Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: objectief verkoopprijs bepalen

objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 12:49 #477092

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Titel zegt het al.
Als je zou overwegen je boot te verkopen. Even voor de duidelijkheid, onze boot komt niet te koop ofzo, maar het valt me op dat vele boten duur (van voor de crisis) geprijsd zijn/blijven en (sommige) kopers onzinbiedingen doen en altijd een lagere prijs verwachten.

Bouwjaar, opties, staat van onderhoud,... spreekt voor zich.
Eerste 2 zijn makkelijk en objectief vast te stellen, derde wordt wat moeilijker.

Hoe kan je eigenlijk "objectief" een correcte prijs bepalen voor een schip als je je schip in verkoop wil doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 13:02 #477093

ik denk dat de objectieve prijs is dat wat de hoogste bieder wil betalen.... elke andere (hogere) prijs is fantasie van de verkoper.

Er zijn wel keurmeesters en taxateurs die een waardebepaling doen.
Vergelijking met recent verkochte zusterschepen is dan meestal de gebruikte manier.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 13:06 #477094

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
kijken naar je buren (in dit geval zusterschepen) is toch ook subjectief.
Als ik ook een spirit koop en spreek met jou af dat we hem alletwee verkopen aan pakweg €150000 dan is dat ook niet objectief meer hé.

Want 1x een taxateur gezien en 3x een keurmeester, laat ons niet in die discussie belanden :-)

Er moet toch echt iets "meetbaar" in prijsbepaling zijn of is het echt allemaal zo subjectief?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 13:13 #477098

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
Ja.

En dat geldt overigens ook voor alles wat je in de winkel koopt. Alleen zijn we daar in NL niet meer zo aan gewend. Werkelijk alle prijzen zijn maar wat de gek er voor geeft.

Er is geen enkele intrinsieke waarde aan geen enkel produkt of object. Ook niet voor arbeid trouwens.

Dus ook niet voor boten. Sorry, schepen.

Daardoor is de beste manier die je hebt, kijken naar de buren. Fundamenteel is er geen enkele waarde behalve die jij er aan toekent.

Voor nieuwe producten zou je nog iets kunnen zeggen over gebruikte materialen, manuren en een redelijke winstmarge.

Maar voor oude spullen is dat er echt niet. Kijken naar de buren. Of uit een lijstje halen. Maar dat is ook niet meer dan een weerslag van wat een burenkijker er van vindt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 13:23 #477103

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Markt is vraag en aanbod. De rest maakt niet uit. Kijken naar de verkoopprijs van je buurman (dus niet vraagprijs) zegt meer dan bouwjaar, staat van onderhoud en lengte bik elkaar.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 13:28 #477105

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6996
Als het voor auto's kan, dan ook voor boten. Dus: wat was de nieuwprijs, hoeveel schrijven we af ( eerste jaar 20%, daarna een paar jaar 5% per jaar, daarna geen afschrijving). Dan de staat van onderhoud: hoeveel moet er besteed worden aan direct noodzakelijke reparaties, hoeveel zou eigenlijk ook moeten gebeuren om 1 jaar redelijk te kunnen varen? Deze methode levert een redelijke " waarde" op. Zo doet een verzekeraar het ook. Pas daarna komt de factor " handel", dus wie geeft de hoogste prijs. Daar spelen veel factoren mee, zoals uiterlijk, schaarste, reputatie van de ontwerper, resp de werf. Ik heb wel eens meegemaakt dat een taxateur zei: emotionele waarde tellen wij niet mee. Dit laatste terzijde.
Laatst bewerkt: 16 jan 2014 13:31 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 13:37 #477109

jerry schreef :
Als het voor auto's kan, dan ook voor boten. Dus: wat was de nieuwprijs, hoeveel schrijven we af ( eerste jaar 20%, daarna een paar jaar 5% per jaar, daarna geen afschrijving). Dan de staat van onderhoud: hoeveel moet er besteed worden aan direct noodzakelijke reparaties, hoeveel zou eigenlijk ook moeten gebeuren om 1 jaar redelijk te kunnen varen? Deze methode levert een redelijke " waarde" op. Zo doet een verzekeraar het ook. Pas daarna komt de factor " handel", dus wie geeft de hoogste prijs. Daar spelen veel factoren mee, zoals uiterlijk, schaarste, reputatie van de ontwerper, resp de werf. Ik heb wel eens meegemaakt dat een taxateur zei: emotionele waarde tellen wij niet mee. Dit laatste terzijde.

Bij een boot van een jaar of 10 oud zal dat best kloppen maar bijv. mijn boot van 35 jaar oud zou nu nog €4,00 waard zijn volgens die methode. :huh: :ohmy: :lol:
De nieuwprijs in 1978 was nl. 66500 gulden oftewel ruim €30000
En of je voor een 10 jaar oude boot van €100.000 maar €50.000 moet vragen lijkt me , mits hij er goed uit ziet, ook aan de lage kant.
Of bedoel je soms de huidige nieuwprijs?

Ik denk trouwens ook niet dat mijn verzekering met een opgegeven waarde van €4,00 accoord zou gaan. :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 16 jan 2014 13:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 13:49 #477112

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6996
Leuk geprobeerd, YellowBoat. Volgens mijn voorstel nog eens goed rekenen: 1 maal 20%, dan (bijv) 6 maal 5%, maakt in 7 jaar 50% afschrijving. Hoe kom je dan aan €4? Een boot van €10000, zou in mijn ogen na 7 jaar in waarde gehalveerd zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 14:13 #477119

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
De actuele waarde fluctueert met de huidige staat van de:

Economie
rente stand voor eventuele lening
Gewildheid schip
Bouwjaar
eventuele vernieuwingen zoals: motor,zeilen, navigatie, stoffering navigatie instrumenten, radar,giek mast,staand want enz.
zeilen wat voor staat en nieuwe of oude zeilen en wat voor materiaal gemaakt.
romp geschilderd ja of nee
eventuele schade waar dan ok
osmose of behandeling daarna
ieder jaar uit het water en binnen of buiten op de wal gestaan
schroef uitvoering en motor uitvoering
En nog wat meer zaken die een koop of verkoop aantrekkelijk maken of niet.
Dan nog wat vind de verkoper van zijn schip en is deze objectief genoeg om een reële marktwaarde te vragen?

Volgens mij kan je niet over een afschrijving percentage spreken.
De trend bij de jongere generatie is over het algemeen een schip huren in een warm land met alle luxe er bij.
2 a 3 weken varen en dan bekijk het met al dat onderhoud en geklus.
We gaan weer terug naar nederland.
Dan spreken we nog niet over de jaren 2017 naar 2019.
Dan verwacht de Hiswa dat 20 % van de lig plaatsen leeg zijn.
Oorzaak een veranderende mentaliteit van de jongeren en en niet te vergeten de vergrijzing van de meeste zeilers en dat is nu zeer actueel.
De markt word straks overspoeld met zeiljachten die te koop staan.
En ga dan maar eens over een waarde bepaling spreken.

Als je gaat rekenen wat er per zee mijl aan kosten zijn dan schrik je.
niet doen dus :pinch:
Laatst bewerkt: 16 jan 2014 14:14 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 14:13 #477120

vanpupi schreef :
Als ik ook een spirit koop en spreek met jou af dat we hem alletwee verkopen aan pakweg €150000 dan is dat ook niet objectief meer hé.

dat kunnen we wel afspreken, maar als de kopers niet zoveel willen betalen blijven we allebei met die boten zitten....

De markt is altijd nog vrij groot:
- je kan in de hele EU boten kopen (en daarbuiten)
- er zijn er genoeg naar eenieders smaak en wensen
- er zijn meer mensen die er een kwijt moeten dan die er een willen kopen

ofwel, een buyers market, de prijzen worden bepaald door de kopers...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 16 jan 2014 14:16 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 14:25 #477121

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
Een tijdje terug is bij Kroes een nieuwe houten boot geleverd. Aanschaf ik meen anderhalve ton. Op het moment van het zetten van de handtekening voor de overdracht was daar 50% van verdampt. De gangbare prijs van een tweedehands Kroes van vergelijkbaar model in topstaat.

In "De markt" kijk je (of hoor je te kijken) naar wat er voor hetzelfde geld nog meer te krijgen is.

Zoals Warren Buffet zegt: Prijs is wat je betaald bij aanschaf, waarde is wat je er voor krijgt bij verkoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 14:29 #477122

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Baasklusje schreef :
ofwel, een buyers market, de prijzen worden bepaald door de kopers...

De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod, binnen een bepaalde marktconforme marge, zoals altijd.
Als de koper niet wil betalen en de verkoper het voor de geboden prijs niet wil laten gaan is er geen deal, zo simpel is het wel.
Laatst bewerkt: 16 jan 2014 14:31 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 14:39 #477126

Je hebt gelijk , er moet nog een klein beetje bij.
Maar 66500/2,20371(gulden naar €)*0,80(eerste jaar)* 0,95^34(34 jaar 5%) is toch echt €4,22 hoor. :ohmy:

Maar ja , da's voor mijn boot van 35 jaar en een paar maanden oud. ;)
Dat aantal jaren met 5% is gewoon 0,95 tot de macht het aantal jaren.
Stuk makkelijker als steeds 5% aftrekken.
Het is in ieder geval voor 7 jaar niet 20% +6*5% .
Want elk jaar is de rest waarvan je 5% af moet trekekn immers lager.
Voor 7 jaar dus 100*0,8*9,95^6= 58,8% van de nieuwprijs.
Anders zou immers een boot na 17 jaar niks meer waard zijn want 100-20-16*5 is immers nul :huh:

ps. Gelukkig berekenen ze bij de bank de hypotheekrente over het restbedrag van je hypotheek wel goed. :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 16 jan 2014 14:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 16:01 #477144

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 322
Hoe kan je eigenlijk "objectief" een correcte prijs bepalen voor een schip als je je schip in verkoop wil doen?

Hoi Pieter,

Even vanuit het perspectief van de koper:
Stel dat jij de "faire" prijs hebt betaald en even later ontmoet je iemand met een vergelijkbare boot die de helft heeft betaald?
Wij hebben voordat we onze Etap kochten, eerst eens enkele andere exemplaren bekeken, daarna hebben we de knoop pas doorgehakt.
Uiteindelijk komt het er bij een koop altijd op neer dat je er, ook achteraf, een goed gevoel aan overhoudt. :)

En dan vanuit het perspectief van de verkoper:
Stel dat je na de aanschaf van je eigen boot behoorlijk hebt geïnvesteerd. Hoeveel wil je daar nog van terugzien in de verkoopprijs? Het enige dat enigszins objectief is, zijn de prijzen van vergelijkbare boten + datgene dat er bij jou meer op zit dan bij een ander. En dan is het maar de vraag of de koper dat wil betalen. :dry:
Anderzijds: stel dat je de boot behoorlijk hebt verwaarloosd, hoeveel ben je dan bereid om van de prijs af te doen en hoe bereken je dat? :blink:

Groeten, Nick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 16:35 #477151

Afschrijving van een boot volgens het princiepe van afschrijving van een auto gaat neit echt op.

Een boot heeft zeer vele onderdelen die eerder los van elkaar gezien moeten worden.
Start met de nieuwbouwwaarde van de boot, gecorrigeerd met inflatie naar hedendaagse Euro's. En dan word het een aftrek sommetje.
Laten we even uitgaan van een boot die gewoon normaal en regelamtig gebruikt word en gewoon netjes onderhouden.

Van ieder onderdeel bekijk je hoe lang het mee gaat en hoe lang het al geleeft heeft, afschrijving geschied dan lineair.


-Neem de zeilen, na 10 jaar is het knappe er af, dus een set zeilen dat 5 jaar oud is, rechtvaardigd de aftrek van de halve prijs van een set zeilen.
- De motor, in een zeilboot kun je niet rekenen op een motor die langer mee gaat dan 5000 uur zonder dat je er serieus geld in moet steken. Een motor met 3000 draai uren, rechtvaardigd dus een aftrek van 60% van de waarde van een nieuwe motor.
- Staand want, men rekent 10 jaar voor vervangingstermijn. Dus een 7 jaar oud setje staand want moet 70% van de waarde van nieuwe verstaging afgetrokken worden.
- Electronica, na 8 jaar houd het voor de meeste electronica echt wel op. 5 jaar oude instrumenten kun je dus ook al voor 63% afschrijven.
- Zo ga je de hele boot bij langs van Bilgepomp tot railing draad, tot verf systeem.

Aan het einde hou je een somemtje over dat exact aangeeft wat de technische waarde van de boot is.

Let wel dat je er alleen voor krijgt wat de markt wil geven. Als het een beetje een gangbare boot is, dan lukt bovenstaande methode prima. Als het een one-off betreft met wat speciale wensen erop of er aan, dan moet je al net een liefhebben vinden. Als het een boot met een zeer diepe kiel betreft, dan is je kopersmarkt ook al veel beperkter (tenzij het een racer betreft). Als het een zelfbouw project betreft, en dat is zichtbaar aan de boot, dankelderd de waarde ook enorm.

Dus de beschreven methode is voorbehouden aan de gangbare boten, ongeacht de leeftijd. Voor die andere 20% van de boten is er geen zinnig antwoord op deze vraag te geven.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 jan 2014 16:37 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 16:45 #477155

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Dank je Erik, dat is mooi "objectief".
Als je nuchter naar je eigen boot kan/wil/durft kijken kan je zo toch rationeel bepalen wat het zou moeten zijn.
De rest is dan inderdaad zoals boven aangehaald meer economie, vraag/aanbod andere factoren.
Het getal dat dan rationeel uitgekomen wordt kan je dan aftoetsen tegen een soort gemiddelde van de marktprijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 16:49 #477156

Met excuses bij voorbaat:
Wat een lariekoek. Niemand zal de waarde in het economisch verkeer bepalen aan de hand van de afschrijvingen. Nee, de koper stelt een prijs en vervolgens is het aan de onderhandelingen tussen verkoper en koper welke prijs er overeengekomen wordt. De een is daar meer bedreven in dan de ander waardoor er toch verschillen in prijs ontstaan. Wellicht kan de koper enkele waarde verlagende kenmerken gebruiken om de prijs te laten zakken. Als er geen onderhandelingen komen zal de vraagprijs te hoog zijn. Het is gewoon marktwerking, net als bij de verkoop van huizen en laat ik daar nou net verstand van hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 16:51 #477158

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Maarten-Jan, dat is absoluut waar, maar als verkoper sta je wel vrij sterk als je exact de waarde weet en dat zou een van de argumenten kunnen zijn.

vraag/aanbod is een heel normaal principe, onderhandelingen ook, maar dat is nu net niet wat de vraag is. De vraag was,hoeveel is een schip ECHT waard. Zonder te discussiëren over economie of "wat de gek ervoor wil geven".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 16:57 #477161

vanpupi schreef :
De vraag was,hoeveel is een schip ECHT waard. Zonder te discussiëren over economie of "wat de gek ervoor wil geven".

ECHT waard?
dan heeft een schip een negatieve waarde, want het is geen investering maar een kostenpost. Geld wat je in een schip stopt wordt minder waard... om daarvoor te compenseren moet het schip een negatieve waarde hebben als je het verkrijgt.

Het gaat toch echt neerkomen op wat de gek ervoor geeft, dat is de enige echte waarde. Al het andere is fantasie.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 17:12 #477163

Maarten-Jan schreef :
Met excuses bij voorbaat:
Wat een lariekoek. Niemand zal de waarde in het economisch verkeer bepalen aan de hand van de afschrijvingen.
Ik zou zeggen: probeer het maar eens!
Je zult zien hoe schrikbarend dicht je bij de uiteindelijke verkoopprijzen van gangbare jachten komt als je "mijn" methode gebruikt.

Ik hanteer de methode in iedergeval wel om de "afschrijving" van mijn boot bij te houden. Dat geld gaat jaarlijks opzij in het potje voor onderhoud. Iedere 10 jaar een grote refit is noodzakelijk om een goed gebruikte boot goed te kunnen blijven gebruiken. Dat ksot een hoop geld en word opeens een hoop dragelijker als je slim gaat sparen. En je weet veel aardiger wat je eigen boot je feitelijk kost.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 17:15 #477164

Voor mij is het simpel. Ik heb geen boot maar zou er op termijn wel eentje willen aanschaffen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog maar weinig 'oudere' boten heb gezien waar ik überhaupt op zou willen bieden... Ik hoef geen grote boot, 7 à 8 meter is meer dan voldoende. Daar liggen er inderdaad veel van te koop (jaren 70/80 modellen zeg maar). Maar vaak in een erbarmelijke staat van onderhoud. Het heeft in mijn ogen helemaal geen zin om daar nog in te investeren; deze boten zijn gewoon op; ze zijn vaak het liggeld niet waard. Af en toe zie je dan wel eens een mooier exemplaar, netjes onderhouden... deze zullen nog wel een andere eigenaar vinden mits een schappelijke prijs (lees: aanzienlijk lager dan de huidige vraagprijzen).
Een boot is waard wat de koper wil betalen, zo zie ik het althans.
Verkopers zien dit uiteraard helemaal anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 17:16 #477165

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 322
Het gaat toch echt neerkomen op wat de gek ervoor geeft, dat is de enige echte waarde. Al het andere is fantasie.

Dat doet me denken aan een van mijn buren in de haven. Die wil best van zijn schip af, maar niemand betaalt wat hij minimaal er voor wil hebben. Dus betaalt hij maar weer een jaar havengeld en gaat af en toe eens varen... :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 17:23 #477166

Erik, voor onderdelen kan ik je volgen, maar voor de kale boot gaat het niet werken. Hoe bepaal de de waarde van die kale boot, na 10 of 20 jaar????
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 17:27 #477169

Je kunt er vanuit gaan dan een boot en een interieur van 40 jaar oud geen waarde meer hebben. Dus 1/40ste per jaar is een veilige aanname voor een "standaard" polyester boot. Voor metalen boten gaat de romp, mits knap onderhouden en beschermt, oneindig mee. En hebben dus ook fictief geen afschrijving.
Fat blijkt ook wel omdat een 30 jaar oud aluminium of stalen casco in goede staat nauwelijks minder kosten dan een nieuwgebwoud casco.

Daar komt uiteraard nog wel "afschrijving" van bekleding, lak, verf, gelcoat etc. allemaal bij op.
Uiteindelijk is het een stief dagje rekenen en sommen, maar het geeft je een zeer goed inzicht in de algehele staat van de boot, en dus de feitelijke technische waarde die er aanhangt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 jan 2014 17:29 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: objectief verkoopprijs bepalen 16 jan 2014 17:40 #477171

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Wat is waarde?

Waarde is altijd subjectief. Ook probeert de hele wereld deze objectief te benaderen. Blijkt ook kansloos, immers blijven aandelen, valuta, olie, rentes en allerhande prijsniveau's schommelen.
Als je op lineairewijze waarde kan bepalen, dan zou schaarste een prijs niet kunnen opdrijven.

Nee, waarde wordt bepaald door degene die een goed of dienst wenst, alsmede aanbied. Echter die betaalt, bepaald. Waarde is daarmee emotie.

Prijsbepaling gebeurt op ALLE niveaus door bench marken. Het concurrentieveld bepaald onderscheid of het me-too niveau.
De koper zoekt immers naar de beste aanbieding (volgens de marketingmix).

Mijn boot is voor mij vele malen meer waard, dan dat wie er dan ook nu voor zou geven. Ik ben me er van bewust dat dit emotie is. De boot is op basis van emotie gekocht. Ik vind het dan ook 1 van mijn beste deals. Als die emotie weg is, dan ga ik benchmarken. Waarde is emotie!
Laatst bewerkt: 16 jan 2014 17:40 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl