Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed?

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 20 aug 2015 07:44 #653433

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Happydart schreef :
Tony2920 schreef :
Kan iemand eens aangeven hoe je Messing afsluiters op zicht of met beperkte middelen kunt herkennen ?

lees dit maar even : www.zeilen.nl/?qa=hartekreet-v...ontruste-keurmeester

en voor diegenen die denken dat ze goed zitten ,kijk het toch maar na ...

Grappig. Precies wat ik zeg....
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 20 aug 2015 07:57 #653440

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Knap stukje tekst. Met 1vraag blijf ik wel zitten. Hoe weet je welk type er in je schip zitten, bij ons kunststof, dus niet zozeer een probleem, maar ik ken wel veel andere schepen waar wel "normale" afsluiters opzitten.
Een antwoord als "indien onbekend vervangen" is nonsens. Maw, hoe weet je of je goeie messing of brons hebt of je met een 5jaarlijkse te vervangen variant rondvaart?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 20 aug 2015 08:01 #653443

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Ik begin ook steeds meer te neigen naar het gebruik van hoogwaardige kunststof afsluiters. Nadeel is dat ze wat lomper zijn en dus meer ruimte innemen, maar ze straffen minder hard af bij vorst en hebben zeker geen nadelen vwb ontzinking. De huiddoorvoeren zelf is ook nog een puntje, liever geen dikke uitstekende delen op de romp, dus min of meer flush mount zou mooi zijn.
Staan de laatste jaren ook op de hiswa, misschien toch de knoop doorhakken.
Dat ze minder brandbestendig zijn...tja, op een polyester boot zal dat denk ik weinig uitmaken...

naja, na 26 jaar mag het wel een keer he...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 20 aug 2015 08:10 #653448

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6116
Ontzinking kun je herkennen aan verkleuring van messing (geel) naar Koper (rood). Verkleuring is niet egaal. Het zink verdwijnt uit de legering door galvanische werking. Het overblijvende materiaal, messing met minder zink, is vooral zachter en brokkelt sneller af bij belasting.

Gewoon controleren is dus mogelijk, niets te zien.......... dan oké, verkleuring......, tijd om te vervangen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 20 aug 2015 08:13 #653450

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
vanpupi schreef :
Knap stukje tekst. Met 1vraag blijf ik wel zitten. Hoe weet je welk type er in je schip zitten, bij ons kunststof, dus niet zozeer een probleem, maar ik ken wel veel andere schepen waar wel "normale" afsluiters opzitten.
Een antwoord als "indien onbekend vervangen" is nonsens. Maw, hoe weet je of je goeie messing of brons hebt of je met een 5jaarlijkse te vervangen variant rondvaart?

Opvallend hoe snel een bepaalde norm een eigen leven gaat leiden. "5 jaarlijks te vervangen" is zelfs voor messing afsluiters in zout water wat overdreven, lijkt me. Die vijf jaar komt uit de eerdere genoemde Europese norm, die stelt dat het materiaal binnen vijf jaar "geen gebreken mag vertonen".

Mijn eigen boot (van 1979) heeft een groot deel van zijn leven op zout water gelegen en na vijf jaar op zoet, ligt hij nu weer op zout. Een paar jaar geleden heb ik een nieuw toilet geplaatst en daarbij ook de bijbehorende messing afsluiters vervangen. Er zitten er nu nog twee messing afsluiters in, die ik komende winter/voorjaar wil vervangen. Die zitten er al tenminste tien jaar in, waarschijnlijk veel langer.

