Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder?

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 19 apr 2016 19:25 #727285

Beste medezeilers,
Deze maanden is voor mij een leuke en spannende tijd van oude boot verkopen en nieuwe boot kopen. Mijn vertrouwde Daimio heb ik na 10 plezierige jaren verkocht. Een paar dagen geleden ben ik een prijs overeengekomen voor een Dufour 29, dus ik ben helemaal blij. Maar nu kan ik jullie hulp wel gebruiken bij een paar vragen die ik heb.

Allereerst moet ik binnenkort een weekendje het ows schilderen voordat ie weer het water ingaat. Hij heeft heel lang op het droge gestaan, de oude antifouling bladdert wat af.
Vraag: is schuren en daarna een laag AF erop de beste oplossing? Dat afbijtmiddel lijkt mij zo’n troep, veel werk en niet goedkoop. Ik denk dat ik volgend jaar als de boot weer uit het water gaat m dan beter helemaal schoon kan spuiten en schrapen (als de boot nog nat is) en nu alleen even de ergste delen aanpakken. Wat zouden jullie doen?
De ramen hebben behoorlijk craquele, die moeten vervangen worden. 4 grote ramen 2 kleine. Uv bestendig plexiglas kopen en iets van 8mm dik? En dan op maat maken met een kopieerfrees? (die heb ik niet maar kan ik vast huren). Wat schatten jullie dat de totale kosten daarvoor zullen zijn (arbeid doe ik zelf) iets van € 400?
Er zit geen gaststel in de boot en ook geen gasfles, dit wil ik tweedehands kopen maar ik lees nu ook wel veel over brandspiritus, hebben jullie tips?
De laatste grote klus die binnenkort moet gebeuren is de omtrekken van de kussens vervangen in de punt (nieuwe mooie stof) en in de kajuit alle zitkussens en rugkussens helemaal nieuw, dus foam en omtrek van stof. Dit ga ik zelf doen maar materiaal heb ik wel nodig, in welke range qua kosten moet ik denken, iets van € 500? Of zit ik dan veel te hoog?

De boot ligt in Nieuwpoort, Belgie en ligt misschien al een decennium op de kant. Ik loop alles nog goed na als ik daar weer ben, ik heb nu voor de tweede keer het boek ‘de keuring van een polyester zeiljacht’ gelezen en weet aardig waar op te letten. Maar nu komt het, ik zoek nog wel iemand die met mij de boot eventjes over zee kan zeilen van Nieuwpoort naar Vlissingen. Dat ‘eventjes’ is voor mij alleen toch een brug te ver. Verder kom ik met de staande mast route wel in Huizen (dan stapt mijn vrouw graag op). Ik zeil al heel mijn leven (40 jaar) maar heb nog nooit zelf op zee gezeild, dus daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken. Voelt iemand, die ruime zeezeilervaring heeft, er wat voor om met mij de boot langs de kust over te zeilen naar Vlissingen (1e weekend van juni)? Daar zou ik heel erg blij mee zijn.
Goed dat waren mijn vragen voor de eerste klussen en natuurlijk de roep om hulp om de boot over zee naar Vlissingen te krijgen. Hierna zal ik vast nog vaker jullie hulp nodig hebben want dan komen er weer nieuwe klussen aan.
Hopelijk hoor ik wat goede tips en bruikbare reacties.

Groet, Bauke
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 19 apr 2016 20:07 #727319

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Bauke, over die AF zou ik me maar niet al te druk maken. Als het zachte AF is, een keer goed nat schuren met een schuurspons zodat alle losse stukken er af zijn, en daarna een nieuwe laag zachte AF er op. De nieuwe ramen kun je laten maken in Den Haag bij RU58. Lever ze mallen van karton of de oude ramen en ze snijden nieuwe van elke soort kunststof. Kijk op hun website, je kunt ook materiaal bestellen om ze zelf te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 19 apr 2016 20:19 #727325

Gefeliciteerd! Laat ik daar mee starten:-)

Wanneer de boot zo lang op de kant heeft gestaan:
Is de motor in orde en onderhouden?
Slangen en afsluiters oké?
Schroefas waterdicht?
Je tank schoon?
Verstaging in orde?
Je eerste tocht is een ( vaak) easy tochtje over zee. Maar wel op zee en goed dat de zaak voldoende heel is.. En blijft. Antifauling is in dat opzicht niet zo relevant ..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 19 apr 2016 20:20 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 19 apr 2016 20:36 #727328

Thanks Hans,
De afsluiters leken mij wat aangetast, ieg niet glad en glanzend rvs. meer groen uitgeslagen en wat troep erop. Maar ik zal op de wal even met zijwaartse druk kijken of ze er op blijven zitten. (en fotos maken en hier posten)
De tank zal ik van binnen bekijken, kan ik niet een goedje in de tank gooien waardoor alles weer biologisch in orde is?
Motor gaan we proefdraaien op de wal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 19 apr 2016 21:15 #727354

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Fotooooos !!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 19 apr 2016 21:22 #727359

Bauke Daimio schreef :
Thanks Hans,
De afsluiters leken mij wat aangetast, ieg niet glad en glanzend rvs. meer groen uitgeslagen en wat troep erop. Maar ik zal op de wal even met zijwaartse druk kijken of ze er op blijven zitten. (en fotos maken en hier posten)
De tank zal ik van binnen bekijken, kan ik niet een goedje in de tank gooien waardoor alles weer biologisch in orde is?
Motor gaan we proefdraaien op de wal.

goedje in de tank laat het neerslaan maar dan kan het nog wel in de leiding komen volgens mij...
afsluiters idd goed checken en stoppen mee nemen...
Ik heb onze Jouet destijds ook zo gekocht.. nadere inspectie maakte me duidelijk dat de voorstag half door was (rolfok) en ik dus blij was daar niet op zee achter te komen.
mast plat en op de motor naar huis (2 dagen). bleek bij thuiskomst ook de tank vol met prut te zitten.. Later nieuwe tank geplaatst. maar toen wel een onbekend risico genomen (ijsselmeer in dit geval).
Je wil feitelijk eerst je boot op orde maken voor die tocht.. maar om praktische redenen doe je dat feitelijk naderhand... lijkt mij een serieus risico. (tenzij het een top onderhouden schip betreft maar zo klinkt het niet)
Succes keep us posted!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 19 apr 2016 22:09 #727368

Check je schroefasafdichting.

Qua AF....ik heb de boel kaal gehaald en ben vanaf 0 weer 100% goed begonnen. Dat is behoorlijk veel prettiger dan jaren rommel over onbekende rommel schilderen. Als ik zie hoe veel kraterlandshappen er bij mij op de werf eerst een dalmatiër worden van allerlei hecjtprimers om vervolgens weer overgeklad te worden met de zekerheid dat het volgend jaar wéér moet... brrr...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 06:16 #727379

  • marcs
  • marcs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
Spiritus brander bij gebruik van spiritus stinkt het zo hard dat is niet te doen in de kajuit. Daarbij gaat het erg langzaam, om deze rede ben ik overgestapt op gas gaat 10x zo snel en geen reuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 06:33 #727381

boarderbas schreef :
Check je schroefasafdichting.

Qua AF....ik heb de boel kaal gehaald en ben vanaf 0 weer 100% goed begonnen. Dat is behoorlijk veel prettiger dan jaren rommel over onbekende rommel schilderen. Als ik zie hoe veel kraterlandshappen er bij mij op de werf eerst een dalmatiër worden van allerlei hecjtprimers om vervolgens weer overgeklad te worden met de zekerheid dat het volgend jaar wéér moet... brrr...

Natuurlijk is dat het beste. Ik weet niet waar de TS woont maar ik neem aan de in de buurt van Huizen? Hoe praktisch is het dan om in Nieuwpoort (!!) het onderwaterschip helemaal te vernieuwen? (aantal keer op en neer). Ik begrijp dat dat schip nu gewoon zo safe mogelijk naar huis moet.

Gefeliciteerd Bauke! Zoals bekend, prima, degelijk schip. Veel meer binnenruimte ga je denk ik niet vinden voor een schip dat onder de Hollandse brug door past ;)

Met 40 jaar zeilervaring zou ik me niet al te druk maken over die terugreis. 35nm, dat past net niet in één getij mee, maar met zandbanken heb je weinig te maken, alleen even opletten bij Oostende bij het oversteken en voor de scheepvaart in Vlissingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 06:48 #727389

marcs schreef :
Spiritus brander bij gebruik van spiritus stinkt het zo hard dat is niet te doen in de kajuit. Daarbij gaat het erg langzaam, om deze rede ben ik overgestapt op gas gaat 10x zo snel en geen reuk.

Wat een onzin. Met het goedkope A.C. Tion spul ruik je al bijna niks en met het duurdere watersportjuwelier Talamex al helemaal niet. Er zijn echt wel nadelen te verzinnen voor spiritus gebruik maar geur hoort daar niet bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 07:13 #727399

De foto's zal ik maken als ik binnenkort ga schilderen. Inderdaad is het voor mij 2,5 u heen rijden en 2,5 terug. Dus ik blijf daar een nachtje op de boot slapen (of 2 indien nodig). Dat is voor mij ook de reden dit jaar de AF zo goed mogelijk te verwijderen en glad te krijgen. Maar volgend jaar heb ik meer tijd voor het echte werk.
De motor moet helemaal goed werken voor ik de zee op ga, de dieseltank zal ik goed checken. De schroef leek mij ook behoorlijk verweerd, maar is dat echt een probleem?
Ik kan wat betreft de schroefasdichting aan de makelaar vragen of hij die wil vernieuwen (nieuw vetkoord €50,- dacht ik zo).
Voor de terugreis wil ik wel iemand vinden die de marifoon kan en mag bedienen, moet mijn certificaatje nog halen.
Ik zit een beetje te zoeken naar wat de grootste kostenposten zijn. Denk toch die ramen en de kussens.
En wat betreft dat gas, een bun en gasleidingen heb ik al. Is dan een tweede hands cardanisch gasstel en gasfles niet de makkelijkste en goedkoopste oplossing?
Wat zijn dan wel de nadelen van spiritus Evaluationcopy?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 07:21 #727404

Ik schreef dat ze wel te verzinnen zijn, maar ik zie ze niet ;) Ja het kookt iets langzamer maar een liter of anderhalf water kookt alsnog snel zat (hoeveel haast heb je nou eigenlijk op het water) en een biefstukkie bakken gaat ook prima (pan iets warmer laten worden).

Maar goed ik ben Origo-fan. Er zijn volop topics al over geschreven hier met verhitte (badum tss) discussies tussen voor- en tegenstanders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 07:23 #727405

Ik bedoelde idd nu gewoon weinig aan doen en dan volgend jaar lekker fris beginnen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 07:44 #727414

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Gefeliciteerd! Leuke boot en een projectje.

Ik zou die antifauling lekker laten voor wat het is. Is alleen maar cosmetisch en om daar zoveel aandacht aan te even terwijl er veel belangrijker vragen zijn is niet handig. Beter te doen als de boot in de buurt ligt.

Als er nog brandstof in de tank en motor zit en de boot heeft idd zo lang stil gestaan dan is een goede servicebeurt op locatie incl aftappen van tank in mijn beleving prio 1.
Verdroogde slangen, bezinksel in brandstof, lekkende pomp en schroefas zijn allemaal scenario's die op het water tot problemen leiden en dat wil je niet. Niet op zee en niet in de buurt van Dordrecht...

Nieuwpoort vlissingen is wel te doen, Bij vertrek eventueel het laatste stukje stroom tegen voor lief nemen en dan met opkomend tij doorvaren. Laatste mijlen stroomt t flink mee. Oppassen bij Oostende is tegenwoordig wat minder omdat er geen veerboten varen, maar Zeebrugge is best wel druk en de westerschelde bij Vlissingen moet je ook oversteken. Zeker geen plek voor motorproblemen.
Je passeert genoeg havens onderweg om te stoppen als er aanleiding toe is.
Geen enge ondieptes of zo, half mijltje uit de kust ruimte zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 07:55 #727418

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Naast het lijstje van Hans wellicht ook even marifoon controleren voor vertrek, wel zo handig als je de kustwacht op wilt roepen onderweg. ;)

Verder even kijken of de motor gangbaar is (is de motor netjes weggezet?) en onderhoud uitvoeren. Accu's, V-snaar, olie, slangen en filters zullen niet best meer zijn. Brandstof zou ik ook niet meer vertrouwen na 10 jaar, wellicht een tijdelijke tank plaatsen als er veel troep in zit en je snel wilt varen?

Veel plezier met de boot!
Laatst bewerkt: 20 apr 2016 07:57 door H4O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 12:01 #727520

Nou wat een goeie tips. Ook fijn om te lezen hoe dat stuk varen tussen Nieuwpoort en Vlissingen gaat. Je weet nooit hoe het weer zal zijn. Maar ik begrijp dat ondieptes niet zo'n probleem moeten zijn, stroming ook niet zo. Het is een zo goed als nieuwe Volvo penta 20 pk. Ik sprak de makelaar net nog, de motor hebben ze al even laten lopen (op de wal) en ik krijg die ook lopend te zien. Wel zal ik even het residu uit de dieseltank halen. Verder zit er een nieuwe startaccu bij.
De meeste noodzakelijke werkzaamheden doe ik zelf, maar sommige dingen kan ik daar laten doen en daar is dan ook nog wel tijd voor.
Marifoon is ook wel belangrijk ja. Er zijn twee oude accu's dus die vertrouw ik niet zo, misschien moet ik meteen maar een nieuwe accu meenemen.
Grootste zorg voor mij zijn de afsluiters in de romp, die ga ik goed checken en de schroefas checken.
De ramen vervang ik wel als de boot in Huizen ligt, maar dat is geloof ik nog wel een beste klus en prijzig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 12:28 #727529

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
wow...een zo goed als nieuwe motor is wel jammie...
Laatst bewerkt: 20 apr 2016 12:29 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 12:40 #727539

Hadden wij ook in onze Jouet ..
Er waren kopers die de boot alleen vanwege de motor wilden hebben.
Is idd erg fijn. Verder nog genoeg werk aan boord
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 12:52 #727543

  • marcelfo
  • marcelfo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 158
En zorg ervoor dat je de noodnummers van bijvoorbeeld de KNRM in je telefoon hebt zitten.
Als het nodig is, dan wil je die direct bij de hand hebben en er niet naar moeten zoeken.
Spreek uit eigen ervaring, ik was maar wat blij dat ik dat nummer in mijn telefoon had zitten toen het nodig was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 13:33 #727558

Nou heb ik zelfs de app van de KNRM, daarmee kunnen ze je volgen met een opgegeven vaarplan ofzo. Maar laat ik eerst even kijken hoe dat werkt. Mobiel bereik zal volgens mij nog ver uit de kust best goed zijn en natuurlijk is daar verder de marifoon voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 13:39 #727562

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Ik zou ook in ieder geval er voor zorgen dat je spijkergerei op orde is en stand-by om snel te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 14:34 #727586

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Airgead schreef :
Ik zou ook in ieder geval er voor zorgen dat je spijkergerei op orde is en stand-by om snel te gebruiken.

"Your search - spijkergerei - did not match any documents."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 14:44 #727588

Anker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 14:44 #727589

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 20 apr 2016 15:02 #727595

Jutter, ja dat is m zeer zeker. :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl