Bauke Daimio schreef :
Dan, maakt het qua zeewaardigheid veel uit of je met een boot van 28 of 30 voet naar bijv Engeland zeilt? Ik merk dat ik het wel belangrijk vind dat mijn toekomstige boot niet bij ieder golfje als een dolle heen en weer schommelt.
Met een beetje golven ( en 1 meter heb je al gauw ) beweegt elke boot op en neer over de golven.
Alleen de frequentie waarmee dat gebeurt ligt lager bij een langere , lees zwaardere, boot.
En langzame bewegingen voelen inderdaad prettiger aan.
Overigens vallen de bewegingen onder zeil wel mee omdat de zeilen niet alleen vortgang geven maar ook bewegingen dempen. Daarom kan het xinvol zijn om bij te weinig wind toch bijv. je grootzeil te laten staan.
V.w.b. oversteken naar Engeland; ik hebdat al met mijn eerste boot ( Varianta 750 kg en 6,3 meter lang) gedaan net als de Noordzee naar de Limfjord en vele malen naar de Oostzee.
Daarna met mijn tweede boot (6,9 meter en 2 ton ) 7 maal naar Noorwegen , een keer Engeland en diverse keren Oostzee.
En met mijn huidige boot( 8,2 meter , 3 ton) 3 keer naar Noorwegen.
Inderdaad is het gedrag bij meer golven ( met alle drie tot 7 Bf ongeveer) bij de laatste boot veel prettiger dan bij de eerste.
De reden dat ik steeds een grotere boot heb gekocht was trouwens meer leeftijd comfort en verdere tochten als veiligheidsgevoel.
Het beste is om een keer met iemand mee te varen bij redelijke wind op de Noordzee (Ijsselmeer is weer heel anders)om eens te voelen .Het beste kun je dan natuurlijk een wat zwaarder type nemen en geen snelle lichte racer.
Wat wel aardig is om verschillende boten te vergelijken is dit programma.
Vooral "motion comfort"lijkt me voor jou wel interessant.
www.tomdove.com/sailcalc/sailcalc.html
Onderaan bijv. een vergelijking van mijn boot en een Moody 31 ( de 30 staat er niet bij)
En daarboven de berekening voor een Daimio. Opvallen is het verschil in "motion comfort"
Ad
Bijlage Daimio.jpg niet gevonden