Wat betreft goeie messing of brons: ik zou elke twijfel uitsluiten door het aanbrengen van kunststof afsluiters. Dat is wat ik bij de twee eerder genoemde vervangingen heb gedaan. Kwalitatief volkomen gelijkwaardig en geen zorgen meer over ontzinken.
Laatst bewerkt: 20 aug 2015 08:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 20 aug 2015 08:16 #653452

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
HPV schreef :
Ik begin ook steeds meer te neigen naar het gebruik van hoogwaardige kunststof afsluiters. Nadeel is dat ze wat lomper zijn en dus meer ruimte innemen

Als je dat als een serieus argument beschouwt, dan heb je wel èrg weinig ruimte.
Ik heb er zelf inmiddels twee (Trudesign), maar mij is de grotere omvang niet echt opgevallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 20 aug 2015 08:22 #653455

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Bedoelde ook niet dat ze slecht zijn na vijf jaar, maar goed you got the picture :) dus je ziet ze echt verkleuren dan? Dat is nu eens een makkelijke test :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 20 aug 2015 08:22 #653456

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 20 aug 2015 08:36 #653459

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Koezt schreef :
Uit dit laatste artikel:

Plastic leidingen, huiddoorvoeren en afsluiters zijn ook
geen oplossing daar bij blikseminslag de leidingen, die door
hun vloeibare inhoud uitstekende geleiders zijn, gebruikt
worden om de energie af te voeren naar de aarde.
Het gevolg is dat de leidingen en afsluiters spontaan
verdampen en er één of meer gaten in het schip zitten.


Mja. Dus ook alle slangen maar vervangen door bronzen pijp?
Zoals ik ergens anders al twee keer schreef, deze week: er is altijd wel iets om bang voor te zijn.
Laatst bewerkt: 20 aug 2015 08:39 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 20 aug 2015 08:39 #653461

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
@ lodewijk

de toiletafsluiters zijn wat krap ingebouwd, klopt. Huiddoorvoer gaat door een sparing in de binnenschaal en dat kan nog weleens een knutselklus worden om het allemaal netjes te laten passen. Voor de motor en wasbakken is het allemaal niet zo spannend. Heb overigens de dimensies niet tegen elkaar afgezet, was meer een indruk.

Heb trouwens de huiddoorvoer tbv wasbakje in de toiletruimte helemaal niet meer nodig, die afvoer heb ik aangesloten op de toevoer van het toilet, kan ik er altijd antivries in knikkeren en door het toilet pompen of drinkwater uit de tank als we weer eens droogliggen zoals in gravelines of zo. Spoelt beter door dan modder :sick:

Als ik er toch mee aan de gang ga dan zal ik deze incl huiddoorvoer verwijderen en t gat afdichten met epoxy enz. Een zorgje minder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 20 aug 2015 08:42 #653462

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Ik heb er nochtans toch iets van bijgeleerd hoor. Er is nog 1 messing afsluiter (boven de waterlijn) aanwezig bij ons waar de vorige eigenaar een wasmachine op had zitten. Die heeft nu een andere kleur op 1 plek. Die gaan we deze winter dus ook nog vervangen :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 20 aug 2015 08:44 #653463

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
lodewijk stegman schreef :
Koezt schreef :
Uit dit laatste artikel:

Plastic leidingen, huiddoorvoeren en afsluiters zijn ook
geen oplossing daar bij blikseminslag de leidingen, die door
hun vloeibare inhoud uitstekende geleiders zijn, gebruikt
worden om de energie af te voeren naar de aarde.
Het gevolg is dat de leidingen en afsluiters spontaan
verdampen en er één of meer gaten in het schip zitten.


Mja. Dus ook alle slangen maar vervangen door bronzen pijp?
Zoals ik ergens anders al twee keer schreef, deze week: er is altijd wel iets om bang voor te zijn.

Risicos die practisch te ondervangen zijn, ondervang ik. DZR messing fittings kosten nauwelijks meer dan gewoon ongeschikt messing. Lastig te vinden, dat wel. Maar als je een schip koopt, met twijfelachtige afsluiters en doorvoern, dat ook nog eens jaren achtereen in zout water heeft gelegen, is het vervangen van deze onderdelen het eerste dat ik zou oppakken. En dan gelijk goed.

Je opmerking over bronzen leidingwerk raakt natuurlijk kant nog wal...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 20 aug 2015 08:58 #653466

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27562
Koezt schreef :
Je opmerking over bronzen leidingwerk raakt natuurlijk kant nog wal...

Schrijver van artikel stelt dat de leidingen waar water in staat prima geleiders zijn en is dus bang dat de bliksem zijn weg daardoor zal kiezen. Zou kunnen, maar op zeilboten lijkt de mast me het point of entry voor de gemiddelde bliksem. Ik denk niet dat de bliksem dan nog een een paar meter horizontaal opzij schiet, op zoek naar een met water gevulde slang. Nou is de bliksem een raar ding, maar het risico lijkt me nogal theoretisch.

Maar los daarvan: op vrijwel alle zeilboten zitten er kunststof slangen op de afsluiters, of die nu van brons of van kunststof zijn. Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel.

Als je ook dat bliksem-risico nog wilt uitsluiten zit er maar één op voor je, Koezt. Vat je 'm?
Laatst bewerkt: 20 aug 2015 09:00 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 20 aug 2015 17:26 #653609

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Fly-Tour schreef :
Ts gaat van zout naar zoet, ik maak uit allerlei posts op dat men denkt dat hij van zoet naar zout gaat waardoor evt. messing stuk zal gaan. Niet aan de orde dus, lijkt mij.
Zoet water tast alleen maar minder aan. Je zit alleen met evt de anodes. EN het soort antifouling.

Een bootje wat lang op zout gelegen hebt, weet je niet in welk stadiumn het is. Als iedereen goed leest is het iedereen opgevallen dat ik "prevetief" geschreven heb. Nu is het woord preventief geheel onbekend in de watersport en is het meer banden plakken en brandjes blussen.

Ik heb het bij nu wel de kogelkranen vervangen, het geld is het niet en het werk ook niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 aug 2015 19:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 21 aug 2015 07:41 #653728

  • tafkaf
  • tafkaf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 437
bredezeiler schreef :
Deze boot ligt al 15 jaar in Grevelingen....zal voorzien zijn van juiste afsluiters denk ik.

Boot gaat 1 x per twee jaar eruit voor 2 weken en krijgt dan koperhoudende af.

Daarna weer direct te water, want zijn winter en zomerzeilers.
Wij hebben twee jaar terug een FF95 gekocht in Brouwershaven, de boot omgevaren via Strijensas omdat de huidige haven de oude boot nog de walplaats gebruikte. In Strijensas de Anode inderdaad vervangen, kost niks en een schroef is duurder, en omdat we enkele blaasjes hadden (die met stinkend vocht :() heel het onderwaterschip toch behandeld. Laat je niet al te gek maken en bekijk jou specifieke situatie. Ook onze boot werd de laatste 10 jaar enkel twee weken voor knippen en scheren eruit gehaald, is normaler op de grevelingen als op de randmeren denk ik, vandaar dat we wel even een expert naar de onderkant hebben laten kijken, die heeft ook alle blaasjes goed gevonden en ons allerlei nuttige tips gegeven.
Leader of the universe..!
Semper in faecibus sumus, sole profundum variat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 21 aug 2015 13:33 #653831

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
ilCigno: ik heb dit draadje opgeschoond van off-topic berichten en van berichten die persoonlijke aanvallen bevatten. Graag on topic te blijven en de forumregels respecteren.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 23 aug 2015 19:33 #654201

We hebben een principe akkoord voor een sunway 29 B)

Komend uit zout water...en die gaat hopelijk naar zoet... :whistle:

Kent iemand een goede keurmeester in zeeland en omgeving??

En een goede site voor samenstellen van een vaarroute is ook welkom...heb zelf al wat gevonden,maar wellicht zijn er betere...?
Laatst bewerkt: 23 aug 2015 19:34 door bredezeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 23 aug 2015 19:35 #654203

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
zie de banner links boven
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 23 aug 2015 19:48 #654212

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
ANWB doet keuringen. Ben ik een paar keer bij geweest en een goed gevoel aan over gehouden.

Van waar naar waar wil je varen?
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 23 aug 2015 19:53 #654216

JohnBerg schreef :
ANWB doet keuringen. Ben ik een paar keer bij geweest en een goed gevoel aan over gehouden.

Van waar naar waar wil je varen?

Brouwershaven > Harderwijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 23 aug 2015 20:42 #654233

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
bredezeiler schreef :
JohnBerg schreef :
ANWB doet keuringen. Ben ik een paar keer bij geweest en een goed gevoel aan over gehouden.

Van waar naar waar wil je varen?

Brouwershaven > Harderwijk

Dan neem je de SMR en de Randmeren.

Maar misschien is het handiger en veiliger als je een ervaren opstapper meeneemt. Je vraag lijkt te duiden dat je nog weinig ervaring hebt.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 23 aug 2015 20:49 #654234

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ahum, het 'Alphen brugdek accident' heeft ervoor gezorgd dat de SMR voorlopig even uit de running is. Daarop wachten lijkt me geen echte optie..
dus:

Alleen als de mast plat kan , binnendoor via om-Alphen-heen-route waar vaste bruggen liggen ,vanwege 'Alphen brugdek accident'. Anders over zee.
Geen ander alternatief met staande mast...
Maar op die Sunway van 29 voet lijkt het me haast wel dat de mast gestreken kan worden. Mocht hij zo'n 10 meter hoog zijn, dan kun je misschien nog over de rivieren.
Binnendoor ,vooral motorrend, lijkt me een opstapper nogal overdreven. Ik dacht dat Bredezeiler al eerder boten heeft gehad en dus niet onervaren is.

Mocht de boot veel hoger dan 10 meter zijn, dan is het ook nog maar de vraag of hij wel onder de Hollandse en stichtse brug door kan , al zou men met staande mast naar het noorden weten te komen over zee of na de stremming. Ik denk dat het mast eraf laten hijsen en strijken op een haven bezuiden de stremming (of indien mogelijk zelf strijken) wordt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 23 aug 2015 21:02 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 23 aug 2015 21:03 #654237

La Mavare schreef :
bredezeiler schreef :
JohnBerg schreef :
ANWB doet keuringen. Ben ik een paar keer bij geweest en een goed gevoel aan over gehouden.

Van waar naar waar wil je varen?

Brouwershaven > Harderwijk

Dan neem je de SMR en de Randmeren.

Maar misschien is het handiger en veiliger als je een ervaren opstapper meeneemt. Je vraag lijkt te duiden dat je nog weinig ervaring hebt.

Doe gerust een voorstel... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 23 aug 2015 21:05 #654238

Fly-Tour schreef :
Ahum, het 'Alphen brugdek accident' heeft ervoor gezorgd dat de SMR voorlopig even uit de running is. Daarop wachten lijkt me geen echte optie..
dus:

Alleen als de mast plat kan , binnendoor via om-Alphen-heen-route waar vaste bruggen liggen ,vanwege 'Alphen brugdek accident'. Anders over zee.
Geen ander alternatief met staande mast...
Maar op die Sunway van 29 voet lijkt het me haast wel dat de mast gestreken kan worden. Mocht hij zo'n 10 meter hoog zijn, dan kun je misschien nog over de rivieren.
Binnendoor ,vooral motorrend, lijkt me een opstapper nogal overdreven. Ik dacht dat Bredezeiler al eerder boten heeft gehad en dus niet onervaren is.

Mocht de boot veel hoger dan 10 meter zijn, dan is het ook nog maar de vraag of hij wel onder de Hollandse en stichtse brug door kan , al zou men met staande mast naar het noorden weten te komen over zee of na de stremming. Ik denk dat het mast eraf laten hijsen en strijken op een haven bezuiden de stremming (of indien mogelijk zelf strijken) wordt.

Hoogte is 12.95
Zal ,m bij de start strijken en allles op de motor doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van zout naar zoet, gaat dat zomaar goed? 23 aug 2015 21:05 #654239

Heb ook prijsopgaaf lopen voor gewoon wegtransport....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl