Big Time schreef :
Naar mijn mening is X-yachts nogal overgewaardeerd. Zo bouwen ze pas sinds een paar jaar volgens de vacuum infusie methode, een systeem dat ze bij J/boats al ruim 20 jaar toepassen
Dat zegt weing tot niets over de kwaliteit. Het enige voordeel is dat je een iets lager gewicht krijgt bij dezelfde sterkte.Ik heb echter noord Amerikaanse kampioenschappen gevaren in de J105. Die waar ik mee voer was gebouwd in 2002 (15 jaar oud dus) en die was zeer zeker niet met vacuum injectie gebouwd, daarvoor was de structuur van eht polyester veel te ruw.
X was samen met Swan ooit een van de hoogste kwaliteit productieboten die je kopen kon. In de jaren tussen 2000 en 2010 heb ik echter een zooitje bagger van die beide werven zien komen die de naam kwaliteitsjacht in mijn ogen niet verdienen. Hoe dat bij de boten van de afgelopen jaren is weet ik niet uit eerste hand, maar ik heb gehoord dat de kwaliteit weer in de lift zit.
Dat de boten tussen 2000 en 2010 van minder kwaliteit waren dan J klopt zeker. Voor de jaren 1990 durf ik dat echter zeer sterk te betwijfelen.
Neemt niet weg dat een J heerlijk shorthanded te varen is, dat er met bijna alle typen J's wel eenheidsklasse gevaren kan worden in een wedstrijdje (ik heb zelf behoorlijk veel eenheidsklasse wedstrijden gevaren op J-22, J-24, J-29, J-35 en J-105, waarbij de J-22 en de J-35 verreweg mijn favoriet waren)