Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder?

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 22 apr 2016 17:17 #728366

Noballast schreef :
stroom mee is erg prettig, bij een niet bezeilde koers heel prettig zelfs. Maar dit is niet een wet van Meden en Perzen

Helemaal mee eens. Zolang je tegenstroom dood kunt varen is het heel eenvoudig: eerder vertrekken = eerder aankomen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 22 apr 2016 20:15 #728457

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7638
Bauke Daimio schreef :
Hier leer ik heel veel van, dus ik blijf de tips goed volgen. Hoe deed mijn vader dat dan toch in de jaren zeventig, zonder alle Nav apparatuur van nu, en zonder forum. Ik ben ieg blij met de moderne technieken.
Het is een 20pk motor dus voldoende capaciteit zou ik denken, ivm stroming of wind tegen.
En lukt het niet dan liever Blankenberge dan Zeebrugge en liever Breskens dan in het donker Vlissingen binnen komen, maar goed er gaat sowieso een ervaren zeiler mee, en ik heb nog 1,5 maand.

Op de foto's zag ik dat de schroef er toch wel slechter uitziet dan ik mij herinner, denk dat ik een nieuwe driebladsschroef moet monteren. En ook de Volvo seal (laten) nakijken. Maar ben wel blij dat er zo'n nieuwe motor in zit.

Ik heb de foto's nog eens bekeken, en denk dat dit nog wel meevalt. Er zit AF op de schroef en een hoop (overblijfsels) van zeepokken. kwestie van eens duchtig opkuisen, pas als de schoef weer volledig zichtbaar is kan je er iets van zeggen.
Trouwens mij is gezegd dat je de schoef best niet in AF zet, maar gewoon puur koper (brons) laat.

AF dus alleen nat schuren, en of krabben !
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 22 apr 2016 20:15 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 22 apr 2016 20:21 #728463

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
stroom tegen is inderdaad niet erg, zolang je er geen probleem mee hebt. ik trek me er op het wad eigenlijk ook nauwelijks iets van aan omdat je het daar altijd wel een deel tegen hebt, maar langs de kust kan het wel een paar uur uitmaken. keuzes....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 24 apr 2016 15:50 #729000

Nog even nagedacht over de watergesmeerde schroefas. Op de bijgevoegde foto (met dank aan Tika) zie je goed dat het idd een Volvo penta seal is. En dat er best wat water instaat. Wat ik begrijp is dat als deze lekt dat ie vervangen moet worden. Eerder kreeg ik de tip een deel van een tubetje volvo seal vet er in te drukken, maar ik weet niet of het daarmee opgelost is. Nu staat de boot op de kant en kan ik de seal (laten) vervangen.
Volgens mij kost zo'n seal al gauw €150 en wat zou het vervangen kosten, hoeveel werk is dat?
Is een tubetje vet de oplossing of toch niet?
Ik denk dat dit wel het grootste probleem met de boot kan zijn als ik het me zo bedenk, er stond best wat water in de bilges terwijl hij al jaren op de kant staat (hoewel dan lekt ie ook niet zo verschrikkelijk,want dan liep het er juist wel uit in die jaren tijd).

Dus wat zal ik hiermee doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 24 apr 2016 16:17 #729007

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Soms gebruikt men dat vet niet en dan kan de binnenste afsluiting van de seal verbranden.
Advies is om een nieuwe seal te (laten) plaatsen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 24 apr 2016 16:19 #729009

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6602
In elk geval droogmaken: als de lekkage ergens anders vandaan komt, kan het water zich ook daar verzamelen: vermoedelijk is het een van de laagste punten in de romp.
En even proberen of het zout of zoet water is: dat geeft ook een idee of het lekkage langs een putting, scepter of raam is, of dat de bron onder water zit.

Als je zekerheid wilt dan inderdaad tr plekke het seal vervangen, maar als er geen zichtbare beschadiging is kan je ook de gok nemen, het tubetje sealant gebruiken en naar huis varen. Geen idee of er een voorgeschreven levensduur van zo'n seal is: bij een saildrive is dat 7 jaar (en kan je dat meestal prima verdubbelen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 24 apr 2016 16:39 #729012

Vaak komt water in de bilge van boven ..
Zeker wanneer deze al een paar haar op de kant staat ..
Vervangen is goed zelf te doen...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 24 apr 2016 17:56 #729034

Ja dat is waar ook, dit is mijn ervaring met mijn vorige boot ook. Daar kwam wel wat condens via de dubbele schalen (buiten wand met binnenschaal) naar binnen.
Heb net al een how to gelezen over het vervangen van een seal. Maar je hele schroef en as moet er wel voor af begrijp ik daar uit. Moet te doen zijn maar niet even in een uurtje werk. Maar laat ik geen probleem maken van dingen die er niet zijn. In het weekend dat ik ga schilderen maak ik de bilges leeg (als dat niet inmiddels gedaan is) en dan merk ik het vanzelf wel hoe het er uit ziet als de boot in het water ligt.

Volgens mij zijn dan nu wel alle problemen besproken en voor zover mogelijk getackeld. Bedankt voor ieders hulp. Zoals het er nu naar uitziet heb ik een ervaren zeezeiler die wil helpen de boot over zee naar Zeeland te varen, namelijk forumlid Zeekraal, dus dat geeft vertrouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 24 apr 2016 18:53 #729058

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Ik zou op die seal niet besparen.Zeker als je niet weet hoe lang ze er al op zit.Stel dat het lekt,moet je boot weer uit het water met kraankosten.Dan ben je veel meer kwijt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 24 apr 2016 19:01 #729068

Kun je niet op lekkage testen indien de boot nog in de slings hangt? Lekt het, meteen terug op de bok. Dan spaar je in ieder geval 1x extra hijskosten uit. Wellicht valt het mee. Waarom denk je dat de seal kapot is? Als het spul nog droog staat kun je met een platgedrukt mcdonalds rietje wat kranenvet (=siliconenvet) in het voorste stuk van de seal drukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 24 apr 2016 19:30 #729082

Dank voor de reacties. Nou de enige reden waarom ik denk (dacht) dat de seal lekt is die foto die ik hierboven als laatste meezond. Er staat water in de motor ruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 24 apr 2016 19:36 #729085

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Je conclusie dat de seal niet lekt omdat anders dat water er uitgelopen zou zijn lijkt mij juist.
Bedenk ook dat in deze situatie het water de lipjes, die de eigenlijke kering vormen, open drukt.
In het water liggend drukt het buiten water die juist dicht.

Wat ik zou doen is de as voor de seal schoonmaken, vervolgens de seal naar voren schuiven nadat je de, bij deze seal behorende, rode ring in de seal hebt geschoven.
Dan ook dat deel van as schoonmaken en de seal weer terug op zijn plaats zetten.
Daarna de asfdichtingslipjes in de seal smeren door rondom een randje vet op de as te spuiten en met de rode ring dit vet naar binnen te duwen.

Mocht blijken dat de seal toch lekt dan zal dat niet meer zijn dan een paar druppels. Een paar slagen dunne lijn er omheen en je kunt makkelijk het seizoen uit zeilen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 24 apr 2016 19:38 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 24 apr 2016 21:57 #729132

Ik heb meegemaakt dat we tijdens het oversteken van de golf van Biskaje het water in de kajuit hadden staan. Bleek een lekkende seal achteraf.
Ik zou geen risico nemen. Rubber kan, juist omdat hij lang op de kant staat uitdrogen. Het is dan ook niet ondenkbaar dat bij wat langer gebruik dan een paar minuten, er schade gaat ontstaan. Toevallig is dat nooit recht voor een kraan in een haven.
Je gaat de zee op, hoewel qua route niet spannend, lijkt het mij wel verantwoordelijk naar jezelf EN opstapper, om dit soort euvels aan te pakken.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 25 apr 2016 06:55 #729181

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
uitdrogen als t onder water staat zal we meevallen.
Het water zal van binnen komen en zich verzameld hebben, maar omdat t zo lang heeft stilgestaan heeft vuil zich een beetje opgehoopt op (en misschien zelfs een beetje in) het lager en zou dat tijdens het draaien wat kunnen beschadigen.

Als de motor slechts twintig draaiuren heeft zal t seal niet versleten zijn en waarschijnlijk nog gewoon vet zijn. Dan is wat nieuw vet de enige actie, maar het seal heeft toch wel reeds een zekere leeftijd en is daarmee een onzekere factor.

Voel je je niet happy daarmee dan is het een kwestie van as reinigen, loshalen van de motor, stukje naar buiten schuiven, oude seal eraf en nieuwe erop (ca 80 euro), as weer monteren en PAS DAARNA de beschermring uit het nieuwe seal verwijderen.
Vet erin (meestal bijgeleverd) en (BELANGRIJK) na te water laten in het seal knijpen tot er wat water binnenkomt.Is goed zelf te doen er vanuit gaande dat de as makkelijk van de motor is los te halen.

Het seal is niet meer dan een koker met daarin een watergesmeerd lager om het seal te centreren op de as, het seal zelf bestaat uit twee of drie lippen die het water buitenhouden. die horen wat vet te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 25 apr 2016 07:25 #729201

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
eerst proficiat met de koop!
zoals ze in België zeggen: "gierigheid is bescheten wijsheid". ( ik zou dus ook niet sparen op een sealtje hier of daar, zéker niet voor zo'n trip waarbij je motor toch een héél stuk verantwoordelijkheid krijgen zal.

Verder, Nieuwpoort naar Vlissingen is prìma te doen in één ruk, dagen zijn al véél langer nu, tij mee is leuk, tij tegen; jammer dan, maar toch ook geen ramp zeker. ( we zeilden zélf van Nieuwpoort naar de Roompot eind september op de J en dan ging perfect -misschien best wél een goed alternatief voor je en dan binnen door over de Oosterschelde?- )

De Belgische kust ( en zéker de kust voorbij Nieuwpoort!) is prima playground voor een testvaart op de motor en onder zeil. Gewoon een dagje voor uittrekken zou ik zeggen, 'savonds lekker uit eten en de volgende dag met een gerust hart weer verder.

( desnoods wil ik wel met je meevaren als je om een opstapper verlegen zit )
Ned 9000 & Bladerider GBR3236
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 25 apr 2016 08:03 #729218

Misschien ook deze bij die seal horende instructies doorlezen ( staat er ook in het Nederlands én in het Frans in).
shoreline.fr/Moteur_disesel/Vo...bre_porte_helice.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 25 apr 2016 10:22 #729280

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
mooi! puntje op de i!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 28 apr 2016 18:16 #730359

  • CalypsoB
  • CalypsoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
@Bauke : dringend PB checken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 15 mei 2016 14:28 #735320

Goed inmiddels zijn we weer wat weken verder. Er moesten wat dingen aan de boot gebeuren. Zo zat de injectiepomp vast, dat is gemaakt. De motor loopt. Rompafsluiter afvoer wc ging niet meer dicht. Kleine gaatjes in het grootzeil en er moest een nieuw plexiglas raam bij de buiskap komen. Op t laatste na is alles in orde. OWS heb ik vorig weekend geschilderd. En vanaf mijn vakantie adres regel ik nu de tewaterlating, n proefvaart en bestel ik de laatste dingen voor de overtocht van Nieuwpoort België naar Huizen.
Heb wel weer wat vragen. Wat raden jullie aan, n handheld marifoon kopen of n vaste? Ik ga bijna alleen op zoet water. Maar mijn shipmate rs8000 is te oud en maakt geen geluid meer ( verder lijkt ie nog te werken).
Ik moet nog n schoot voor de rolfok kopen en wil de grootzeilschoot vervangen. Wat voor lijn raden jullie aan, materiaal en dikte? Zijn er dufour 29 eigenaren die weten welke lengte de rolfok ongeveer zou moeten hebben. Ik denk 2x 12 meter.
Er zit n anker in de bak, maar sterk verweerd, zijn er tips om deze weer wat te herstellen?
O ja dan een laatste ding, er zit geen zwemtrap bij. Althans nergens te bekennen. De bevestiging was met zo'n ophang systeem (soort v omgekeerde sleutelgaten) ik kan nergens zwemtrappen vinden met dit systeem. Wie weet waar die te krijgen zijn?

Later gaan er nog heel wat klussen komen en dan zal ik jullie zeker weer om nieuwe raad vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 15 mei 2016 21:04 #735436

Dat was ik even vergeten, de Pinkstertrip is nu gaande natuurlijk. Meestal zijn er binnen een paar uur wel wat reacties binnen. Heb het nog nooit zo stil gezien op het forum. Goed veel plezier en succes allemaal.
Ik ben ondertussen vanuit Portugal een handheld marifoon en ankerketting aan het bestellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 16 mei 2016 10:00 #735525

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 16 mei 2016 13:43 #735590

Hallo Nobalast, je bent iemand van weinig woorden ;) Bedankt voor de link. Deze zwemtrap heeft inderdaad de juiste bevestiging maar bij mij zitten de 'sleutelgaten' verticaal. Op de spiegel van mijn schip. Ik kan natuurlijk een nieuwe bevestiging maken (incl nieuwe gaten boren en oude dichten). Maar liever zou ik een trap vinden die er zo in te haken is. En nog een heel seizoen blijft zitten ook. Dus te borgen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 16 mei 2016 19:41 #735672

  • Tika
  • Tika's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Bij mij zit dat beslag er nog wel, maar is ook een andere zwemtrap op de spiegel gezet. Ik kan vrijdag nog schoten meten als je dat helpt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 16 mei 2016 20:21 #735690

Check catalogus van Allpa of lankhorst voor de zwemtrap :)
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dufour 29 gekocht, hoera! Maar hoe nu verder? 16 mei 2016 20:40 #735694

Thanks! Internet is hier erg traag. Maar ik zat net even te lezen over fokkeschoten op het forum. Ook hier kan weer een hele afstudeerscriptie geschreven worden. Ik ga denk ik voor 1 lange lijn met in het midden een lus die ik met een takeling vastzet en dan een dyneema soft shackle er aan. Dikte 12mm, lengte kan Tika me wellicht mee helpen, maar ik neem ieg een metertje meer, en aan de eindes maak ik dan ook nog een takeling.
Dan weer de kwestie marifoon. Wat een wereld is dat zeg. Ik ga voor de (een na) goedkoopste handheld. Als ik ooit voor langere tijd de zee op ga zie ik dan wel weer. Ik koop deze handheld alleen voor mijn staande mastroute en een marifoon certificaat heb ik nog niet eens als ik de SMR ga varen.
Een zwemtrap had ik het liefste plug and play gekocht, maar goed ik zal eens kijken bij lankhorst of ik in de buurt v plug and play kan komen.
Bedankt voor de tips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl