[quote="Henk M" post=209692Beste Sigdock
Dat EMCI de certificering van diverse beroepen in de watersport branche verzorgt en ook de opleidingen van deze beroepen via hetzelfde adres verzorgt (DOC maritiem)wil niet zeggen dat er geen externe controle op het nivo gedaan wordt de Lloyds houd hier controle op en het behaalde ISO certificaat draagt hier ook aan bij.
Hiermee is niet gezegd dat alle door de EMCI gecertificeerde hun werk ook ten allen tijden goed uitvoeren.
Je moet het ENCI certificaat meer zien als een minimale kwaliteitseis Waarvoor je in het geval van Expert bv ook nog 4 jaar aantoonbaar ervaring als expert moet hebben.bv door werkzaam te zijn bij een expertiche buro of ingeschreven te zijn bij de Kvk met een eigen bedrijf op gebied van keuringen aan pleziervaartuigen.
Mbt de Hiswa heb je zoals ik hierboven al schreef natuurlijk gelijk.
Wel dient er bij vermeld te worden dat je als expert dus niet zomaar lid kan worden van de Hiswa secte experts. (ik ben overigens geen Hiswa lid om redenen die ik hier niet ga bespreken)
Wel ben ik erkent Gaskeurmeester , zowel van de Hiswa als van het IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat.)
Mbt de objectiviteit:
Ik en met mij de meeste “Jachtexperts” (zie boven!) zijn volledig onafhankelijk, dat wil in mijn geval zeggen dat ik niemand “uit de wind” hoef te houden.
Wel zal ik altijd proberen om niet onnodig grievend te zijn of om onnodige uitspraken te doen over anderen.
Mbt de normen en standaards
Ik neem aan dat je de normen met betrekking tot de CE eisen bedoeld.
Andere normen zijn er namelijk niet voor de jachtbouw (tenzij groter dan 24 meter of beroepsmatig gebruikte schepen)
Het is helaas (en dat is de complete Nederlandse jachtbouw met mij eens ) zo dat de Nederlandse staat de monopolie op de normen heeft en deze gedelegeerd heeft naar de NEN en die zijn van mening dat er (veel ) geld gevraagd kan worden hiervoor.
Goed nieuws is dat er van uit de bouw een rechtszaak gaande is om de normen openbaar te maken en als deze gewonnen word zal het ook voor de pleziervaartuigen vrij worden.
[/quote]
Beste Henk, dank je voor je zeer uigebreide reply, zal wel een stief kwartiertje tikwerk zijn geweest
Toch nog een paar opmerkingen van mijn kant. Als eerste over de EMCI/DOC maritiem. Je hebt het over externe controle door Llyods maar voor zover ik kan zien heeft EMCI uitsluitend een ISO9001 certificaat. Op zich heel leuk maar dat zegt alleen dat ze de berdrijfsprocedures goed zijn beschreven en ze een kwaliteitshandboek hebben, het zegt niets over de -inhoudelijke- kwaliteit van de opleidingen. Verder verwijst het allemaal naar elkeer, de opleidingen zijn EMCI-gecertificeerd en om EMCI-gecertificeerd te zijn kan je een opleiding volgen bij DOC maritiem. Examens vallen onder auspicien van de WCEI, een andere naaam voor, jawel, EMCI en de samenwerkingsverbanden in Zuid-Afika, de mediators en NLP business is ook allemaal hetzelfe. Er worden heel veel namen gebruikt die allemaal naar één en dezelfe persoon terug te leiden zijn en dat is op zijn zachtst gezegd vewarrend en komt op mij zelfs misleidend over. Ik krijg er een heel slecht gevoel door en zal daardoor deze organisatie nooit als betrouwbaar zien. Let wel: mijn persoonlijke mening, geen algemeen feit.
Normen en standaards, inderdaad ja het feit dat er een stuk wetgeving is weggestopt in ISO-normen die worden beheerd door een commercieel bureau. Ik weet trouwens van de rechtzaak die je noemt en die is verloren door de eisers. De wet mag gebruik maken van commerciele (ISO-) normen omdat het richtlijnen betreft. De kans dat ze worden vrijgegeven is dus minimaal. Goede kans dat we binnenkort een wetgeving krijgen waarbij de maximale snelheden voor autoverkeer binnen de EU wordt vastgelegd op een ISO-normblad wat dan alleen verkrijgbaar is tegen betaling.