen e.d.), de mogelijkheid om een jacht solo in alle omstandigheden aan te kunnen en je reis bovendien op een redelijk comfortabele wijze te kunnen volbrengen. Je doet 't immers voor je plezier, niet waar?

Ik zou zelf in eerste instantie voor een Halberg Rassy, Carena, Contest, Najad o.i.d. kiezen, en dan liefst eentje waar je redelijk veilig en beschut in de kuip kan zitten om niet voor iedere golf weg te hoeven duiken. Je moet immers maanden in de kuip door kunnen brengen, en dat doe je liever niet als je met je kont alleen maar op de rand van het dek kunt zitten in plaats van in een beschutte kuip. Dat is namelijk niet alleen uiterst oncomfortabel, maar ook heel onpraktisch en onveilig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 29 okt 2009 07:01 #95953

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
- als het een ouder schip is, moet je alles vervangen. Goedkoper is het een recentere boot aan te schaffen.
Mogelijk, maar tenzij alles echt nieuw is, zal je toch de neiging hebben veel te vervangen. Een oudere boot+ volledige refit kan dan ook juist goedkoper uitpakken, en een aantal oudere spullen kunnen na de refit mee als reservemateriaal, bijvoorbeeld een set zeilen.
- een boot boven de 11 meter is solo in extremere omstandigheden onhandelbaar.
Sterk afhankelijk van de boot: grootte betekent ook rustigere reacties, meer stabilitiet, en dus net even wat meer tijd om te reageren. Het record voor solozeilen staat geloof ik nog steeds op naam van Alain Colas, met de viermaster Club Mediterranee van 72 meter.
- een toerjacht gaat te langzaam voor lange oversteken (veel meer afhankelijk van de wind, of veel langzamer, dus gevaarlijker, en een wedstrijdboot is solo onhandelbaar.
Pertinent niet waar. De vergissing die je maakt is, dat je uitgaat van normale kleinere tochten. Bij een wereldomzeiling zal je relatief veel meer met bakstagswinden varen, en daarbij zijn de verschillen veel kleiner. Wedstrijdschepen blinken vooral uit aan de wind. Omdat een toerschip meer bergruimte heeft, verdiend dat zelfs de voorkeur. De meeste langdurig zwervers varen met toerschepen. Daarbij komt dat veel wedstrijdschepen maar beperkt zeewaardig zijn.
- een kruising van beide als de wauquiez centurion 37 (88 occasions van zeilen) komt het dichtst bij de ideale boot (binnen een budget van ong. 100.000 euro).
Met een dergelijk budget komen ook colin archers rond een meter of 10, 11 in zicht. Een exemplaar daarvan, zonder overmatige luxe, zou mijn voorkeur hebben in verband met grote zeewaardigheid, ruimte en stabiliteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 29 okt 2009 07:47 #95958

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Men zegt altijd "een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning " ik wil daar nog aan toevoegen dat "wie zeewaardig genoeg is om de wereld om te zeilen, weet ook wat voor schip hij daarvoor wil" :wink: .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 29 okt 2009 08:09 #95965

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
J-109 / J-120 / J-122

De 122 deed het heel erg goed in de Ostar, voer vlak achter de Open 40 van Jan Kees Lampe en was als tweede overall binnen. Als je een boot hebt die een beetje lekker gang kan maken kan je een hoop slecht weer ontwijken wat erg fijn is. Bovendien varen de J's altijd makkelijk, niet te extreem dus goed handelbaar en in zwaar weer zeilt 't goed op alleen 't grootzeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 29 okt 2009 09:45 #95977

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Julius heeft een mooie Jeanneau Selection 37, die wil hij voor net onder de ¤ 100.000 vast wel afstaan voor dit mooie streven ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 29 okt 2009 10:34 #95985

Julius heeft een mooie Jeanneau Selection 37, die wil hij voor net onder de ¤ 100.000 vast wel afstaan voor dit mooie streven ;)

Inderdaad een mooi streven en onder de ton moet ook net lukken :D . Na de winter is het weer een mooi bootje (nieuwe kussen, nieuw oven etc etc etc etc) . Overigens is er met mijne ook een OSTAR gevaren dus het water komt ie over.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 29 okt 2009 12:44 #95996

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Men zegt altijd "een schip is zo zeewaardig als zijn bemanning " ik wil daar nog aan toevoegen dat "wie zeewaardig genoeg is om de wereld om te zeilen, weet ook wat voor schip hij daarvoor wil" :wink: .


wie zeewaardig genoeg is om de wereld om te zeilen, weet ook wat voor schip hij daarvoor wil

Dat moet op een tegeltje ! :lol:
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 29 okt 2009 13:18 #95998

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Nieuw draadje "Tegelspreuken Zeilersforum"?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 29 okt 2009 13:45 #96002

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13612
nee, wat mij betreft als standaard antwoord voor de wel erg open vragen in de trend van "ik wil de wereld rond maar weet niet waarmee" etc
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 29 okt 2009 14:42 #96011

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
open40 :lol:



makkelijk alleen te zeilen op hoge snelheid, geen onnodige dingen aan boord, en gaan met die banaan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een bijdrage aan de Droom 30 okt 2009 13:46 #96172

Nu wat een leuke topic.
en hoe kom je er op om met weinig ervaring een 60 voeter uit te zoeken voor een dergelijke reis.

Maar toch dromen moeten mogen en dromen is leuk daarom mijn bijdrage aan dit topic

waar moet een schip aan voldoen voor een dergelijke tocht. :?:

Het schip moet ontworpen zijn om singel handed te varen

:idea: Veilig
:arrow: Brede gangboorden
:idea: stabiel
:idea: schip moet beschikken over een hoge balast waarde

er moet namelijk heel wat mee waneer je een reis als deze wil gaan maken

denk aan water/drink water toch gauw 3 a 4 liter per dag toch minmaal voor drieweken minimaal 100 liter mee nemen aan boord, waarschijnlijk wel meer want je wilt jezelf toch ook wel eens wassen denk ik :oops:

dan de brandstof voor de motor je zult in windstiltes terechtkomen en zult dus genoeg Diesel bij je moeten hebben om naar de haven te kunnen komen.

Bij een verbruik van 2l per uur heb je dus 48 liter nodig per 24 uur varen

om 3 weken te kunnen motoren wat niet ondenkbaar is heb je dus al 1000 liter diesel nodig :!: dit is echt niet overdreven

Dan nog je zeilen je kleding je aparatuur je kaarten je veiligheids middelen je reserve onderdelen voor de motor en reserve verstaging
Er gaat heel wat mee is je schip daaropberekend is je verstaging berekend op deze krachten moet je allemaal rekening mee houden


:arrow: Uitgaande van deze feiten zou ik gaan voor een schip met een centerkuip zit je veilig in bij zwaar weer met eeen vaargedrag dat gebouwd is op comfoor en veilig heid en zou het schip dan laten bouwen en aanpassen voor een dergelijke reis extra watertanks erin extra diesel tanks er in en natuurlijk dubbele intrumenten en een goede stroom voorziening
Alle verlichting gebasserd op led en veel zonnepaneelen er op

Aaangezien wij nederlanders zijn er in nederland een uitsteken product gemaakt word wat al bewezen heeft het te kunnen zou ik gaan voor een nieuwe C yacht of een recente compromis 888 of 999
Mar voor dat je de reis gaat maken kijk eens op de site van de ARC of nog beter gaan eens mee als opstapper bij die zeil rally daar leer je wat van

Vaar zelf een C850 een stabiel schip wat ook vertrouwen geeft bij zwaar weer

veel succes met de Droom ik hoop dat je iets hebt aan mijn bijdrage :lol:
bezoek eens mijn web site www.thehappysailer.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 30 okt 2009 22:17 #96285

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Als ik de wereld over zou willen gaan, zou ik kiezen voor een S-spant schip. Stabieler en rustiger gedrag in golfslag. Met beperkt budget is dan een Contessa 32 een goede keuze. Is ook een snel schip en veilig. Een andere optie zou een Vindo 40 (is een 32 voeter) kunnen zijn. Is eigenlijk meer richting motorsailer volgens ingewijden, vaart lastig achteruit. En dan zijn er natuurlijk ook nog de Hallberg Rassy's, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Sprak vorig jaar een wereldzeiler met een OVNI, die terugkwam van een trip van 3 jaar en zijn boot te koop aan bood in onze haven. Ik vroeg hem waarom en hij verklaarde dat hij zeilen helemaal niet leuk vond...
het was in zijn opinie alleen maar de meest economische manier om ergens te komen...
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: een bijdrage aan de Droom 30 okt 2009 23:13 #96293

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
...................
dan de brandstof voor de motor je zult in windstiltes terechtkomen en zult dus genoeg Diesel bij je moeten hebben om naar de haven te kunnen komen.

Bij een verbruik van 2l per uur heb je dus 48 liter nodig per 24 uur varen

om 3 weken te kunnen motoren wat niet ondenkbaar is heb je dus al 1000 liter diesel nodig :!: dit is echt niet overdreven
.............

Of je neemt wat meer voer mee, accepteert dat je op een zeilboot zit en wacht tot het weer gaat waaien...het was toch al geen weekendtochie waarbij je op maandagochtend weer aan het werk moet zijn... :D
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 31 okt 2009 08:17 #96315

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6594
3 weken windstilte lijkt me ook wel redelijk ondenkbaar eigenlijk, als je wel de mogelijkheid hebt naar de wind toe te motoren...laat je nou eens 4 knopen lopen op die motor, dan heb je het dus over 4x24x3=288 zeemijlen, dat is best een eindje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 05 nov 2009 16:07 #97193

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Ik denk dat the happy sailor doelde op varende zonliefhebbers die strak op de 0-parallel de transatlantische oversteek willen maken en het dus eigenlijk niet om het zeilen doen :wink:

We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 07 nov 2009 23:06 #97577

En nu weer on topic.
Stalen s spant 15, 16 meter ofzo, geen plastic boten tenzij je echt veel geld hebt.
Gaan voldoende snel, zeewaardiger kan niet.
Sterk en makkelijk handelbaar, tenminste als je een beetje kan zeilen.
Heb je tenminste ook een beetje deplacement onder je kont zitten.

groetjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 08 nov 2009 20:58 #97688

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
spit de "cruising encyclopedia" door van Dashew uitgave Beowulf, dikke 1000 pagina's tekst met foto's (foto's enigszins gedateerd, dat wel). Dan weet je in ieder geval waar je allemaal aan moet denken voordat je de vraag stelt, laat staan wilt beantwoorden. Sorry, alleen in het engels verkrijgbaar, maar dat moet geen probleem zijn voor een wereldomzeiler.

Mijns inziens:
het enige wat telt is dat, als je midden in de oceaan in de zwaartse storm terecht komt die je je maar kan bedenken plus nog eens zo'n 2 Beaufort, je dan cool de juiste beslissingen denkt te kunnen nemen: dus ken je boot en de mogelijkheden en beperkingen.

welke boot het is maakt niet zoveel uit, zolang jij er maar vertrouwen in hebt (en dat "jij" is dus iets anders dan je adviseur, die is er dan niet).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 08 nov 2009 21:06 #97689

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
wat voor mij werkt:
zelfbouw aluminium kits 15-18 meter, 1000 l diesel, 1000 l water, vin- of dooskiel, middenkuip (zonder onderdoorgang naar achteren, anders komt de vloer van de kuip te hoog boven de waterlijn!!) loodskooi in het midden van schip, grote loze ruimte voorin en achterin, waterdichte schotten, hoge vloer met uitzicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bootkeuze solo rond de wereld 08 nov 2009 21:32 #97692

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Op papier:

Kusthoppen, met de winden en stromen mee, geen kapen, geen ijs, etc

Een trimaran

Het zogenaamde mannenwerk waar mijn maag niet tegen bestemd is

Een dikke koopmans

Als ik al het budget/lef had om weg te gaan

Mijn eigen boot een Dehler 34

De ARC bewijst het elke keer weer ..... tis meer de bemanning dan de boot.

Groet Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl