Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder?

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 15:14 #727599

Mooi man! Belangrijkste investeringen gedaan (zeilen en motor). Rest is prima zelf en betaalbaar te doen.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 15:29 #727603

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Mooie boot, gefeliciteerd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 15:36 #727608

mooi bootje..
en een nette vraagprijs volgens mij.
afsluiters checken en schroefas (vetkoord smeren) of indien een pentaseal: goed invetten langs de schroefas..

en lekker mee varen. :-))
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 15:38 #727611

Dank. Ben er ook erg blij mee. Het is niet zo dat de boot nou in goede staat is hoor. Dat viel wat tegen, hij is heel veel jaren niet gebruikt en heeft flink achterstallig onderhoud. Maar goed dat vind ik wel leuk om te doen.

Nog niemand heeft mij een indicatie kunnen geven of durven geven wat die plexiglas ramen zouden kosten? Niemand die dat zelf ook eens heeft gedaan? Ik lees hier op het forum wel meer over het hoe en wat, maar niet over de kosten, lijkt me nog best een duur project.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 16:00 #727616

Ik heb het hier gekocht...
www.xxlstunt.nl/#342

dan valt het mee.
Het moet er echter nog op.
Ik wil niet meer schroeven en maak ruiten mer raam en niet over de gehele zijkant (stukken van 80 cm itv 2 meter oid...) dit ivm uitzetten.
Vullende tape er onder en afkitten. Is hier al veel over geschreven op het forum.

Succes
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 16:28 #727626

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Denk even aan een goede verzekering. Gesleept worden door iemand anders dan de KNRM (berger, havensleepboot etc.) is meestal niet plezierig voor de portemonnee. Een verzekering dekt een berging/sleepje net als bij een auto op de snelweg. Daarnaast natuurlijk even overwegen in hoeverre je de boot zelf wil verzekeren tegen diefstal of zinken :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 16:29 #727627

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6323
Bauke Dufour?

Gefeliciteerd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 19:27 #727705

  • Puffin
  • Puffin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
BTW-verklaring??? Anders kom je misschien niet verder dan de douanepost Vlissingen.
Nice to see you...to see you nice...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 21 apr 2016 06:48 #727837

  • Tika
  • Tika's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Hoi Bauke, Die boot ken ik aardig goed - heb die zelf ook zeer uitgebreid bekeken. Omdat ik weinig tijd in de voorbereiding kan steken heb ik een andere Dufour 29 gekocht.

De boot ligt naar zeggen makelaar drie jaar op de kant. De motor is nooit getornd en als ik mij niet verkeerd herinner is de schroefas watergesmeerd. Er stond erg veel water in beide bilges. Motor zeer goed laten nakijken, is wel netjes ingebouwd en weinig gelopen - maar zoveel stilstand...





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 21 apr 2016 17:10 #728046

Hallo Tika,
Dat van het water in de bilges ik zag er ook wel water in staan. Bij de motor vind ik geen water in de bilge uiteraard wel belangrijk dus ik zal opletten hoe dat er allemaal uitziet. Maar ik laat desnoods even een nieuw vetkoord preventief vervangen, watergesmeerd betekent toch een vetkoord? Ik schat dat de boot al zeker acht jaar stilligt. De motor heeft nog bijna niet gedraaid.
Wat viel je verder op, wat vond je goede en slechte punten? Ben wel benieuwd natuurlijk. Wat klussen ben ik trouwens helemaal niet vies van.

Btw verklaring en vlaggenbrief krijg ik trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 21 apr 2016 17:42 #728055

Vetkoord: vetgesmeerd
Watergesmeerd: watersmering zoals met een volvoseal...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 21 apr 2016 20:22 #728109

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
a.ls je die foto van de motor uitvergroot lijkt er een volvo achtig seal te zitten met een hoop rommel van opgedroogd roestwater. As tot aan het seal zonder geweld proberen schoon te maken ( mogelijk gaat het met cleaner) en wat watervast vet tussen de seal en de as persen.
als je klein een origineel tubetje volvo vet hebt kan je de achterkant van de tube afknippen, dan de tube om de schroefas rondvouwen en een klein stukje ( 5 mm )in het seal duwen en er vet inpersen. 1 cm3 is meestal meer dan genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 21 apr 2016 21:26 #728135

