joostp schreef :
Olav Cox is zeer aan te bevelen. Maar je moet uiteraard op je eigen gevoel afgaan. Persoonlijk ook goede ervaringen met Rem Schuijt:
www.expertiseburoschuijt.nl/
wij hebben zeer slechte ervaring met Remt Schuijt. We hebben 3 jr geleden onze boot gekocht en na aankoop en dus ná de keuring bleek dat er osmose in de boot zat welke hij zeer makkelijk vooraf tijdens de keuring had kunnen opmerken, er zaten namelijk gewoon zichtbare blaasjes in de romp. een lekenoog was het niet opgevallen maar een professional had dit niet moeten mogen missen. Aangezien we al aan de koop van de boot vast zaten, hebben we uiteindelijk na dreiging met juridische stappen de helft van de kosten van de osmosebehandeling van schuijt vergoed gezien, maar het vertrouwen was helemaal weg iig. Daarnaast: wat Schuijt helemaal gemist heeft was het feit dat bleek dat onze kiel letterlijk los onder de boot hing. Volgens de hiswa voorwaarden wordt gekeken naar de kielbevestiging, maar dit gaat niet verder dan een visuele inspectie van de kielbouten, er wordt niet gekeken naar de bevestiging zelf, dus of er mogelijke speling/ beweging in de kiel kan zitten. Bij ons bleek dat de kiel dusdanig gevaarlijk los onder de boot hing, dat het zondermeer levensgevaarlijk is geweest dat wij uberhaubt met de boot gevaren hebben. (noordzee 6bf en hoge golven, kiel hing aan een zijden draadje").
Meer in het algemeen stel mijnsinziens een keuring niet heel erg veel voor. Maar wat een beter alternatief is vraag ik mij af.
Wat overigens ook een punt van aandacht is:
wij hebben het standaard aankoop/ verkoopcontract gebruikt voor pleziervaartuigen van de ANWB. Mijn advies is om dit contract nóóit zondermeer te gebruiken als aankoper. Er staat namelijk een bijzonder nadelige clausule in dit contract opgeneomen waarin je de verkoper eigenlijk vrijwaart van alle mogelijke problemen die het schip kan hebben maar die tijdens de koop onopgemerkt zijn gebleven. Feitelijk elemineer me je al je kansen om na de koop indien nodig de verkoper te kunnen aanpakken en koop je de boot 'zoals deze in het water ligt/ op de kant staat' .
Voor ons bleek dit ook zeer nadelig omdat we zowel de keurmeester niet meer konden aanpakken wegens de zeer beperkende hiswa voorwaarden, als ook dat we de verkoper niet meer konden aanpakken door de nadelige uitsluitingsclausule in het ANWB contract.
Uiteindelijk hebben we dus redelijk wat pech gehad na aankoop van de boot welke ons bespaard zou zijn gebleven wanneer de keurmeester goed wek zou hebben afgeleverd . . .