Leuke discussie die ik in de praktijk nog wel eens meemaak bij klanten die boot te koop zetten. Vooropgesteld; ik heb al mijn eigen boten binnen 2 weken verkocht. De laatste boot is half vorig jaar verkocht. In elke boot heb ik toch wel investeringen gedaan die logischerwijs, vind ik, bij verkoop geen financieel rendement brachten. De investeringen zijn enkel renderend geweest op het vlak van 'extra plezier'. Vooral voor mij persoonlijk. In die zin heeft het zich dik uitbetaald. Financieel is het, zoals velen hier ook aangeven, een bodemloze put geweest. Net als vele andere hobby's en/of vakanties.
Terug naar klanten die hun boot te koop zetten: veel van hen zijn 65+ en zien de boot behalve als een trots bezit ook als een ware belegging. In de jaren 70 en 80 heeft menigeen verdiend op de verkoop van een 2hands schip (na aankoop nieuw). Die tijd ligt al lang achter ons wat boten uit de jaren 70/80 betreft. Daarnaast zijn veel van die jaren 70/80 boten, vind ik, nooit gebouwd en ontworpen om 30+ jaar mee te gaan. Het is hier al eerder geschreven: einde economische levensduur. Ik kom vaak tegen dat vooral de 'oudere generatie' een overschatte 'waardebepaling' doen van hun boot. Die boten liggen dan ook al maanden/jaren te koop. "Dan verkoop ik hem niet" zeggen ze prompt. Prima natuurlijk. Alleen jammer dat het vaak hand-in-hand gaat met 'vanaf nu ook geen onderhoud meer'. Zo zonde! En dus liggen er relatief gezien best veel boten in de havens niets te doen, groen te worden, lui te zijn.
En willen ze dan toch iets investeren in hun boot.. dan moet het wel voor de aller, aller laagste prijs
Want tja, elke investering is er 1 teveel. Voor hen dan. Wederom, zo jammer!
Ik ben het met diegene eens die zeggen: binnenkort moeten er veel boten gesloopt gaan worden. Economische waarde is nul. Afgelopen week letterlijk meegemaakt dat de erven van een boot de prijs hadden bepaald op 17.000 euro. En de boot is verzekerd voor 28.000 euro! Al jaren lang!! Leuk dat ze zelf de prijs bepalen.. maar een koper gaan ze zo niet krijgen.
Zowel ik als de "havenmakelaar" zouden de betreffende boot niet voor niets willen hebben.. zoveel werk dat er aan zit! Maar de overledene had in dit geval echt gezegd dat de boot minimaal 20K waard is. En dus betalen ze nog maar een jaar extra liggeld. De boot zelf ziet er inmiddels echt niet meer uit. Men heeft zelfs een reprimande van de havenmeester ontvangen: schoonmaken graag..
Ze gaan niet snel kopers vinden voor die boot.. en dus is de waarde nihil, voor mij. Alleen weten de, in dit geval, erven dat nog niet. Die hopen nog steeds op 17K. En zoals gezegd, ik ken redelijk wat van dit soort vergelijkbare gevallen.
Waarde van boot, het blijft voor velen een lastig gegeven.