Ik was het eerst niet van plan te reageren om je niet van de wijs te brengen in je keuze.
in mei 2015 met een XP38 de bokkerijders mee gevaren (clubwedstrijdje van colijnsplaat naar de overkant en terug)Het jaar voordien gewonnen met mijn dehler trouwens
We waren met 4 mannendie al ekele jaren niet zonder succes wedstrijdjes varen met een Archaumbault Grand suprise en een minder ervaren zeiler,dus met 5 in totaal.
Nu was het voor ons de eerste keer dat we met dit schip zeilden,dus de finetune kon waarschijnlijk beter.We waren alle 5 met heel grote verwachtingen vertrokken.Zeker ikzelf,want vond een XP38 wel soort droomboot voor mij.Nu voor deze zou ik nooit gaan want zo n germansheet grootschoot doe je best met meerdere,en is zelfs met meerdere een ramp wanneer het op de limieten gaat.Gelukkig heeft een XP33 dat niet zag ik.
Dan de romp.S'nachts kregen we +30 knp backstagewind op onze donder op het kanaal.Zelfs met 2 reven in het grootzeil was dit zeer slecht controleerbaar te sturen.Was je iets te laat met het sturen tijdens het surfen van de inmiddels hoge golven,bleef de romp aan het watter plakken waardoor je gigantisch uit je roer ging.Hebben wij toen gevloekt op dat germansheetgeval..
Dan je vraag over de kwaliteit.Eerst heb ik de éénjarige boot samen met de nieuwe schipper overgevaren naar Colijnsplaat in een uitstekent weertje 10-15 knp.Toen viel al op dat het best een zenuwachtig schip was.Toen ik naar de achterkajuit ging,en terug buiten wou had ik de klink in mijn handen(het mannetje)Al een geluk dat ik niet alleen was,of ik had de deur kunnen intrappen om uit de kajuit te kunnen.Toen zag je dat er in het mannetjes stengel geen gaatje was waar je normaal de borgpin in draait.Toen we in Engeland waren waren er trouwens meerdere klinken uit de deur getuimeld met hetzelfde probleem.
Dan onderweg veel water in de kajuit.Na wat speuren bleek het rompraam hard te lekken,eigenlijk stromen...
Na aankomst alles eens goed bekeken.Het raam in de romp was gewoon in de aangebrachte kit gedrukt,en er verder niks mee gedaan.Geen alu lijstje erover,zelfs niet aangespoten om de 1 cm brede spleet op te spuiten rond het venster
Dus je zag in die spleet gewoon de in zigzag aangebrachte sika zitten tussen romp en venster.Sorry maar dit kan echt niet imo.Zeker niet voor een schip dat zoveel meer kost tov concurenten.Toen ook eens onder het bed in de voorpunt geinspecteerd.Daar was het ook een natte boel,met schimmel van de vorige lekages.
Dus wij kwamen allen zeer teleurgesteld terug.Ook over de zeilprestaties zeer teleurgesteld,maar dit kon miss een deel aan onszelf liggen door gebrek aan ervaring met dit schip.
Ter vergelijking,een J111 is in die 35 knp wind vol tuig blijven varen en had de nacht van zijn leven..