ilCigno schreef :
In feite begint het vergelijk 'polyester vs staal' al verkeerd door alle vormen van glasvezel versterkt materiaal op één hoop te gooien onder de noemer 'polyester'. De materiaalkeuze, bouwwijze, afwerking, dikte van het laminaat etc maken al dag en nacht verschil.
Dat geld eigenlijk ook voor staal. Er is een hemelsbreed verschil tussen een spantloze knikspant romp (what's in a name?)gebouwd van staal 37 of bijvoorbeeld een rondspant gebouwd over langsspanten gemaakt van Cortenstaal. Dat zijn twee boten die technisch gezien niet meer te vergelijken zijn.
De keuze is lastig te maken en zal helemaal afhangen van wat voor eigenschappen in de boot je zoekt, hoe lang het mee moet gaan, wat voor materiaal je zelf handig mee bent met oog op het onderhoud etc. Ieder materiaal heeft voordelen en nadelen. Een vogel fluit zoals deze gebekt is en als je een polyesterman vraagt wat het beste is dan hoor je uiteraard polyester, als je een aluminium bewerker vraagt dan is het antwoord ook duidelijk. Zelfde geldt voor een staalbewerker.
Lichtste en stijfste bouwmethode ooit gebruikt voor een redelijke prijs: "Lindsay Lord methode". gemaakt volgens het woodcore princiepe waarbij de kern meestal gemaakt zal worden van red ceder of western ceder en de sheeting aan kevlar 49 of kevlar 51. het benaderd bijna het gewicht van een prepreg, autoclaaf carbon laminaat met nomex kern, maar voor 1/7e van de bouwprijs. Dat geld spenderen aan de rest van de boot en je komt op een super race machine die de "full carbon race bakken" evenaart die nu over de oceanen racen.
Er is nog zoveel te experimenteren in jachtbouw dat een eenduidig antwoord op materiaal keuze nooit gegeven zal kunnen worden, mede dit maakt het een zeer interesant vak