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
proficiat met je aankoop!
als ik het goed begrijp staat de dufour nu in nieuwpoort, terrein van VVW?ik sta vlakbij
wat de ramen betreft: jammer dat je er maar kort blijft liggen, vlakbij (in oostende) is er een bedrijf dat aan de hand van je oude raam de nieuwe maakt. www.plasticraft.be/nl/25/productie (geen aandelen)
ik heb m'n ramen van m'n optima 98ak er laten maken (en eerder de sprayhood), prijskaartje 2014: (offerte)
PLEXIGLAS FUME 16036 - 10MM
> vlg. model + gaten
> 2st. 120cm x 25cm € 142,00-stuk
> meerprijs polijsten : € 24,00-stuk
> 2st. 105cm x 30cm € 144,00-stuk
> meerprijs polijsten : € 22,00-stuk
> BTW : 21% niet inbegrepen.
leuk was dat bij levering het prijskaartje lager was, "...'k had er minder werk aan dan gedacht..."
perfect werk, met schuin randje en gepolijst, en perfect verzonken boorgaten
m'n buur op de werf heeft ze zelf gemaakt voor z'n dufour 28 en maandag geplaatst, hij zegt voor de plexi (8mm) 200€ (excl? incl) betaald te hebben. (kopieer-)frezen en boren maakt hij geen probleem over, hij is orgelbouwer en z'n zoon plaatst teakdekken...

wat de motor betreft: als het schip in nieuwpoort lag is dat wellicht door "Kant marine" gedaan, op 100m van waar je staat/ligt, vraag daar eens advies, zijn "volvo" duur, maar zeker de kwaadste niet. en als zij de plaatsing hebben gedaan zou ik op hun eergevoel spelen

wat de tocht Nieuwpoort/Vlissingen betreft: als je niet s'nachts wilt varen is Noordzeezeilen: goed op tij rekenen, aan monding Westerschelde kan 't erg stromen. enkel zeebrugge beetje trafiek; goed luisteren op de blokkanalen
geheel lijkt me in één tij te ver: tochtje opsplitsen: naar Zeebrugge, en dan of Vlissingen of Roompot
zelfs vanuit Oostende neem ik soms een nachtje Zeebrugge om mooi te kunnen timen (bv om 6.00u s'morgens) naar roompot (vlissingen kan in één tij vanuit oostende)

als ik weet waar ie precies ligt kom ik misschien eens kijken :)
succes ermee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 21 apr 2016 21:28 #728136

  • Tika
  • Tika's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Bauke, stuur me even een pm met een mailadres. Ik kan dan alle foto's nog even in dropbox zetten en de link naar je doormailen.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 22 apr 2016 06:37 #728172

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
Volgens wat ik hoor is de trip Nieuwpoort Vlissingen niet in 1 getij te doen.
m.a.w. Als je vertrekt met tij mee, heb je het tegen in Vlissingen.
En vice versa. Tij tegen in Vlissingen wil je niet, want je krijgt er gratis nog de stroming van de Schelde bij.
Probeer eventueel eens een stroomatlas van de Scheldemonding te raadplegen, zodat je weet wanneer je hoeveel knopen stroom in welke richting mag verwachten.
Overnachten voor Vlissingen in Zeebrugge of Blankenberge lijkt me aangewezen.
Blankenberge, van tevoren inlichtingen nemen, want ze hebben last van verzanding van de vaargeul.
( In ieder geval doen, want je weet nooit of je toch ergens binnen moet. )

Jachthavens Blankenberge
www.vvwblankenberge.be/
www.scarphout.be/
www.vnzblankenberge.be/vnz-de-club/haven-informatie/

Zeebrugge : Verplicht aanmelden bij Zeebrugge Port Control voor je de haven binnenvaart.
Lang stuk varen naar de jachthavens, en grote zeeschepen.
Ook hier van te voren je inlichtingen nemen. Voordeel is wel, je kunt er qua diepgang altijd wel in.

Jachthavens Zeebrugge
www.scarphout.be/
www.bzyc.be/nl/home-355.htm
www.westhindermarina.be/

Jammer dat ik het eerste we van juni niet vrij ben.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 22 apr 2016 07:53 #728193

Zo, het is wel duidelijk dat varen op zout toch wat anders is dan zoet. Nou heb ik mijn theoretische kennis vanuit vaarbewijs 1 en 2 wel redelijk in mijn hoofd, maar ik dacht dat je Nieuwpoort Vlissingen wel zou halen op 1 dag, niet gedacht dat getij daar zoveel zou uitmaken.
Goed dat wordt pas begin Juni. Moet dan toch op wat meer dagen varen rekenen. In totaal ging ik van drie dagen uit, Nieuwpoort naar Huizen (via staande mast route). Heb met mijn vorige boot eens met gemak Stavoren Huizen gedaan op 1 dag.

Ik ga me inlezen en voorbereiden en heb al n paar zeezeilers die willen mee zeilen, dat spreek ik dus ook nog wel even binnenkort af.

En eerst maar een weekendje naar de boot op te schuren en schilderen en de hele boot door te lichten op mogelijke acute problemen en andere gebreken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 22 apr 2016 08:14 #728203

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
35 mijl in 1 getij is geen probleem, moet je over de grond ca 6 knopen halen.
Lijkt me met stroom mee geen punt. knoopje erbij heb je zo. Alleen wind tegen liever niet, rommelig zeetje en t schiet niet echt op.

Moment van hoog water is in nieuwpoort eerder dan in vlissingen dus je hebt iets meer dan 6 uur stroom mee, en je kunt altijd iets eerder vertrekken en wat stroom tegen voor lief nemen aan het begin.

Ben je iets te laat bij Vlissingen dan heb je wat tegen, maar het is ook niet zo dat het na de kentering meteen naar buiten brult hoor.

en Breskens is ook altijd binnen te lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 22 apr 2016 09:10 #728228

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
HPV schreef :
35 mijl in 1 getij is geen probleem, moet je over de grond ca 6 knopen halen.
Lijkt me met stroom mee geen punt. knoopje erbij heb je zo. Alleen wind tegen liever niet, rommelig zeetje en t schiet niet echt op.

Moment van hoog water is in nieuwpoort eerder dan in vlissingen dus je hebt iets meer dan 6 uur stroom mee, en je kunt altijd iets eerder vertrekken en wat stroom tegen voor lief nemen aan het begin.

Ben je iets te laat bij Vlissingen dan heb je wat tegen, maar het is ook niet zo dat het na de kentering meteen naar buiten brult hoor.

en Breskens is ook altijd binnen te lopen.

Spreek je uit ervaring of uit theoretische berekening.
Breskens ligt aan de schelde, en die stroom moet je er ook bijtellen.
De informatie die ik kreeg dat Nieuwpoort Vlissingen in 1 getij lastig is kreeg ik van iemand die in Oostende ligt, en goed bekend is met dat stukje zee.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 22 apr 2016 09:23 #728232

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
vaak geweest, ook duinkerken -vlissingen in 1 keer gedaan maar wel iets grotere boot 32ft en heel dikke wind achter.
Zeker bij vertrek wat stroom tegen is geen probleem om maximaal van de stroom mee te profiteren.

Ook wel tegenstrooms bij Breskens naar binnen, en dan heb je max 2 a 3 knopen stroom tegen. schiet niet op, klopt, maar is ook niet dramatisch. Hangt eigenlijk het meest af van de wind die spelbreker kan zijn.

Je mag toch wel 5,5 a 6 knopen door het water verwachten van een 29 ft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 22 apr 2016 09:39 #728237

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Tony2920 schreef :
HPV schreef :
35 mijl in 1 getij is geen probleem, moet je over de grond ca 6 knopen halen.
Lijkt me met stroom mee geen punt. knoopje erbij heb je zo. Alleen wind tegen liever niet, rommelig zeetje en t schiet niet echt op.

Moment van hoog water is in nieuwpoort eerder dan in vlissingen dus je hebt iets meer dan 6 uur stroom mee, en je kunt altijd iets eerder vertrekken en wat stroom tegen voor lief nemen aan het begin.

Ben je iets te laat bij Vlissingen dan heb je wat tegen, maar het is ook niet zo dat het na de kentering meteen naar buiten brult hoor.

en Breskens is ook altijd binnen te lopen.

Spreek je uit ervaring of uit theoretische berekening.
Breskens ligt aan de schelde, en die stroom moet je er ook bijtellen.
De informatie die ik kreeg dat Nieuwpoort Vlissingen in 1 getij lastig is kreeg ik van iemand die in Oostende ligt, en goed bekend is met dat stukje zee.

Ik kan wat HPV schrijft uit ervaring bevestigen.
Uit mijn hoofd denkende begint de stroom gunstig te lopen 3u voor HW Nieuwpoort.
Ga je dan 4u voor HW uit je box vertrekken,kom je ook makelijk het kanaaltje uit in Nieuwpoort,want daar stroomt het ook ;)

Als je twijfelt liefst iets vroeger dan te laat vertrekken,want in de Westerschelde stroomt het veel harder dan in Nieuwpoort.
Dit moet als je boot 5knp haalt makelijk te doen zijn.Uitgezonderd 5-6 bfr N-NO wind,want dan heb je steile golven wind tegen stroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 22 apr 2016 11:30 #728263

Hier leer ik heel veel van, dus ik blijf de tips goed volgen. Hoe deed mijn vader dat dan toch in de jaren zeventig, zonder alle Nav apparatuur van nu, en zonder forum. Ik ben ieg blij met de moderne technieken.
Het is een 20pk motor dus voldoende capaciteit zou ik denken, ivm stroming of wind tegen.
En lukt het niet dan liever Blankenberge dan Zeebrugge en liever Breskens dan in het donker Vlissingen binnen komen, maar goed er gaat sowieso een ervaren zeiler mee, en ik heb nog 1,5 maand.

Op de foto's zag ik dat de schroef er toch wel slechter uitziet dan ik mij herinner, denk dat ik een nieuwe driebladsschroef moet monteren. En ook de Volvo seal (laten) nakijken. Maar ben wel blij dat er zo'n nieuwe motor in zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 22 apr 2016 11:52 #728269

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
www.varendoejesamen.nl/storage...een_2014_v02_web.pdf

Hier kan je ook wat tips vinden

www.wvy.nl/Documents/02_deltawateren_2011_webDEF.pdf

Vanaf Pagina 34 zie je hoe je de Westerschelde dient over te steken.
Laatst bewerkt: 22 apr 2016 11:56 door rsv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 22 apr 2016 12:01 #728272

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Als je toch wat later moet vertrekken vanwege reistijd, probeer die Dufour dan alvast in eht water te krijgen en maak wat proefvaartjes waar hij nu ligt. Liever dat er dan dingen nog niet op orde blijken te zijn (bijvoorbeeld een volvoseal dat niet lekker dicht te krijgen is), dan dat je dat onderweg op zee moet merken.
Laatst bewerkt: 22 apr 2016 12:01 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 22 apr 2016 15:02 #728313

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6116
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 22 apr 2016 15:07 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 22 apr 2016 16:17 #728337

Bauke Daimio schreef :
Hier leer ik heel veel van, dus ik blijf de tips goed volgen. Hoe deed mijn vader dat dan toch in de jaren zeventig, zonder alle Nav apparatuur van nu, en zonder forum. Ik ben ieg blij met de moderne technieken.
Het is een 20pk motor dus voldoende capaciteit zou ik denken, ivm stroming of wind tegen.
En lukt het niet dan liever Blankenberge dan Zeebrugge en liever Breskens dan in het donker Vlissingen binnen komen, maar goed er gaat sowieso een ervaren zeiler mee, en ik heb nog 1,5 maand.

Op de foto's zag ik dat de schroef er toch wel slechter uitziet dan ik mij herinner, denk dat ik een nieuwe driebladsschroef moet monteren. En ook de Volvo seal (laten) nakijken. Maar ben wel blij dat er zo'n nieuwe motor in zit.
Dit is een mooi dagtochtje. Om één of andere reden laten de zeilers hier de planning vooral van het tij afhangen. Tuurlijk, stroom mee is erg prettig, bij een niet bezeilde koers heel prettig zelfs. Maar dit is niet een wet van Meden en Perzen, tenzij het over heel hoge stroomsnelheden gaat, zoals bijvoorbeeld rond de kanaal eilanden. Als het niet helemaal lekker zit met het tij dan duurt de reis alleen maar langer. Dat is toch niet zo erg ? Maar eerst even een proeftochtje in de buurt van Nieuwpoort maken is wel zeer aan te raden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl