Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaring X-Yachts XP33

Ervaring X-Yachts XP33 11 mrt 2017 09:25 #816593

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Mijn ervaring is dat (shorthanded) wedstrijdzeilen een stuk leuker is als er meer boten van hetzelfde type rondvaren en in het NL shorthanded circuit Is het aantal J/boats ongeveer 10x meer dan het aantal X-yachts. Voor mij is dat een belangrijk argument, wellicht voor TS ook.

Om op de reactie van Zeezin in aan te haken: JPK, Pogo of Archambault zie je vooral in Frankrijk veel meer dan een J, dat klopt. Maar ja, Fransen rijden ook vooral in Franse auto's....

Gelet op het doel waar TS de boot voor wil gebruiken kan ik mij voorstellen dat genoemde Franse boten afvallen vanwege het interieur, over de bouwkwaliteit kan ik niets zeggen, daar heb ik geen ervaring mee. Als het om een pover interieur gaat dan geldt dit vanuit het oogpunt van TS waarschijnlijk ook voor een J/105 en ik twijfel of dat met het interieur van de XP33 zo veel beter is. Viel mij in elk geval heel erg tegen toen ik er een paar jaar geleden in rondstapte.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 11 mrt 2017 09:27 #816595

@Erik,
Een J105 uit 2002 is zeker een Scrimp gebouwde J. De structuur van het polyester zou ik niet als determinatie kenmerk
nemen. Bouwnummer is meer leidend. Tot nummer 155 waren het traditioneel hand-layup boten. In 2002 zaten ze al
op nummer 300. Overigens is het net andersom dan je zegt. De hand layup 105's zijn lichter dan de later gebouwde.
De latere J's (ook alle 109's en 120's) hebben nooit vochtproblemen in de romp. Daarvoor wel.

Muzenvalk: De combi die je zoekt in racen en familietoeren vind je denk ik beter in een J109. Eenheidsklasse racen in
een 109 is fantastisch met velden van meer dan tien boten in NL. Interieur is familievriendelijk. Bouwkwaliteit is zeker
niet minder dan X of Elan.
En dat stuurwiel: even wennen en daarna wil je nooit meer anders. Ook voor vrouw en kinders: stuurt veel lichter en zeer direct. Bijkomend voordeel is dat je de kuip veel ruimer houdt. Opgesloten achter een groot stuurwiel? Toerend zit ik
meestal voor m'n stuurwiel....
Ecomisch: meer keuze in een goede gebruikte J. Veel dynamischere markt. (kopen/verkopen).
Ik zou het wel weten. Qua zeileigenschappen gaat een J109 je nooit teleurstellen.

H

(heb 3 verschillende X-en gehad en 1 J.....)
Laatst bewerkt: 11 mrt 2017 09:30 door harryvogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 11 mrt 2017 09:42 #816600

Big Time schreef :
Mijn ervaring is dat (shorthanded) wedstrijdzeilen een stuk leuker is als er meer boten van hetzelfde type rondvaren en in het NL shorthanded circuit Is het aantal J/boats ongeveer 10x meer dan het aantal X-yachts. Voor mij is dat een belangrijk argument, wellicht voor TS ook.

Om op de reactie van Zeezin in aan te haken: JPK, Pogo of Archambault zie je vooral in Frankrijk veel meer dan een J, dat klopt. Maar ja, Fransen rijden ook vooral in Franse auto's....

Gelet op het doel waar TS de boot voor wil gebruiken kan ik mij voorstellen dat genoemde Franse boten afvallen vanwege het interieur, over de bouwkwaliteit kan ik niets zeggen, daar heb ik geen ervaring mee. Als het om een pover interieur gaat dan geldt dit vanuit het oogpunt van TS waarschijnlijk ook voor een J/105 en ik twijfel of dat met het interieur van de XP33 zo veel beter is. Viel mij in elk geval heel erg tegen toen ik er een paar jaar geleden in rondstapte.

Interieur moet praktisch en eenvoudig zijn.
Geen overdaad aan kastjes etc. Wat aanwezig is moet van goede kwaliteit zijn en netjes afgewerkt. Geen overdaad aan kitranden etc. Let op, niet alles hoeft weg te zijn getimmerd met hout maar elektriciteitsdraden etc horen wel nestjes afgemonteerd te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 11 mrt 2017 09:47 #816602

ZeeZin schreef :
S4 zeker niet verkeerd, maar wel 2 voet groter dan de XP33; weet niet of dat voor de TS een issue is. Voor dat geld koop je echter ook een Pogo 30 inclusief een set top zeilen, en dan hoef je volgens mij niet lang meer na te denken.. B)

De S3 is 31ft en optioneel met helmstok ;)
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 11 mrt 2017 15:06 #816645

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
De exposure deed het een aantal jaren geleden in orc full crew. De boot heeft dus best potentie. Persoonlijk geen ervaring , maar ik denk gezien de wens om 1.90 diepgang te hebben eea best een goede keus kan zijn. Over dual handed heb ik geen mening, de genakkerboom maakt hem meteen al makkelijker te varen dan een traditionele spi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 11 mrt 2017 15:08 #816646

har.vogel schreef :
@Erik,
Een J105 uit 2002 is zeker een Scrimp gebouwde J. De structuur van het polyester zou ik niet als determinatie kenmerk
nemen. Bouwnummer is meer leidend. Tot nummer 155 waren het traditioneel hand-layup boten. In 2002 zaten ze al
op nummer 300. Overigens is het net andersom dan je zegt. De hand layup 105's zijn lichter dan de later gebouwde.
De latere J's (ook alle 109's en 120's) hebben nooit vochtproblemen in de romp. Daarvoor wel.

Muzenvalk: De combi die je zoekt in racen en familietoeren vind je denk ik beter in een J109. Eenheidsklasse racen in
een 109 is fantastisch met velden van meer dan tien boten in NL. Interieur is familievriendelijk. Bouwkwaliteit is zeker
niet minder dan X of Elan.
En dat stuurwiel: even wennen en daarna wil je nooit meer anders. Ook voor vrouw en kinders: stuurt veel lichter en zeer direct. Bijkomend voordeel is dat je de kuip veel ruimer houdt. Opgesloten achter een groot stuurwiel? Toerend zit ik
meestal voor m'n stuurwiel....
Ecomisch: meer keuze in een goede gebruikte J. Veel dynamischere markt. (kopen/verkopen).
Ik zou het wel weten. Qua zeileigenschappen gaat een J109 je nooit teleurstellen.

H

(heb 3 verschillende X-en gehad en 1 J.....)

We hebben reeds eerder een zeilboot met stuurwiel gehad en ik ken de voor- en nadelen. Een zeilboot met stuurwiel gaat er niet meer komen.
Mijn partner zeilt ook en heeft helemaal niets met een stuurwiel en ga ik haar er ook niet van overtuigen.

Groet,

Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 11 mrt 2017 15:52 #816652

Big Time schreef :
wimedam schreef :
Zeker een veel betere boot dan een J. Vooral de afwerking is onvergelijkbaar.

En laat mijn servicemonteur die elk jaar heel veel boten van binnen ziet nou juist precies de tegenovergestelde ervaringen hebben...

Naar mijn mening is X-yachts nogal overgewaardeerd. Zo bouwen ze pas sinds een paar jaar volgens de vacuum infusie methode, een systeem dat ze bij J/boats al ruim 20 jaar toepassen

Ik vind dit wel een interessant item. Ik vind in de lenge +10 een J-109 een zeldzaam mooie boot (net als onder de 10 meter de xp33), maar ik wat eigenlijk perplex toen je jouw verhaal las over je natte voorpiek en het vervolgens moeten vervangen van het schot. To be honest, ik vond en vind het eigenlijk onbestaanbaar dat je dat overkomen is. Ik weet niet of ik nu terecht een oordeel over alle J's mag vellen, maar ik vond dat wel dubieus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 11 mrt 2017 17:12 #816674

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Een retractable sprit heeft nu eenmaal risico's mbt tot de manchet waar eea doorheen loopt. Lekken via de spriet is niet helemaal Een onbekend verschijnsel bij J boats, maar ook weer niet een heel groot probleem. Ik ben met je eens dat dat schot best van polyester gemaakt had kunnen worden, maar ook dat Is niet een halszaak. De nieuwere j's hebben er een polyester bak om de spriet gebouwd zodat er überhaupt geen water binnen kan komen. J's zijn evenals x-en gewoon above average gebouwde boten met sommige missers er bij.
Beslag etc zit gewoon goed vast en op de goede plek.
Een stuurwiel is just a matter of preference. Mijn allerliefste wil zeker geen helmstok. Overigens: de J-111 (en de J-11s voor dual handed) is er ook met helmstok evenals de J-97. Beide bewezen snel, maar de xp is nmm niet minder. Kwestie van smaak. Ik zou met zowel een J als een xp heel blij zijn. Any day !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 11 mrt 2017 18:51 #816695

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Big Time schreef :
Mijn ervaring is dat (shorthanded) wedstrijdzeilen een stuk leuker is als er meer boten van hetzelfde type rondvaren en in het NL shorthanded circuit Is het aantal J/boats ongeveer 10x meer dan het aantal X-yachts. Voor mij is dat een belangrijk argument, wellicht voor TS ook.

Om op de reactie van Zeezin in aan te haken: JPK, Pogo of Archambault zie je vooral in Frankrijk veel meer dan een J, dat klopt. Maar ja, Fransen rijden ook vooral in Franse auto's....

Gelet op het doel waar TS de boot voor wil gebruiken kan ik mij voorstellen dat genoemde Franse boten afvallen vanwege het interieur, over de bouwkwaliteit kan ik niets zeggen, daar heb ik geen ervaring mee. Als het om een pover interieur gaat dan geldt dit vanuit het oogpunt van TS waarschijnlijk ook voor een J/105 en ik twijfel of dat met het interieur van de XP33 zo veel beter is. Viel mij in elk geval heel erg tegen toen ik er een paar jaar geleden in rondstapte.

De Fastnet is bepaald niet in Frankrijk, en als je daar naar de uitslagen shorthanded kijkt, dan zal het je opvallen dat de franse boten het toch echt beter doen dan de J's..
Sterker nog: een JPK heeft daar duohanded zelfs overall gewonnen een paar jaar geleden.

Ben het zeker met je eens dat een wedstrijd met meer soortgelijke/identieke boten het leukst is, hoewel met de huidige stand van zaken in de ORC de ratings best nauwkeurig zijn geworden.

Ben je wel eens in een JPK 10.80 geweest? Functioneel interieur, niks wat je niet nodig hebt, en volgens mij is dat precies wat TS zoekt. En: met helmstok :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 11 mrt 2017 19:06 #816700

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Maar die jpk met die knikken in de roef is weer niet aan te gluren wat mij betreft, itt tot de j's en xp. Maar ook dat is smaak!



Vaart best door zo te zien
Laatst bewerkt: 11 mrt 2017 19:27 door Perseus. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 12 mrt 2017 08:36 #816777

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
windekind schreef :
Ik vind dit wel een interessant item. Ik vind in de lenge +10 een J-109 een zeldzaam mooie boot (net als onder de 10 meter de xp33), maar ik wat eigenlijk perplex toen je jouw verhaal las over je natte voorpiek en het vervolgens moeten vervangen van het schot. To be honest, ik vond en vind het eigenlijk onbestaanbaar dat je dat overkomen is. Ik weet niet of ik nu terecht een oordeel over alle J's mag vellen, maar ik vond dat wel dubieus.

Het probleem met de hechthouten bekleding van mijn voorschot is het gevolg een 10 jaar lang onzichtbaar lekkende kitnaadje in de ankerbak. Uit mijn contacten met J/109 zeilers in NL en GBR blijkt dat dit bij geen enkele andere boot is voorgekomen. Kwestie van bad luck maar dit had inderdaad niet mogen gebeuren. Het valt extra op omdat er verder ook na 11 jaar nergens problemen met romp, interieur en beslag zijn opgetreden, los van gebruikelijke slijtage.

Reagerend op de stuurwiel worsteling bij TS: wij zaten hier ook erg tegen aan te hikken toen we besloten om de First 31.7 te verkopen en op zoek te gaan naar een 36-voeter. Toch hebben wij er nooit een sconde spijt van gehad, het is bij deze maat boot erg comfortabel en maakt ook het sturen in verschillende houdingen mogelijk wat weer leidt tot veel minder fysieke klachten in nek en schouders.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 12 mrt 2017 08:36 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 12 mrt 2017 14:53 #816869

ZeeZin schreef :
De Fastnet is bepaald niet in Frankrijk, en als je daar naar de uitslagen shorthanded kijkt, dan zal het je opvallen dat de franse boten het toch echt beter doen dan de J's..

Grappig dat in de uitslag van de Fastnet race 2015 (laatst gehouden Fastnet) de dualhanded gewonnen is door een J105 Uitslag dual handed. En in de top 10 3 J's, 3 JPK's, 2 Sun Fast's, een A35 en een First Class 10.
In 2013 is de wedstrijd inderdaad gewonnen door een JPK, maar zaten er wel 4 J's in de top 10 en "maar" 2 JPK's. In 2011 is de dual handed gewonnen door een Sigma, de eerste J staat op de 3e plaats en de eerste JPK op de 7e plek.
Misschien valt het dus toch wel mee met hoe slecht J's het doen op de internationale wedstrijdvelden.

Zoals eerder al door anderen aangeven is een XP33 een snel schip, maar een vergelijkbare J is dat ook en er zijn meer alternatieven. Lekker gaan varen en proberen, dan kun je ervaren welk schip het beste bij je past.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 12 mrt 2017 16:31 #816900

Big Time schreef :
windekind schreef :
Ik vind dit wel een interessant item. Ik vind in de lenge +10 een J-109 een zeldzaam mooie boot (net als onder de 10 meter de xp33), maar ik wat eigenlijk perplex toen je jouw verhaal las over je natte voorpiek en het vervolgens moeten vervangen van het schot. To be honest, ik vond en vind het eigenlijk onbestaanbaar dat je dat overkomen is. Ik weet niet of ik nu terecht een oordeel over alle J's mag vellen, maar ik vond dat wel dubieus.

Het probleem met de hechthouten bekleding van mijn voorschot is het gevolg een 10 jaar lang onzichtbaar lekkende kitnaadje in de ankerbak. Uit mijn contacten met J/109 zeilers in NL en GBR blijkt dat dit bij geen enkele andere boot is voorgekomen. Kwestie van bad luck maar dit had inderdaad niet mogen gebeuren. Het valt extra op omdat er verder ook na 11 jaar nergens problemen met romp, interieur en beslag zijn opgetreden, los van gebruikelijke slijtage.

Reagerend op de stuurwiel worsteling bij TS: wij zaten hier ook erg tegen aan te hikken toen we besloten om de First 31.7 te verkopen en op zoek te gaan naar een 36-voeter. Toch hebben wij er nooit een sconde spijt van gehad, het is bij deze maat boot erg comfortabel en maakt ook het sturen in verschillende houdingen mogelijk wat weer leidt tot veel minder fysieke klachten in nek en schouders.

Ik zie het niet echt als worsteling, maar het is voor ons een bewuste keuze dat we geen zeilboot willen met stuurwiel. Dit gecombineerd met de wens niet groter dan 10 m en een max diepgang van 1.90 zijn we tot toe terecht gekomen bij XP 33. In de marketing er om heen wordt aangegeven dat ze goed duohanded te zeilen is. Terugkomend op mijn oorspronkelijke vraag; heeft iemand hier in de praktijk ervaring mee of kent iemand een zeiler die in het bezit is van een XP 33?

De disucusie om de vraag heen is interessant, maar doet voor mij minder ter zake. Wat mij betreft gaat het om de volgende keuze; welke zeilboot wordt het, J of X of blijven we doorvaren met onze huidige Winner.

Groet,

Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 12 mrt 2017 16:50 #816906

har.vogel schreef :
@Erik,
Een J105 uit 2002 is zeker een Scrimp gebouwde J. De structuur van het polyester zou ik niet als determinatie kenmerk nemen. Bouwnummer is meer leidend. Tot nummer 155 waren het traditioneel hand-layup boten. In 2002 zaten ze al
op nummer 300. Overigens is het net andersom dan je zegt. De hand layup 105's zijn lichter dan de later gebouwde.
De latere J's (ook alle 109's en 120's) hebben nooit vochtproblemen in de romp. Daarvoor wel.
Na zoveel jaren in de scheepsbouw gewerkt te hebben en boten voor mijn beroep te keuren tijdens bouwprocessen denk ik wel dat ik kan herkennen of een boot vacuum gebouwd is of niet. Die 2002 J was het zeer zeker niet. Zijn de Amerikaanse en de Franse fabriek tegelijk overgestapt?

Dat ze zwaarder zijn zou best kunnen, maar dat betekend dat ze meer veranderd hebben dan alleen maar hetzelfde vezelpakket met vacuum te injecteren. Het hele vaccuminjectie procedee word namelijk toegepast om met dezelfde hoeveelheid vezels minder hars te kunnen gebruiken, daarnaast is en groot voordeel dat de werkers niet meer direct blootgesteld zijn aan de harsen en dat alles gesealed plaats vind. Als de J zwaarder is geworden door het toepassen van vacuuminjectie techniek dan kan dat twee dingen betekenen: 1. ze doen iets heel erg verkeerd (wat ik betwijfel) 2. ze hebben nog meer zaken veranderd dan alleen maar het bouwproces.

Wat betreft vochtbestendigheid, dat heeft meer met de gebruikte materialen te maken dan met hoe je de materialen samenvoegd. Als je vacuuminjectie gaat bouwen dan zijn ze hoogstwaarschijnlijk overgestapt op Epoxy in plaats van polyester hars. Dan zijn inderdaad alle vochtproblemen inderdaad verleden tijd, samen met nog een paar andere vel vorkomende problemen bij polyester.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 12 mrt 2017 16:51 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 12 mrt 2017 17:31 #816924

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Praat eens met nanno van x - yachts zelf. Hij heeft 2 jaar met de xposure rondgevaren en kan je veel vertellen. Bij x. - yachts hebben ze uiteraard commerciële motieven , maar mijn ervaring is dat ze ook passie voor eigen product hebben en altijd bereid zijn om eerlijk info te delen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 12 mrt 2017 23:59 #817030

  • David567
  • David567's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 217
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 13 mrt 2017 09:08 #817079

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 13 mrt 2017 13:50 #817134

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
David567 schreef :
Ik ook!

Maar dan een maatje kleiner. Maar zelfs op deze foto single handed :cheer:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 13 mrt 2017 13:51 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 13 mrt 2017 14:03 #817136

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Big Time schreef :

Reagerend op de stuurwiel worsteling bij TS: wij zaten hier ook erg tegen aan te hikken toen we besloten om de First 31.7 te verkopen en op zoek te gaan naar een 36-voeter. Toch hebben wij er nooit een seconde spijt van gehad, het is bij deze maat boot erg comfortabel en maakt ook het sturen in verschillende houdingen mogelijk wat weer leidt tot veel minder fysieke klachten in nek en schouders.

Klopt helemaal een stuurwiel met een electrische schootlier is de oplossing voor oudere mannen.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 13 mrt 2017 14:24 #817143

Kapiteinmomo schreef :
een electrische schootlier is de oplossing voor oudere mannen.

Voor welk probleem precies?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 13 mrt 2017 15:04 #817157

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Bedoel je het zeilen ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 15 mrt 2017 06:43 #817626

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Horen we wat het geworden is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 15 mrt 2017 09:36 #817657

Om de diepte (een beetje) in te gaan, meet ik de XP33 af aan de ervaringen in de 24-uurs die ik had, varende op een MaxFun35, startende uit de zelfde haven;

Aan de wind best ok. Halve wind en ruime wind toch echt een stuk langzamer dan we verwacht hadden. Terwijl dat toch de Pret-koersen zouden moeten zijn kwam het niet lekker "los".

Zeerzeker een spectaculaire boot en een grote stap sportiever dan de winner, maar het is toch iets minder een spektakelboot dan je van de rompvorm en de styling zou verwachten. Ik verwacht wel dat met meer wind, en áls het loskomt, het ook het beloofde spektakel oplevert.

Overigens wel eens naar een MaxFun35 gekeken? Ik keost er zelf even aan wennen als "familieboot voor een gezin met jonge kinderen", maar eenmaal gewend was het eigenlijk een veraasend goeie keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 15 mrt 2017 21:24 #817828

boarderbas schreef :
Om de diepte (een beetje) in te gaan, meet ik de XP33 af aan de ervaringen in de 24-uurs die ik had, varende op een MaxFun35, startende uit de zelfde haven;

Aan de wind best ok. Halve wind en ruime wind toch echt een stuk langzamer dan we verwacht hadden. Terwijl dat toch de Pret-koersen zouden moeten zijn kwam het niet lekker "los".

Zeerzeker een spectaculaire boot en een grote stap sportiever dan de winner, maar het is toch iets minder een spektakelboot dan je van de rompvorm en de styling zou verwachten. Ik verwacht wel dat met meer wind, en áls het loskomt, het ook het beloofde spektakel oplevert.

Overigens wel eens naar een MaxFun35 gekeken? Ik keost er zelf even aan wennen als "familieboot voor een gezin met jonge kinderen", maar eenmaal gewend was het eigenlijk een veraasend goeie keuze.

Ik heb met een MaxFun 35 meegezeild bij Team Heiner en is als familieboot een brug te ver.

Groet,

Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaring X-Yachts XP33 15 mrt 2017 21:42 #817831

Perseus schreef :
Horen we wat het geworden is?

Jazeker, maar mijn eerste gestelde vraag heb ik nog niet beantwoord gekregen. Ik houd jullie op de hoogte en geniet ondertussen van het zeilen met onze Winner 9.

Het is mij overigens inmiddels wel duidelijk dat het zoeken naar een speld in een hooiberg wordt om een gebruikte XP 33 te bemachtigen en dat wanneer we een gebruikte XP 33 willen kopen deze geïmporteerd moet worden.

Groet,

Johan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl